Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen,
fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kari-Anne Jønnes, Mari Holm Lønseth
og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og
Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig
Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til at forslagsstillerne
ønsker innføring av en foreldelsesfrist som etter en gitt tid avskjærer anledningen
til å tilbakekalle et statsborgerskap etter statsborgerloven § 26
annet ledd, med sikte på innføring av en slik regel så snart som
mulig. Forslagsstillerne ønsker også å endre statsborgerloven slik
at det innføres krav om dobbelt statsborgerskap for å tilbakekalle
statsborgerskap. Forslagsstillerne ønsker videre en frist for hvor
lang tid det kan gå fra det er sendt forhåndsvarsel om tilbakekall
av statsborgerskap, til en sak må være avklart hos utlendingsmyndighetene
i første instans.
Komiteen viser til at da Stortinget
behandlet Dokument 8:33 S (2016–2017) Representantforslag om domstolsbehandling
ved tilbakekallelse av statsborgerskap i mai i fjor, foreslo et
mindretall fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti
å be regjeringen om å utrede en foreldelsesfrist, som etter en gitt
tid avskjærer anledningen til å tilbakekalle et statsborgerskap
etter statsborgerloven § 26 annet ledd. Forslaget ble ikke vedtatt.
I Innst. 269 S (2016–2017) understreker et flertall i kommunal-
og forvaltningskomiteen at domstolene i forbindelse med vurderingen
av tilbakekall må foreta en forholdsmessighetsvurdering. Her må blant
annet botid og hvor lenge man har hatt statsborgerskapet, vurderes.
Komiteen viser til at et forslag
om å endre statsborgerloven slik at tilbakekall av statsborgerskap
skjer ved dom, ble sendt på høring 5. november 2018. Høringsfristen
var 17. desember 2018. Forslaget følger opp Stortingets anmodningsvedtak
av 9. mai 2017, jf. Dokument 8:33 S (2016–2017) og Innst. 269 S
(2016–2017). I høringsnotatet påpeker regjeringen at rettssikkerheten kan
styrkes på andre måter enn å bringe saken direkte inn for domstolen,
og har vist til et alternativt forslag som vil styrke rettssikkerheten
i saker om tilbakekall av statsborgerskap.
Komiteen viser til at i ovennevnte
høringsnotat foreslår departementet blant annet å lovfeste uttrykkelig
at det skal foretas en forholdsmessighetsvurdering i saker om tilbakekall
av statsborgerskap. Departementet foreslår at temaet for forholdsmessighetsvurderingen skal
være om konsekvensene av tilbakekall er forholdsmessige, sett hen
til statsborgerens tilknytning til Norge på den ene siden og forholdets
alvor på den andre siden. I forholdsmessighetsvurderingen skal det
blant annet legges vekt på:
-
Hvor lenge personen
har vært norsk statsborger, og eventuelt hvilke andre statsborgerskap
personen har.
-
Personens tilknytning
til Norge. Her vil personens botid i Norge, slektninger personen
har i Norge og personens alder ved ankomst til Norge være relevant.
Dette må ses opp mot tilknytning til andre land personen eventuelt
har statsborgerskap i.
-
Om personen har familie
og eventuelt mindreårige barn i Norge, og om familielivet ble etablert
før eller etter at personen burde forstått at tap av statsborgerskap
kunne vært aktuelt.
-
Graden av integrering
gjennom blant annet utdannelse eller arbeid.
Komiteen viser
til at det i høringsnotatet også ble fremmet forslag om lovendringer
for å presisere at barn og barnebarn som hovedregel ikke kan miste
statsborgerskapet som følge av feil begått av barnets foreldre eller
besteforeldre. Det foreslås at det skal kunne gjøres et begrenset
unntak fra hovedregelen i tilfeller der barnet har en liten tilknytning
til Norge. Dette gjelder barn med mindre enn tre års botid, som
har fått statsborgerskap ved fødsel, adopsjon eller som biperson
til foreldrenes søknad. Det skal foretas en forholdsmessighetsvurdering,
hvor hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn.
Barn som selv har oppfylt krav om botid og opphold i Norge i forbindelse
med søknad om norsk statsborgerskap, vil ha en egen tilknytning
til riket. Disse barna vil etter forslaget ikke kunne miste statsborgerskapet
som følge av feil begått av foreldre eller besteforeldre. Det foreslås
at barns statsborgerskap ikke under noen omstendighet skal tilbakekalles
dersom barnet dermed blir statsløst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener det er viktig at myndighetene
har mulighet til å tilbakekalle statsborgerskap, også i tilfeller
der det har gått lang tid. Flertallet mener forslaget
til nytt lovverk vil ivareta både hensynet til personer som står
i fare for å få tilbakekalt sitt statsborgerskap, og myndighetenes
behov for å handle i tilfeller der statsborgerskap er gitt på feil grunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det er gode grunner til å vurdere
praksis rundt tilbakekall av statsborgerskap for å sikre ivaretakelsen av
de involverte personene. Belastningen for den enkelte som får tilbakekalt
statsborgerskapet, er naturligvis særdeles krevende. Det er likevel
tungtveiende grunner til ikke å åpne for den straffefriheten forslaget
i praksis innebærer. Innføring av foreldelsesfrist vil kunne sende et
signal om at det etter en tid ikke vil få konsekvenser å oppgi uriktige
opplysninger for å få innvilget statsborgerskap. Det ville kunne
skape en uheldig presedens og i ytterste konsekvens svekke legitimiteten
til asylinstituttet.
