2. Merknader frå komiteen
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Jan Bøhler, leiaren Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, frå Høgre,
Peter Frølich og Frida Melvær, frå Framstegspartiet, Himanshu Gulati
og Solveig Horne, frå Senterpartiet, Geir Inge Lien og Emilie Enger
Mehl, og frå Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles,
viser til Dokument 8:227 S (2017–2018) frå stortingsrepresentantane
Petter Eide, Freddy André Øvstegård og Karin Andersen om handtering
av alvorleg psykisk sjuke i fengsla.
Komiteen registrerer at forslagsstillarane
meiner at tilbodet til alvorleg psykisk sjuke i fengsel gjennom mange
år ikkje har vore tilfredsstillande, at det er ein auke i bruken
av tvangsmiddel, og at det også har vore ein auke i talet på avvik
knytte til vald og trugslar mot tilsette.
Komiteen registrerer vidare
at forslagsstillarane mellom anna viser til uttalar frå Sivilombodsmannen
og FNs komité for menneskerettar i bakgrunnen for saka. Forslagsstillarane
peikar vidare på at både personalkapasitet og byggmessige strukturar
er til hinder for å gje denne gruppa innsette eit tilfredstillande
tilbod.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at flere personer soner i norske fengsler på tross av
at de er så alvorlig psykisk syke at de egentlig er soningsudyktige.
Praksisen har pågått i mange år. Sivilombudsmannen viser til, i
en besøksrapport fra Ila fengsel fra august 2017:
«at det er personer
[…] med store psykiske lidelser som har blitt forverret under fengselsoppholdet.
Fengselsledelsen ved gjeldende fengsel har selv satt spørsmålstegn
ved om det regimet som i dag kan tilbys, kan klassifiseres som umenneskelig
eller nedverdigende behandling».
Flertallet viser
til at FNs menneskerettighetskomité i sin 122. sesjon, 12. mars
til 6. april 2018, behandlettilstanden for psykisk syke i norske
fengsler. En sentral anbefaling (artikkel 27) var at Norge skulle
slutte med å isolere personer med «mental disabilities» og sikre
tilstrekkelig helsehjelp:
«26. The Committee
is concerned by a 2017 report of the Parliamentary Ombudsman who
found that the use of isolation for persons with psycho-social disabilities
and lack of provision of proper health care services led to the
deterioration of health of these persons (arts. 7, 9, 10, and 14).
27. The State party
should abolish the use of full isolations for persons with mental
disabilities and use alternative methods, whenever possible. The
State party should ensure the provision of adequate health care
services to persons with psycho-social disabilities in prison.»
Flertallet vil
vise til at ved Ila fengsel og forvaringsanstalt er det noen få
alvorlig sinnslidende innsatte som er så aggressive og urolige at
de ikke kan sone i fellesskapsavdeling sammen med andre innsatte.
Da blir de plassert på en eneromsavdeling, altså på en enecelle
og i reell isolasjon fra andre enn de ansatte. Dette er det eneste
alternativet kriminalomsorgen har til fellesskapsavdeling. Dette
er også situasjonen ved andre fengsler. De psykiatriske sykehusene
har også vansker med å komme i terapeutisk kontakt med disse pasientene,
og ofte blir observasjonsopphold i de psykiatriske institusjonene
avbrutt før fullstendig utredning er foretatt og behandlingstiltak
iverksatt. De blir dermed værende i fengslene, isolert for å hindre
skade. Alvorlig sinnslidende vil ta mer psykisk skade av isolasjon
enn psykisk robuste personer. Erfaring tilsier at disse pasientene
blir dårligere og kronisk syke ved langvarig plassering på en sånn
avdeling.
Flertallet har registrert at
det er fremmet et forslag i Prop. 1 S (2018–2019) om å bevilge midler
til en ny nasjonal forsterket fellesskapsavdeling ved Ila fengsel og
forvaringsanstalt for innsatte med sterkt aggressiv adferd og psykiske
lidelser. Dette er en riktig prioritering, og flertallet vil derfor ikke
fremme forslaget om å opprette en slik avdeling.
