Dok 8:225 S (2017-2018) Representantforslag
om å styrke det akuttmedisinske tilbudet utenfor sykehus og sikre
forsvarlige luftambulansetjenester
Jeg viser til brev
fra Stortingets helse- og omsorgskomité 15. mai 2018, vedlagt forslag
fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Marit Arnstad, Geir
Adelsten Iversen, Sandra Borch, Willfred Nordlund og Siv Mossleth
om å styrke det akuttmedisinske tilbudet utenfor sykehus og sikre
forsvarlige luftambulansetjenester. Det blir fremmet 6 konkrete
forslag:
-
1. Stortinget ber
regjeringen fremlegge en handlingsplan for en bedre ambulansetjeneste
i Norge.
-
2. Stortinget ber
regjeringen om å sørge for at helseforetakene ikke sentraliserer
eller nedlegger ambulansetjenester.
-
3. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om lovfestede responstider for ambulansetjenesten.
-
4. Stortinget ber
regjeringen om å fremme egen sak om utvikling i luftambulansetjenesten,
der en setter krav om virksomhetsoverdragelse ved eventuelle anbudsutsettelser
og samtidig utreder offentlig drift.
-
5. Stortinget ber
regjeringen evaluere akutthjelperordningens funksjon, utvikling
og finansiering.
-
6. Stortinget ber
regjeringen sørge for at krav til felles akuttmedisinske planer
mellom kommuner og helseforetak, og regelmessig trening med de andre nødetatene,
forskriftsfestes i en fremtidig revidert akuttmedisinforskrift.
Regjeringens
mål er å sikre et sammenhengende system for de akuttmedisinske tjenestene
i og utenfor sykehus som gir tilstrekkelig trygghet og kvalitet
i hele landet. Gjennom primærhelsetjenestemeldingen og Nasjonal
Helse- og sykehusplan har regjeringen lagt fram en plan for utviklingen
av tjenestene – inkludert de akuttmedisinske tjenestene utenfor
sykehus. På det akuttmedisinske området er det lagt fram flere handlingsplaner
og utredninger.
Ambulansetjenesten
er viktig for befolkningens trygghet. Ett av hovedmålene i Nasjonal
helse- og sykehusplan er å styrke de akuttmedisinske tjenestene
utenfor sykehus. I planen framgår det at sykehusstruktur og ambulansetjenester
må ses i sammenheng. Dersom det skal gjøres endringer i akuttberedskapen
ved et sykehus, må det samtidig foretas en gjennomgang og eventuell styrking
av ambulansetjenesten slik at den har nødvendig kapasitet og kompetanse
til å kunne håndtere at flere pasienter må stabiliseres lokalt og
transporteres videre til annet sykehus. Dette er føringer som må
tas inn i helseforetakenes utviklingsplaner.
I Nasjonal helse-
og sykehusplan framgår det at ambulansetjenesten har blitt en mer
kompetent og profesjonell tjeneste, og en større andel av personellet
er fagutdannet. Helseforetakene har satset tungt på videre- og etterutdanning.
Når det gjelder ambulansefaget, er en ny opplæringsmodell til vurdering
i Kunnskapsdepartementet. Jeg har også gitt Helsedirektoratet i
oppdrag å følge opp etableringen av bachelorutdanning i ambulansefag
som skal styrke kompetansen i ambulansetjenesten og muliggjøre en
akademisk utvikling av ambulansefaget.
Jeg mener det ikke
er behov for en egen handlingsplan for ambulansetjenesten, men at
utviklingen av ambulansetjenesten må ses i sammenheng med Nasjonal helse-
og sykehusplan, arbeidet med utviklingsplaner i de regionale helseforetakene
og strengere krav i akuttmedisinforskriften som trådte i kraft i
mai 2015. For noen av kompetansekravene, så som for det helsepersonellet
som skal bemanne ambulansebilene, er det gitt en overgangsordning
til 1. januar 2022. Fra det tidspunktet skal ambulansebiler være
bemannet med minst to personer med autorisasjon som helsepersonell,
hvorav minst én person med autorisasjon som ambulansearbeider og
begge med kjørefaglig kompetanse.
