Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne Marthinsen,
Leif Audun Sande og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til brev fra utenriksministeren
2. januar 2019 og fra finansministeren 5. desember 2018.
Komiteen er opptatt av at Norge
i vår dialog med alle land løfter betydningen av menneskerettighetene. Komiteen merker
seg at regjeringen er svært bekymret for menneskerettighetenes kår
i Saudi-Arabia. Komiteen deler
denne bekymringen. Det gjelder ikke minst fengsling av menneskerettighetsforsvarere,
økt bruk av dødsstraff og mangel på respekt for ytringsfrihet og
kvinners rettigheter. Komiteen har
merket seg at utenriksminister Ine Eriksen Søreide ved flere anledninger
har kritisert menneskerettighetssituasjonen i Saudi-Arabia.
Komiteen mener det er svært
viktig at myndighetene i Saudi-Arabia er godt kjent med Norges syn
på den kritiske menneskerettighetssituasjonen i landet. Komiteen ser
positivt på en uavhengig, FN-ledet gransking av drapet på Jamal
Khashoggi. Komiteen mener det
er riktig med en umiddelbar og betingelsesløs løslatelse av alle
samvittighetsfanger i Saudi-Arabia og ber om beskyttelse for menneskerettighetsforkjempere
i Saudi-Arabia og utenfor landets grenser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
at Norge har et strengt og omfattende eksportkontrollregelverk,
som innebærer at det aldri har vært åpnet for eksport av våpen og
ammunisjon (A-materiell) til Saudi-Arabia. Flertallet har merket seg at
Granavolden-plattformen understreker at Norge skal ha et strengt,
tydelig og stabilt kontrollrammeverk for eksport av alt forsvarsmateriell,
med stor åpenhet, i tråd med Norges internasjonale forpliktelser
og med forutsigbarhet på kort og lang sikt for norsk industri. Alle
vurderinger av eksportlisenser skal legge vekt på respekt for grunnleggende menneskerettigheter
og faren for misbruk i konfliktsituasjoner eller intern undertrykking
i mottakerlandet og at man vil gjennomgå det norske eksportkontrollregelverket
(lov, forskrift og retningslinjer) for å få et mer tilgjengelig
regelverk. Flertallet imøteser
dette arbeidet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at selv om Norge aldri
har eksportert A-materiell til Saudi-Arabia, har eksporten av B-materiell
økt betydelig. B-materiell kan være sentralt i overvåking og undertrykking
av egen befolkning. Dette
medlem viser til formuleringene i Granavolden-plattformen,
men kan ikke se at disse vil innebære en konkret endring i eksportregelverket
som vil gjøre at eksporten til autoritære regimer begrenses eller
stanses.
Komiteen viser
til at det har vært en bred forankring i Stortinget om at Statens
pensjonsfond utland (SPU) ikke skal være et utenrikspolitisk virkemiddel. Gjennom
oppretting av et eget etikkråd og etiske retningslinjer kan selskaper
observeres og utelukkes fra SPU. Kriteriene for uttrekk er basert
på et klart felles verdigrunnlag og på internasjonale standarder
og prinsipper. Komiteen viser
til at ulike behandlinger i Stortinget har ført til et stadig bedre
regelverk og et stadig bedre etisk grunnlag for SPUs investeringer.
Det er både produktbaserte kriterier og atferdskriterier som gjør
at selskaper kan utelukkes. Komiteen viser til at disse
kriteriene er generelle, men sier tydelig at fondet ikke skal være
investert i selskaper som selv eller gjennom enheter de kontrollerer,
produserer våpen som ved normal anvendelse bryter med grunnleggende
humanitære prinsipper. Dette gjelder også selskaper som medvirker
til eller er ansvarlig for grove eller systematiske krenkelser av
menneskerettighetene, alvorlige krenkelser av individets rettigheter
i krig eller konfliktsituasjoner, alvorlig miljøskade, grov korrupsjon
eller andre særlige grove brudd på grunnleggende etiske normer. Komiteen viser
til at vurderinger av enkeltselskaper og for så vidt enkeltland
er overlatt til etikkrådet. Komiteen mener dagens struktur
for håndtering av etiske spørsmål knyttet til SPU bør videreføres.
Komiteen har merket seg at
regjeringsplattformen vil ha en gjennomgang av det etiske regelverket
for SPU. Komiteen imøteser
denne gjennomgangen og mener en slik gjennomgang kan medføre et
bedret etisk rammeverk for investeringer fra SPUs side.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det i rekken av utredninger
omtalt i Granavolden-plattformen også varsles en utredning av «hvordan
Norge, som del av en bred felleseuropeisk løsning, kan bidra til
utvikling av et sanksjonsregime mot personer for grove brudd på
menneskerettighetene».
