Representantforslag fra stortingsrepresentant
Bjørnar Moxnes om tiltak mot seksuell trakassering i arbeidslivet
(Dokument 8:54 S (2018-2019))
Jeg viser til brev
fra Arbeids- og sosialkomiteen 29. november 2018 der det bes om
en vurdering av representantforslag 54 S (2018–2019) om seksuell
trakassering.
Regjeringen har
fokus på seksuell trakassering i arbeidslivet, og innsatsen på dette
området gjøres i nært samarbeid med partene i arbeidslivet. Saken
er tidligere drøftet i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd, og
følges opp i en arbeidsgruppe om likestilling som er satt ned under
rådet. Her deltar alle hovedorganisasjonene sammen med Barne- og
likestillingsdepartementet og Arbeids- og sosialdepartementet.
Statistisk sentralbyrås
levekårsundersøkelser om arbeidsmiljø viser at seksuell trakassering
særlig forekommer innen overnattings- og serveringsbransjen og i helse-
og omsorgssektoren. Blant annet #Metoo har vist at det er utfordringer
også i andre deler av arbeidslivet.
Jeg har følgende
kommentarer til de konkrete forslagene:
Regjeringen
er opptatt av at arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud får
nødvendig opplæring i denne problematikken. Det følger imidlertid
allerede av arbeidsmiljøregelverket at verneombudene skal gis opplæring
i det psykososiale arbeidsmiljøet; herunder trakassering. Kravene
til opplæring skjerpes jo mer relevant problemstillingen er i en
bransje.
Blant annet på bakgrunn
av #Metoo har Arbeidstilsynet og Likestillings- diskrimineringsombudet
(LDO) styrket sitt samarbeid om innsats mot seksuell trakassering.
Det er laget en nettbasert veileder med praktiske råd og forslag
for å forebygge og hindre seksuell trakassering. Det er laget opplæringsmateriell
for arbeidsgivere, tillitsvalgte og verneombud, samt felles opplæring for
inspektører i Arbeidstilsynet.
Partene i serveringsnæringen
har i samarbeid med Arbeidstilsynet og Likestillings- og diskrimineringsombudet
utarbeidet en egen informasjonskampanje som ble lansert i høst,
og som skal følges opp videre i 2019. Dette er et initiativ fra
treparts bransjeprogram innen uteliv. Kampanjen "Sammen setter vi
strek for seksuell trakassering" setter seksuell trakassering på
dagsorden. Myndighetene og partene har sammen utarbeidet en veileder
og et kurs, som vil være nyttige verktøy for forebygging og håndtering
av seksuell trakassering på jobb. Kurset er relevant og åpent også
for andre enn utelivsbransjen.
Når det gjelder
opplæring av ledere, vises det til at arbeidsgiver etter arbeidsmiljøloven
generelt plikter se til at arbeidstakere som leder andre har nødvendig kompetanse
til å se til at lovens krav til fullt forsvarlig arbeidsmiljø blir
ivaretatt, jf. arbeidsmiljøloven §§ 2-1 og 3-2 første ledd. Kravet
gjelder både i offentlig og privat sektor.
Arbeids-
og sosialdepartementet har inngått en flerårig forskningsavtale
for generelt å kartlegge, analysere og finne virkninger av ulike
typer tilknytningsformer i arbeidslivet. For øvrig mener jeg at
det i denne sammenheng må fokuseres på tiltak som motvirker seksuell
trakassering, fremfor hvilket ansettelsesforhold man har. Seksuell
trakassering er uakseptabelt, forbudt og straffbart uavhengig av
om man er i en fast stilling eller i et vikariat.
Seksuell
trakassering er forbudt etter arbeidsmiljøloven § 4-3. Paragrafen
fastsetter et forbud mot alle former for trakassering (og dessuten
all annen utilbørlig opptreden). Arbeidsgivers ansvar for på sikre
ansatte et trygt og sikkert arbeidsmiljø er nylig tydeliggjort og
presisert i forskrift. Arbeidstilsynet fører tilsyn med bestemmelsen
og gir nødvendige pålegg. Alle arbeidstakere har etter loven dessuten
både rett - og plikt - til å si ifra dersom de blir kjent med at
det forekommer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen
(§ 2-3 andre ledd bokstav d). Arbeidsmiljølovens generelle varslingsregler er
også viktige i denne sammenheng.
