Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget
og departementets svar av 17. oktober 2018.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
er i likhet med forslagsstillerne positive til å ta i bruk hydrogen
som energikilde i samferdselssektoren. Flertallet vil imidlertid i
denne sammenheng vise til departementets brev. Her pekes det på både
sikkerhetsmessige og økonomiske utfordringer:
-
Hydrogen er én av
flere aktuelle teknologier sammen med biodiesel, biogass og batteridrift.
-
Hydrogen har, i likhet
med biogass, noen sikkerhetsmessige utfordringer spesielt
knyttet til tunnelene ved uhell og større utslipp av gass.
-
Hydrogen krever både
innkjøp av rullende materiell og bygging av annen nødvendig infrastruktur.
-
Investeringsbehovet
ved hydrogen må veies opp mot kostnader og miljøgevinst ved elektrifisering.
Flertallet vil,
i likhet med forslagsstillerne, peke på at produksjonsstasjoner
for hydrogen til togdrift også kan betjene annen transport og infrastruktur. Flertallet vil
vise til at det pågår forskning på området både her i landet og
i utlandet.
Flertallet slutter seg derfor
til at dette eventuelt bør inngå i en helhetlig hydrogenstrategi,
men vil avvente denne før man tar stilling til et konkret pilotprosjekt,
og vil be regjeringen komme tilbake til saken på egnet måte.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at forslaget om en hydrogenstrategi ble fremmet av en enstemmig
energi- og miljøkomité i forbindelse med behandlingen av Meld. St.
41 (2016–2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk
samarbeid, våren 2018. Denne omfatter energisektoren generelt. Dette flertallet legger
til grunn at dette blir behandlet av energi- og miljøkomiteen på
et senere tidspunkt. Dette
flertallet er kjent med at regjeringen nå utarbeider en plan
for fossilfri kollektivtransport. Den vil gi et bredt grunnlag for
strategivalg og tiltak for bruk av framtidsrettede energibærere.
Hydrogen er en naturlig del av denne planen. Dette flertallet forutsetter
at hydrogendrevne tog vurderes som et alternativ til elektrifisering
av ikke-elektrifiserte strekninger på jernbanen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
seg bærekraftig hydrogen som en viktigere del av overgangen til
nullutslippsteknologi innen samferdselssektoren i Norge. Disse medlemmer viser
til at saken er blitt aktualisert ved at to hydrogentog ble satt
i ordinær drift den 17. september 2018 i Niedersachsen i Tyskland.
Disse medlemmer understreker
at Nordlandsbanen kan egne seg godt for et pilotprosjekt med bruk av
hydrogen på tog, men også Raumabanen, Rørosbanen og de andre strekningene
drevet med diesellokomotiver i dag, kan være aktuelle.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i sitt arbeid med en helhetlig hydrogenstrategi
inkludere et pilotprosjekt for bruk av tog med brenselceller med
utslippsfri hydrogen på minst én av de ikke-elektrifiserte jernbanestrekningene
i Norge – med tanke på drift på en av linjene innen 1. januar 2020.»
Disse medlemmer merker
seg at Norsk vindenergisenter har utarbeidet en rapport
som konkluderer med at hydrogendrift framstår som et realistisk alternativ
for nullutslippsdrift av passasjertrafikken på Raumabanen fra 2021. Disse medlemmer mener analysene
fra denne rapporten også er relevante for andre strekninger, og
ber regjeringen ta med denne rapporten i videre utredninger om hvilke
strekninger som egner seg for hydrogentog.