I denne proposisjonen
foreslås det en hjemmel som vil gi Kongen adgang til å fastsette
forskrifter om forhold som berøres av at Det forente kongerike Storbritannia og
Nord-Irland, heretter kalt Storbritannia, trer ut av EØS-avtalen,
den delen av Schengen-samarbeidet Storbritannia deltar i, og andre
avtaler mellom Norge og Den europeiske union (EU) som Storbritannia
har vært bundet av gjennom sitt medlemskap i EU. Bestemmelsen vil
bare bli brukt dersom Storbritannia trer ut av EU uten den fremforhandlede
utmeldingsavtalen med EU. I en slik situasjon vil det ikke være
en overgangsperiode, og det vil derfor være nødvendig å fastsette
tiltak som må være i kraft ved Storbritannias uttreden, hittil fastsatt
til 29. mars 2019.
Det fleste av tiltakene
vil være midlertidige og ha et innhold som tilsier regulering i
forskrift. Det kan likevel ikke helt utelukkes at det også vil være
nødvendig å fastsette bestemmelser som normalt ville ha vært fastsatt
i lov, men hvor det ikke vil være mulig å fremme lovforslag i tide
til at disse kan tre i kraft før Storbritannias eventuelle uttreden
fra EU. Det vil også være uhensiktsmessig å fremme en rekke lovforslag
når det er såpass usikkert om Storbritannia trer ut av EU med eller
uten avtale, og det dermed er usikkert om lover ment å regulere
sistnevnte situasjon vil komme til anvendelse. Det vil av den grunn
kunne være et behov for at forskriftshjemmelen kan benyttes til
å fastsette forskrifter som fraviker bestemmelser i lov. Departementet
foreslår derfor en vid forskriftshjemmel som også gir mulighet til
å fravike annen lovgivning, herunder EØS-loven.
Dersom det blir fastsatt
forskrifter som ikke kun har midlertidig virkning, og som fraviker
annen lovgivning, vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med
forslag til lovendringer.
Det foreslås videre
en ny forskriftshjemmel i utlendingsloven som gir hjemmel til å
regulere rett til opphold for britiske borgere som har oppholdsrett
eller varig oppholdsrett på det tidspunktet britiske borgere ikke
lenger har rett til opphold i Norge etter reglene som gjelder for
EØS-borgere. Denne hjemmelen vil kunne brukes både dersom Storbritannia
trer ut av EU uten en utmeldingsavtale med EU, og dersom det blir
en utmeldingsavtale. I sistnevnte tilfelle vil regler gitt i medhold
av forskriftshjemmelen som hovedregel først komme til anvendelse
ved utløpet av den overgangsperioden som EU og Storbritannia har
avtalt.
Det foreslås også
en mindre språklig endring i forskriftshjemmelen i politiregisterloven
§ 22. Denne endringen foreslås uavhengig av om Storbritannia trer
ut av EU med eller uten en utmeldingsavtale.
EØS/EFTA-statene
har fremforhandlet en avtale med Storbritannia som sikrer rettighetene
til britiske borgere som har benyttet seg av retten til fri bevegelighet
etter EØS-avtalen innen Storbritannia trer ut av EU, og deres familiemedlemmer,
og tilsvarende for EØS/EFTA-borgere og deres familiemedlemmer i
Storbritannia. Avtalen er ennå ikke undertegnet. Avtalen vil bare tre
i kraft dersom Storbritannia trer ut av EU uten en utmeldingsavtale
som omfatter borgernes rettigheter. Gjennomføringen av en slik avtale
nødvendiggjør lovgivning, jf. forslag til ny forskriftshjemmel i
utlendingsloven nevnt ovenfor. Avtalen anses også som en sak av særlig
stor viktighet. Dermed er det nødvendig å innhente Stortingets samtykke
til inngåelse av avtalen i medhold av Grunnloven § 26 andre ledd.
Det vises til egen
innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om samtykkesaken.
De foreslåtte forskriftshjemlene
medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative konsekvenser. Derimot
vil forskriftene som vedtas med hjemmel i disse bestemmelsene, kunne
medføre økonomiske og administrative konsekvenser. Dette vil avhenge
av innholdet i forskriftene, og det vil bli nærmere utredet i forbindelse
med vedtakelse av forskriftene. Uansett antas det at forskrifter
som klargjør rettstilstanden ved Storbritannias uttreden fra EU,
vil føre til besparelser sammenlignet med situasjonen uten slik
klargjøring.
Planlagte endringer
i utlendingsforskriften vil medføre økt ressursbehov til administrative
tilpasninger, opplæring, saksbehandling mv. i utlendingsforvaltningen.
Utlendingsdirektoratet anslår at det vil påløpe om lag 4 mill. kroner
til bl.a. utvikling av tekniske løsninger, saksbehandling og oppholdskort.
På trygdeområdet
vil det være nødvendig for Arbeids- og velferdsetaten å gjøre administrative
tilpasninger. Kostnadene knyttet til disse tilpasningene vil avhenge
av hvilken løsning som velges, og det har derfor ikke vært mulig
å foreta konkrete beregninger av de alternative administrative kostnadene
for dette.