Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit,
fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet,
Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til de foreliggende
forslag om å grunnlovfeste allemannsretten. Forslaget til vedtak
er framsatt i fire alternativer (samt tilsvarende tekst på nynorsk).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at allemannsretten i Norge springer ut av
hevdvunnen, århundregammel sedvane og er et samlebegrep på retten
alle har til å være i naturen uavhengig av hvem som eier grunnen.
Allemannsretten
består av de tre hovedelementene ferdsels-, oppholds- og høstingsrett.
Retten gjelder primært i utmark, men på vinterstid også på dyrket
mark. Etter flertallets syn
har allemannsretten bidratt til å utjamne økonomiske forskjeller
og er et viktig symbol på innbyggernes likeverd. Retten til å bruke
naturen er og bør være en verdi uavhengig av eiendomsrett.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti registrerer
imidlertid at allemannsretten daglig er under press fra grunneiere,
utbyggere og det offentlige, både i strandsonen og på fjellet. Den
kan følgelig ikke lenger tas for gitt.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
syn på at allemannsretten bør inn i Grunnloven. En grunnlovfesting
etter et av de alternativene som foreslås, vil ikke innebære noen
fastlåsing til et detaljert innhold i begrepet allemannsrett, men
vil kunne tilpasses skiftende miljømessige og sosiale forutsetninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at allemannsretten er dypt forankret i vår
tradisjon. Videre er flertallet av
den oppfatning at friluftslivets naturgrunnlag må sikres. Friluftslivet
har en egen verdi for oss som samfunn og er en viktig del av vår
kultur.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti anbefaler formuleringen
i alternativ 1A. Disse
medlemmer viser videre til at spørsmålet om plassering av
bestemmelsen er vurdert i tre alternativer, nemlig som tillegg til
§ 105 om eiendomsrett, som tillegg til § 112 om miljø eller som
selvstendig § 111. Disse
medlemmer deler forslagsstillernes syn på at allemannsretten
bør inn som egen paragraf i Grunnloven, og da som ny § 111 slik at
bestemmelsen skal lyde:
«Statens
myndigheter skal sikre og fremme allemannsretten og friluftslivets
naturgrunnlag.
–
Dei statlege styresmaktene
skal tryggje og fremje allemannsretten og naturgrunnlaget for friluftslivet.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at grunnlovfesting av bestemmelser med gode intensjoner, men
med vage formuleringer, i stor grad overlater til domstolene å bestemme
hvor langt disse rekker. Innholdet bestemmes i slike tilfeller av
domstolene og ikke av Stortinget som lovgiver. Fordi det er svært
vanskelig å få endret en grunnlovsbestemmelse når den først er vedtatt,
fraskriver de folkevalgte seg i praksis retten til å mene noe om
spørsmålet for fremtiden. Disse medlemmer mener at en
derfor bør være forsiktig med å godta grunnlovsendringer med mindre
konsekvensene er tilstrekkelig utredet.
Disse medlemmer viser dessuten
til at allemannsretten allerede har et sterkt vern i Norge. Et vern som
de fleste andre land i Europa ikke er i nærheten av. Disse medlemmer mener
at dagens lovgivning gir et tilstrekkelig vern, og at det derfor
ikke er behov for at allemannsretten grunnlovfestes. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at selv om vi hegner om allemannsretten,
er det viktig å ikke ha en ukritisk utvidelse av allemannsretten. Dette medlem mener
organisert, kommersiell virksomhet på annen manns grunn, som vi
har sett eksempler på, ikke er en del av allemannsretten, og det
er slett ikke uproblematisk å utvide allemannsretten ukritisk med
tanke på nye ferdselsformer.
Dette medlem legger til grunn
at allemannsretten i dag blir godt ivaretatt av alle, av folk som
vil bruke sin rett, og grunneiere som legger til rette for den.
Samtidig er det viktig å peke på at eiendomsretten, retten til å
forvalte sin egen eiendom, er forankret i Grunnloven § 105. Den
verner om privat eiendomsrett på overordnet nivå. Paragrafen sier:
«Fordrer statens
tarv at noen må avgi sin rørlige eller urørlige eiendom til offentlig
bruk, så bør han eller hun ha full erstatning av statskassen.»
Dette medlem forutsetter at
allemannsretten tar hensyn til eiendomsretten.
Dette medlem understreker
at utviklingen av et mer mangfoldig friluftsliv, økende urbanisering
og økende deltagelse i friluftsliv også kan skape utfordringer for
både allemannsretten og eiendomsretten.
Dette medlem viser til at
allemannsretten til ferdsel, opphold og høsting er nedfelt i friluftsloven. Denne
loven, som fra 1957 er blitt revidert en rekke ganger, har dempet
konfliktene. Endringene i loven har bidratt til å klargjøre og styrke
allemannsretten og viser at vi allerede i dag har et lovverk og
en praksis som gjør det mulig å styrke allemannsretten, uten å ta
inn bestemmelsene om denne i Grunnloven.
Dette medlem viser også til
merknadene fra medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, som i forbindelse med behandlingen av
Friluftsmeldingen i 2016 sa at man
«ser behovet for
å regulere arealkrevende og arealintensive friluftslivsaktiviteter
i egne sti- eller løypenett for sesongbaserte aktiviteter, som for
eksempel ski, rulleski, sykling, terrengsykling, sykling med elsykkel,
jogging, turgåing med barnevogn, turgåing med rullator eller rullestol,
hesteridning eller med hest og vogn eller hundespannkjøring. I tillegg
må grunneier og kommunen se på muligheter for å tilrettelegge traseer
for flere alternative ferdselsformer samtidig, som for eksempel separate
løyper for skigåere og gående i samme trase, men ved siden av hverandre.»
Dette medlem vil vise til
at friluftsloven § 11 gir en generell plikt til å opptre varsomt
og hensynsfullt for å ikke volde skade eller ulempe for grunneier,
bruker eller andre, eller påføre miljøet skade, den såkalte «allemannsplikten».
Ved å etterleve denne plikten vil en i all hovedsak unngå konflikter. Dette medlem vil
på denne bakgrunn tilrå at forslaget ikke bifalles.