Søk

Innhold

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Kari-Anne Jønnes, Mari Holm Lønseth og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Kari Kjønaas Kjos, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til proposisjonen, der lovforslaget er nærmere beskrevet, og til NOU 2015:16 Overvann i byer og tettsteder.

2.1 Generelle merknader

Komiteen viser til at det i 2014 ble nedsatt et utvalg som skulle gå gjennom gjeldende lovgivning og rammebetingelser for kommunenes muligheter for håndtering av overvann i byer og tettbebyggelser og utarbeide forslag til endringer og forbedringer. Mange kommuner har allerede laget planer med prinsipper eller tiltak for håndtering av overvann.

Komiteen viser til at bakgrunnen for forslagene handler om et behov for bedre regelverk tilknyttet overvann i en tid der det kan forventes mer vær. En utfordring med overvann har vært at problemene oppstår gradvis, ofte i tilknytning til utbygging i et mindre område. Hver for seg kan utbyggingene vurderes å ha liten effekt, men samlet vil flere tiltak og mer konsentrert nedbør øke risikoen for at overvann gjør betydelig skade.

Komiteen viser til at Overvannsutvalget (NOU 2015:16) i sin utredning anslår at de totale skadekostnadene som oppstår på grunn av overvann, er i størrelsesorden 1,6 til 3,6 mrd. kroner per år. Både klimautviklingen og samfunnsutviklingen med økt fortetting kan hver for seg øke intensiteten i overvannsavrenningen. Uten forebyggende tiltak forventer utvalget at skadekostnadene vil følge samme utvikling. Komiteen viser til at det antydes kostnader i størrelsesorden 45 til 100 mrd. kroner i løpet av de neste 40 årene.

Komiteen viser til at forslagene til endringer i plan- og bygningsloven som nå foreslås, har til hensikt å motvirke økte kostnader ved at det i planleggingen skal tas høyde for fremtidige klimaendringer med sikte på forebygging av skader. Forebygging av overvannsskader er langt rimeligere enn å reparere skadene i ettertid. Komiteen viser til at det ikke er mulig å fastslå hvor mye den enkelte grunneier, kommunen, forsikringsbransjen og samfunnet for øvrig kan spare som følge av bedre planlegging av overvannshåndtering, men at departementet legger til grunn at det er snakk om betydelige beløp.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett for 2019, der det prioriteres 150 mill. kroner ut over regjeringens forslag til tilskudd til flom- og rassikring i tillegg til 300 mill. kroner til skredsikring av riks- og fylkesveier. Arbeiderpartiet prioriterte også 40 mill. kroner ut over regjeringens forslag til klimatiltak og klimatilpasning i kommunene. Disse medlemmer vil styrke NVE, regional og kommunal forvaltning.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til partiets alternative statsbudsjett for 2019, hvor det er prioritert 300 mill. kroner til en ras- og flomsikringspakke. Forebyggende arbeid er avgjørende for å ivareta sikkerhet og redusere materielle og økonomiske kostnader i møte med de økende utfordringene mer ekstremvær medfører. Finansiering og kompetanseutveksling blir en viktig samarbeidsoppgave mellom kommuner, fylker og staten i årene fremover.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti støtter endringene i denne proposisjonen, men vil understreke det store behovet som gjenstår for å forebygge virkningen av ekstremvær i kommunene. I tillegg er det stort rehabiliteringsbehov for vann og avløp i de fleste kommuner.

Det er derfor nødvendig at regjeringen øker sin innsats på dette området gjennom økte bevilgninger til formålet og går gjennom lovverk og bestemmelser som kan bidra til å redusere farene for ødeleggelser som følge av mer ekstremvær. Dette medlem viser til egne forslag om økte bevilgninger til forebygging mot konsekvenser av mer ekstremvær og sikring av nødvendig kompetanse i kommunesektoren i Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjettopplegg de siste årene.

Dette medlem viser til at å redusere klimautslipp og forebygge ekstremvær vil være rimeligere og mindre belastende for innbyggerne enn å la være. Skulle alle kommunens utgifter knyttet til nødvendig forebygging og rehabilitering framover tas gjennom selvfinansierende gebyrer, vil fordelingsvirkningen bli usosial. Økt statlig medfinansiering og samarbeid med sektoren om innovative nye løsninger på tiltakene vil derfor være nødvendig.

2.2 Forslag om å ta hensyn til vassdragets kapasitet innenfor en grense på 100 meter til vassdrag

Komiteen viser til at vassdrag generelt er viktige for håndtering av store nedbørsmengder, og at hensynet til en effektiv avrenning bør kunne begrunne en byggegrense eller lignende løsninger. Historisk sett har vassdrag ofte blitt lukket i tettbygde strøk. Problemer med oversvømmelse i tettbebyggelse kan ofte tilbakeføres til arealendringer langs vassdraget og til bekkelukkinger, der overvann og vann fra flom i vassdrag bidrar til oversvømmelse av arealene og skader på infrastruktur og bebyggelse. Åpne løsninger gir større sikkerhet for kontrollert avledning av store mengder overvann og innebærer at vassdragsmiljø og opplevelseskvaliteter for befolkningen kan bevares. Komiteen mener i likhet med departementet det er viktig for overvannshåndteringen at vassdragene holdes åpne med en sone langs vassdraget der man tar hensyn til flom og overvann. Hvilke hensyn og tiltak som er aktuelle, vil bero på konkrete vurderinger ut fra lokale forhold.

