Presidentskapet viser til at
forslaget i Dokument 8:108 LS (2017–2018) har vært forelagt Kommunal-
og moderniseringsdepartementet til uttalelse. Uttalelsen følger
som vedlegg til innstillingen.
Som det fremgår av
representantforslaget, er regjeringens medlemmer pålagt å registrere
sine verv og økonomiske interesser, jf. lov 30. november 2012 nr.
70 om registrering av regjeringsmedlemmers verv og økonomiske interesser.
Registeret er det samme som anvendes for registrering av tilsvarende
opplysninger om stortingsrepresentantene, og det publiseres på Stortingets nettsider.
I tillegg til de verv regjeringsmedlemmene måtte ha ved siden av
utøvelsen av statsrådposten, omfatter registreringsplikten økonomiske
interesser som bl.a. biintekter, selskapsinteresser og næringseiendom av
betydelig verdi. Avtaler med tidligere arbeidsgiver om permisjon,
velferdsfordeler og pensjon etc. skal også registreres, så vel som
eventuell avtale med fremtidig arbeidsgiver etter at vedkommende
har trådt ut av regjeringen. Registreringsplikten gjelder i dag
ikke for statssekretærer.
Åpenhet er en verdi
i seg selv. I det politiske system gir innsyn legitimitet og tillit
til de beslutninger som tas på vegne av fellesskapet. Presidentskapet viser
til at dette er bakgrunnen for en rekke tiltak som tar sikte på
å gi allmenheten innsyn i beslutningsprosesser, som f.eks. dokumentoffentlighetsreglene
og ordningen med åpne høringer under Stortingets behandling av saker. Med
registeret over verv og økonomiske interesser tar man sikte på å
gi informasjon om beslutningstakerne. Ved at deres verv og tilknytning
til organisasjoner og næringsliv er alminnelig kjent, får man fakta
å forholde seg til, og forholdet mellom representantenes verv og deres
private interesser klargjøres.
Presidentskapets
flertall, Eva Kristin Hansen, Magne Rommetveit, Nils T. Bjørke og
Abid Q. Raja, mener det overordnede prinsippet om åpenhet
omkring beslutningsprosesser og de styrende organer bidrar til et
samfunn som gir vanlige borgere bedre innsikt i maktforholdene og
hvem som påvirker politiske avgjørelser. Dette er et viktig argument
for at man alltid bør streve etter åpenhet så langt det er praktisk
mulig. Åpenhet er avgjørende for tilliten til dem som innehar ledende
politiske posisjoner, og på lengre sikt også til det politiske systemet.
Bakgrunnen for forslaget er ønsket om å ivareta disse grunnleggende forutsetninger.
Statsråder og statssekretærer
går inn i posisjoner der de forvalter denne tilliten. De som har
en bakgrunn fra rådgivningsbransjen, har gitt råd til aktive samfunnsaktører
om hvordan disse kan fremme sine interesser. Det har åpenbart allmenn
interesse å kjenne til denne typen rådgivningsvirksomhet når statsråder/statssekretærer
tar viktige beslutninger på sine felt. Flertallet mener de foreslåtte
tiltakene vil bidra til å fremme tillit til politikere og politiske
prosesser og dermed forhindre mistenkeliggjøring som med rette eller
urette kan skapes ved manglende åpenhet. Vedvarende tvil og spekulasjoner
rundt mulige tilknytninger er åpenbart uheldig, både for den som
rammes av det, og for det politiske systemet. I stedet for å invitere
til slike spekulasjoner ved å skjule hvem man har hatt oppdrag for,
bør klientlisten offentliggjøres, slik at unødvendig mistenkeliggjøring
kan forebygges. Flertallet merker
seg at det er full tilslutning til intensjonen i forslaget, og til
de hensyn det søker å ivareta, også fra kommunal- og moderniseringsministerens
side.
