Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget,
brev av 17. oktober 2018 fra samferdselsminister Jon Georg Dale
og høringen som ble avholdt i Stortinget 25. oktober 2018.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
foreslår fem tiltak:
-
Sikre at godstog
prioriteres på jernbanenettet på nattestid.
-
Utrede og fremme
forslag om støtteordninger for overføring av gods fra vei til bane
eller sjø.
-
Utrede og fremme
forslag om et transportregister for all internasjonal godstrafikk,
kombinerte transporter og kabotasjeturer i Norge.
-
Sikre at nye elektroniske
fraktbrev gjøres obligatoriske.
-
Fremme forslag om
nødvendige regelendringer som kan sikre at det blir mulig å kreve
inn bøter for brudd på regelverket.
Komiteen er
enig i at godstog bør sikres prioritet i perioder av døgnet når
persontrafikken er mindre. Det må imidlertid pekes på at godstog
kan være svært støyende, og at dette må tas hensyn til når det gjelder
hvor omfattende transporten kan være på nattestid. Det kan i den
forbindelse være nødvendig med omfattende støyskjerming i bebygde
områder. Komiteen vil
samtidig gjøre oppmerksom på at kontinuerlig vedlikehold og kontroller
av jernbanenettet er viktig for sikkerheten samt for å sikre god
oppetid, forutsigbarhet og punktlighet for både passasjerer og gods.
Mye av denne typen vedlikeholds- og kontrollarbeid får man gjennomført betydelig
raskere og bedre når det ikke kjører tog på skinnene. Det vil derfor
være viktig å inkludere behovet for både forebyggende og korrektivt
vedlikeholdsarbeid når man skal beslutte ruteplaner og prioritering
av både passasjer- og godstog på jernbanenettet på nattestid.
Komiteen har merket seg at
skognæringen under høringen understreket at tiltakene i godspakke
Innlandet må gjennomføres med ny Norsenga-terminal som det viktigste
tiltaket.
Komiteen vil videre vise til
forslagsstillernes forslag om å utrede og fremme forslag om en støtteordning for
overføring av gods fra vei til bane og sjø. Komiteen har merket seg at
dette ble et hovedtema for flere av høringsinstansene. Det ble vist
til at næringen har foreslått en miljøstøtteordning på linje med
andre europeiske land, i størrelsesorden 200 mill. kroner. Det ble
i denne sammenheng pekt på det akutte behovet som har oppstått ved
at godstransportørene har varslet om kutt i tilbudet på noen strekninger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, vil i likhet med statsråden påpeke at forutsetningene
for å kjøre lengre tog er mer sammensatt enn det å endre rutetabellen. Flertallet vil
i den sammenhengen vise til at en i gjeldende NTP 2018–2029 legger
til grunn at en skal bruke 18 mrd. kroner på en godspakke som består
av mange ulike tiltak, blant annet lengre kryssingsspor og flere
kryssingsspor med samtidig innkjøring. Dette må også sees i sammenheng
med økt kapasitet på terminalene og effektivisering av disse.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, har merket seg
at departementet ikke ser noe behov for å endre prioriteringen i
jernbaneforskriften § 9-5 før en har høstet erfaringer med ruteplanprosessen
og tar dette til etterretning.
Dette flertallet stiller seg
positive til at departementet har satt i gang en prosess som en
mellomløsning frem til tiltakene i godspakken begynner å virke,
men vil be departementet vurdere behovet for å sette inn strakstiltak
allerede nå.
Dette flertallet vil videre
bemerke at flere av høringsinstansene påpekte at målsettingen om
å flytte minst 30 pst. av det totale godset som i dag går på vei, over
til sjø og bane, gjelder godset som transporteres over 300 km på
vei. I realiteten utgjør målsettingen om lag 5 pst. av den totale
godsmengden. Dette
flertallet vil imidlertid understreke alvoret i at både CargoNet og
GreenCargo har varslet en reduksjon i transporttilbudet.
