Regjeringen la i
Prop. 86 LS (2017–2018) frem forslag til endringer i reglene for
rapportering og skattlegging av naturalytelser i arbeidsforhold.
Stortinget sluttet seg til disse endringene ved behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett 2018. I Prop. 1 LS (2018–2019) ble det, som varslet
i Prop. 86 LS (2017–2018), fremmet forslag om beløpsgrenser for
skattefri overtidsmat og skattefrie personalrabatter. Stortinget
sluttet seg til forslaget ved behandlingen av statsbudsjettet for
2019. De nye reglene for rapportering og skattlegging av naturalytelser
i arbeidsforhold trådte i kraft 1. januar 2019.
Etter ikrafttredelsen
av de nye reglene har det blitt klart for regjeringen at reglene
for skattefrie personalrabatter og gaver i arbeidsforhold bør justeres
for bedre å tilpasses til noen av de ordningene for naturalytelser som
benyttes i arbeidslivet, blant annet tilfeller der det er normalt
at personalrabatten på varer og tjenester er 100 pst. Endringene
som nå presenteres, vil for eksempel gjøre det enklere for festivalarrangører
å videreføre dagens praksis, der frivillige kompenseres for innsatsen med
fribilletter. Endringene tar også hensyn til at naturalytelser og
særlig personalrabatter har hatt et større omfang enn det som har
ligget til grunn for regjeringens forslag.
Hovedtrekkene i endringene
som ble vedtatt i 2018, ligger fortsatt fast. Regjeringen endrer
imidlertid grensen for maksimal rabatt for personalrabatt fra 50
til 100 pst., samtidig som øvre beløpsgrense for skattefrie personalrabatter
økes fra 7 000 til 8 000 kroner. I tillegg økes øvre beløpsgrense
for skattefrie gaver i arbeidsforhold fra 1 000 til 2 000 kroner.
For personalrabatter
på persontransporttjenester utsettes ikrafttredelsen av reglene
som ble vedtatt i 2018, slik at arbeidsgivere og arbeidstagere i
disse virksomhetene får tiden frem til 1. juli 2019 med å gjennomføre
eventuelle endringer i ordningene med personalrabatt/frikort på
persontransporttjenester.
Det anslås at endringene
som varsles i denne proposisjonen, samlet sett vil redusere provenyet
med 250 mill. kroner påløpt og 200 mill. kroner bokført i 2019 sammenlignet
med vedtatt 2019-budsjett.
Endringene vil bli
gjennomført i forskrift, med hjemmel i skatteloven § 5-15 annet
ledd første punktum.
Endringene innebærer
at det vil være en større grad av fleksibilitet og frihet til å
innrette rabatt- og gaveordninger på en måte som passer for den
enkelte virksomhet. Samtidig ivaretas hensynet til klare avgrensninger av
skattefritakene, slik det kreves etter hjemmelen i skatteloven.
Forutsatt at Stortinget
gir sin tilslutning til bevilgningsendringene, vil Finansdepartementet
gjennomføre forskriftsendringene umiddelbart etter at Stortingets
vedtak foreligger.
Endringene vil gi
rom for noe større skattefrie fordeler i form av rabatter og gaver,
men likevel slik at det ligger innenfor skattelovens krav om at
fordelene skal være av «mindre» verdi.
Endringene antas
å virke forenklende for virksomheter som tradisjonelt deler ut naturalytelser
helt uten egenandel, ved at denne praksisen kan videreføres uten at
det trekkes skatt, betales arbeidsgiveravgift mv. En økning av gavegrensen
fra 1 000 til 2 000 kroner medfører at flere gaver enn i dag vil
være unntatt fra rapporterings- og skatteplikt.
Da forslaget til
nye regler ble lagt frem for Stortinget i revidert nasjonalbudsjett
2018, ble det lagt til grunn at endringene i sum skulle være om
lag provenynøytrale. Beløpsgrensen for skattefrie personalrabatter
som ble fremmet i statsbudsjettet for 2019, og senere vedtatt av Stortinget,
ble anslått å redusere provenyet. I ettertid har det kommet frem
at naturalytelser, og særlig personalrabatter, trolig har hatt et
større omfang enn det som lå til grunn for regjeringens provenyanslag.
I noen tilfeller synes det også å ha blitt praktisert ordninger
som går ut over det som følger av en rimelig fortolkning av skattefritakene
som hittil har vært gjeldende. I lys av dette er det departementets
vurdering at de vedtatte endringene samlet sett i realiteten har
vært en innstramming sammenlignet med det som tidligere har vært
praktisert. Dette er hensyntatt i anslaget for provenyvirkningen
av regelendringene som regjeringen nå foreslår.
Forslaget om utsatt
iverksettelse av reglene for ansatte i persontransportnæringen antas
isolert sett å ha begrensede provenyvirkninger i 2019.