Disse medlemmer mener det har
blitt gjort en viktig presisering av hvem som kan fratas statsborgerskapet
grunnet uriktige opplysninger, når det i behandling av Dokument
8:33 S (2016–2017) ble vedtatt at barn og barnebarn ikke skal miste
statsborgerskapet grunnet feilaktige opplysninger fra foreldre eller
besteforeldre. Disse
medlemmer mener ikrafttredelsen av unntak for barn og barnebarn
kan bidra til å redusere den urimeligheten mange opplever ved tilbakekall
av statsborgerskap, og sørge for at det ikke rammer utilsiktet.
Disse medlemmer støtter departementets
vurdering av at statsløshet som konsekvens av tilbakekall skal inngå
som en del av den forholdsmessighetsvurderingen domstolen skal foreta.
Europarådskonvensjonen skiller mellom tap av statsborgerskap der
statsborgerskapet er ervervet på uriktig grunnlag, og tap av statsborgerskap
av andre grunner. Statsborgerskap som er ervervet på uriktig grunnlag,
kan tilbakekalles selv om personen blir statsløs. I tilfeller hvor
noen blir statsløse etter tilbakekall av norsk statsborgerskap,
og vedkommende ikke kan erverve annet statsborgerskap på en enkel
måte, som ved å få tilbake sitt opprinnelige statsborgerskap, må
dette veies opp mot andre hensyn. UDI har sett tilfeller hvor noen
har løst seg fra sitt opprinnelige statsborgerskap etter mottatt
forhåndsvarsel for å regnes som statsløs. Det kan være uheldig å
innføre et absolutt krav om dobbelt statsborgerskap for å tilbakekalle
statsborgerskap, fordi man kan risikere å få flere saker hvor folk
får status som statsløse.
Disse medlemmer viser til et
annet sentralt element i behandlingen av Dokument 8:33 S (2016–2017), som
var domstolenes evne til å foreta en forholdsmessighetsvurdering
i saker om tilbakekall.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at det i statsborgerloven § 26 uttrykkelig presiseres at det
skal foretas en forholdsmessighetsvurdering. Det ble foreslått i
høringsnotatet at temaet for forholdsmessighetsvurderingen skulle
være om konsekvensene av tilbakekall skulle være forholdsmessig
sett hen til statsborgerens tilknytning til Norge på den ene siden,
og forholdets alvor på den andre siden. En slik forholdsmessighetsvurdering
er også vedtatt av Stortinget i ny § 26 a om tap av statsborgerskap
ved straffbare forhold (jf. Prop. 146 L (2016–2017). Tap av statsborgerskap
etter ny § 26 a i statsborgerloven skal avgjøres i domstolene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslagene som er
fremmet om å innføre en endelig frist for når statsborgerskap skal
kunne tilbakekalles. Dette
medlem mener det er bra at regjeringen nå følger opp at det
skal gjøres en forholdsmessighetsvurdering ved tilbakekall av statsborgerskap.
Dette er en positiv utvikling og har til nå ikke har vært en del
av vurderingene forvaltningen har vært pålagt å gjøre. Dette medlem vil
peke på at dette ikke har kommet på regjeringens initiativ, men
som et resultat av at Sosialistisk Venstreparti har satt den urimeligheten
som mange familier har opplevd, på dagsorden.
Dette medlem vil også peke
på at det ikke er argumentert for hvorfor det er avgjørende å fortsette
med dagens løsning, hvor det ikke er en foreldelsesfrist.
Dette medlem viser til at det
er en rekke vilkår til innvilgelse av statsborgerskap, blant annet
prøve i norsk og samfunnsfag og at man har tilstrekkelig inntekt.
Når statsborgerskap innvilges, har utlendingsmyndighetene allerede
tatt stilling til saken gjennom flere ulike søknadsprosedyrer. Dette
sikrer myndighetene tilstrekkelig med tid og mulighet til å undersøke
opplysninger før de blir så gamle at det blir vanskelig å bevise
eller motbevise dem.
Dette medlem vil videre peke
på at samfunnet i stor grad i dag er bygget opp slik at brudd på
regler som ligger langt tilbake i tid, ikke får konsekvenser og
blir foreldet. Dersom noen har begått brudd på straffeloven, er
det også frister for foreldelse av straffeansvar for den enkelte.
Disse fristene er mellom 2 og 25 år, alt etter alvorlighetsgraden
av lovbruddet. For eksempel vil bedrageri (straffeloven § 371) foreldes
etter 5 år, grovt bedrageri etter 10 år fra handlingen ble begått,
og der strafferammen er 21 år, har straffeloven en foreldelsesfrist
på 25 år. Kun de aller alvorligste forbrytelsene vil ikke bli foreldet.