Det har vært stor
aktivitetsvekst i ambulansetjenesten de siste årene. I sentrale
strøk har aktivitetsøkningen gitt kapasitetsproblemer noen steder.
I mer spredt bebygde områder er det lange transporttider som medfører
fravær fra ambulansestasjonen med tilsvarende redusert beredskap.
Noen steder er det få oppdrag. Det kan være så lite som ett ambulanseoppdrag per
døgn. Det gir utfordringer med å vedlikeholde kompetansen til de
ansatte. Samtidig er tilstedeværelse av ambulanse viktig for at
befolkningen kan oppleve trygghet. Det er de regionale helseforetakene
og kommunene som har ansvaret for å sikre akuttmedisinsk beredskap
og som må vurdere forsvarlig beredskap og hensiktsmessig organisering
av de akuttmedisinske tjenestene.
Rørosprosjektet
er et eksempel på hvordan helseforetak og kommuner samarbeider for
å opprettholde ambulanseberedskapen i grisgrendte strøk. Utgangspunktet
er at ambulansetjenester med lav oppdragsmengde utgjør en viktig
ressurs som kan utnyttes bedre, enten av helseforetaket eller den
lokale kommunen. Prosjektet er et samarbeid mellom St. Olavs hospital, Røros
kommune og Helsedirektoratet, og har som formål å dokumentere hvordan
man gjennom et forpliktende samarbeid mellom ambulansetjenesten
og primærhelsetjenesten i kommunene blant annet kan:
-
styrke det lokale
akuttmedisinske tilbudet,
-
styrke det lokale
arbeidet med å forebygge alvorlig sykdom og skade,
-
redusere de samlede
kostnadene for helseforetak og kommuner
-
opprettholde og
videreutvikle kompetansen i ambulansetjenesten
Det foregår
også andre utviklingsprosjekter som ser på hvordan samhandlingen
mellom primær- og spesialisthelsetjenesten kan utvikles for å gi
god lokal akuttmedisinsk beredskap. I Valdres og ved Universitetssykehuset
i Tromsø foregår det innovative samhandlingsprosjekter som prøver
ut nye tjenestemodeller for å styrke tilbudet til pasienten. Sammen med
en rekke andre store og små prosjekter, gjør dette at hele den akuttmedisinske
kjeden er i god utvikling.
Når det gjelder
responstider, mener jeg det vil være svært krevende å stille krav
til responstid som skal kunne oppfylles i alle deler av landet med
det bosettingsmønsteret og den geografien Norge har. I dag er det
veiledende responstider som kan gjennomføres de aller fleste steder
i landet, men noen steder må det gjøres tilpasninger på grunn av
geografi, spredt bosetting mv. Tall fra NPR viser for øvrig at utviklingen
i responstid er stabil, men at det er lokale forskjeller. Tall fra
SSB viser at antallet ambulanser er stabilt. I 2011 var det 512
bilambulanser i drift, og i 2016 var det 506 bilambulanser i drift.
Jeg viser til at
Akuttutvalget i NOU 2015:17 Først og fremst ikke anbefalte
å forskriftsfeste krav til responstider for ambulansetjenesten.
Akuttutvalget anbefalte i stedet at responstider inngår i et kvalitetsindikatorsett for
akuttmedisinske tjenester, slik at tjenestene kan bruke resultatene
til å planlegge beredskap og til forbedring. Høringsuttalelsene
viste at de regionale helseforetakene og de fleste helseforetakene
var positive til at responstider ble en nasjonal kvalitetsindikator.
Jeg har fulgt opp Akuttutvalgets forslag og responstid for ambulansetjenesten
er nå en nasjonal kvalitetsindikator.
