Førdefjorden
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser
til at prosessen knyttet til driftskonsesjon for gruvedrift i Førdefjorden
har vært en lang prosess, og at det allerede i 2008 ble søkt om
å etablere et deponi. Disse
medlemmer mener det må være et mål at en vurderer alle initiativ
som kan føre til mer miljøvennlige løsninger knyttet til gruvedrift
i Engebøfjellet, selv om disse ikke forelå da konsesjonssøknaden
ble levert inn. Disse
medlemmer mener at hovedmålet i denne sammenheng må være å
utnytte gruveressurser på en slik måte at behovet for land- og fjorddeponi
blir redusert til et absolutt minimum. Disse medlemmer mener at dette
ikke synes å være tilfellet når det gjelder konsesjon for gruvedrift
i Førdefjorden.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne mener videre at et generelt krav ved all konsesjonsbehandling
knyttet til gruvedrift og deponiløsninger må være at man legger
den beste tilgjengelige teknologi og metode til grunn.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Senterpartiet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere ulike alternativer som reduserer behovet
for land- og fjorddeponi til et absolutt minimum før driftskonsesjon
for gruvedrift på Engebøfjellet gis.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et generelt krav om at alternativer som
reduserer behovet for land- og fjorddeponi til et absolutt minimum,
er utredet før driftskonsesjon for gruvedrift gis.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil vise
til at konsesjonen til Nussir ASA for å drive gruvedrift har vært
svært kontroversiell både nasjonalt og lokalt. Vedtaket er også
klaget inn til departementet av Sametinget, som ikke har kommet
til en enighet med myndighetene i konsultasjonsprosessen. Begrunnelsen for
at driftskonsesjonen er kontroversiell, er at gruva, slik den planlegges
gjennomført, vil ha store negative konsekvenser for Repparfjorden
og reindriftsnæringa i området. Dette betyr blant annet svekket
mulighet til utøvelse av kulturgrunnlaget for samisk kultur i et
allerede veldig utsatt område.
Disse medlemmer viser til at
det er sterk faglig uenighet om hvorvidt det bør gis tillatelse
til en slik drift. Statens egne fagetater, Fiskeridirektoratet og
Havforskningsinstituttet, har ved behandlingen av utslippstillatelsen
gått imot planene fordi gruvevirksomheten vil ødelegge viktige gyte-
og oppvekstområder for ulike fiskearter i Repparfjorden. To millioner
tonn tungmetallholdig gruveslam vil årlig bli dumpet i fjorden.
Dette tilsvarer 17 lastebillass i timen, hver dag, rett ut i en
fjord som er gitt spesialbeskyttelse for å ta vare på et utvalg
av de viktigste laksebestandene våre. Disse medlemmer viser til at
Fiskeridirektoratet i sin høringsuttalelse har uttalt at kunnskapsgrunnlaget
i konsekvensutredningen er mangelfullt på et generelt grunnlag,
og spesielt med hensyn til gyte- og oppvekstområder. De viser til nye
resultater av undersøkelser fra 2017 som ikke var kjent ved utarbeidelsen
av reguleringsplanen eller ved behandlingen av utslippstillatelsen
for tiltaket. Disse medlemmer mener
at dette er kunnskap som det er nødvendig å ta hensyn til når det
skal gis en driftskonsesjon, selv om det tidligere er gitt en utslippstillatelse.
Det kan ikke være slik at ny kunnskap knyttet til miljø ikke skal
vurderes når det gis en driftskonsesjon, selv om det er gitt en
annen tillatelse tidligere.
I tildelingen av
driftskonsesjon fra Nærings- og fiskeridepartementet til Nussir
ASA er det ikke blitt gjort en helhetlig vurdering av alle hensyn.
Det er henvist til at dette er gjort tidligere, det er ikke vurdert
ny informasjon, og det gjøres ingen egne vurderinger. Det er derfor vanskelig
for disse medlemmer å
se hvordan myndighetene da kan være sikre på at de positive sidene overstiger
de negative, når de ikke har sett på konsekvensene av driften av
gruva i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Derfor mener også disse medlemmer at det
er nødvendig å trekke tilbake tillatelsen.
Disse medlemmer viser til at
fagdirektoratet for all mineralutvinning i Norge og på Svalbard
også stiller seg svært tvilende til at gruva kan drives lønnsomt. De
begrunner det med at en varierende kobberpris på verdensmarkedet
er satt for høyt, og at forekomsten vanskelig kan drives effektivt.
Direktoratet spør hvor Nussir skal få 800 mill. kroner fra i løpet
av de tre første driftsårene, slik selskapet hevder:
«Det er DMF sitt
syn at Nussir er en forekomst med middels/begrenset økonomisk potensial.»
Dette skriver direktoratet
i sitt innspill til Nærings- og fiskeridepartementet. Direktoratet
mener at anslaget for lønnsomhet ikke er troverdig. Disse medlemmer mener
at man ikke kan risikere å ødelegge en fjord for drift av en gruve
som på sikt ikke gir lønnsomhet eller arbeidsplasser. En slik kortsiktighet
knyttet til ødeleggelse av naturområder bør det ikke gis tillatelse
til.
Disse medlemmer viser til at
det tidligere har vært gruvedrift ved Repparfjorden, med fjorddumping av
gruveavfallet, om enn i langt mindre målestokk enn det som planlegges
nå. Derfor vet en mye om hva konsekvensene vil kunne bli. Fangststatistikk
viser en markant nedgang i laksebestanden ved forrige gruveutslipp (1972–1978).
Først 13 år etter at gruvedriften var avsluttet, økte bestanden
igjen.
Disse medlemmer viser til at
Nordic Mining nylig har sendt søknad om driftskonsesjon for gruvedrift
på Engebøfjellet. Konsekvensene av et sjødeponi vil her være store.
Da Miljødirektoratet skulle uttale seg om de rent miljømessige sidene
ved prosjektet, frarådet de etablering av et sjødeponi i Førdefjorden. Disse medlemmer mener
at det er grunn til ikke å drive gruva på denne måten når sjødeponi
er eneste mulighet, og at det er svært få land som tillater slikt
deponi.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trekke tilbake driftskonsesjonen til Nussir ASA
for gruvedrift ved Repparfjorden og ikke gi driftskonsesjon til
Nordic Mining for gruvedrift på Engebøfjellet.»