Behov
for en standard
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener det er nødvendig å innføre krav til hvilken kvalitet det skal
være på omsorgen i norske kommuner, og at det settes en standard
for tjenestene.
Komiteen viser til at regjeringen
i mai 2018 la frem Meld. St. 15 (2017–2018) Leve hele livet, en
reform som hadde som hovedmålsetting å skape et mer aldersvennlig
samfunn og bidra til å styrke kvaliteten på tjenestene på grunnleggende
områder som aktivitet og fellesskap, mat og måltider, helsehjelp
og sammenheng i tjenestene. Stortinget behandlet meldingen i november 2018,
og reformen skal gjennomføres i perioden 2019–2023.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser igjen til at Helsedirektoratet
har en lovpålagt oppgave om å utvikle, formidle og vedlikeholde
nasjonale kvalitetsindikatorer. De nasjonale kvalitetsindikatorene
skal være et «hjelpemiddel for ledelse og kvalitetsforbedring i
tjenesten, og et grunnlag for at pasienter kan ivareta sine rettigheter».
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
konstaterer at regjeringen allerede har tatt flere grep for å bedre
helse- og omsorgstjenestene for eldre på de områdene som konkret
tas opp i forslaget, og vil blant annet trekke frem plikten til
legemiddelgjennomgang i sykehjem fra 2017, høringsforslaget om lovfestet
plikt til dagaktivitetstilbud for hjemmeboende med demens og den
nasjonale handlingsplanen for bedre kosthold (2017–2021). Nasjonal
faglig retningslinje for forebygging og behandling av underernæring
er under oppdatering og er forventet sendt ut på høring i løpet
av 2019.
Dette flertallet viser til
at regjeringen i mai 2018 la frem Meld. St. 15 (2017–2018) Leve
hele livet – En kvalitetsreform for eldre, og vil påpeke at reformen nettopp
skal bidra til å styrke kvaliteten i tjenestene på grunnleggende
områder som aktivitet og fellesskap, mat og måltider, helsehjelp
og sammenheng i tjenestene. Reformen skal også bidra til å skape
et mer aldersvennlig samfunn. Basert på gode eksempler fra kommunene
løfter reformen frem 25 løsninger på reformens områder som kommunene
kan iverksette gjennom lokale tilpasninger.
Dette flertallet vil også trekke
frem at for å sikre at reformen gjennomføres i hele landet, vil
regjeringen etablere et nasjonalt og regionalt støtteapparat som skal
gi tilbud om støtte og bistand til kommunene i deres arbeid med
å planlegge, utforme og gjennomføre reformen lokalt. Denne satsingen
er tilgodesett med 48 mill. kroner i budsjettet for 2019. For å
styrke kvalitetsutviklingen i kommunene inviteres kommuner og fylkeskommuner
gjennom politiske vedtak til å ta stilling til hvordan løsningene
i Leve hele livet kan utformes og gjennomføres lokalt, og deretter
innarbeide dem i sitt planverk og sette reformen ut i livet.
Dette flertallet er også opptatt
av at kvalitetsforbedring kan skje på mange måter, og vil spesielt fremheve
fritt brukervalg som en viktig arena. Sunn konkurranse mellom kommunale,
ideelle og private tjenestetilbydere hever kvaliteten på tjenestene. Dette flertallet mener
derfor det er viktig å bidra til at kommuner i større grad legger
til rette for fritt brukervalg innen helse- og omsorgstjenester. Dette flertallet viser
i den sammenheng til regjeringens nye politiske plattform og vedtak
om å utrede en ordning med fritt brukervalg i kommunene etter modell
fra Sverige.
Videre noterer dette flertallet seg
at regjeringen vil sørge for bedre kunnskap om kvaliteten i omsorgstjenesten,
både blant offentlige og private leverandører, og stimulere til
at flere kommuner gjennomfører forebyggende hjemmebesøk hos eldre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringspartiene mener sunn konkurranse mellom kommunale,
ideelle og private tjenestetilbydere hever kvaliteten på tjenestene,
og at partiene ifølge sin politiske plattform vil utrede en fritt brukervalg-ordning
i kommunene etter modell fra Sverige. Disse medlemmer mener ikke
at økt konkurranse, kommersialisering og privatisering av eldreomsorgen
er tiltak egnet til å sørge for økt kvalitet, og vil advare mot
å innføre fritt brukervalg i kommunene etter svensk modell.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at kvaliteten i tjenestene i
eldreomsorgen varierer for mye mellom kommunene. Derfor vil Arbeiderpartiet
ha klare mål for kvalitet, en mer målrettet finansiering og et betydelig
statlig bidrag for å ruste opp tilbudet til eldre over hele landet.
