Retten
til arv
Arverett kan følge
av lovens arvegangsregler (legalarv) eller av testament (testamentsarv).
Reglene om legalarven angir hvordan arven skal fordeles hvis arvelateren
ikke har fastsatt en annen fordeling i testament. I utgangspunktet
er det arvelaterens nærmeste slektninger som har rett til arv etter
loven. Men etterlater arvelateren seg ektefelle, har ektefellen
rett til en betydelig andel av arven som delvis fortrenger slektsarvingenes
arverett. Fra 1. juli 2009 har også visse samboere rett til arv etter
hverandre etter loven, men arveretten er mer begrenset enn for ektefeller.
Lovforslagets andre
del gjelder som nevnt retten til arv. Denne delen av lovforslaget
erstatter i hovedsak de reglene man i dag finner i arveloven. Lovforslaget
bygger i stor grad på de samme prinsippene som gjeldende arvelov.
Først og fremst dreier det seg om justeringer av den nåværende arvelovens
regler.
Reglene om slektens
arverett etter loven er i det vesentlige videreført i lovforslaget.
Det legges i lovforslaget opp til at arven fortsatt skal fordeles
til de nærmeste slektningene og på grunnlag av en inndeling i tre
arvegangsklasser. Første arvegangsklasse omfatter arvelaterens barn
og deres etterkommere (livsarvingene). Arven skal i utgangspunktet
deles likt mellom barna. Har et barn avgått ved døden før arvelateren,
går arven videre til dette barnets barn (arvelaterens barnebarn),
osv. Dersom arvelateren ikke etterlater seg arvinger i første arvegangsklasse,
går arven til slektninger i andre arvegangsklasse, som omfatter
arvelaterens foreldre og deres etterkommere. Er foreldrene i live,
arver de alt. Er en forelder død, går denne forelderens andel av
arven videre til neste slektsledd (søsken eller halvsøsken av arvelateren,
eventuelt arvelaterens nevøer eller nieser). Dersom arvelateren
ikke etterlater seg slektninger i første eller andre arvegangsklasse,
går arven til tredje arvegangsklasse, det vil si besteforeldrene
eller deres etterkommere hvis besteforeldrene ikke er i live (arvelaterens
tanter og onkler, eventuelt søskenbarn). De fjerneste slektningene
som tar arv etter loven, er søskenbarn.
Etterlater arvelateren
seg en ektefelle, har ektefellen rett til en andel av arven, og
resten fordeles til slektsarvingene etter de reglene som er omtalt
foran. I tilfeller der arvelateren etterlater seg livsarvinger,
foreslår departementet en videreføring av regelen i gjeldende lov om
at ektefellen arver en firedel. Departementet foreslår også at ektefellen
fortsatt skal ha rett til en minstearv på fire ganger folketrygdens
grunnbeløp.
Også lovforslagets
regler om ektefellens arverett når arvelateren ikke etterlater seg
livsarvinger, er i samsvar med gjeldende lov. Er de nærmeste slektsarvingene
arvinger i andre arvegangsklasse, foreslås det at ektefellen skal
arve halvparten, men likevel minst seks ganger grunnbeløpet. Etterlater
arvelateren seg slektninger bare i tredje arvegangsklasse, eller
enda fjernere slektninger, arver ektefellen alt.
For samboere foreslås
en videreføring av arvereglene i gjeldende arvelov. Disse reglene
ble som nevnt innført i 2009 og er dermed av relativt ny dato. Etter
lovforslaget er det etter dette samboere som har, har hatt eller venter
barn sammen, som har arverett etter hverandre i kraft av loven.
Arven utgjør fire ganger folketrygdens grunnbeløp, og den kan begrenses
ved testament. Samboere uten felles barn, men med minst fem års
samboerskap, har ikke arverett etter hverandre etter loven, man
kan gi hverandre arverett ved testament. Innenfor en grense på fire
ganger grunnbeløpet går denne arveretten foran eventuelle livsarvingers
pliktdelsarv. Også for samboere med kortere samboerskap enn fem
år (og uten felles barn) må arveretten eventuelt følge av testament,
men for disse samboerne gjelder det ikke noe unntak fra pliktdelsreglene
for det tilfellet at arvelateren etterlater seg særskilte livsarvinger.
I små bo vil reglene
om minstearv for ektefeller kunne bety at det ikke blir noe arv
til livsarvingene. Den som ikke er arving, har heller ikke rettigheter
i arveoppgjøret, herunder adgang til å få overta eiendeler i boet.
