Sammendrag
Departementet viser
til at et krav om passivt samtykke for samling av pensjonskapitalbevis
vil være et effektivt virkemiddel for å få gjennomført en samling
av pensjonskapitalbevis som i all hovedsak vil være til fordel for
arbeidstakerne. Dette må avveies mot det forhold at overføring av
pensjonsmidler på grunnlag av passivt samtykke gir en risiko for
uheldige utslag, f.eks. ved at midler på grunn av passivitet fra
arbeidstakers side overføres fra et billig indeksfond til en dyrere
forvaltningsløsning hos arbeidsgiver. For å forebygge slike uheldige
utslag er det viktig at arbeidstaker på en enkel måte kan gjøre
seg kjent med hvilke konsekvenser en samling av midlene vil få sammenlignet
med å beholde pensjonskapitalbevisene der de er i dag.
Formålet med reglene
om informasjon til arbeidstaker er å gi arbeidstaker et så godt
grunnlag som mulig for å vurdere om samling av pensjonskapitalbevis
vil være fordelaktig for ham eller henne. Som nevnt under proposisjonens
punkt 5.4 er det likevel ikke all relevant informasjon arbeidsgiver
kan forelegge for arbeidstaker. Dette gjelder informasjon om hvilke
kostnader og investeringsvalg arbeidstaker har for sine pensjonskapitalbevis
pr. i dag. Som vist til under proposisjonens punkt 5.4 foreslår
departementet at arbeidsgivers pensjonsleverandør skal ha plikt
til å be leverandøren av arbeidstakers pensjonskapitalbevis om at
denne leverandøren gjør informasjon om kostnader, investeringsvalg mv.
for pensjonskapitalbeviset tilgjengelig for arbeidstaker. Med dette
vil informasjon om eksisterende kostnader mv. tilrettelegges for
arbeidstaker slik at han har mulighet til å sammenligne sine eksisterende
kostnader med de kostnader arbeidstaker må betale i arbeidsgivers
ordning.
Etter departementets
syn vil disse reglene gi arbeidstaker et tilstrekkelig grunnlag
for å kunne sammenligne kostnader og investeringsvalg ved de ulike
alternativene, for på den måten å kunne ta et informert valg vedrørende
samling av midlene. Arbeidstaker vil også ha mulighet til å flytte
midlene knyttet til tidligere opptjent pensjonskapital ut av arbeidsgivers
ordning dersom han angrer på sammenslåingen. Selv om overføring
av pensjonsmidler på grunnlag av passivt samtykke gir en risiko
for uheldige utslag, bør dette etter departementets syn ikke stenge
for en løsning som vil gi billigere og mer oversiktlig pensjonssparing
for de aller fleste arbeidstakerne. Departementet foreslår derfor
at midler skal samles på egen pensjonskonto gjennom passivt samtykke,
dvs. at arbeidstaker må reservere seg dersom han ikke ønsker overføring
av midlene. Det vises til lovforslaget § 3-6 første ledd.
Departementet anser
at arbeidstaker bør gis en frist på tre måneder for å ta stilling
til spørsmålet om overføring av midlene til egen pensjonskonto.
Dersom arbeidstaker ikke har reservert seg, ev. valgt forvaltning hos
selvvalgt leverandør, innen denne fristen, skal midlene overføres
til arbeidsgivers pensjonsordning. Overføring skal da gjennomføres
innen flyttefristen for pensjonskapitalbevis og individuelle avtaler,
som er én måned. Det vises til lovforslaget § 3-6 første ledd.
Departementet er
enig med de høringsinstansene som påpeker at arbeidstakere som har
tatt et aktivt valg om forvaltning av sin pensjonskapital, enten
ved å reservere seg mot overføring av pensjonsmidlene eller ved
valg av egen pensjonsleverandør, bør kunne ha dette som standardvalg
også hos fremtidige arbeidsgivere som har innskuddspensjonsordninger.
Ettersom dette bl.a. forutsetter at det utvikles systemer for registrering av
arbeidstakernes reservasjoner og valg av egen leverandør, antar
departementet at det er hensiktsmessig at nærmere regler om dette
gis i forskrift. Det vises til forslag til forskriftshjemmel i lovforslaget
§ 3-6 første ledd.
Departementet viser
til Finans Norges merknad om at noen pensjonskapitalbevis har avkastningsgaranti
i utbetalingsperioden, og at overføring til arbeidsgivers innskuddspensjonsordning
vil medføre tap av garantien. Departementet er enig i at pensjonskapitalbevis som
har en reell garanti, ikke bør overføres ved passivt samtykke. Departementet
antar at nærmere bestemmelser om dette ev. bør fastsettes i forskrift.
Det vises til forslag til forskriftshjemmel i lovforslaget § 3-6
sjette ledd.