1.4.5.1 Behovet for å regulere korttidsutleige i eigarseksjonslova
Det blir i proposisjonen
peikt på at bustad er det viktigaste formuesgodet for dei fleste
menneske, og for mange ei viktig inntektskjelde. På eit prinsipielt
grunnlag er departementet kritisk til å avgrense handlefridommen
til private i ein elles fri eigedomsmarknad.
Dei digitale delingsplattformene
har skapt nye moglegheiter for privat korttidsutleige, og i mange
tilfelle kan dette bidra til ei betre ressursutnytting av bustader
og auka turisme til Noreg, jf. NOU 2017:4 side 116. Det skal, slik
departementet ser det, vere mogleg å nytte seg av dei moglegheitene
til avkastning som den nye delingsøkonomien gjev.
Samtidig er det
viktig å leggje forholda til rette for at folk som bur tett i eigarseksjonssameige,
skal ha trygge og gode bumiljø. Intensiv korttidsutleige kan føre
til dårleg bumiljø.
Dagens lov har reglar
som kan avgrense intensiv utleige, men dei er i stor grad baserte
på skjøn. Departementet meiner derfor at det er behov for tydelegare rammer,
særleg med tanke på auken i korttidsutleige.
Når ein held dagens
regelverk saman med samfunnsutviklinga på området, meiner departementet
det er behov for å regulere den mest intensive forma for korttidsutleige.
Departementet har
merka seg at Forenom AS meiner at lovforslaget ikkje er godt nok
utgreidd, og at dei påståtte negative sidene ved korttidsutleige
ikkje er dokumenterte.
Departementet har
basert lovforslaget både på tilbakemeldingar frå sentrale interesseorganisasjonar
og kontakt med privatpersonar.
Høyringa støttar
også opp under behovet for regulering. Regelrådet har konkludert
med at forslaga var tilstrekkeleg utgreidde.
Departementet har
vidare merkt seg innvendingar om at lovforslaget er for inngripande,
og kommentaren om at forslaget ikkje er i tråd med EMK første tilleggsprotokoll
artikkel 1.
Slik departementet
ser det, er den føreslåtte regelen utforma slik at han ligg godt
innanfor rammene av EMK TP artikkel 1 fordi han berre forbyr den
mest intensive forma for korttidsutleige. Departementet meiner at
forslaget utgjer eit moderat inngrep i råderetten til dei enkelte
bustadeigarane.
Ein seksjonseigar
kan etter forslaget drive normal korttidsutleigeverksemd. Det vil
vidare vere fullt mogleg å drive alminneleg langtidsutleige når
taket på 90 dagar er nådd.
Det skal også vere
mogleg for selskap å drive utleigeverksemd. Forenom AS meiner at
forslaget vil ramme hardt for dei som har investert i utleigeleilegheiter
for å drive med korttidsutleige på heilårsbasis. Til dette vil departementet
kommentere at det å kjøpe ein bustadseksjon for å drive med korttidsutleige
heile året vil utgjere næringsverksemd, noko som ikkje er tillate
etter dagens reglar. Det blir i proposisjonen peikt på at forslaget
ikkje utgjer noko nytt i så måte. Det vil med den føreslåtte regelen
vere mogleg å drive med kombinasjonar av langtidsutleigeverksemd
og korttidsutleigeverksemd. Vidare er det mogleg, dersom ein ønskjer
å drive med profesjonell utleigeverksemd, anten å kjøpe ein seksjon
som er regulert til næring, eller å søkje om reseksjonering.
Departementet er
på bakgrunn av dette ikkje einig i at forslaget om å regulere korttidsutleige
er eit urimeleg inngrep i eigarråderetten.
Departementet føreslår
derfor i proposisjonen å føre vidare det forslaget som blei sendt
på høyring, men med enkelte presiseringar.