Sammendrag
I proposisjonen bes
det om Stortingets samtykke til å avgi en erklæring om at Norge
aksepterer overgangsperioden for Norges avtaler med EU i forbindelse
med at Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland (heretter
Storbritannia) trer ut av Den europeiske union (heretter EU). Overgangsperioden
kommer som en konsekvens av den overgangsperiode som EU og Storbritannia
har fremforhandlet seg imellom, i avtalen om Storbritannias utmelding
av EU (utmeldingsavtalen).
Den britiske regjeringen
underrettet EU formelt 29. mars 2017 om at Storbritannia ønsker
å tre ut av EU. Storbritannias uttreden av EU berører et betydelig
antall folkerettslige avtaler. For Norges vedkommende omfatter det
EØS-avtalen, Schengen-samarbeidet, fiskeriavtaler, en rekke andre
bilaterale avtaler og EFTA-avtaler Norge har inngått med EU, samt
en rekke multilaterale avtaler hvor Storbritannia er bundet i kraft
av å være medlem av EU.
I november 2018 ble
Storbritannia og EU enige om en utmeldingsavtale som regulerer forhold
som er nødvendige for å gjennomføre Storbritannias uttreden av EU
og Euratom, samt etablerer en overgangsperiode fra 30. mars 2019
og frem til 31. desember 2020. I denne perioden skal Storbritannia
i all hovedsak være bundet overfor EU til å etterleve unionsretten
(EU-retten). Dette omfatter også forpliktelser som følger av alle
folkerettslige avtaler Storbritannia nå er bundet av gjennom sitt EU-medlemskap.
Det innebærer blant annet at EU dermed vil behandle Storbritannia
som om den britiske stat fortsatt er omfattet av bestemmelsene i
EØS-avtalen, og Storbritannia vil være bundet av EØS-avtalens forpliktelser
overfor EU. Løsningen EU og Storbritannia har blitt enige om, med
en overgangsperiode for å skape en form for utfasing av EU-medlemskapet,
der en medlemsstat fortsetter å være bundet av unionsretten – herunder
av forpliktelser i avtaler med tredjestater – selv om medlemskapet
formelt er opphørt, er uten presedens.
Utmeldingsavtalen
gjelder bare mellom Storbritannia og EU. For Norge er det viktig
at bestemmelsene i EØS-avtalen, Schengen-samarbeidet og andre relevante avtaler
gjelder i Norges forhold til Storbritannia i en eventuell overgangsperiode
på samme måte som i forholdet til EU. Norske myndigheter har uttalt,
både overfor EU og Storbritannia, at de vil medvirke til at denne overgangsperioden
også skal gjelde for Norges avtaler med EU. Ettersom Norge ikke
er part i utmeldingsavtalen, må overgangsperioden nedfelles i et
folkerettslig instrument som gjelder for Norge, og den må gjennomføres
i norsk rett.
EU og Storbritannia
legger opp til en forenklet modell for å skape et folkerettslig
grunnlag for videreføring av Storbritannias deltakelse i alle avtaler
EU har med tredjestater i en overgangsperiode, uten at det inngås formelle
folkerettslig bindende avtaler med tredjestatene om dette. Europakommisjonen
(heretter Kommisjonen) har publisert utkast til en diplomatisk note
med informasjon om overgangsperioden som er forutsatt overlevert
til alle berørte tredjestater og de internasjonale organisasjoner
som EU er medlem av, etter undertegning av utmeldingsavtalen. Overleveringen
vil skje på vegne av EU og dens medlemsstater, inkludert Storbritannia,
som fortsatt er EU-medlem på dette tidspunktet. Det foreslås at
Norge besvarer EUs note med en erklæring i form av en diplomatisk
note der Norge aksepterer at Storbritannia fortsatt skal behandles
som om den britiske stat er EU-medlem, i overgangsperioden, for
alle avtalene Norge har med EU.
Erklæringen vil binde
Norge folkerettslig. For at overgangsperioden også skal få virkning
i norsk rett, må den gjennomføres nasjonalt. Den er foreslått gjennomført
i en generell bestemmelse i en ny lov. Forslaget innebærer at bestemmelser
i lov, stortingsvedtak og forskrift som knytter rettsvirkninger
til en tilknytning til EØS, i en angitt periode skal anvendes som
om Storbritannia fortsatt er medlem av EU, selv om den britiske
stat formelt har trådt ut. I den grad andre av Norges avtaler med
EU er gjennomført i norsk rett, skal referanser til EU i overgangsperioden
forstås som fortsatt å omfatte Storbritannia. Loven vil sikre at
britiske borgere og øvrige rettssubjekter i overgangsperioden vil
behandles som om Storbritannia fortsatt er medlem av EU. Lovforslaget
har vært på høring. Ingen av høringsinstansene var imot en gjennomføring
av overgangsperioden i Norge.
Gjennomføring av
erklæringen om overgangsperioden krever lovendring, og erklæringen
antas å være en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke
til avgivelse av erklæringen er derfor nødvendig i medhold av Grunnloven
§ 26 annet ledd. EUs erklæring er ennå ikke avgitt, og Norges erklæring
avgis først når EUs erklæring er mottatt. For ikke å forsinke ikrafttredelse,
og gitt den øvrige usikkerheten som knytter seg til hvordan Storbritannias
uttreden av EU rent faktisk vil skje, bes det om Stortingets forhåndssamtykke
til å avgi en slik erklæring. Det er ikke forventet vesentlige endringer
i utkastet til EUs note eller utkastet til Norges svarnote. Skulle EUs
erklæring og Norges svarnote fravike vesentlig fra de fremlagte,
vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.
Det er foreløpig
ikke avklart om Storbritannia forlater EU med eller uten en avtale.
Overgangsperioden vil bare bli aktuell dersom Storbritannia trer
ut av EU med en avtale. Av hensyn til den korte tiden som står til
rådighet frem mot 29. mars 2019, fremmes proposisjonen for Stortinget
nå, selv om situasjonen på britisk side fortsatt er uklar.