Videre mener jeg
det kan være uheldig å fremheve en form for trakassering, fremfor
andre, i arbeidsmiljøloven § 4-3. Det vil kunne gi inntrykk av at
for eksempel mobbing er mindre viktig som arbeidsmiljøproblem.
Forslag
4 hører inn under Barne- og likestillingsministeren, og jeg har
innhentet følgende uttalelse:
"Stortinget har
gjennom tre anmodningsvedtak, Innst. 388 L (2016–2017) forslag nr.
6 og Innst. 208 forslag nr. 1 og 6, bedt regjeringen om å styrke
veilednings- og hjelpetilbudet til personer som utsettes for seksuell trakassering,
innføre et lavterskeltilbud for håndhevelse av saker om seksuell
trakassering og gi Diskrimineringsnemnda myndighet til å gi oppreising
og erstatning i slike saker innenfor diskrimineringslovens område.
Forslag om etablering av et lavterskeltilbud for behandling av saker
om seksuell trakassering ble derfor sendt på høring i juli.
I høringsnotatet
ble det foreslått å videreføre gjeldende rett, slik at en arbeidsgiver
som ikke oppfyller plikten til å forebygge og forhindre trakassering
ikke kan ilegges oppreisning og erstatning etter likestillings- og
diskrimineringsloven. Det er liten tvil om at arbeidsgivers forebyggende
arbeid er særdeles viktig, men Barne- og likestillingsdepartementet
mener likevel det vil føre for langt å holde arbeidsgiver erstatningsrettslig
ansvarlig i tilfeller der arbeidsgiver ikke oppfyller plikten til
å forebygge og forhindre trakassering.
Et klart flertall
av høringsinstansene har ikke berørt denne problemstillingen i sine
tilbakemeldinger. Noen få høringsinstanser, herunder Likestillings-
og diskrimineringsombudet, LO, JURK, Sykepleierforbundet, Norske
kvinners sanitetsforening og Rettspolitisk forening, mener imidlertid
at departementet bør utrede spørsmålet om en lovfesting av erstatningsansvar
for arbeidsgivere ved brudd på vernebestemmelsen i Likestillings- og
diskrimineringsloven § 13,6. Det vises i hovedsak til at et erstatningsansvar
for arbeidsgiver vil kunne bidra til å effektivisere vernebestemmelsen.
Spørsmålet om en
lovfesting av erstatningsansvar for arbeidsgivere ved brudd på vernebestemmelsen
i Likestillings- og diskrimineringsloven § 13,6 vil bli vurdert
i forbindelse med utarbeiding av lovproposisjonen som etter planen
skal legges frem for stortinget våren 2019.
Det gjøres videre
oppmerksom på at et forslag om styrking av aktivitets- og redegjørelsesplikten
også har vært på høring. Her foreslås det at ombudet skal få ansvar
for veiledning for aktivitets- og redegjørelsesplikten, både for
private og offentlige aktører. Forslaget innebærer videre at aktivitetsplikten
skal konkretiseres og tydeliggjøres ytterligere, også når det gjelder
aktivt arbeid mot seksuell trakassering. Det foreslås også at ombudets
kontroll skal gjennomføres slik at den blir en reell støtte i kvalitetsutviklingen
av virksomheters likestillingsarbeid. Ombudets oppfølgingsarbeid
vil i praksis kunne innebære at ombudet gjennomgår virksomhetens
likestillingsredegjørelser, analyserer funnene og kommer med forslag
til forbedringstiltak og styrking av innsats. Veiledning- og kontrollfunksjonen
skal i henhold til forslaget slås sammen, slik at kontroll og oppfølging
får en "mykere innretning". Jeg har tro på at forslaget om en styrking
av aktivitets- og redegjørelsesplikten også vil kunne bidra til
å forebygge seksuell trakassering i arbeidslivet. Spørsmålet om
styrking av aktivitets- og redegjørelsesplikten skal også etter
planen legges frem for Stortinget våren 2019."