Flertallet viser til at bruken
av tvangstiltak i fengslene har økt, og spesielt har bruken av sikkerhetsseng
økt markant fra 2015 til 2016. I kriminalomsorgens årsrapport for
2017 er nivået opprettholdt også i 2017 for det som er meldt inn
via KIKS, som er ett av to saksbehandlingssystem som brukes i kriminalomsorgen. Der
fremgår det også at det har vært en urovekkende økning i avvik vedrørende
vold og trusler mot ansatte. Dette viser at det er en negativ utvikling
i fengslene. Manglende ressurser og færre ansatte gjør at dette
blir en ond sirkel, hvor de dårligste blir verre. Dette forsterkes også
av at kriminalomsorgen har fått flere kutt i driften gjennom de
såkalte avbyråkratiserings- og effektiviseringskuttene. Flertallet mener
det derfor må på plass rettslige skranker for hvordan slike innsatte
skal håndteres, slik at de ikke blir plassert i isolasjon, og at
de får tilstrekkelig medisinsk tilsyn og blir begjært innlagt i psykiatrien
dersom nødvendig. Dette vil også gjøre det vanskeligere å nedprioritere
denne sektoren, og disse innsatte, slik gjort til nå.
Flertallet vil peke på at det
er de ansatte i fengslene som har det daglige tilsynet med innsatte.
De har ikke myndighet til å sikre at innsatte får adekvat behandling
og oppfølging av fengselshelsetjenesten. Det er blitt gjort svært
lite for denne delen av de innsatte. Det har blitt etablert et ressursteam
på Ila fengsels- og forvaringsenhet, men ut over dette har de ikke
blitt tilgodesett med større tiltak. Dette er en liten gruppe med innsatte
som hadde hatt behov for behandling utenfor fengsel i en av sikkerhetsavdelingene.
En økt kapasitet i disse seksjonene ville kunne hjelpe de alvorligst
syke innsatte. Det er derfor behov for en opptrappingsplan for de
alvorligste tilfellene, og det er nødvendig at en slik plan kommer
på plass raskt.
Medlemene i komiteen
frå Høgre og Framstegspartiet meiner at kritikken som er sett fram
av Sivilombodsmannen og FNs komité for menneskerettar om bruk av
isolasjon og tilbodet til psykisk sjuke innsette i norske fengsel,
skal takast på alvor. Desse
medlemene er glade for at justis-, beredskaps- og innvandringsministeren
og helse- og omsorgsministeren saman har synt stort engasjement
for desse utfordringane og har sett i gang eit tverrdepartementalt
samarbeid for å betre forholda for innsette generelt og psykisk
sjuke spesielt.
Desse medlemene vil presisere
at det i Jeløyerklæringa er nedfelt eit mål om å styrke innhaldet
i kriminalomsorga og å avgrense bruken av isolasjon i norske fengsel.
Desse medlemene viser til at
justis-, beredskaps- og innvandringsministeren i sitt svarbrev i
saka av 31. oktober 2018 (vedlagt) understrekar at innsette i norske
fengsel har dei same rettane til helsehjelp som befolkninga elles.
Kriminalomsorga skal legge til rette for at den enkelte innsette
kan ta imot slik teneste frå helse- og omsorgstenesta i kommunane
og/eller spesialisthelsetenesta. Alle vertskommunar og helseregionar har
samarbeidsavtaler med dei respektive kriminalomsorgsregionane.
Desse medlemene vil også vise
til oppdragsbrevet til dei regionale helseføretaka for 2018, der
dei får eit tydeleg ansvar for å sette i verk tiltak for å auke
tilgang til psykisk helsevern for innsette i fengsla.
Desse medlemene ser positivt
på at kapasiteten hos regionale tryggleiksavdelingar innan psykisk helsevern
vert bygd ut og auka, og at alle helseregionane har fått etablert
eigne kompetansenettverk i sikkerheits-, fengsels- og rettspsykiatri
(SIFER kompetansesenter).