Disse medlemmer kan på generelt
grunnlag slutte seg til at denne typen tiltak har størst effekt
når de er basert på bred internasjonal støtte og oppslutning, jf. sanksjoner
vedtatt av FNs sikkerhetsråd og Norges tradisjon for et tett samarbeid
med EU om denne type tiltak. En egen norsk, unilateral ordning med
sanksjoner mot personer som er ansvarlige for grove brudd på menneskerettighetene,
ville hatt begrenset effekt. I utgangspunktet slutter disse medlemmer seg
derfor til at et slikt sanksjonsregime bør være en del av en bred, felleseuropeisk
løsning. En for bredt anlagt mekanisme risikerer imidlertid å bli
ineffektiv, utvannet og tannløs. Etter disse medlemmers oppfatning
bør den varslede utredningen også undersøke mulighetene for et samarbeid
om en slik mekanisme med et noe mer begrenset antall nærstående
land. Disse medlemmer vil
også understreke at et slikt sanksjonsregime rettet mot enkeltpersoner
både må bygge på og ivareta grunnleggende rettsstatsprinsipper.
Disse medlemmer er opptatt
av framgang i dette viktige arbeidet og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i revidert nasjonalbudsjett våren 2019 legge fram
den varslede utredningen av hvordan Norge, som del av en bred, felleseuropeisk
løsning, kan bidra til utvikling av et sanksjonsregime mot personer
for grove brudd på menneskerettighetene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Saudi-Arabias grunnleggende
mangel på respekt for menneskerettighetene. Kronprins Mohammed bin
Salman vil framstå som en moderne reformist, men forfølgelser, arrestasjoner
og brudd på grunnleggende rettigheter har økt under hans styre. Landet
er preget av et styre med stadig flere brudd på sivile og politiske
rettigheter, et politisk kontrollert rettsapparat, bruk av tortur,
forsvinninger og dødsstraff, og systematisk kjønnsbasert og trosbasert
diskriminering.
Dette medlem viser til drapet
på den saudi-arabiske journalisten Jamal Khashoggi, og at saken
tross sin groteske natur ikke er et enestående eksempel på regimets
politikk. Akkurat nå står seks mennesker i fare for å bli dømt til
døden som terrorister utelukkende for å ha brukt sin ytringsfrihet.
En av dem er den religiøse lederen Sheikh Salman al-Awda, som har
gjort seg «skyldig» i å ha latt være å etterkomme et krav fra myndighetene om
å skrive en støtteerklæring til regimet på Twitter. I tillegg står
11 sjiamuslimer i umiddelbar fare for å bli henrettet etter en masserettsprosess
i strid med alle rettsprinsipper. Dette medlem viser til at det
saudiske regimet tidligere har respondert på internasjonalt press.
Da Raif Badawi etter dommen på ti års fengsel og 1 000 piskeslag
mottok sine 50 første piskeslag, møtte regimet sterke internasjonale
protester. Siden har han ikke mottatt flere piskeslag. Dette medlem mener det
betyr noe at andre land fordømmer og tar til motmæle mot politikken
som føres, og at Norge bør være tydeligere i sin fordømmelse. Dette medlem mener det
er bra at Norge har fordømt drapet på Khashoggi og krevd etterforskning,
men likevel at det er liten grunn til å tro at en etterforskning
ledet av Saudi-Arabia vil føre til noen oppklaring. Derfor bør Norge
ta initiativ overfor likesinnede land for å fremme et samlet krav
om en uavhengig gransking av drapet på Khashoggi i regi av FN. Dette medlem mener
også at Norge bør kreve at Saudi-Arabia umiddelbart løslater alle
samvittighetsfanger, inkludert alle arresterte kvinneaktivister
som ennå ikke er stilt for noen domstol, og aktivt støtte og beskytte
saudiske menneskerettighetsforkjempere i Saudi-Arabia og utenfor
landets grenser.
Dette medlem viser til at Saudi-Arabia
er et voksende marked for Norge gjennom Statens pensjonsfond utland
(SPU). Siden SPU for første gang gikk inn i det saudiske markedet
i 2015, har investeringene blitt mer enn doblet. I dag er SPU investert
i 42 selskaper i Saudi-Arabia til en verdi av 6,8 mrd. kroner (per
31. desember 2017). I 2017 kom det frem at SPU var investert i Saudi Telecom
Company (STC). Selskapet, som kontrolleres av kronprinsen, har vært
involvert i overvåkning av menneskerettighetsforkjempere. SPU har
siden da trukket investeringene fra selskapet, men saken illustrerer
problematikken man står overfor i et marked som Saudi-Arabia. Dette medlem vil
derfor foreslå en gjennomgang av alle investeringer Norge har gjennom
SPU i Saudi-Arabia, for å sikre at de er i tråd med fondets etiske rammeverk
og ikke bryter menneskerettighetene.
Dette medlem viser til konflikten
i Jemen, hvor Saudi-Arabia, i likhet med alle de andre landene som deltar
i koalisjonen som intervenerer i Jemen, har gjort seg skyldig i
en rekke brudd på humanitærretten og potensielle krigsforbrytelser.