Flertallet viser til at det
er nødvendig å avgrense informasjonsplikten når det gjelder lovpålagt
taushetsplikt. Selv om dette kan gi opphav til gråsoner når det gjelder
hva som skal oppgis, rokker ikke dette ved det faktum at forslaget
om opplysningsplikt vil fange opp de fleste tilfeller som forslaget
har som intensjon å fange opp. Etter flertallets syn er det ingen
grunn til å overdrive faren for at tiltaket virker konkurransevridende for
bransjen. Flertallet vil
påpeke at forslaget i praksis vil omfatte svært få personer, og
stiller seg tvilende til at bransjen generelt vil oppleve tiltaket
som spesielt inngripende. I den grad forslaget skulle ha den effekt
at bransjen i større grad selv åpner opp for informasjon om sine
oppdrag, er det ingen ulempe, slik flertallet ser det.
Det bør videre være
mulig for dem som har ambisjoner om en politisk karriere på toppnivå,
å ta nødvendige praktiske skritt for å sikre at opplysningsplikten
vil kunne oppfylles dersom det skulle bli aktuelt. Flertallet viser til at plikten
til å informere om kunder og oppdrag er begrenset til to år tilbake
i tid. Det er ikke urimelig å forvente at en statsråd kan fremskaffe
nødvendig informasjon om sine oppdrag innenfor en slik tidsramme.
I den forbindelse vil flertallet understreke
at det ikke bør stilles krav om registrering av oppdragenes innhold
med en detaljeringsgrad som innebærer fare for at forretningshemmeligheter
eller annen taushetsbelagt informasjon vedrørende oppdragsgiverne
vil måtte offentliggjøres. Oppdragenes innhold må likevel kunne angis
på et overordnet nivå. Det vil altså ikke være hensiktsmessig å
kreve noen uttømmende redegjørelse for innholdet i oppdragene –
en kort angivelse av oppdragets tema vil være tilstrekkelig for
å oppnå hensikten med bestemmelsen.
En innvending fra
departementet er at loven griper inn i avtalefriheten i næringslivet. Flertallet vil
peke på at en rekke lovregler har den effekten, og at lovgiver må
kunne legge begrensninger på avtalefriheten i tilfeller der andre
tungtveiende hensyn tilsier det. Etter flertallets syn kan man vanskelig
overvurdere viktigheten av tillitsskapende tiltak innenfor vårt
politiske system. Slik flertallet ser
det, er ikke lovforslaget et brudd med eksisterende regler for registrering
av verv og økonomiske interesser, men en naturlig videreutvikling
av reglementet.
Flertallet viser til at det
i uttalelsen fra kommunal- og moderniseringsministeren reises spørsmål
ved fortolkningen av enkeltheter i forslaget. Flertallet mener slike problemstillinger
kan avklares gjennom en nærmere utforming av lovens forskrifter.
Argumentene om at det vil være praktiske og lovtekniske utfordringer ved
å innføre en opplysningsplikt som foreslått, og at det er behov
for konfidensialitet, er de samme argumentene som man alltid møter
når det er snakk om å innføre nye åpenhetstiltak. Flertallet peker på at det knapt
er noen gode tiltak for økt åpenhet som har kommet uten politisk
strid.
Flertallet har merket seg at
forslagsstillerne mener det bør vurderes å innlemme stortingsrepresentantene
i ordningen på et senere tidspunkt. Flertallet vil for sin del
peke på at dette reiser konstitusjonelle spørsmål knyttet til Grunnlovens
vilkår for valgbarhet, og flertallet går ikke inn for
en nærmere vurdering av dette.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
i forslagets pkt. B fremmer forslag om helt spesifikke endringer
av forskriftene til loven. Under henvisning til kompetansedelingen
mellom regjering og storting vil flertallet i stedet foreslå
at det fattes et anmodningsvedtak der Stortinget ber regjeringen
endre forskriftene i tråd med Dokument 8:108 LS (2017–2018) og denne
innstilling. Flertallet foreslår
dessuten at lovens overskrift endres, og har gjort enkelte
lovtekniske justeringer i forslaget.