Desse medlemene har merka seg
at opprettinga av eit eige ressursteam ved Ila fengsel og forvaringsanstalt
i 2014 har gitt positive resultat i arbeidet med å redusere bruken
av isolasjon og få dei innsette i aktivitet. I årsrapporten for
Kriminalomsorga 2017 blir følgjande uttalt:
«En effekt av ekstrabevilgningen
er et bedre samarbeid med psykiatrisk spesialisthelsetjeneste, som
både letter overføringen av domfelte til psykiatrisk sykehus, der
innsatte gis opphold av lengre varighet enn det som er vanlig ved
utredninger, og sikrer tilgang på veiledning av de ansatte i ressursteamet.
I tillegg bygges det opp en betydelig kompetanse ved Ila, som videreformidles
til resten av etaten. Den viktigste effekten er imidlertid en begrensning
av skader som følger av isolasjonen, og en bedre livskvalitet for
domfelte som dette tilbudet gjelder.»
Desse medlemene ser det som
viktig og positivt at kompetansen som blir bygd opp ved Ila, kjem
den øvrige kriminalomsorga til gode. Ressursteamet bidreg til dette
mellom anna gjennom deltaking i opplæringa ved Kriminalomsorgens
høgskole og utdanningssenter KRUS.
Desse medlemene vil framheve
forslaget i statsbudsjettet for 2019 om ei løyving på 18,3 mill.
kroner til å etablere ei nasjonal forsterka fellesskapsavdeling
for alvorleg psykisk sjuke ved Ila fengsel og forvaringsanstalt.
Gjennom dette blir fengselet betre fysisk tilrettelagt, samstundes
som avdelinga vil få ekstra høg bemanning der særleg den helsefaglege
delen blir styrkt. Desse
medlemene har god tru på at ei slik avdeling vil gje eit vesentleg
forbetra helsetilbod til ei gruppe innsette med heilt spesielle
behov.
Desse medlemene meiner at rapporten
«Oppfølging av innsatte med psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer»,
som blei utarbeidd i eit samarbeid mellom kriminalomsorga og Helsedirektoratet
i 2016, i stor grad imøtekjem innhaldet i forslaga frå forslagsstillarane
og Arbeiderpartiet. Desse
medlemene meiner at tilrådingane i rapporten gir eit godt
grunnlag for å prioritere tiltak knytte til utfordringane i kriminalomsorga.
Desse medlemene ser ut frå
årsrapporten 2017 at kriminalomsorga arbeider målretta med tiltak
knytte til dei utfordringane som forslagsstillarane peikar på. Desse medlemene set
også pris på at justis-, beredskaps- og innvandringsministeren i
sitt svarbrev er tydeleg på at han vil følgje opp utfordringane
vidare, i eit tett samarbeid med helse- og omsorgsministeren. Desse medlemene registrerer
vidare at ein vil legge vekt på ei god oppfølging overfor Kriminalomsorgsdirektoratet og
at ein vil ta ein gjennomgang av relevant lov- og forskriftsverk
for å sikre ei forsvarleg og hensiktsmessig kriminalomsorg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at det er behov for en opptrappingsplan
for å styrke kapasiteten til å håndtere alvorlig psykisk syke straffedømte
i psykiatrien og styrke behandlingstilbudet i fengslene, og vil
dermed støtte punkt 1 i forslagsstillernes forslag. Videre mener disse medlemmer at
det er behov for en handlingsplan for kriminalomsorgen for å sikre
en helsemessig forsvarlig behandling av alvorlig psykisk syke straffedømte
og unngå isolasjon.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en handlingsplan for kriminalomsorgen for å
sikre en helsemessig forsvarlig behandling av alvorlig psykisk syke
straffedømte og unngå isolasjon.
Handlingsplanen
må inneholde:
-
Tilstrekkelig opplæring
av ansatte i kriminalomsorgen for å kunne gjennomføre handlingsplanen.
-
En styrkning og
utvikling av ressursteamene i kriminalomsorgen.
