Redusere etterspørsel
Komiteen viser til at innsats
i mange sektorer er nødvendig for å redusere rusrelaterte skader,
og at det er viktig at ulike sektorer og forvaltningsnivåer, frivillige og
ideelle og private organisasjoner og virksomheter bidrar i forebyggingsarbeidet.
Komiteen viser videre til
at det er viktig at oppdatert kunnskap om risikofaktorer legges
til grunn for rusmiddelpolitikken, og at myndighetene har et ansvar
for å opplyse befolkningen om forebyggende og helsefremmende tiltak.
Norge har en lang tradisjon med offentlige og frivillige programmer
for å påvirke folks holdning til rusmidler. Forebygging skjer på
mange arenaer hvor barn og unge oppholder seg.
Komiteen støtter forslagsstillerne
i at det er viktig med økt bevissthet rundt alkoholbruk i idrettsmiljøene, og
at arbeidslivet er en viktig arena for rusmiddelforebyggende arbeid.
Komiteen vil trekke frem det
viktige arbeidet som gjøres gjennom Akan.
Komiteen viser til høringsinnspill
fra NHO Reiseliv:
«Akan kompetansesenter
er en ideell organisasjon som eies av Næringslivets Hovedorganisasjon,
Landsorganisasjonen i Norge og staten. Virksomheten finansieres
av staten ved Helsedirektoratet, LO og NHO, samt egne kursinntekter.
Norsk Arbeidsgiverforening og LO stiftet Akan i 1963. Senteret hjelper
ledere og medarbeidere til å forebygge og håndtere rus og avhengighet.»
Komiteen støtter forslagsstillerne
i at bevisstheten rundt holdninger til alkohol i arbeidslivet bør
økes, og mener Akan kompetansesenter bør styrkes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti mener
at idrett bør være en alkoholfri sone, og at det er særlig viktig
med nulltoleranse for alkohol i barne- og ungdomsidretten. I høringsuttalelsen
trekker AV-OG-TIL frem sitt arbeid for å sikre at barneidretten er
en alkoholfri sone. Disse
medlemmer støtter forslagsstillerne i at det er viktig å styrke
frivillige lag og organisasjoner som driver opplysningsvirksomhet
og holdningsskapende rusarbeid.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en nasjonal alkoholstrategi for Stortinget,
som beskriver hvordan de alkoholpolitiske målene om reduksjon i
alkoholforbruket skal oppnås.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et offentlig utvalg for å vurdere de store
samfunnsmessige kostnadene ved alkohol for samfunn, arbeidsliv og
enkeltpersoner og deres familier.»
«Stortinget
ber regjeringen innlede et samarbeid med idrettens organisasjoner
om å styrke arbeidet for å gjøre idrett til en alkoholfri sone.»
«Stortinget
ber regjeringen invitere arbeidslivets parter til et styrket samarbeid
for økt bevissthet rundt holdninger til alkohol i arbeidslivet,
for å fremme verdien av alkoholfrie arenaer og understreke behovet
for valgfrihet og redusert alkoholpress i arbeidssammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag for Stortinget om å innføre krav
om innholdsmerking av alkoholholdig drikk.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre sterkere tiltak mot smugling av alkohol
til Norge gjennom bedre kontrollmekanismer, som blant annet tilstrekkelige
driftsmidler til kontrollarbeid.»
«Stortinget
ber regjeringen i enda større grad tilrettelegge for behandlingstilbud
for hele familier med alkoholproblemer.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle gravide får god informasjon om
skaden alkoholinntak under svangerskap kan påføre barnet, herunder
sikre at absolutt alle gravide informeres om dette på svangerskapskontroll.»
«Stortinget
ber regjeringen om å sikre at gravide med rusavhengighet får tettere
oppfølging, og sørge for at det er nok plasser til å dekke behovet
for behandling og oppfølging av kvinnene og barna.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en merkeordning for alkoholholdig drikk
med helseadvarsler om alkoholbruk under graviditet og i forbindelse
med kjøring.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak
som begrenser forbruksdrivende produktinformasjon om alkohol.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere en reversering av den siste endringen av
taxfree-kvoten ut ifra en evaluering av hvordan kvoten påvirker
Vinmonopolets salg og stilling som et av de viktigste alkoholpolitiske
instrumentene.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av alkoholloven for slik
å redusere maksimal skjenketid fra kl. 03.00 til kl. 02.00.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til lovendring som sikrer at kommunale
salgs- og skjenkegebyrer settes til minimum én prosent av alkoholomsetningen.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser for øvrig til Dokument 8:42 S (2015–2016),
jf. Innst. 281 S (2015–2016), fra representanter fra Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti om å utarbeide en nasjonal alkoholstrategi.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til det gode arbeidet som gjøres av helsepersonell
når det gjelder informasjon til gravide kvinner om skadevirkningene
av alkohol. Flertallet mener
at det ikke er nødvendig med ytterligere nasjonale føringer.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti erkjenner likevel at enkelte
grupper av kvinner i befolkningen kan ha et større behov for tettere
oppfølging og mer informasjon. På bakgrunn av dette vil dette medlem fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede om det finnes grupper som trenger et utvidet
informasjonsopplegg knyttet til skadevirkningene av alkohol og andre
rusmidler ved graviditet, og om den nasjonale faglige retningslinjen
for svangerskapsomsorgen følges godt nok opp eller trenger forsterkning.»