Dokument 8: 72 S (2018–2019)
Representantforslag om å sikre hjelp og beskyttelse til barnebruder
som varsler om overgrep, slik at de ikke mister oppholdstillatelse og
rettigheter
Jeg viser til kommunal-
og forvaltningskomiteens brev av 7. februar 2019, der det bes om
min vurdering av representantforslaget fra representantene Karin Andersen,
Sheida Sangtarash, Mona Fagerås, Freddy André Øvstegård, Kari Elisabeth
Kaski og Olivia Corso Salles om å sikre hjelp og beskyttelse til
barnebruder som varsler om overgrep, slik at de ikke mister oppholdstillatelse
og rettigheter.
Jeg viser videre
til mitt brev av 15. februar i år til komiteen, der jeg varslet
at jeg ville komme tilbake med min vurdering av forslaget medio
mars måned.
Innledende bemerkninger
Problemstillingen
med «barnebruder» ble for alvor satt på dagsorden høsten 2015, da
det kom over 30 000 asylsøkere til Norge. Fra januar 2015 til 1. februar
2016 kartla Utlendingsdirektoratet (UDI) 61 asylsøkere under 18
år som var gift eller forlovet med en person i Norge (59 jenter
og 2 gutter). Ti av jentene var under 16 år, og fire av disse hadde
barn. De øvrige 51 barna var 16 eller 17 år gamle, hvorav 16 var
gravide eller hadde barn. Regjeringen så behov for å opprette en
tverretatlig arbeidsgruppe mellom UDI, Politiets utlendingsenhet (PU)
og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) for å få på
plass retningslinjer og samarbeidsrutiner mellom UDI, PU, asylmottak
og lokal barneverntjeneste. Rapport fra denne gruppen forelå 16. september 2016,
og på bakgrunn av rapporten er det nå etablert rutiner for tidlig
å identifisere og håndtere barneekteskap blant asylsøkere. Bufdir
har også utarbeidet en digital veileder for barneverntjenesten.
Problemet med barneekteskap
gjør seg også gjeldende i familieinnvandringssaker, hvor UDI etter
at oppholdstillatelse er gitt blir kjent med at tillatelsen baserer
seg på falsk identitetsdokumentasjon som tilsier at ekteskapet ikke
skulle ha vært anerkjent i Norge og derved ikke gitt grunnlag for
familieinnvandring.
Et ekteskap der
minst én av partene er under 18 år ved inngåelsen vil normalt innebære
elementer av tvang. Regjeringen Solberg la i mars 2017 frem handlingsplanen Retten til å bestemme
over eget liv – Handlingsplan mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap
og kjønnslemlestelse (2017–2020). Planen har operative tiltak
som kan sette flere unge i Norge fri fra negativ sosial kontroll
og tvang i ulike former. Flere av tiltakene vil også være relevante
for personer som er tvangsgiftet som barn.
Når det gjelder
omfanget av slike saker som er beskrevet i representantforslaget,
hvor myndighetene først blir kjent med ny identitet og at det foreligger
et barneekteskap etter lengre tids opphold i Norge, opplyser UDI
at de ikke har statistikk, men at de er kjent med fire lignende
saker i 2018. Antallet slike saker er altså per dags dato heldigvis
ikke høyt.
Rent prinsipielt
mener jeg det er uheldig å lage særbestemmelser i lov og forskrift
for alle typetilfeller som kan tenkes å oppstå i praksis. Videre
mener jeg det er prinsipielt betenkelig å innføre avvikende, særlige
krav for én bestemt gruppe. Det er en bedre løsning om regelverket
gir adgang til å utøve skjønn, slik at de særlige hensyn som f.eks.
gjør seg gjeldende i barneekteskapssaker kan vurderes og vektlegges
konkret. Gjeldende regelverk åpner allerede for at UDI langt på
vei kan ta hensyn til de særlige omstendighetene som foreligger
i barneekteskapssaker.
Nedenfor gir jeg
min vurdering av forslagene, samt en omtale av gjeldende regelverk
og praksis.
Forslag nr. 1
Forslaget lyder:
«Stortinget
ber regjeringen om å endre regelverk og praksis, og dersom nødvendig
komme tilbake med forslag til Stortinget, slik at terskelen for
å få unntak fra dokumentasjonskravet når en søker som er utsatt
for barneekteskap, skal sannsynliggjøre sin identitet, senkes. Søkerens
forklaring skal tillegges stor vekt.»
Det er
den klare hovedregel at utlendinger som søker opphold i Norge skal
dokumentere sin identitet eller medvirke til å klarlegge denne.
Det vil i de fleste tilfeller være tale om å fremlegge reisedokumenter (pass),
men i saker om beskyttelse kan det også være tilstrekkelig å fremlegge
annen dokumentasjon, eller at søker medvirker til å innhente slik
dokumentasjon. Identiteten må sannsynliggjøres med alminnelig sannsynlighetsovervekt.