Dette flertallet har merket
seg de tre øvrige forslagene fra forslagsstillerne, men vil her
vise til departementets svar. Dette flertallet legger til
grunn at arbeidet med å hindre ulovlig kabotasje og sosial dumping
bare kan lykkes i et samarbeid med andre land, og har merket seg
at departementet jobber aktivt med dette. Dette flertallet vil be om
å bli orientert om det videre arbeidet på en egnet måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til den dramatiske situasjonen for godstrafikk på jernbane, og at
både næringslivets organisasjoner, fagbevegelsen og miljøbevegelsen
har foreslått en støtte-/insentivordning for å få mer gods over fra
vei til bane.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er positive til en slik støtteordning
og viser i den forbindelse til sitt alternative statsbudsjett for
2019, der det er foreslått å etablere en slik ordning fra 1. juli 2019,
og der det også er lagt inn 100 mill. kroner til formålet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
den allmenngjorte minstelønna i transportbransjen er et viktig virkemiddel
for å motarbeide ulike konkurranseforhold mellom norske og utenlandske
aktører. Disse
medlemmer er imidlertid gjort kjent med at Arbeidstilsynets
kontrollresultater viser at mange utenlandske transportører ikke overholder
reglene om minstelønn, og at svært mange transportkjøpere ikke overholder
informasjons- og påseplikten. Disse medlemmer mener brudd
på reglene om minstelønn etter allmenngjøringsforskriften og brudd
på informasjons- og påseplikten automatisk bør føre til gebyrlegging,
og viser til at dette er tatt opp blant annet av Norges Lastebileier-Forbund.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at brudd på reglene om minstelønn etter
allmenngjøringsforskriften og brudd på informasjons-/påseplikten
automatisk skal medføre ilegging av gebyr.»
Disse medlemmer viser
til komitéhøringen om representantforslaget som ble holdt 25. oktober
2018, der flere av høringsinstansene tok opp utfordringer knyttet
til rekkefølgen på mange av tiltakene i godspakken.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om hvilke av tiltakene
i godspakken i Nasjonal transportplan 2018–2029 som kan fremskyndes
og gis raskere byggestart enn det som er skissert i jernbanesektorens
handlingsprogram.»
Disse medlemmer understreker
at tiltakene i godspakken i Nasjonal transportplan ikke vil få effekt
i tide til å hindre dramatiske kutt i mengden gods som fraktes på
bane, og at det må iverksettes strakstiltak. Disse medlemmer har merket
seg at flere høringsinstanser påpekte at å bruke betydelige midler
for bedre infrastruktur for gods på bane med effekt etter 2020,
uten å iverksette strakstiltak nå, vil være som å la kua dø mens
gresset gror.
Disse medlemmer har merket
seg at alle instansene på høringen stilte seg positive til et forslag
om å prioritere godstog på nattestid. Disse medlemmer understreker
at dette kun skal gjelde der det ikke blir betydelige endringer
i rutetabellene for persontog. Disse medlemmer understreker
at alle de sentrale aktørene involvert i gods på bane mener et slikt
forslag vil gjøre det enklere å få kjørt lengre godstog på dagens
infrastruktur.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at godstog blir prioritert på jernbanenettet
på nattestid der det gir små eller helt ubetydelige ruteendringer
for persontogene. Regjeringen bes i dette arbeidet gjennomgå jernbaneforskriften
og praktiseringen av denne i tillegg til eksisterende ruteplaner
og redegjøre for Stortinget om hvilke endringer som iverksettes,
når arbeidet er ferdigstilt.»
Disse medlemmer mener
det er avgjørende å følge opp denne brede enigheten og de unisone
beskrivelsene av de negative konsekvensene dersom det ikke kommer
en støtteordning på plass i 2019. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en miljøstøtteordning for overføring
av gods fra vei til bane i dialog med aktørene i næringen. Støtteordningen
skal være på nivå med det næringen har spilt inn til regjeringen
og må få virkning allerede fra 2019.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om støtteordninger for overføring
av gods fra vei til bane og sjø. Regjeringen bes se på ordningene
som allerede finnes i EU-land. Regjeringen bes komme tilbake til
Stortinget med forslag til innretning av støtteordninger i løpet
av 2019.»