I proposisjonen foreslås det at livsarvingene i disse tilfellene
gis visse rettigheter tilsvarende det de ville ha hatt om de hadde
hatt status som arvinger. Det samme foreslås der en samboers arverettigheter
fører til at livsarvingene ikke får rett til arv.
Reglene om den gjenlevende
ektefellens rett til å sitte i uskifte foreslås i det vesentlige
videreført. I samsvar med gjeldende lov foreslår departementet at
retten til uskifte i utgangspunktet bare omfatter felleseiemidler, og
det foreslås et krav om samtykke fra eventuelle særskilte livsarvinger.
Etter forslaget vil det fortsatt være en forutsetning for å kunne
sitte i uskifte at den gjenlevende ektefellen overtar ansvaret for
arvelaterens gjeld.
Det foreslås at utgangspunktet
fortsatt skal være at den gjenlevende ektefellen i levende live
rår over uskifteboet som en eier. Det absolutte forbudet mot å gi bort
fast eiendom foreslås ikke videreført. Adgangen til å gi bort fast
eiendom skal i stedet vurderes etter regelen om at man ikke kan
gi bort gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet. For
å gi arvingene bedre muligheter til innsyn i den gjenlevendes disposisjoner
over verdiene i uskifteboet foreslås en regel om en utvidet adgang
til å begjære bevissikring utenfor rettssak. Når det gjelder testasjonskompetansen,
foreslås en videreføring av prinsippet i gjeldende lov om at den
gjenlevende ektefellen i testament kan rå over en andel i boet som
svarer til det hans eller hennes egne arvinger skal ha når han eller
hun dør.
Reglene om samboeres
rett til å sitte i uskifte foreslås også i det vesentlige videreført.
Uskifteretten er etter dette forbeholdt samboere som har, har hatt
eller venter barn sammen. Den gjenlevende samboeren kan overta følgende
eiendeler uskiftet: felles bolig og innbo samt bil og fritidsbolig
med innbo som tjente til felles bruk for samboerne. Også andre eiendeler
kan overtas uskiftet, men dette må i så fall være fastsatt i testament, eller
arvingene må samtykke. Ved skifte av uskifteformuen skal uskifteformuen
deles på grunnlag av verdien av hver av samboernes eiendeler på
det tidspunktet uskifteboet ble etablert. For øvrig gjelder reglene
om uskifte for ektefeller i stor grad tilsvarende.
Departementet foreslår
at livsarvingene fortsatt skal ha rett til pliktdelsarv. Som etter
gjeldende lov skal pliktdelsarven utgjøre to tredeler av arven.
Den beløpsmessige begrensningen på én mill. kroner etter dagens arvelov
foreslås oppjustert til 25 G. Lovforslaget går etter dette ut på
at to tredeler av arvelaterens formue er pliktdelsarv for livsarvingene.
Pliktdelsarven er likevel aldri større enn 25 G til hvert av arvelaterens
barn eller hvert barns linje. Den særlige beløpsbegrensningen i gjeldende
lov på 200 000 kroner for fjernere livsarving enn barn er ikke videreført
i lovforslaget.
En endring i forhold
til gjeldende arvelov er at den gjenstandsmessige siden av pliktdelsvernet
ikke er videreført i lovforslaget. Den gjeldende begrensningen om at
arvelateren i testament ikke kan disponere over eiendeler som har
større verdi enn den delen av arven som overstiger pliktdelsarven,
kan stenge for smidige arveoppgjør. Lovforslaget går derfor ut på
at arvelateren ved testament kan bestemme at en livsarving skal
få pliktdelsarven utdelt i kontanter. Videre kan arvelateren ved testament
gi en livsarving rett til å få arven utdelt som en bestemt eiendel,
også om eiendelen er verd mer enn arvingens andel av arven. Livsarvingen
må i så fall betale det overskytende til boet. Pliktdelen vil etter
dette være et verdimessig vern, ikke også et gjenstandsmessig vern.
Det foreslås at loven
fortsatt skal gi arvelateren en viss adgang til å råde over pliktdelsarven
ved testament, men det foreslås enkelte endringer i disse reglene.