Ansatte som skal gi hjelp og omsorg, må ha tid nok. I tillegg trenger
vi en sterk kommuneøkonomi, slik at det kan skapes gode lokale tilbud
og en egen satsing på velferdsteknologi. Fremover må kommunene ha
tilstrekkelig bemanning, mer variert kompetanse og bedre organisering
av tjenestene.
Disse medlemmer viser til at
likeverdige tjenester er et grunnprinsipp som vår felles helsetjeneste er
bygget på. Når vi ser så store kvalitetsforskjeller i tjenestene
og omsorgen til landets eldre, trengs det verktøy for å heve og
utjevne kvaliteten på tjenestene til innbyggerne. Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet gjennom en sterkere satsing på kommuneøkonomien,
med 3,5 mrd. kroner mer til kommunene i alternativt statsbudsjett
for 2019, har lagt grunnlaget for en større satsing på eldreomsorg. Disse medlemmer viser
også til viktige gjennomslag i Innst. 110 S (2017–2018) for at tilskuddet
til rehabilitering av sykehjemsplasser opprettholdes, samt at tilskuddet
til dagaktivitetsplasser for mennesker med demens økes fra 30 prosent
til 50 prosent. Disse
medlemmer fikk også flertall for at ensomhet skal bli en del
av kommunenes folkehelsearbeid, og at det skal utarbeides en nasjonal
ernæringsstrategi for eldre, jf. behandlingen av Innst. 43 S (2018–2019),
jf. Meld. St. 15 (2017–2018) Leve hele livet. Disse medlemmer mener at kvalitetskrav i
eldreomsorgen og en systematisk oppfølging av disse nå er det neste
verktøyet som må på plass for å sikre bedre kvalitet og likeverdige
tjenester. Disse
medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og innføre kvalitetskrav for eldreomsorg
i norske kommuner.»
«Stortinget
ber regjeringen i utredningen av kvalitetskrav for eldreomsorgen
vurdere en løsning med egne innsatsteam som kan hjelpe kommuner
å heve kvaliteten på tilbudet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringens forsøksordning
med statlig finansiert eldreomsorg foreløpig viser gode resultater. Disse medlemmer mener
at samling av flest mulig helse- og omsorgstjenester på ett forvaltningsnivå
minimerer muligheten for ansvarspulverisering mellom forvaltningsnivåer
og vil sørge for å sikre like rettigheter for alle eldre uavhengig
av bostedskommune.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter forslagsstillernes
intensjon om å sikre likeverdige helsetjenester og heve kvaliteten
i eldreomsorgen i de kommunene som gjør det dårligst. Disse medlemmer viser
til at det i dag er utviklet kvalitetsindikatorer for eldreomsorgen
som skal være et redskap for kvalitetsutvikling og bedre pasientsikkerhetsarbeid. Disse medlemmer støtter
dette og vil understreke at det foreløpig er utviklet få indikatorer
for kommunehelsetjenesten og eldreomsorgen sammenlignet med spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer mener
at det er bekymringsfullt at det er lite kunnskap i dag om kvaliteten
i hjemmetjenesten. Disse
medlemmer mener at erfaringer fra brukere og pårørende er
viktig for å forbedre tjenesten. Disse medlemmer viser til
at det i dag er behov for å utvikle flere og bedre kvalitetsindikatorer
for eldreomsorgen.
Disse medlemmer er imidlertid
skeptiske til å gjøre kvalitetsindikatorene om til krav, fordi erfaringer fra
andre deler av helsetjenesten viser at slik målstyring kan gi uheldige
vridningseffekter. Disse
medlemmer er bekymret for at man stiller krav som innebærer at
det viktigste for kommunene blir å ligge over en gitt terskel på
noen utvalgte kvalitetskrav, hvorpå man risikerer at kvaliteten
nedprioriteres på de områdene som ikke måles og kontrolleres. Slik
vil oppmerksomheten kunne flyttes fra de kvalitetsområdene som er
viktige å følge opp, til de områdene som det er mulig å måle.
Disse medlemmer mener god
ledelse og tilstrekkelige ressurser er det mest avgjørende for kvaliteten
i den kommunale omsorgstjenesten.
Disse medlemmer mener at arbeidet
med god ledelse i de kommunale helse- og omsorgstjenestene må styrkes.
Det trengs en reform for økt tillit og verdibasert ledelse på alle
nivåer i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, der man gir fagfolk
i førstelinjetjenesten tillit og ansvar og styrker den verdibaserte
ledelsen nærmest pasienter og brukere.