Disse medlemmer har
merket seg at alle instansene på høringen mente det måtte iverksettes
ytterligere tiltak for å bekjempe sosial dumping og ulovlig kabotasje
i transportnæringen i Norge. Disse medlemmer viser til at
det er avdekket betydelig sosial dumping i denne sektoren. I utgangspunktet
skal sjåførene som kjører oppdrag innad i Norge, inkludert kabotasjeturer,
ha norske tariffvilkår, men undersøkelser tyder på at det er betydelige
brudd på dette regelverket. Arbeidstilsynet har avdekket at det
brytes i nesten tre av fire tilfeller, og de har avdekket lønninger
ned mot 50 kroner i timen. Samtidig viser undersøkelser fra Transportøkonomisk
institutt at Norge ligger 30 pst. over snittet i Europa hva gjelder
alvorlige ulykker med tunge kjøretøy langs veien. Disse medlemmer mener dette
alene bør være nok til å iverksette nye tiltak som sikrer bedre
oppfølging av dagens regelverk.
Disse medlemmer viser til at
en utfordring med eksisterende kontroller er at kjøretøyene ikke
har elektronisk fraktbrev, og at det derfor er enkelt å endre det eller
skrive nytt underveis når kontroll skjer eller ventes. Det er derfor
heller ikke mulig å spore på en sikker måte hvor lastebilene har
vært når de ankommer en destinasjon i Norge. En mulig løsning på
dette er å innføre obligatorisk elektronisk fraktbrev. Regjeringen
foreslår at dette skal være frivillig.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at nye elektroniske fraktbrev som er planlagt
i CRM-direktivet, gjøres obligatoriske.»
Disse medlemmer viser
til at en annen utfordring med dagens regelverk er manglende oversikt
over ulike typer transporter innad i Norge og grensekryssende transport. Disse medlemmer merker
seg at det på høringen var stor enighet om at en variant av et transportregister
kunne bidra til å løse dette problemet. Transportregisteret kan
enkelt gi tilgang til kjøretøyenes bevegelser, og man får oversikt
over om det dreier seg om kabotasje, tredjelandskjøring eller kombinerte transporter.
Man får også en god oversikt over kjøretøyenes bevegelser i Norge
og ikke minst hvor lenge de har vært i landet. Man får en god oversikt
over hvilke firma som benytter denne typen transport. Et slikt register
vil være til nytte for blant annet Statens vegvesens utekontroll,
Arbeidstilsynet, politiet, tollvesenet og Statistisk sentralbyrå.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om et transportregister
for all internasjonal godstrafikk, kombinerte transporter og kabotasjeturer
i Norge.»
Disse medlemmer viser
til at mange anmeldelser av utenlandske sjåfører for brudd på kabotasjeregler,
motorvognforskrifter og annet blir henlagt av politiet og dermed
ikke fulgt opp. Ofte vil begrunnelsen være «ut fra bevisets stilling».
Det er nærliggende å anta at en rettsforføyning fra politiet mot
utenlandske selskaper er krevende og vanskelig å følge opp, og at
den dermed ikke blir prioritert. Disse medlemmer ønsker at
regjeringen skal vurdere å innføre kraftige bøter i stedet. Dette
er forenklede forelegg som bør innkreves på stedet. Kan det ikke
betales, bør videre kjøring bli stanset. Flere organisasjoner peker
på dette som et egnet tiltak og henviser til flere andre land som
praktiserer dette.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om nødvendige regelendringer som
kan sikre at det blir mulig å kreve inn bøter for brudd på kabotasjeregelverket
når bruddet oppdages.»