Presidentskapets
medlemmer Tone Wilhelmsen Trøen og Morten Wold har merket
seg de innvendingene kommunal- og moderniseringsministeren har til
forslaget i sin uttalelse, og kan i all hovedsak slutte seg til
disse.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes
intensjon om at det er viktig å opprettholde den allmenne tilliten
til politikere, det politiske systemet og til politiske beslutningsprosesser
i Norge. Ifølge en oversikt i Global Competitiveness Report (2013–2014)
over 148 land på verdensbasis er Norge blant toppnasjonene når det gjelder
borgernes tillit til politikere. Europarådets antikorrupsjonsorgan
GRECO (Group of States against Corruption) uttaler i sin rapport
om Norge av 20. juni 2014:
«GRECO was also impressed
by the fact that, despite a general impression that there was little
domestic corruption in Norway, there was nevertheless a strong commitment
in the public and private sectors to preventing and fighting corruption.
This commitment is confirmed by the fact that all of the 17 recommendations
addressed by GRECO to Norway in the three preceding Evaluation Rounds
have been implemented satisfactorily or dealt with in a satisfactory
manner.»
At et ønske om åpenhet
rundt beslutninger og beslutningstakere kan anføres som et argument
for å utvide informasjonsplikten, kan ikke lede til at man overser uklarheter
og utilsiktede virkninger av forslaget. Det må stilles samme kvalitetskrav
til tiltak som tar sikte på å fremme økt åpenhet, som til tiltak
på alle andre områder. Den samfunnsmessige verdien av det man oppnår, må
også måles opp mot de ulempene som måtte knytte seg til forslagene.
Slik dette forslaget foreligger, gir det etter disse medlemmers syn meget
begrenset tilleggsinformasjon, samtidig som det skaper en rekke problemer.
Disse medlemmer mener det er
helt vesentlig at nye plikter som pålegges i den hensikt å bidra
til økt tillit til de politiske prosessene, er tydelig definert,
avgrenset og ikke reiser tvil om hvor langt forpliktelsene går.
En vesentlig innvending mot det foreliggende forslaget er nettopp
at det ikke tilfredsstiller dette kravet. Tvert imot byr det foreliggende
lovforslaget på både tolkningstvil og avgrensningsproblemer. Som
det påpekes i uttalelsen fra departementet, bør flere sider av forslaget
utredes nærmere. Med videre bearbeidelse kunne muligens noe av den
tolkningstvilen som hefter ved forslaget, rettes opp, men avgrensningsproblemene
vil fortsatt være et problem. Det å arbeide med å fremme politiske
eller næringsmessige interesser, som er det sentrale kriteriet for
opplysningsplikten i forslaget, er i seg selv et kriterium som det
kan være vanskelig å definere presist.
Disse innvendingene
ble også påpekt da tilsvarende forslag var oppe til behandling i
2014, jf. Innst. 185 L (2014–2015) fra presidentskapet. Disse medlemmer merker
seg at forslagsstillerne bak Dokument 8:108 LS (2017–2018) velger
ikke å gå inn på noen av de innvendingene av formell og praktisk
art som fremkom den gangen, men i stedet fremmer et tilnærmet likelydende
forslag med en tilnærmet likelydende begrunnelse. Disse medlemmer er overrasket
over at forslagsstillerne – i lys av forrige stortingsbehandling
– uten videre velger å gjenta et forslag som det er anført så vidt vektige
faglige innvendinger mot.
En avgjørende innvending
for disse medlemmer er
den inngripende virkningen forslaget har på alminnelig avtalefrihet. Disse medlemmer mener
det i seg selv er uheldig om avtalt taushetsplikt i et forretningsforhold
ikke respekteres av offentlige myndigheter. Avtalefrihet er grunnleggende
for næringslivet, og myndighetene bør derfor være svært tilbakeholdne med
tiltak som begrenser denne på en måte som gir økt uforutsigbarhet.