Dette gjøres både fordi det blir vanskeligere å bevise handlinger
når de er langt tilbake i tid, og fordi det på et tidspunkt er lite
rimelig å holde noen ansvarlig for handlinger som er begått for
lenge siden, og det er en fare for en gal avgjørelse.
Dette medlem vil også peke
på at det er mange land som opererer med foreldelsesfrist for tilbakekall
av statsborgerskap. I Tyskland kan for eksempel ikke statsborgerskap
tilbakekalles dersom det ikke gjøres innen fem år etter at statsborgerskapet
er innvilget. Det har også vært svært liten praksis i andre land
uten foreldelsesfrist å benytte seg av adgangen til tilbakekall,
i motsetning til i Norge. Å innføre en endelig foreldelsesfrist vil
derfor være i tråd med andre lands praksis.
Dette medlem mener det bør
være et endelig sluttpunkt for når et statsborgerskap kan tas tilbake,
og at alle parter tjener på at denne grensen klargjøres av Stortinget
som lovgivende myndighet.
På den bakgrunn fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede en foreldelsesfrist som etter en gitt
tid avskjærer anledningen til å tilbakekalle et statsborgerskap
etter statsborgerloven § 26 annet ledd, med sikte på innføring av
en slik regel så snart som mulig.»
Dette medlem mener
at det må være en forutsetning at ingen skal bli statsløse ved tilbakekall
av et statsborgerskap, selv om det folkerettslig ikke er et absolutt
forbud mot det. Dette er også et krav som stilles dersom noen skal
straffes ved å få statsborgerskapet tilbakekalt for eksempel på
grunn av terrorhandlinger. Da kan man sikre at personer ikke reelt
sett blir statsløse og havner i en situasjon hvor de ikke blir tatt
imot av det landet norske myndigheter mener de egentlig tilhører. Det
har allerede vært flere eksempler på at personer har havnet i et
slikt limbo uten mulighet til å forsørge seg selv eller gå videre
med livet sitt. Det bør være et mål at ingen blir satt i en slik
situasjon.
På den bakgrunn fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et lovforslag om
å innføre krav om dobbelt statsborgerskap for å tilbakekalle statsborgerskap.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til statsråd Sanner, hvor han i brev til Stortinget av 1. desember
2018 viser til følgende:
«Saker om tilbakekall
av statsborgerskap er svært ressurskrevende å behandle for utlendingsmyndighetene,
som også har en plikt til å påse at saken er så godt opplyst som
mulig før det treffes vedtak i saken, jf. forvaltningsloven § 17.
Selv om det kan ha negative konsekvenser for den det gjelder at
saken trekker ut i tid, kan det gjøres gjeldende at mer tungtveiende
hensyn, som kontrollhensyn og hensynet til rettssikkerheten for
den enkelte, tilsier at det ikke bør innføres en saksbehandlingsfrist
i disse sakene.»
Disse medlemmer viser
til at saker om tilbakekall av statsborgerskap er saker med et komplekst
faktum som strekker seg over flere år. Sakene skal behandles og
vurderes individuelt på en måte som ivaretar rettssikkerheten til
den enkelte. En generell saksbehandlingsfrist for denne sakstypen
vil være lite egnet til å sikre en slik individuell behandling.
Forvaltningen må ofte innhente opplysninger fra andre instanser
i inn- og utland som del av saksbehandlingen, eksempelvis verifisering
av identitetsdokumenter i utlandet. Dette er tidkrevende arbeid,
og hvor utlendingsforvaltningen i liten grad har kontroll over tidsbruken.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det kan være nødvendig å vurdere en
frist for saksbehandlingstid etter mottatt forhåndsvarsel, dette for
å sikre at folk ikke må vente i svært lang tid før de får avklart
sin situasjon. En eventuell frist må gi rom for forvaltningen til
å foreta en grundig vurdering samt sikre prosesser som ivaretar
den enkeltes rettssikkerhet, samtidig som det foreligger en ramme
for hvor lang tid det kan brukes før det foreligger en avgjørelse. Disse medlemmer støtter
forslaget om en frist for saksbehandlingstid etter forvarsel er
sendt ut.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti peker på at utlendingsmyndighetene
ikke har noen frister å forholde seg til ved gjennomgang av slike
saker. Personer som får forhåndsvarsel om tilbakekall, kan gå i
flere år uten å få avklart saken, også der det ikke kan påvises
et grunnlag. Dette
medlem vil derfor foreslå at det skal settes frister for hvor
lenge slike saker kan være under saksbehandling før det fattes en avgjørelse
om enten tilbakekall eller å bringe en sak inn for domstolene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede innføringen av en frist for hvor lang tid
det kan gå fra det er sendt forhåndsvarsel om tilbakekall av statsborgerskap,
til en sak må være avklart hos utlendingsmyndighetene i første instans.»