Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Leif Audun Sande og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Grethe Andersen og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til Meld. St. 5 (2018–2019) om regulering av pensjoner i 2018
og pensjonisters inntektsforhold.
Komiteen viser til at alderspensjon
fra folketrygden reguleres årlig etter lovregler som er fastsatt
av et bredt flertall på Stortinget. Dagens regler for regulering av
alderspensjon ble innført fra 2011 som en del av pensjonsreformen.
Det viktigste formålet med pensjonsreformen var å sikre fremtidens
pensjoner gjennom å styrke pensjonssystemets bærekraft når fødselstallene synker,
samtidig som det blir flere pensjonister og levealderen øker. I
fremtiden må yrkesaktive stå lenger i jobb for tilsvarende ytelser
som dagens pensjonister.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at en integrert del av pensjonsforliket var at pensjonene skal reguleres med
grunn i forventet lønnsvekst i reguleringsåret og med justering
for eventuelle avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst de siste
to årene. Det skal deretter fratrekkes en fast faktor på 0,75 pst,
slik at det alltid skal lønne seg å stå i jobb. Grunnlaget for årets
regulering er en forventet lønnsvekst på 2,8 pst., samtidig som
det skal korrigeres for endringer i faktisk lønnsvekst inntil to
år tilbake. I år skal det korrigeres for et avvik på 0,1 pst., noe
som skyldes at lønnsveksten i fjor viser seg å være 2,3 pst., og
ikke 2,4 pst. som man la til grunn under fjorårets drøftinger.
Flertallet viser til at prisveksten
i 2018 er anslått til 2,5 pst. Dette betyr at realveksten i alderspensjon
for dem som har mer enn minstepensjon, ligger an til å bli minus
0,6 pst.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at resultatet likevel er bedre enn hva det har vært de
to foregående årene.
Dette flertallet viser til
at det er viktig at pensjonistenes inntektsutvikling og statens
pensjonsutgifter følger forutsigbare regler. Etter forslag fra regjeringen
Stoltenberg II har Stortinget sørget for dette ved at det i lov
og forskrift fullt ut er fastlagt hvordan reguleringen skal skje.
Blant annet er det nedfelt i lov at pensjoner under opptjening årlig
skal oppreguleres med alminnelig lønnsvekst. Dette er vesentlig
mer forutsigbart enn tidligere, da oppreguleringen fulgte av årlige
enkeltvedtak i Stortinget.
Dette flertallet merker seg
at minstepensjonistene får en bedre utvikling. Enslige minstepensjonister får
i 2018 en anslått årlig realvekst på 1,0 pst. Dette skyldes delvis
gunstigere reguleringsregler, og delvis at minstepensjonistene i
2018 får helårsvirkningen av økningen i minstepensjonen som ble
gjennomført 1. september i fjor.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at regjeringen de siste årene har gjennomført flere andre tiltak
som har styrket pensjonene for store grupper av pensjonister. I
2016 ble grunnpensjon til gifte og samboende pensjonister økt fra
85 pst. til 90 pst. Minstepensjonene er økt i to omganger, i 2016
og i fjor.
Flertallet viser til at det
avgjørende for pensjonistene er hvor mye de sitter igjen med når
pensjonen er regulert og skatten er betalt. Regjeringens skattelettelser innebærer
at utviklingen etter skatt er bedre enn utviklingen før skatt. Eksempelvis
er realvekst etter skatt for en enslig alderspensjonist med inntekt
på 250 000 kroner anslått til -0,3 pst. i 2018. Ser en på perioden
2013–2018 under ett, og tar hensyn til særskilte tillegg og skattelettelser,
har minstepensjonister, enslige med lav pensjon og ektepar hatt
bedre vekst i kjøpekraft enn reguleringsreglene isolert sett tilsier.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader og forslag i forbindelse med Stortingets behandling
av Meld. St. 4 (2017–2018) Regulering av pensjoner i 2017 og pensjonisters
inntektsforhold, jf. Innst. 37 S (2017–2018). Disse medlemmer viser til
at pensjonistene også i 2018 vil få negativ realutvikling av pensjonene,
mens lønnsmottakerne går i pluss. Disse medlemmer viser til at
dette ikke er i samsvar med Stortingets intensjon ved gjennomføringen
av pensjonsreformen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre praksisen med at trygdeoppgjørene legges
frem som egen sak for Stortinget, fra og med trygdeoppgjøret for
2019.»
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig legge frem sak om endring av
reguleringsprinsippene for løpende pensjoner fra lønnsutvikling
fratrukket 0,75 pst. til faktisk gjennomsnitt av lønns- og prisutvikling.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt forslag til statsbudsjettet
for 2019 om å øke pensjonen til enslige mottakere av minsteytelser
med kr. 4 000 i tillegg til det ordinære trygdeoppgjøret.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til sine merknader i forbindelse med
Stortingets behandling av Prop. 1 S (2018–2019), jf. Innst. 2 S
(2018–2019), hvor minste pensjonsnivå for enslige alderspensjonister
blir økt med 4 000 kroner fra 1. oktober 2019.