Disse medlemmer viser til
Norsk Sykepleierforbunds innspill til saken. Forbundet peker på
undersøkelser som viser at det er utfordrende for ledere i omsorgstjenesten
å følge opp den faglige kvaliteten på grunn av høy andel deltidsansatte,
døgnkontinuerlig drift, krav om innsparinger og mange ansatte med
ulik kompetanse. Sykepleierforbundet mener at de viktigste tiltakene
for forbedring av kvaliteten i eldreomsorgen er (1) å få på plass
og ta i bruk dokumentasjonsverktøy som favner allerede eksisterende
kvalitetskrav, (2) å utvikle systemer for ledelsesmessig oppfølging
av kvalitet i organisasjon og på overordnet nivå gjennom automatisk
uttrekking av kvalitetsinformasjon/-indikatorer, (3) å tydeliggjøre
forventninger overfor kommunene om forsvarlige rammebetingelser
for ledelse i denne sektoren, (4) å øke støtten til eksisterende
fag- og kompetansemiljøer. Sykepleierforbundet mener dette vil innebære
en sterkere forpliktelse og oppfølging av kvalitet i sektoren og
styrke mulighetene for ledelsesmessig oppfølging, og at disse tiltakene
bør prioriteres framfor å etablere nye kvalitetskrav. Disse medlemmer støtter
Norsk Sykepleierforbund i dette.
Disse medlemmer viser til
Riksrevisjonens undersøkelse av tilgjengelighet og kvalitet i eldreomsorgen,
Dokument 3:5 (2018–2019). Den viser at det mangler nødvendig kunnskap
om kvaliteten i eldreomsorgen, og at det er store utfordringer med
pasientsikkerheten. Mer kunnskap om forbedringsarbeid vil ifølge
Riksrevisjonen bidra til å styrke kvaliteten i eldreomsorgen. Riksrevisjonen
anbefaler at Helse- og omsorgsdepartementet blant annet bidrar til
mer presis kunnskap om kvaliteten i eldreomsorgen, blant annet ved
å utvikle flere og bedre nasjonale kvalitetsindikatorer, og til
å spre anerkjent kunnskap i kommunene om hvordan arbeid med kvalitetsforbedringer
bør ledes og gjennomføres.
Disse medlemmer støtter Riksrevisjonens
anbefalinger og merker seg spesielt at Riksrevisjonen ikke anbefaler
å innføre kvalitetskrav for sektoren, men å utvikle flere og bedre
kvalitetsindikatorer og bedre ledelse.
Disse medlemmer mener ikke
at Meld. St. 15 (2017–2018) Leve hele livet er en kvalitetsreform
for eldre, og tviler på om denne vil være tilstrekkelig til å sikre økt
kvalitet og bedre pasientsikkerhet i eldreomsorgen.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme tiltak som gir kommunene insentiver til å
styrke verdibasert, stedlig ledelse i den kommunale eldreomsorgen,
og informere Stortinget på egnet vis.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet peker på at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett for 2019 foreslo å styrke kommuneøkonomien med 3,5 mrd.
kroner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at de store utfordringene
knyttet til kvalitet i dagens eldreomsorg er sterkt knyttet til
bemanning. Det er en utfordring både at bemanningen generelt er
for lav til å møte behovene, og at det er en mangel på faste og
hele stillinger. Dette gjelder sykepleiere, helsefagarbeidere, annet
nødvendig helsepersonell og merkantile støttefunksjoner, slik at
knapp fagekspertise ikke brukes til oppgaver andre faggrupper kan
gjøre. Dette medlem viser
til at kvalitetsstandarder og god ledelse er viktig, men ikke tilstrekkelig
for å sikre nødvendig kvalitet så lenge bemanningen er for lav.
I tillegg til å videreutvikle kvalitetskriterier bør det derfor også
utvikles en kvalitets- og kompetansebasert bemanningsnorm i omsorgen.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med ansattes organisasjoner utrede og
foreslå kvalitets- og kompetansebaserte bemanningsnormer i eldreomsorgen.»
Dette medlem vil
understreke at det er avgjørende at de ansatte i eldreomsorgen gis
rom til faglighet, ansvar og medbestemmelse. Ansatte blir motivert
av tillit til deres faglighet, ikke av detaljstyring og manglende fleksibilitet.
Økt bruk av kvalitetskriterier og innføring av minimumsstandarder
i form av kvalitetskrav må ikke føre til økt mål- og detaljstyring
av den enkelte ansatte, men av kommunenes overordnede satsing på
eldreomsorgen.