Som kommunal- og moderniseringsministeren påpeker, hadde et så vidt
vesentlig inngrep i den alminnelige avtalefriheten fortjent en mer
prinsipiell drøftelse.
Disse medlemmer mener at ønsket
om å få frem den aktuelle informasjonen ikke må gå på bekostning
av tredjeparts mulighet til å søke fortrolige råd om hvordan man
kan fremme sine næringsmessige interesser uten å måtte ta forbehold
om rådgiverens senere karriereutvikling. En privat aktør som engasjerer
en ekstern rådgiver til å fremme politiske eller næringsmessige
synspunkter i tillit til at denne relasjonen skal være konfidensiell,
bør etter disse
medlemmers oppfatning kunne innrette seg etter en slik forutsetning.
Avhengig av sammenhengen man har utført slikt arbeid innenfor, vil
lovforslaget medføre at klientforholdet i noen tilfeller er beskyttet
av lovbestemt taushetsplikt og i andre tilfeller ikke, uten at det
skillet som dermed oppstår, gir noen meningsfylt avgrensning av
den foreslåtte informasjonsplikten. Tvert imot vil det ramme vilkårlig
i forhold til den informasjon man ønsker å få frem. Ikke alle bedrifter
har økonomi til å holde seg med egne ansatte rådgivere, og mindre
bedrifter og næringer må også kunne kjøpe slik kompetanse fra dem
som tilbyr slik rådgivning, uten at det skal gjelde andre regler for
dem enn for større aktører.
Disse medlemmer merker seg
at forslagsstillerne siterer følgende fra Dokument 8:80 LS (2014–1015):
«Bak forslaget ligger
også et ønske om å hindre en utvikling hvor politikken kommersialiseres.»
Det er vanskelig
å lese dette på annen måte enn at forslaget – hvis intensjon altså
er økt åpenhet om politiske prosesser – tar sikte på å ramme kommunikasjonsbransjen
som sådan og hindre rekruttering av personer fra slik virksomhet
til politiske verv. Disse
medlemmer finner begrunnelsen påfallende og mener det er prinsipielt
betenkelig om ansatte som driver informasjonsrådgivning, skulle
ha mindre mulighet til å gå inn i politisk virksomhet enn personer
med annen yrkesbakgrunn.
Disse medlemmer ser for øvrig
ikke bort fra at rådgivningsbransjen nokså enkelt vil kunne tilpasse
seg for å omgå opplysningsplikten dersom den skulle ønske det, og
organisere sin rådgivning på en måte som bringer den inn under lovbestemt
taushetsplikt. I så fall vil effekten av forslaget ytterligere reduseres.
Disse medlemmer peker i likhet
med kommunal- og moderniseringsministeren på at den foreslåtte informasjonsplikten
ikke har noen betydning for statsrådenes og statssekretærenes habilitet.
Her vil vurderingene bli de samme enten man innfører ytterligere
informasjonsplikt eller ikke. Disse medlemmer legger til grunn
at det er etablert gode rutiner for håndtering av habilitetsspørsmål
i tilknytning til regjeringens medlemmer, og forutsetter at regjeringen
følger forvaltningslovens habilitetsbestemmelser nøye. Denne holdningen
bekreftes av uttalelsen fra kommunal- og moderniseringsministeren.
Disse medlemmer viser for
øvrig til Innst. 285 L (2014–2015) fra presidentskapet, der det
påpekes at forslagsstillernes merknad om at det på et senere tidspunkt
bør vurderes å innlemme stortingsrepresentantene i den foreslåtte
ordningen, vil reise spørsmål av konstitusjonell karakter knyttet
til Grunnlovens vilkår for å stille til valg. Disse medlemmer merker seg
at det foreliggende forslag har samme merknad, uten at forslagsstillerne
reflekterer rundt denne problemstillingen.
Disse medlemmer vil etter
dette gå imot forslaget.