1.4 Departementets oppfølging
Klima- og miljøministeren
viser i sitt svarbrev til at departementet vil bruke rapporten i
det videre arbeidet med å utvikle initiativet og forbedre forvaltningen
ytterligere.
Statsråden slår
fast at Riksrevisjonens fire konkrete anbefalinger vil bli fulgt
opp.
Statsråden opplyser
at det allerede er en prioritet for den norske klima- og skogsatsingen
å jobbe for varige resultater i REDD+ gjennom FNs klimakonvensjon
og i bilaterale samarbeid. For å utvikle tiltak for varige resultater
videre vil departementet gjennom systematisk innsats ytterligere
forsterke offentlig-privat samarbeid, sivilsamfunnsprogrammet og
arbeidet for global transparens og mot skogkriminalitet. Politisk
vilje til endring og en nasjonal tilnærming til REDD+-innsatsen
i samarbeidslandene, i tillegg til den felles globale innsatsen
for å redusere klimagassutslipp fra skog, vil fortsatt være viktig
i arbeidet for varige utslippsreduksjoner.
Tilrettelegging
for bærekraftig utvikling og fattigdomsreduksjon framheves av statsråden
som et hovedelement i klima- og skogsatsingens strategi for å redusere
usikkerheten ved varigheten av utslippsreduksjonene Norge betaler
for. I Brasil er Amazonasfondets bruk av norske utbetalinger til
å støtte ulike institusjoner og organisasjoner som arbeider for
bærekraftig utvikling og fattigdomsreduksjon i Amazonasregionen,
et bidrag i den sammenheng. Norge har sammen med andre også bidratt
til at urfolks rettigheter og stemmer er styrket i internasjonale
og nasjonale prosesser. Statsråden peker på at store nye regnskogsområder
er kommet under urfolks kontroll i Brasil, Colombia, Indonesia og
Peru.
Statsråden trekker
i sitt svar fram at den norske klima- og skogsatsingen har vært
en sentral pådriver for at en lang rekke selskaper har kommet med
løfter om å redusere eller stanse avskoging som følge av deres aktivitet.
Fra å være en sentral årsak til avskoging har disse selskapene blitt
aktive pådrivere for å bevare skogen. Den norske satsingen har videre
finansiert prosjekter som har gjort satellittdata om sentrale skogområder
offentlig tilgjengelig.
Statsråden viser
til at departementet har erfart at resultatbaserte betalinger ikke
gir utviklingslandene et stort nok insentiv til å gjennomføre de
store reformene som kreves for å redusere avskogingen. Dette skyldes blant
annet at overføringene til REDD+ globalt ikke er blitt så store
som først antatt da arbeidet med REDD+ startet opp i 2008. Departementet
fortsetter sitt arbeid internasjonalt for å øke klimafinansieringen
og internasjonalt samarbeid om tropisk skog, men retter i tillegg innsatsen
mot et bredere sett av aktører og reformkrefter for REDD+. Statsråden
peker på at Parisavtalen fra 2015 på mange måter var et gjennombrudd
ved at alle land forpliktet seg til å redusere sine klimagassutslipp, inkludert
utslipp som følge av avskoging og skogforringelse.
Statsråden viser
til at risikoen for karbonlekkasjer, forflytning av hogst, har vært
kjent siden etableringen av satsingen. En nasjonal tilnærming til
REDD+ i det enkelte landet er ett av flere elementer i den norske
satsingen i den sammenhengen. Andre elementer er arbeidet rettet
mot råvareprodusentene for at de ikke skal avskoge, og støtte til
tiltak for å utnytte eksisterende landbruksarealer mer effektivt.
Statsråden understreker
i sitt svar at det er oppnådd betydelige resultater i Amazonasregionen,
og at utviklingen i Brasil viser at REDD+ virker. Avskogingen i
Brasils del av Amazonas har ligget langt under den gjennomsnittlige
avskogingen i perioden som de årlige avskogingstallene har vært
målt opp mot. Statsråden mener at dette ikke kommer godt nok fram
i Riksrevisjonens undersøkelse.
Statsråden vil styrke
departementets informasjonsgrunnlag om ivaretakelsen av sosiale
og miljømessige sikringsmekanismer ved betalingen for resultater.
Statsråden sier seg enig i at departementets kunnskap om hvor landene
står i arbeidet med sikringsmekanismene, kan forbedres ytterligere.
Det er viktig at landene jobber systematisk med å implementere sikringsmekanismene
for at resultatene skal være bærekraftige, både sosialt og miljømessig.
Norge skal bidra til dette viktige arbeidet og stille krav til dem
som mottar betalinger fra klima- og skogsatsingen.
Statsråden viser
samtidig til at alle avtaler som inngås i den norske klima- og skogsatsingen,
inneholder sosiale og miljømessige sikringstiltak som avtalepartnerne
må overholde og rapportere på. Statsråden vil vurdere om det er
hensiktsmessig å knytte norske utbetalinger for utslippsreduksjoner
tydeligere til landenes innrapportering på sikringsmekanismene til
FNs klimakonvensjon.
Statsråden vil styrke
oppfølgingen av det norske bidraget til REDD+ gjennom systematisk
innhenting og behandling av informasjon om framdrift og resultater av
den norske satsingen. Resultatrammeverket som er utviklet, legger
et godt grunnlag for departementet til å se resultater av innsatsen
over tid. Statsråden vil fortsette arbeidet med å systematisere
informasjonen som departementet mottar, og viser til at det er satt
i gang ulike initiativer for å få bedre kunnskap om resultatene
av innsatsen.
Statsråden stiller
seg bak Riksrevisjonens uttalelser om viktigheten av dette for å
få best mulig læringseffekt av satsingen.
Statsråden viser
videre til at følgeevalueringen av den norske klima- og skogsatsingen
i regi av Norad har gitt viktige bidrag til å videreutvikle og forbedre
satsingen. I tillegg utgjør den løpende dialogen mellom Klima- og
miljødepartementet, dets spesialutsendinger ved flere ambassader
og partnere globalt viktige kilder til informasjon for strategiske
beslutninger. Statsråden ser at denne informasjonsdelingen kan formaliseres
ytterligere og relateres til resultatrammeverket på en mer systematisk
måte.
Statsråden uttaler
at han vil følge Riksrevisjonens anbefaling om å sørge for at departementet
har en ansvarlig og aktiv oppfølging av risiko og bruk av reaksjoner
ved avvik og varsler om mulige økonomiske misligheter. Statsråden
anser Klima- og miljødepartementets gjeldende oppfølging av risikoen
for misligheter som ansvarlig og påpeker at departementet følger
opp risikoen gjennom preventive tiltak og kontroll med forvaltningen,
partnere og pengebruk. Klima- og miljødepartementet drar ifølge
statsråden i den sammenheng nytte av erfaringene, rutinene og forvaltningsskikken
som er etablert i Utenriksdepartementet og Norad på dette området.
Statsråden understreker at risikobildet og omfanget av kontrolltiltak
vurderes kontinuerlig, og at Riksrevisjonens funn vil være en del
av bakteppet for disse vurderingene framover.