I likhet med gjeldende lov skal arvelateren etter lovforslaget kunne
bestemme at pliktdelsarven skal være livsarvingens særeie mv. Arvelateren
skal også kunne fastsette begrensninger for livsarvingens råderett
over pliktdelsarven, men råderettsbegrensningene kan gjelde bare frem
til livsarvingen fyller 25 år. Som etter gjeldende lov er det dessuten
en viss adgang til å gjøre livsarvingen arveløs hvis livsarvingen
har begått en straffbar handling mot arvelateren eller arvelaterens
nærmeste familie. Et slikt testament må være stadfestet av Kongen
(delegert til Statens sivilrettsforvaltning). Det foreslås dessuten
en ny bestemmelse om at arvelateren i testament kan bestemme over
den videre arvegangen for pliktdelsarven i tilfeller der livsarvingen
mangler testasjonsevne.
Departementet foreslår
å videreføre en regel om at en livsarving som ikke har mottatt full
forsørgelse på det tidspunktet arvelateren dør, skal kunne kreve
en ekstra utbetaling av boet for å sikre livsopphold og utdanning mv.,
dersom dette etter forholdene er rimelig.
Ønsker en arvelater
å bestemme noe om hvem som skal arve ham eller henne, må dette gjøres
ved testament. Arveloven innebærer at såkalte dødsdisposisjoner
skal fastsettes ved testament, mens det ikke er nødvendig med testament
for såkalte livsdisposisjoner. Av pedagogiske hensyn foreslår departementet
en bestemmelse som slår fast at en dødsdisposisjon må fremgå av et
testament for å være gyldig, og det foreslås en angivelse i loven
av hva som anses å være en dødsdisposisjon («avtale og gave som
verken hadde eller var ment å ha realitet for arvelateren i hans
eller hennes levetid»).
Reglene om hvem som
kan opprette testament, foreslås i det vesentlige videreført. Dette
innebærer blant annet at testasjonsalderen, i likhet med myndighetsalderen,
fortsatt vil være 18 år. Videre foreslås det at en testamentarisk
disposisjon er ugyldig hvis testator på grunn av sinnslidelse, demens,
rus eller annen psykisk funksjonsnedsettelse på testasjonstidspunktet
ikke hadde evne til å forstå eller vurdere disposisjonen.
Departementet foreslår
at formkravene for opprettelse av testamenter i det vesentlige videreføres.
Testamentet skal fortsatt være skriftlig, testator må underskrive
testamentet, og to vitner må bevitne underskriften ved at testator
skriver under dokumentet eller vedkjenner seg underskriften mens
vitnene er til stede. Regelen i gjeldende lov om at vitnene må være
til stede sammen, er ikke videreført. Lovteksten er også forenklet ved
at kravet om at vitnene må være godtatt av testator, og at de skriver
under etter testators ønske, er sløyfet. Departementet foreslår
ellers noen justeringer av habilitetskravene for testamentsvitner.
Det foreslås å videreføre
regler om nødtestament, slik at det er adgang til å opprette gyldig
testament i en nødsituasjon der det ikke er mulig å opprette et
testament som oppfyller de alminnelige formkravene. Som etter gjeldende
arvelov kan nødtestament opprettes enten som muntlig testament med
to vitner eller som skriftlig testament uten vitner.
Departementet foreslår
å videreføre arvelovens utgangspunkt om at endring eller tilbakekall
av et testament må skje i testaments form. Det foreslås at testamentet
skal kunne tilbakekalles også ved ødeleggelse eller overstryking,
men i motsetning til etter gjeldende lov må dette i så fall gjelde
hele testamentet.
Arvelovutvalget har
delt seg i et flertall og et mindretall i spørsmålet om man bør
videreføre adgangen etter gjeldende arvelov til å binde seg til
ikke å opprette testament eller til ikke å endre eller tilbakekalle
et testament (såkalte arvepakter). Departementet slutter seg til
flertallets syn om at det ikke synes å være tilstrekkelige grunner
til ikke å videreføre denne ordningen, som har lange tradisjoner
i norsk rett.
Arvelovens regler
om ugyldige testamentariske disposisjoner foreslås videreført med
noen mindre endringer.
Utgangspunktet etter
gjeldende arvelov om at testamenter skal tolkes i samsvar med det
testator mente, foreslås videreført. Departementet foreslår også
at loven fortsatt skal ha enkelte supplerende tolkningsregler, jf.
§ 66 i gjeldende lov. Disse reglene gjelder bare hvis det ikke er
grunn til å tro at testator mente noe annet. Det foreslås to innholdsmessige
endringer i disse reglene. Den ene endringen gjelder en livsarvings
rett til å tre inn i en testamentsarvings sted hvis testamentsarvingen
dør før arvelateren. Den andre endringen gjelder tilfeller der en
ektefelle eller samboer er innsatt som arving i et testament, og
samlivet tok slutt før testator døde. Tolkningspresumsjonen går
da ut på at arveretten faller bort.