-
Tiltak for å sikre
at kriminalomsorgen kan tilby hensiktsmessig psykisk helsevern og
omsorg ved bruk av ‘forsterket fellesskapsavdeling’.
-
Tiltak for å sikre
straffedømte som tas ut av fellesskap på grunn av alvorlig psykisk
sykdom, medisinsk utredning av lege innen et døgn for raskt å begjæres
innlagt i det psykiske helsevern dersom nødvendig.
-
En beregning av
de økonomiske konsekvensene for kriminalomsorgen, slik at planen
kan gis nødvendig budsjettmessige oppfølgning.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Grunnloven
§ 93 og Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) artikkel 3
forbyr tortur og umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
Grunnloven § 93 skal tolkes i lys av EMK artikkel 3 og tilhørende
praksis fra Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD). Det
er flere eksempler på at EMD har konkludert med at det foreligger
krenkelse av EMK artikkel 3 i tilfeller hvor psykisk syke eller
suicidale innsatte har blitt utsatt for ulike former for tvang eller isolasjon
og ikke har fått adekvat helsehjelp.
Disse medlemmer viser også
til at tilsvarende følger av FNs konvensjon om rettighetene til
personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) artikkel 15, som pålegger
staten å sikre at personer med nedsatt funksjonsevne ikke utsettes
for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling.
CRPD-komiteen har presisert at isolasjon av psykisk syke ikke skal
finne sted dersom det vil medføre at personen blir sykere, og at
slik plassering vil kunne være i strid med CRPD artikkel 15.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil vise til at ifølge straffegjennomføringsloven
skal personer med en alvorlig sinnslidelse som hovedregel ikke sone
i ordinære fengsler. Kriminalomsorgen kan beslutte straffavbrudd
dersom helsetilstanden tilsier det, jf. § 35. Straffeprosessloven
§ 459 tilsier at der domfelte har fått en alvorlig sinnslidelse,
skal fullbyrding utsettes. Det fremgår likevel av forskrift om straffegjennomføring
§ 3-33 at straffavbrudd kun kan innvilges dersom det etter en helhetsvurdering
vurderes å være sikkerhetsmessig forsvarlig. Forvaringsforskriften
§ 11 tilsier at forvaringsdømte ikke kan få soningsavbrudd, men
de kan overføres til psykiatrisk institusjon etter straffegjennomføringsloven
§ 13. Høsten 2014 kom det en rapport som viste at 4,1 pst. av alle innsatte
har en pågående psykoselidelse.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en opptrappingsplan for å styrke kapasiteten
til å håndtere alvorlig psykisk syke straffedømte i psykiatrien
og styrke behandlingstilbudet i fengslene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen lage en handlingsplan for å styrke kapasiteten til
å følge opp alvorlig psykisk syke innsatte både i kriminalomsorgen
og i det psykiske helsevern. En handlingsplan må ha som mål at alvorlig psykisk
syke ikke må isoleres på enerom eller sikkerhetscelle i norske fengsel
med mindre særlige grunner ved den innsattes akutte situasjon taler
for det, og at bruken av langvarig isolasjon må opphøre. Alvorlig
psykisk syke i fengsel må tilbys andre velegnede tilbud og helsehjelp
på lik linje med andre. Handlingsplanen må angi en styrking og utvikling
av ressursteamene i kriminalomsorgen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at alvorlig psykisk syke ikke blir plassert
på enerom eller sikkerhetscelle på grunn av uro, voldelig utagering,
selvskading, selvmordsfare eller selvmordsforsøk mens de er i kriminalomsorgens
varetekt.»
«Stortinget
ber regjeringen gå gjennom forskrifter, praksis og nødvendig ressursbruk
for å unngå vedtak om isolering av psykisk syke.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre løsninger som fører til at alle straffedømte
som tas ut av fellesskap på grunn av alvorlig psykisk sykdom, umiddelbart
gis en medisinsk utredning og begjæres innlagt i det psykiske helsevern
dersom nødvendig.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike tiltak for å sikre psykisk helsevern
til psykisk syke straffedømte, som bruk av soningsavbrudd, jf. straffeprosessloven § 459.»