I saker hvor det ikke foreligger gyldig reisedokument vil utlendingsmyndighetene
basere seg på en helhetsvurdering, hvor aktuelle momenter kan være
søkers forklaring, fremlagte dokumenter, generell landkunnskap,
språk- og alderstesting.
Klarlagt identitet
er viktig, fordi norske myndigheter har behov for å vite hvem som
får tillatelse til å bo og arbeide i Norge. En hovedutfordring i
dag er å sikre seg mot at personer opptrer med falsk identitet,
med flere identiteter, eller at flere personer deler samme identitet.
Jeg mener det er
generelt uheldig å ha ulike bestemmelser om identitetsvurdering
for ulike typer saker. Det vil gjøre regelverket fragmentert, uoversiktlig
og lite brukervennlig. I den sakstypen som tas opp i forslaget her
vil dessuten omstendighetene og bakgrunnen til søkerne være ulik.
Muligheten den enkelte har til å sannsynliggjøre sin identitet vil
derfor også variere. En generelt lavere terskel for sannsynliggjort
identitet for personer utsatt for barneekteskap vil derfor være
uheldig, og dessuten vanskelig å regulere eksplisitt i utlendingslovgivningen.
Jeg er enig med
representantene i at det bør være mulig å gi personer utsatt for
barneekteskap oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag. Dette
er det allerede rom for i dagens regelverk, ved at de kan få asyl
eller oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38 (sterke menneskelige
hensyn/særlig tilknytning til riket). En tillatelse etter lovens
§ 38 forutsetter imidlertid som hovedregel sannsynliggjort identitet.
Utlendingsmyndighetene vil der det er tvil bl.a. kunne ta hensyn
til den situasjonen søkeren er i ved vurderingen av hvorvidt det er
mulig å fremlegge tilstrekkelig dokumentasjon på sin identitet.
I saker hvor myndighetene mener det er mulig å fremskaffe slik dokumentasjon
vil det normalt vil bli gitt en begrenset tillatelse etter utlendingsloven
§ 38 femte ledd, men hvorvidt tillatelsen blir ordinær eller med
begrensninger vil som nevnt over bero på en konkret helhetsvurdering
av bakgrunn, mulighetene for å kunne fremlegge dokumentasjon og
forholdene for øvrig.
Jeg har tillit til
at utlendingsmyndighetene behandler saker som de representantene
her belyser på best mulig måte, men jeg vil følge med på praksis
og vurdere å gi nærmere føringer for behandlingen av tilsvarende saker
dersom det viser seg å være behov for det.
Forslag nr. 2
Forslaget lyder:
«Stortinget
ber regjeringen om å endre regelverket, og dersom nødvendig komme
tilbake med forslag til Stortinget, slik at tvil om identitet hos
en person utsatt for barneekteskap skal behandles på samme vis som personer
utsatt for menneskehandel. Herunder skal det vurderes om tvilen
har sammenheng med det barneekteskapet og den utnyttelsessituasjonen
vedkommende har vært eller er i. Dersom endringer i opplysninger om
personens identitet har sammenheng med barneekteskapet, skal terskelen
for å legge de endrede opplysningene til grunn være lav.»
Det er
ikke særlige bestemmelser i utlendingsloven eller -forskriften om
identitetsavklaring i saker som gjelder antatte ofre for menneskehandel.
De generelle reglene om utlendingens plikt til å klargjøre sin identitet
i utlendingsloven § 83 annet ledd og utlendingsforskriften § 17-7
gjelder, i tillegg til kravene til dokumentasjon ved vurdering av
oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38, jf. utlendingsforskriften
§ 8-12.
Antatte ofre for
menneskehandel kan gis en såkalt refleksjonsperiode, jf. utlendingsforskriften
§ 8-3 første ledd, som er en begrenset oppholdstillatelse som ikke danner
grunnlag for permanent oppholdstillatelse. Refleksjonsperiode kan
gis til tross for uavklart identitet dersom søkeren kan gi en troverdig
forklaring på mangelen på pass eller andre identitetsdokumenter.
Dette kan f.eks. ha bakgrunn i den utnyttelsessituasjonen søker
har vært utsatt for og fremgår av nærmere retningslinjer gitt av
UDI. Tillatelsen er av begrenset varighet, og terskelen for å få
forlenget refleksjonsperiode etter forskriftens § 8-3 annet ledd
er høyere.
Dersom antatte ofre
for menneskehandel søker asyl, skal det være lav terskel for å legge
til grunn endrede opplysninger om identitet, dersom det har sammenheng
med menneskehandelsituasjonen søkeren har vært utsatt for, noe som
framgår av UDIs interne retningslinjer. En troverdig forklaring
på hvorfor søkeren ikke kan fremlegge pass eller andre identitetsdokumenter
vil bli lagt til i grunn, men her vil igjen alminnelig sannsynlighetsovervekt
være avgjørende for om identiteten kan sies å være sannsynliggjort.