Det foreslås i proposisjonen
et eget avsnitt i loven om felles testamenter og gjensidige testamenter.
Arvelovutvalget har delt seg i et flertall og et mindretall når det
gjelder den lengstlevendes adgang til å endre eller tilbakekalle
testamentet etter at han eller hun har overtatt arven etter den
førstavdøde. Departementet foreslår i utgangspunktet å videreføre
regelen i gjeldende lov om at hvis et felles testament eller gjensidig
testament sier noe om fordelingen av arven når begge testatorene
er døde, kan den lengstlevende testatoren endre bare det som er
bestemt om arv til den lengstlevendes egne arvinger etter loven
eller til noen som er innsatt som arving etter særskilt ønske fra
den lengstlevende. På bakgrunn av at denne regelen kan slå uheldig
ut for ektefeller som har full arverett etter hverandre etter loven,
og at den kan virke som en felle, foreslås det en unntaksregel som
går ut på at en lengstlevende ektefelle som etter loven ville ha
hatt full arverett etter den førstavdøde ektefellen, fritt kan endre
testamentet med mindre testamentet klart gir uttrykk for at testasjonskompetansen er
begrenset. Det foreslås for øvrig supplerende tolkningsregler for
felles testamenter og gjensidige testamenter med noen endringer
sammenliknet med gjeldende arvelov.
Departementet går
inn for å videreføre ordningen med at man kan innlevere sitt testament
til tingretten slik at det blir oppbevart og registrert der. Dette
er et godt tilbud til dem som ønsker en sikker oppbevaring av testamentet
og en trygghet for at testamentet blir lagt frem etter at man er
død. Det foreslås en utvidelse av ordningen ved at testamentet skal
kunne innleveres og kreves utlevert hos alle tingretter. Det skal
etter forslaget fortsatt være adgang til å innlevere testamentet
i lukket omslag. For å unngå tvil om gyldigheten av testamentet hvis
originalen ikke kan finnes etter dødsfallet, foreslår departementet
at det innføres et krav om at det er originalen som skal innleveres
til tingretten. Tingretten skal etter forslaget ikke gi opplysninger
til andre enn testator om at den har et testament til oppbevaring,
men det foreslås et unntak hvis testator har verge. Fylkesmannen kan
i så fall få opplyst at det er innlevert et testament til tingretten,
men fylkesmannen kan ikke få opplysninger om innholdet.
Departementet foreslår
ellers en ny bestemmelse om innsynsrett i testamentet etter testators
død. Bestemmelsen gjelder testamenter tingretten har til oppbevaring,
eller som er innlevert til tingretten etter dødsfallet. Bestemmelsen
går i korthet ut på at det bare er dem hvis arverett blir berørt
av testamentet, som har rett til innsyn.
Departementet går
inn for at det fortsatt skal være et vilkår om at den som skal ta
arv, må leve eller være unnfanget ved arvelaterens død, og at et
barn som er unnfanget, men ikke født ved arvelaterens død, må fødes
levende for å ta arv. Reglene i gjeldende lov om «utsatt arvefall»,
som innebærer at arvelateren i testament i en viss utstrekning kan
innsette arvinger som ikke er født eller unnfanget ved arvelaterens
død, foreslås ikke videreført.
I proposisjonen vurderes
spørsmålet om hvilke regler som bør gjelde for dødsfall som skjer
tilnærmet samtidig, eller der dødsrekkefølgen er ukjent. Om to nære
familiemedlemmer for eksempel omkommer som følge av samme ulykke,
vil dødsrekkefølgen, som vil kunne fremstå som tilfeldig, kunne
ha mye å si for fordelingen av arven etter dem. Departementet foreslår å
videreføre regelen i gjeldende lov om at arvingen skal anses for
ikke å ha overlevd arvelateren i tilfeller der man er usikker på
dødsrekkefølgen. Departementet antar at denne løsningen oftere vil
gi et resultat som er i samsvar med den alminnelige rettsfølelsen,
enn en alternativ regel om at arvingen i disse tilfellene skal anses for
å ha overlevd arvelateren og dermed tar arv. I tilfeller der det
er mulig å fastslå hvem som døde først, mener departementet at man
som utgangspunkt bør holde fast ved at dersom det er på det rene
at en arvelater døde før sin arving, tar arvingen arv på vanlig
måte. Departementet mener likevel det bør gjøres unntak for tilfeller der
dødsfallene skyldes samme hendelse, og det er en slik nærhet i tid
mellom dødsfallene at det kan sies å foreligge tilnærmet samtidighet.
