Utvikling
i luftambulansetjenesten
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
problematiserer anbudssituasjonen og operatørbyttet innen luftambulansetjenesten,
og at det henvises til at Akuttutvalget i NOU 2015:17 foreslo at
offentlig drift av den operative delen av luftambulansetjenesten
må utredes. Komiteen merker
seg videre at forslagsstillerne etterspør en egen sak om utvikling
i luftambulansetjenesten, samt at man utreder offentlig drift. Komiteen viser
til svarbrev fra statsråden vedrørende representantforslaget, der
statsråden viser til vedtak nr. 544, av 17. mars 2016: «Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med egen sak om basestrukturen
for luftambulansen i Norge», som følge av behandlingen av Meld. St.
11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019), jf. Innst.
206 S (2015–2016). Her viser statsråden til at de regionale helseforetakene
har gjort en utredning av basestrukturen for luftambulansetjenesten
i lys av føringene i Nasjonal helse- og sykehusplan, og at han vil
komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte. I sitt svar
til komiteen viser statsråden videre til at Luftambulansetjenesten
HF vurderer det dit hen at et eventuelt krav om at alle piloter
skal overføres til ny operatør på samme betingelser, potensielt
kan være i strid med de grunnleggende frihetene i EØS-avtalen.
Komiteen viser til enstemmig
forslag i Innst. 362 S (2017–2018) om utredning av offentlig/ideell
drift av luftambulansetjenesten, der regjeringen ble bedt om å komme
tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, understreker viktigheten av at befolkningen,
særlig lengst nord, ikke blir stående uten kritisk infrastruktur
som ambulansefly. Nord-Norge er spredt befolket, preget av lange
avstander og værhardt. Flertallet viser
til at det i behandlingen av Nasjonal helse- og sykehusplan 2016–2019
ble fattet vedtak om at regjeringen skulle komme tilbake med en
egen sak om basestrukturen for luftambulansen i Norge. Flertallet mener
det er fornuftig å vente til denne saken er lagt frem for Stortinget, for
så å gjøre en vurdering av om dette er tilstrekkelig. Flertallet påpeker
at det er 20 år siden det sist forelå en NOU om luftambulansetjenesten,
og mener det vil kunne være fornuftig å vurdere en ny NOU for luftambulansetjenesten. Flertallet mener
det er helt avgjørende at det i den forespeilede gjennomgangen av kapasitet
og basestruktur for luftambulansen tas hensyn til at det også med
dagens sykehusstruktur og oppgavefordeling pekes på flere «sikkerhetshull».
Flertallet støtter at krav
til felles akuttmedisinske planer for kommuner og helseforetak,
og regelmessig trening med de andre nødetatene, tydeliggjøres i
forskrift. Utfordringer når det gjelder varierende og fragmentert
samarbeid mellom kommuner og helseforetak, er godt dokumentert.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. 362 S (2017–2018) og forslaget fra medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti om å stille krav til virksomhetsoverdragelse
av personell ved skifte av operatør.
Disse medlemmer viser til at
Sykehusinnkjøp HF nylig har lagt ut anbud på drift av ambulansebåttjenesten
på Lopphavet. Anbudet lukkes 30. oktober 2018. Ifølge anbudet er
det ønske om å ivareta lokal kunnskap. Men helseforetaket mener
at virksomhetshetsoverdragelse vil kunne være diskriminerende og
begrense den reelle konkurransen. Det blir ikke stilt krav om virksomhetsoverdragelse
i anbudet. Etter disse medlemmers vurdering
er det ikke noe i norsk lovverk som tilsier at man ved anbud for
ambulansebåttjenesten ikke kan stille krav om virksomhetsoverdragelse i
oppdragsdokumentet.
Komiteen viser
til at Sykehusinnkjøp HF 1. november 2018 kunngjorde at ambulansebåtanskaffelsen
i Vest-Finnmark avlyses og lyses ut på nytt.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti viser til vedtak 862, som ble fattet
under behandlingen av Innst. 362 S (2017–2018), der et flertall på
Stortinget presiserte at i tjenester av en slik avgjørende betydning
for liv og helse som luftambulansen må regjeringen sikre at kompetanse
og erfaring videreføres. Det samme gjelder for ambulansebåttjenesten
på Lopphavet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for et maritimt og medisinsk forsvarlig ambulansebåtanbud
på Lopphavet, der dagens erfaring og kompetanse videreføres, enten
gjennom forhandlinger med tilbydere, gjennom en eventuell ny anbudsrunde
med krav om virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens bestemmelser, eller
på annen egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for et maritimt og medisinsk forsvarlig ambulansebåtanbud
på Lopphavet som også inneholder krav til virksomhetsoverdragelse.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til forslaget i representantforslaget
om å fremme en egen sak om utvikling i luftambulansetjenesten, der
en stiller krav om virksomhetsoverdragelse ved eventuelle anbudsutsettelser
og samtidig utreder offentlig drift. Dette medlem viser til Innst.
224 S (2017–2018). Dette
medlem viser også til at regjeringen nå som følge av Stortingets
vedtak skal utrede offentlig drift av luftambulansetjenesten, og
fremmer ut fra dette ikke forslaget på nytt. Dette medlem vil likevel påpeke
at det i dag også er private, kommersielle ambulansebiler i drift
som utfører tjenesten på anbud fra helseforetakene. Dette medlem mener
det også må vurderes offentlig drift i denne delen av ambulansetjenesten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at både anbudsprosessen
ved bytte av operatør i luftambulansetjenesten og anbudsprosessen
knyttet til båtambulansetjenesten på Lopphavet har vist at det er
store utfordringer knyttet til å bytte operatør uten å sikre at
erfaringskompetansen videreføres. Det er også uheldig om Sykehusinnkjøp
HF legger opp til en praksis der videreføring av lønns- og arbeidsvilkår
ikke er med ved bytte av operatør i ambulansetjenesten. Det vil
føre til en systematisert lønnsdumping, øke risikoen for å miste
kjernekompetanse og svekke både arbeidsvilkår for de som er i tjenesten,
og selve kvaliteten på tjenesten. Dette medlem viser til at
det innenfor andre områder, som innenfor yrkestransportlova, er
innført en allmenn regel om virksomhetsoverdragelse.
Dette medlem foreslår derfor:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med de forslag som
er nødvendige for å sørge for at erfaringskompetanse og ansattes
lønns- og arbeidsforhold sikres ved anbudsutsettelse av all ambulansetjeneste,
enten ved krav om virksomhetsoverdragelse eller tilsvarende forpliktelser.»
Dette medlem viser
til vedtak 861 fattet ved behandlingen av Innst. 362 S (2017–2018):
«Stortinget ber
regjeringen utrede offentlig/ideell drift av luftambulansetjenesten,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Dette medlem viser videre
til at også anbudet på Lopphavet er mottatt med sterk bekymring
i næromådene. Dette
medlem viser videre til at trygg og sikker ambulansedrift
er avgjørende for å sikre et godt og trygt helsevesen. Da er det
bekymringsfullt om ambulansetjenestene gjentatte ganger settes ut
på anbud og at dette utløser større konflikter.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede offentlig/ideell drift av all ambulansetjeneste
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»