Finansdepartementet
foreslår i proposisjonen en ny lov om register over reelle rettighetshavere.
Internasjonalt er
viktigheten av tilstrekkelig tilgang på opplysninger om juridiske
personers og arrangementers reelle rettighetshavere blitt fremhevet
i senere år. Reelle rettighetshavere er de fysiske personene som anses
å ha endelig eierskap til eller kontroll over juridiske personer
eller juridiske arrangementer, slik som selskaper. Større åpenhet
om juridiske personers og arrangementets reelle rettighetshavere
er et vesentlig tiltak for å motvirke misbruk av disse enhetene
til hvitvasking, terrorfinansiering og annen kriminalitet. Grunnen
er at selskaper og andre juridiske konstruksjoner både gir en distanse
mellom de fysiske personene som begår kriminaliteten, og samtidig
kan være egnet til å gi et skinn av legitimitet. Viktigheten av
god informasjon om de bakenforliggende eierne av selskap og andre foretak
er fremhevet også i Norge, blant annet i Nasjonal risikovurdering
– Hvitvasking og terrorfinansiering i Norge fra 2016 og regjeringens
Strategi for bekjempelse av hvitvasking, finansiering av terror
og finansiering av spredning av masseødeleggelsesvåpen fra samme
år.
Den internasjonale
samarbeidsgruppen for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering,
Financial Action Task Force (FATF), utarbeider anbefalinger om lovgivning
og andre tiltak. Enkelte av anbefalingene gjelder tilgangen på opplysninger
om reelle rettighetshavere, og FATF arbeider fortløpende med studier
og veiledninger som bl.a. dekker temaet reelle rettighetshavere.
EU har fulgt opp FATFs anbefalinger i fjerde hvitvaskingsdirektiv
(direktiv (EU) 2015/849), som i tillegg ble revidert våren 2018.
I direktivet er det bestemt at alle EU-land skal opprette registre
over reelle rettighetshavere, og at disse skal være offentlig tilgjengelige.
I tillegg har Stortinget fattet anmodningsvedtak om åpenheten om
eierskap og kontroll i norske foretak.
Forslaget om en ny
lov om register over reelle rettighetshavere skal legge til rette
for å opprette et register over reelle rettighetshavere, med utfyllende
regulering i forskrift. Forslaget bygger videre på Hvitvaskingslovutvalgets
utredning NOU 2016:27 og gjennomfører deler av EUs fjerde hvitvaskingsdirektiv.
Lovforslaget innebærer
at juridiske personer, enheter og andre sammenslutninger, samt forvaltere
av utenlandske juridiske arrangementer, skal innhente og lagre opplysninger
om sine reelle rettighetshavere samt registrere disse opplysningene
i et sentralt register. I proposisjonen og lovforslaget vil disse
samlet sett bli omtalt som «registreringspliktige». Forslaget innebærer videre
at den nærmere presiseringen av hvilke juridiske personer, enheter
og andre sammenslutninger og forvaltere av utenlandske juridiske
arrangementer som pålegges plikter, kan tilpasses i forskrift. Det
samme gjelder de nærmere reglene om innhenting og registrering av
opplysninger. Lovforslaget inneholder også forslag om tilgang til
opplysningene (innsyn) og om hvordan registerfører kan bidra til
å sikre at innhentings- og registreringspliktene overholdes.
Internasjonalt er viktigheten
av tilstrekkelig tilgang på opplysninger om reelle rettighetshavere
blitt fremhevet de senere årene. Financial Action Task Forces (FATF)
reviderte anbefalinger for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering
ble vedtatt i 2012. Anbefalingene 24 og 25 stiller krav til nasjonale
myndigheters tilgang på opplysninger som gjør det mulig å identifisere
reelle rettighetshavere i selskaper, andre juridiske personer og «truster»
og lignende juridiske arrangementer. Anbefalingene stiller ikke
krav om at det opprettes nasjonale registre over opplysninger om
reelle rettighetshavere, men dette nevnes som én av flere mulige
mekanismer for å gi nasjonale myndigheter en slik tilgang.
Fjerde hvitvaskingsdirektiv
(direktiv (EU) 2015/849) ble vedtatt i EU i mai 2015. Direktivet
stiller krav om at det etableres nasjonale registre over reelle
rettighetshavere i juridiske personer og «truster» og lignende juridiske
arrangementer. Hvitvaskingslovutvalget ble oppnevnt i februar 2015
for blant annet å utrede gjennomføringen av fjerde hvitvaskingsdirektiv
i norsk rett. Utvalgets forslag om regler om et register over reelle
rettighetshavere ble levert i desember 2016 som del av NOU 2016:27
Ny hvitvaskingslov – delutredning II.
Fjerde hvitvaskingsdirektiv
ble vedtatt endret 14. mai 2018. Endringene gjelder blant annet
kravene til opprettelse av registre over reelle rettighetshavere.
En av endringene innebærer at EU-landene er gitt en frist for opprettelse
av slike registre. Dette fulgte ikke opprinnelig av fjerde hvitvaskingsdirektiv.
I EU vil fristene være i 2020 for opprettelsen av begge registrene.
Stortinget fattet
5. juni 2015 følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om et norsk offentlig eierskapsregister for å sikre
åpenhet om eierskap i norske selskap og styrke innsatsen mot skattekriminalitet,
korrupsjon og hvitvasking. Et slikt register må følge opp Financial
Action Task Forces anbefalinger fra 2012 om internasjonale standarder
for bekjempelse av hvitvasking og bekjempelse av terrorfinansiering
og spredning, og registeret må også følge opp EU-reguleringen på
dette området.»
Departementet sendte
NOU 2016:27 på høring ved brev 20. desember 2016. Høringsfristen
var 1. april 2017.
Proposisjonen er
videre inndelt i følgende kapitler:
-
3 Nærmere om reelle
rettighetshavere
-
4 Opprettelse av
et register over reelle rettighetshavere. Lovstruktur
-
5 Virkeområde
-
6 Innhenting og utlevering
av opplysninger
-
7 Registrering av
opplysninger. Oppdatering
-
8 Kontroll av registrerte
opplysninger. Retting. Rapportering
-
9 Tilgang til registeret
og avgivelse fra registeret
-
10 Lagring og sletting
-
11 Tilsyn og sanksjoner
-
12 Økonomiske og
administrative konsekvenser. Personvernkonsekvenser
-
13 Merknader til
de enkelte bestemmelsene
Det vises
til nærmere omtale i disse kapitlene.