Regjeringen understreker at den fører en «føre var-politikk» når
det gjelder eksport av militært utstyr og strategiske varer til
landene i koalisjonen, noe som har resultert både i stans av eksport
av våpen og ammunisjon til De forente arabiske emirater (FAE) og
en nylig beslutning om at Norge ikke vil utstede noen nye eksportlisenser
på forsvarsmateriell eller flerbruksvarer til Saudi-Arabia. Dette medlem mener det
er et viktig steg på veien, men viser samtidig til at utenriksministeren
på direkte spørsmål ikke har kunnet garantere at norsk militærmateriell
ikke ender opp i den brutale krigen, selv om Utenriksdepartementet
sier at de «ikke er kjent med at norsk forsvarsmateriell er benyttet
i Jemen». Utenriksdepartementet har heller ikke svart på om Norge
har undersøkt eksporten til landene etter at eksporten har funnet
sted. Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter (NIM)
ga nylig et innspill til Meld. St. 19 (2017–2018), hvor de drøfter
det norske eksportkontrollregelverket og Norges internasjonale forpliktelser
sett i forhold til dagens praksis knyttet til landene som intervenerer
i Jemen. NIM konkluderer blant annet med at:
«Fra et folkerettslig
synspunkt kan det se ut som om Norges gjennomføring av ATT artikkel
7 og EUs kriterium 2 (c), når det gjelder eksport av våpen og ammunisjon
til stater som kriger i Jemen, kan være mangelfull.»
Dette medlem mener at bevisbyrden
må ligge på departementet som forvalter regelverket, og mener at
en naturlig konsekvens av politikkendringen som nå er varslet, er
å stanse all eksport til alle landene som deltar i koalisjonen,
å stanse eksport også når det gjelder allerede utstedte lisenser,
og å sette i gang en gransking av den eksporten som har funnet sted
siden krigens begynnelse, for å sikre at norsk militærmateriell
ikke er blitt brukt i konflikten.
Dette medlem viser til at Norge
risikerer indirekte involvering i krigen i Jemen gjennom SPU. I
september 2018 kunne VG avsløre at selskapet Raytheon, som Norge
har investert over 4 mrd. kroner i gjennom SPU, har lagd bomber
som er blitt brukt i en rekke angrep i Jemen. Kort tid etterpå kom
det fram i en gjennomgang gjort av Redd Barna at Raytheon kun er
ett av mange våpenselskaper som SPU er investert i. Gjennomgangen
viste at SPU er investert med 55 mrd. kroner fordelt på 42 av verdens
100 største våpenselskaper. Det er usikkert hvor mange av disse
som kan ha forbindelser til krigen i Jemen, men Redd Barnas undersøkelser
avdekker at våpen og militært utstyr fra flere selskaper, inkludert
Raytheon og Dassault, som produserer jagerfly som FAE bruker, er
brukt i krigføringen. Derfor mener dette medlem at SPUs investeringer
i våpenselskaper må gjennomgås, for å sikre at en ikke bidrar til krigføringen
i Jemen.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Norge sammen med likesinnede land krever
en uavhengig, FN-ledet gransking av drapet på Jamal Khashoggi.»
«Stortinget
ber regjeringen kreve umiddelbar og betingelsesløs løslatelse av
alle samvittighetsfanger i Saudi-Arabia, inkludert alle arresterte,
men ikke dømte, kvinneaktivister.»
«Stortinget
ber regjeringen støtte og beskytte saudiske menneskerettighetsforkjempere
i Saudi-Arabia og utenfor landets grenser.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse all eksport av våpen, forsvarsmateriell og
flerbruksmateriell til Saudi-Arabia og de andre landene som deltar
i den saudi-ledede koalisjonen som intervenerer i Jemen, inkludert
eksport basert på allerede utstedte lisenser.»
«Stortinget
ber regjeringen granske eksporten av våpen, forsvarsmateriell og
flerbruksmateriell siden intervensjonen i Jemen startet, til landene
som deltar i koalisjonen som intervenerer i Jemen, for å forsikre
seg om at norsk militærmateriell ikke er blitt brukt i Jemen, og
gjøre rede for hvordan Norge har sikret at norsk forsvarsmateriell
ikke har bidratt til brudd på humanitærretten.»
«Stortinget
ber regjeringen igangsette en gjennomgang av alle investeringer
i våpenselskaper gjennom SPU for å se om SPU er investert i flere
selskaper som leverer til de krigende partene i Jemen, og komme
tilbake til Stortinget med dette i den årlige stortingsmeldingen om
Statens pensjonsfond.»
«Stortinget
ber regjeringen foreta en grundig gjennomgang av alle SPUs nåværende
investeringer i Saudi-Arabia for å sikre at de er i tråd med fondets
etiske rammeverk og ikke bryter menneskerettighetene, og komme tilbake
til Stortinget med dette i den årlige stortingsmeldingen om Statens
pensjonsfond.»