I slike tilfeller kan det være særlig vanskelig å forsone seg med
at dødsrekkefølgen skal ha betydning for fordelingen av arven. Departementet
foreslår en regel om at arvingen skal regnes for ikke å ha overlevd
arvelateren hvis de to «dør straks etter hverandre som følge av
samme hendelse». Med en slik regel unngår man at arverekkefølgen
blir avgjort av en ren tilfeldighet der det like gjerne kunne ha
vært den ene som den andre som døde først.
I likhet med gjeldende
lov er det i lovforslaget inntatt et forbud mot avhendelse av og
annen forhåndsdisponering over fremtidig arv. Forbudet kan begrunnes
i hensynet til arvingen selv og i hensynet til at det overfor arvelateren
kan virke støtende at hans eller hennes fremtidige død gjøres til
en formuesverdi. Forbudet omfatter også avtaler med en tredjeperson
om salg av en bestemt gjenstand som den kommende arvingen regner
med å få overta på skiftet. Departementet foreslår imidlertid en
unntaksregel for avtaler mellom arvingene om fordelingen av gjenstander
på et fremtidig skifte. Slike avtaler vil etter departementets syn
oftere ha et mer beskyttelsesverdig formål enn en betinget salgsavtale
med en tredjeperson. Departementet går ikke inn for et krav om samtykke
fra arvelateren slik det var foreslått av Arvelovutvalgets flertall.
Departementet foreslår for øvrig en regel som presiserer at arvingen
kan rå over arven etter arvelaterens død, men at arvingen ikke kan overføre
rettighetene som arving i forbindelse med skiftet på annen måte
enn ved å gi avkall på arven.
Gjeldende arvelov
skiller mellom avkall på fremtidig arv og avslag på arv etter arvefallet.
Det foreslås at dette skillet oppheves, at det gis en samlet regulering,
og at begge deler omtales som avkall på arv. Det foreslås en regel
som slår fast at det kan gis helt eller delvis avkall på fremtidig
eller falt arv, og at arv som det er gitt avkall på, fordeles som
om arvingen var død før arvelateren.
Reglene om avkorting
av arv gjelder spørsmålet om det skal gjøres fradrag i en livsarvings
arveandel for gaver eller forskudd på arv som vedkommende har mottatt
mens arvelateren var i live. Etter gjeldende arvelov skal det gjøres
avkorting i en livsarvings arvelodd dersom arvelateren har fastsatt
dette eller det ellers blir godtgjort at avkorting vil være i samsvar
med arvelaterens forutsetninger. Etter departementets syn bør en
regel om avkorting ha som utgangspunkt at arvelaterens forutsetninger
og ønsker om fordeling av arven skal respekteres. På den annen side
bør regelen også ivareta hensynet til forutberegnelighet for arvingen
som mottar gaven. Departementet foreslår på denne bakgrunn en regel
om at det skal foretas en avkorting i arven hvis dette var satt
som en betingelse for den økonomiske ytelsen arvingen mottok. Det
vil være en klar fordel for det fremtidige skifteoppgjøret at en
slik betingelse har kommet til uttrykk skriftlig. Departementet
foreslår derfor en påminnelse i loven om at betingelsen bør være
skriftlig og meddelt de andre arvingene.
Departementet foreslår
en adgang til fradømmelse av arverett ved straffbare handlinger
mot arvelateren eller arving etter arvelateren. Lovforslaget bygger
i stor grad på gjeldende rett. Det foreslås imidlertid å utvide bestemmelsens
virkeområde til å gjelde også der arvingen har utført en straffbar
handling mot arvelateren som medfører at arvelateren mister testasjonsevnen.
Videre foreslås det en utvidelse ved at det ikke stilles krav til
hvilken straffereaksjon som idømmes. I ekteskapsloven foreslås det
dessuten en ny regel som gir mulighet til å fradømme retten til
berikelse ved deling av felleseiet. Bestemmelsen har samme formål
som arvelovens regel om fradømmelse av arverett. Med en slik regel
kan man unngå urimelige situasjoner der arvingen fradømmes retten
til arv etter sin ektefelle, men oppnår en økonomisk berikelse ved
delingen av felleseiet.