Der det i menneskehandelssaker
foreligger sterke menneskelige hensyn, men søkerens identitet ikke
anses dokumentert eller sannsynliggjort, kan det gis en begrenset
tillatelse etter utlendingsloven § 38 femte ledd. De som får en
begrenset tillatelse vil da, på lik linje med alle andre som får
en begrenset tillatelse i påvente av dokumentert identitet, bli
oppfordret til å fremskaffe dokumentasjon på sin identitet slik
at de kan få en ordinær tillatelse etter lovens § 38 i fornyelsesomgangen.
På denne bakgrunn
kan jeg ikke se at forslaget fra representantene om at personer
utsatt for barneekteskap skal behandles på tilsvarende måte som
personer utsatt for menneskehandel vil gi et annet resultat enn
det dagens regelverk allerede åpner for.
Forslag nr. 3
Forslaget lyder:
«Stortinget
ber regjeringen om å endre regelverket, og dersom nødvendig komme
tilbake med forslag til Stortinget, slik at personer som er påført
feil identitet og søker om opphold på bakgrunn av barneekteskap,
ikke får tilbakekalt opprinnelig oppholdsgrunnlag, men beholder
rettighetene frem til en ny søknad er behandlet, jf. utlendingsloven
§ 61.»
UDI skal
som hovedregel tilbakekalle en oppholdstillatelse når de får kjennskap
til at utlendingen har fått tillatelsen basert på uriktig identitet
eller på galt grunnlag. Dette følger av utlendingsloven § 63 første ledd,
som fastsetter at «midlertidig og permanent oppholdstillatelse kan
tilbakekalles dersom utlendingen mot bedre vitende har gitt uriktige
opplysninger eller fortiet forhold av vesentlig betydning for vedtaket,
eller dersom det for øvrig følger av alminnelige forvaltningsrettslige
regler».
Sikkerhets- og kontrollmessige
årsaker kan tale for å tilbakekalle oppholdstillatelser som er gitt
på uriktig grunnlag, f.eks. fordi det bevisst er gitt uriktige opplysninger
eller det er fremlagt falske identitetsdokumenter. Vi skal vite
hvem som oppholder seg her i landet. Videre er utlendingsforvaltningens
behandling av saker i stor grad basert på tillit, og det bør få
konsekvenser når en tillatelse er gitt på uriktig grunnlag. Av allmennpreventive
årsaker er det derfor viktig å kalle tilbake tillatelser som i utgangspunktet
aldri skulle vært gitt, og at botid opptjent under slike tillatelser
bortfaller.
Jeg mener det ikke
er grunnlag for å endre dagens regelverk for personer utsatt for
barneekteskap spesielt. Før det ev. fattes vedtak om tilbakekall
vurderer UDI om tilbakekall vil være et forholdsmessig tiltak. Det
vurderes bl.a. om tilbakekall er rimelig, sett hen til utlendingens
tilknytning til Norge, oppholdstid, helsemessige forhold og ev.
også hensynet til barnets beste. Det er med andre ord åpning for
at UDI etter en konkret vurdering kan legge avgjørende vekt på de
særlige forhold som gjør seg gjeldende i en barneekteskapssak, og
at tillatelsen ikke blir kalt tilbake selv om det er gitt uriktige identitets-
og aldersopplysninger, eller tillatelse er gitt på galt grunnlag.
Hvorvidt en person
utsatt for barneekteskap som søker oppholdstillatelse i familiegjenforening
fra utlandet kan bebreides for «mot bedre vitende» å ha gitt falske
opplysninger av vesentlig betydning for vedtaket, jf. utlendingsloven
§ 63, må UDI vurdere konkret ut fra de opplysningene som foreligger
i saken. I tilbakekallssaker skal det alltid sendes et forhåndsvarsel
om at tilbakekall vurderes. Utlendingen får da en frist til å uttale seg
og fremlegge sine synpunkter og opplysninger før UDI fatter vedtak
i saken.
Det vil ikke være
fornuftig å gi en bestemmelse om at tilbakekall aldri skal finne
sted i saker hvor det er inngått ekteskap med en mindreårig. Alle
saker må vurderes konkret, da sakene kan være svært ulike. De aktuelle personene
kan ha ulike oppholdsgrunnlag, være fra forskjellige land, ha ulik
alder da de giftet seg eller ankom Norge og ha oppholdt seg her
i en kortere eller lengre periode. Det er derfor viktig at UDI har
anledning til å vurdere om de vil tilbakekalle eller unnlate å tilbakekalle
en tillatelse basert på en skjønnsmessig helhetsvurdering.
Jeg viser også til
at dersom tilbakekall av en oppholdstillatelse anses forholdsmessig,
vil UDI alltid vurdere om det er grunnlag for å gi en ny oppholdstillatelse etter
lovens § 38 på grunn av sterke menneskelige hensyn eller særlig
tilknytning til Norge. Også etter denne bestemmelsen vil alle relevante
momenter i saken bli vurdert.