Komiteen mener god planlegging i kommunene er nøkkelen til en bedre forvaltning av områdene ved vassdrag, og forslagene som fremmes, tar sikte på å gi et bedre grunnlag for å ivareta viktige flomveier i tettstedene.

2.3 Forslag om å presisere at klimahensyn kan omfatte «utslippsreduksjon og tilpasning til forventede klimaendringer»

Komiteen viser til at det fremgår i Meld. St. 33 (2012–2013) at det nasjonale målet for klimatilpasning er at samfunnet skal forberedes på å tilpasse seg klimaendringene. Klimatilpasning handler om å erkjenne at klimaet er i endring, forstå konsekvensene og iverksette tiltak for å hindre skade, men også å utnytte mulighetene endringene kan innebære. Klimaendringene påvirker nedbørsmengden og gir utfordringer med hensyn til overvannshåndtering. Komiteen mener i likhet med departementet derfor at det er avgjørende for en hensiktsmessig forvaltning av overvann at kommunen gis tilstrekkelige virkemidler for å ta et helhetlig grep. Slik ordlyden i plan- og bygningsloven § 3-1 første ledd bokstav g er i dag, blir den etter departementets mening noe knapp i sin eksemplifisering. Komiteen støtter dette.

Komiteen viser til at Overvannsutvalget i sitt forslag har tatt ut henvisningen til energiforsyning og areal og transport. Utvalget foreslår en bestemmelse uten henvisning til eksempler. Departementet mener at dagens ordlyd bør opprettholdes, og at den foreslåtte endringen i stedet bør føyes til, da transport og energibruk er sterke bidragsytere til utslippsproblematikken. Komiteen støtter dette. Komiteen viser til at departementet støtter BNLs forslag om å erstatte ordet «utslippsreduksjon» med «reduksjon av klimagassutslipp», og mener i likhet med departementet at bestemmelsen med denne formuleringen blir tydeligere med tanke på hvilke utslipp det er snakk om.

2.4 Forslag om at kommunene skal legge til rette for en helhetlig forvaltning av vannets kretsløp med nødvendig infrastruktur

Komiteen viser til at en helhetlig forvaltning av vannets kretsløp og en bedre planlegging av nødvendig infrastruktur og systemer for håndtering av overvann styrker vår forberedelse på økende og mer intense nedbørsmengder. Komiteen viser til at styring av arealbruk er kommunens viktigste redskap for å håndtere overvann på en helhetlig og bærekraftig måte. Komiteen mener i likhet med departementet at forslaget er tilstrekkelig for å dekke de hensynene som skal ivaretas. Komiteen merker seg at departementet mener det er behov for en statlig utpekt myndighet med ansvar for veiledning og videreutvikling av fagfeltet. Dette ansvaret vil regjeringen gi NVE. Komiteen har merket seg at departementet ønsker å utsette iverksettelsen av ny bestemmelse til den sentrale myndigheten er på plass. Komiteen viser til at dette ikke bør ta lang tid, og ber regjeringen sørge for å få plassert ansvaret for kompetanse og faglig veiledning overfor kommunene så raskt som mulig.

2.5 Forslag om at kommunene skal kunne åpne for planbestemmelser med krav om løsninger for «avrenning» i kommuneplanens arealdel

Komiteen støtter forslaget om at kommunen skal kunne åpne for planbestemmelser med krav om løsninger for «avrenning» i kommuneplanens arealdel. Komiteen har merket seg at blant annet KS er enig i at dagens plansystem er egnet for håndtering av overvann når man skal utvikle nye områder, men at KS mener det må være opp til kommunene å velge plantyper og planredskap som de mener er best egnet. Komiteen mener i likhet med departementet at det er behov for å fremheve og tydeliggjøre at overvann er blant temaene det kan gis bestemmelser for.

2.6 Forslag til § 1 nytt andre ledd i vass- og avløpsanleggslova om eierskap for overvannsanlegg

Komiteen støtter departementet i at hensynene som ligger til grunn for å lovfeste kommunenes eierskap til vann- og avløpsanlegg, ikke gjør seg gjeldende på samme måte som for overvannsanlegg. Det går også fram av proposisjonen at departementet har ønsket en offisiell korttittel; vass- og avløpsanleggslova. Komiteen viser i den sammenheng til at det er behov for en lovteknisk justering i forslaget til lovendring, slik at loven får vass- og avløpsanleggslova som korttittel. Komiteen har for øvrig ingen merknader til dette.