Sammendrag
Samferdselsdepartementet
foreslår i proposisjonen flere endringer i lov 18. juni 1965 nr.
4 (vegtrafikkloven). Forslaget gjelder endringer i § 24 om karantene
ved førerprøve (proposisjonens pkt. 3), ny § 43 b om behandling
av personopplysninger, herunder politiets tilgang til disse (proposisjonens
pkt. 4), ny § 43 c om Statens vegvesens tilgang til opplysninger
fra Folkeregisteret (proposisjonens pkt. 5) og retting av språklige feil
(proposisjonens pkt. 6).
Ved stryk på teoretisk
og praktisk førerprøve ilegges i dag en karantene på henholdsvis
to og fire uker. Det samme gjelder der kandidaten ikke består førerprøven som
følge av fusk. Kandidater som erverver førerrettigheter ved å fuske,
kan utgjøre en betydelig fare for trafikksikkerheten. Dagens karanteneordning
anses ikke å ha tilstrekkelig preventiv effekt i slike tilfeller,
og det er derfor behov for en sterkere reaksjon overfor de som fusker.
I vegtrafikkloven § 24 foreslås en bestemmelse om adgang til å ilegge
inntil ett års karantene ved fusk til førerprøven samt en hjemmel
til å gi nærmere regler om dette. Karantenen skal gjelde alle førerkortklasser
dersom kandidaten har fusket i én klasse. Tilsvarende regler foreslås
også for prøve for utrykningskompetansebevis og yrkessjåførbevis.
Ileggelse av karantene skal ikke utelukke anmeldelse.
Karantene ved stryk
anses allerede hjemlet i dagens vegtrafikklov, men av hensyn til
sammenhengen med karantenebestemmelsen for fusk bør også hjemmelen for
karantene ved stryk presiseres i vegtrafikkloven. Forslaget gir
derfor også hjemmel til å forskriftsfeste bestemmelser om karantene
på inntil to måneder ved stryk.
Forslaget til ny
§ 43 b i vegtrafikkloven skal sikre et felles hjemmelsgrunnlag for
offentlige myndigheters rett til å behandle personopplysninger når
det er nødvendig for å utføre oppgaver etter vegtrafikkloven, eller for
å oppfylle internasjonale forpliktelser etter loven. Forslaget åpner
også for behandling av personopplysninger som nevnt i personvernforordningen
artikkel 9 og 10, der dette er nødvendig ut fra formålet med behandlingen.
Videre foreslås en
hjemmel for at politiet kan få tilgang til opplysninger i Statens
vegvesens motorvognregister, førerkortregister og bilde- og signaturregister også
for formål utenfor vegtrafikkloven. For motorvognregisteret og førerkortregisteret
foreslås det å åpne for utlevering av opplysninger til politimessige
formål og kvalitetskontroll av opplysninger i politiets registre, mens
det for bilde- og signaturregisteret foreslås å åpne for tilgang
til de samme formål som etter passloven § 8 a bokstav a til d samt
kvalitetskontroll av politiets registre. Det fremkommer av lovbestemmelsen
at utlevering til politiet fra disse registrene kan skje ved direkte
søk.
Bestemmelsens tredje
ledd inneholder en hjemmel for at opplysninger i førerkort- og motorvognregisteret kan
utleveres til eller på annen måte gjøres tilgjengelig for utenlandske
myndigheter når det følger av internasjonale rettsakter eller avtaler
som Norge er bundet av. Dette er primært begrunnet i Norges tilslutning
til Prüm-regelverket, som er nærmere beskrevet i pkt. 2.2.1. Bestemmelsens
fjerde ledd gir nærmere hjemmel for at departementet kan gi utfyllende
bestemmelser om behandling av opplysninger.
Forslaget må ses
i sammenheng med Prop. 115 L (2013–2014), som også inneholdt forslag
til ny § 43 b i vegtrafikkloven om behandling av personopplysninger. I
forbindelse med Stortingets behandling av forslaget oppstod det
usikkerhet om hvorvidt forslaget i tilstrekkelig grad ivaretok politiets
behov. Det ble derfor avklart at regjeringen skulle komme tilbake
til Stortinget med et nytt lovforslag. Se nærmere om dette under
pkt. 2.2.1. Hovedinnholdet i ny § 43 b første og fjerde ledd samsvarer
i all hovedsak med det som ble foreslått i Prop. 115 L (2013–2014).
Det er politiets særlige behandling av personopplysninger fra Statens
vegvesens registre, samt utlevering av opplysninger til utenlandske
myndigheter, som er nytt i lovforslaget.
20. juli 2018 trådte
ny personopplysningslov i kraft, jf. lov 15. juni 2018 nr. 38 om
behandling av personopplysninger. Loven gjennomfører EUs personvernforordning
(forordning (EU) 2016/679), jf. loven § 1. Det har etter høringen
vært nødvendig å tilpasse forslaget til det nye generelle regelverket
om behandling av personopplysninger.
Forslaget til ny
§ 43 c hjemler Statens vegvesens adgang til å innhente nødvendige
opplysninger fra Folkeregisteret, typisk i forbindelse med forvaltningsoppgaver
på førerkort- og kjøretøyområdet. Behovet for ny § 43 c oppsto ved
fastsettelsen av lov 9. desember 2016 nr. 88 om folkeregistrering
(folkeregisterloven), som trådte i kraft 1. oktober 2017. Ved ikrafttredelsen
må hjemmel for andre myndigheters tilgang til opplysninger fra Folkeregisteret
reguleres i særlovgivningen.
Samferdselsdepartementet
foreslår også å rette opp språklige feil i vegtrafikkloven §§ 6
og 36 b.