Norsk rett inneholder
ingen regler om grensekryssende portabilitet som forplikter tilbydere
av innholdstjenester til å tilby sine abonnenter adgang til tjenestene
når de oppholder seg midlertidig utenfor Norge. Lov 15. juni 2018
nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) gjelder som
utgangspunkt bare handlinger som foretas på norsk territorium (territorialitetsprinsippet).
I proposisjonen legger
Kulturdepartementet frem forslag til endringer i lov 15. juni 2018
nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven). Ved forslaget gjennomføres
europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1128 om grensekryssende
portabilitet av nettbaserte innholdstjenester i det indre marked
(portabilitetsforordningen).
Portabilitetsforordningen
ble vedtatt 14. juni 2017 og publisert i Den europeiske unions tidende
30. juni samme år. Forordningen gir regler for å sikre at abonnenter
av portable nettbaserte innholdstjenester også får tilgang til disse
tjenestene ved midlertidig opphold utenfor bostedsstaten. Disse
tjenestene kan omfatte en rekke forskjellige typer innhold, blant
annet audiovisuelt innhold som kringkastingskanaler, filmer og serier, sportsprogrammer
og nyhets- og aktualitetsprogrammer, men også radioprogrammer, musikk
og bøker. Forbrukere som abonnerer på betalingstjenester som Viaplay,
HBO Nordic, TV 2 Sumo mv. skal altså, når de for eksempel i forbindelse
med forretningsreiser eller ferier oppholder seg i et annet EØS-land,
få tilgang til det samme innholdet som de har i hjemlandet.
Forordningen er EØS-relevant
og ble ved EØS-komiteens beslutning nr. 158/2018 av 6. juli 2018
innlemmet i EØS-avtalens vedlegg XVII (Opphavsrett). Beslutningen
om å ta inn forordningen i EØS-avtalen ble tatt med forbehold om
Stortingets samtykke.
I proposisjonen foreslår
departementet at det gis en ny bestemmelse i åndsverkloven som gjennomfører
forordningen. Det foreslås at forordningen gjennomføres i norsk
rett ved inkorporasjon, det vil si at forordningen gjøres gjeldende
som norsk rett gjennom en henvisning i den foreslåtte lovbestemmelsen.
Portabilitetsforordningen
inneholder ingen krav om tilsyn eller særskilte håndhevingsregler.
Eventuelle tvister om overholdelse av reglene i forordningen må
i siste instans derfor avklares gjennom de alminnelige domstolene.
Det antas at gjennomføring
av portabilitetsforordningen ikke får vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for offentlige myndigheter, for private
tilbydere av betalte nettbaserte innholdstjenester eller for rettighetshavere
til innhold som tilbys i nettbaserte innholdstjenester.
For forbrukere vil
forordningen ha positive konsekvenser.
Portabilitetsforordningen
trådte i kraft i EU 1. april 2018 og gjelder nå direkte i alle EUs
medlemsstater. Departementet foreslår at den nye bestemmelsen, som gjennomfører
forordningen i norsk rett, skal gjelde fra den tid Kongen bestemmer.
Lov 15. juni 2018
nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) trådte i
kraft 1. juli 2018 og erstattet tidligere åndsverklov av 1961. Som
følge av den nye åndsverkloven er det behov for enkelte lovtekniske endringer
i andre lover. Dette dreier seg dels om endringer av henvisninger
til tidligere åndsverklov og dels begrepsmessige endringer som følge
av ny åndsverklov. Det foreslås slike lovtekniske endringer i kunstavgiftsloven,
lov om avgift til Det norske komponistfond, panteloven, bibliotekvederlagsloven
og lov om vederlag for kunstvisning.
Åndsverkloven § 86
foreslås opphevet, da konsesjonsplikten i tidligere personopplysningslov
ikke er videreført i den nye personopplysningsloven som trådte i kraft
20. juli 2018. Bestemmelsen er derfor uten betydning.
Departementet foreslår
i proposisjonen at Stortinget gir samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning.
Forslag til vedtak
B – samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 158/2018
om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2017/1128 (portabilitetsforordningen)
– behandles i en egen innstilling, Innst. 82 S (2018–2019). Det
vises til Stortingets forretningsorden § 31 sjette ledd andre punktum.