Når det gjelder
forslaget om å fremme egen sak om utvikling i luftambulansetjenesten,
viser jeg til vedtak nr. 544, 17. mars 2016: "Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med egen sak om basestrukturen for
luftambulansen i Norge". Vedtaket ble truffet ved behandling av
Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019),
jf. Innst. 206 S (2015–2016). De regionale helseforetakene har gjort
en grundig utredning av basestrukturen for luftambulansetjenesten
i lys av føringene i Nasjonal helse- og sykehusplan. Utredningen
er et godt utgangspunkt for videre utvikling av denne tjenesten.
Jeg vil komme tilbake til Stortinget om dette på egnet måte. Jeg
nevner også at de regionale helseforetakene er gitt i oppdrag å
koordinere luftambulansevirksomheten for ambulansehelikoptrene ett
sted i hver region. Det vil gi bedre koordinering av ambulansehelikoptrene
internt i regionene og på tvers av helseregionene, og er i tråd
med anbefalingen i NOU 2015:17 Først og fremst.
Jeg viser til min
redegjørelse for Stortinget 15. mai om situasjonen i ambulanseflysaken.
I denne saken har som kjent spørsmålet om virksomhetsoverdragelse stått
sentralt. Det har ikke blitt stilt krav om at det skulle legges
opp til en virksomhetsoverdragelse i denne aktuelle anskaffelsen.
Luftambulansetjenesten har heller ikke gjort det ved tidligere anskaffelser
av luftambulansetjenester. Luftambulansetjenesten uttrykte i forbindelse
med denne konkrete anskaffelsen at overføringene til en eventuell
ny operatør ville kunne medføre en virksomhetsoverdragelse i tråd
med arbeidsmiljølovens bestemmelser, men at det i denne saken ble
vurdert slik at det ikke var mulig å konkludere om dette i forkant
av kontraktinngåelsen. Dette var noe en eventuell ny tjenesteleverandør
måtte vurdere og ta høyde for i sitt tilbud. Luftambulansetjenesten
informerte tilbyderne om disse forholdene. Luftambulansetjenesten
HF vurderte videre at et eventuelt krav om at alle piloter skulle
overføres til ny operatør på samme betingelser, potensielt kunne
være i strid med de grunnleggende frihetene i EØS-avtalen.
Som representantene
viser til i sitt forslag, foreslo Akuttutvalget i NOU 2015:17 Først og fremst å
utrede offentlig drift av den operative delen av luftambulansen. Høringsuttalelsene
ble oppsummert i Prop 1 S (2016-2017). Flere høringsinstanser støttet
at operativ drift av luftambulansen burde utredes. Stiftelsen Norsk
Luftambulanse (SNLA) var imidlertid skeptiske til at utvalget låste
seg til en utredning om offentlig eierskap, og mente en utredning
av driftsformen for framtidens luftambulansetjeneste burde være
bredt anlagt der man vurderer flere mulige løsninger enn insourcing
og dagens modell med utlysning av kontrakter i en ren kommersiell
form. SNLA mente det i tillegg blant annet bør utredes om helsetjenesten
vil være tjent med å la ideelle organisasjoner drifte luftambulansetjenesten
i Norge. Jeg vil følge opp Akuttutvalgets forslag, og vil utrede
offentlig/ideell drift av luftambulansetjenesten, og viser her til Innst.
362 S (2017–2018) fra helse- og omsorgskomiteen knyttet til behandling
av Dokument 8:224 S (2017–2018). Jeg vil komme tilbake til Stortinget
på egnet måte om dette.
Jeg har gitt Helsedirektoratet
i oppdrag å utarbeide en nasjonal strategi for førstehjelp i befolkningen,
i tråd med anbefalingene i NOU 2015:17 Først og fremst. Den nasjonale
førstehjelpsdugnaden skal øke overlevelsen og redusere varige funksjonstap
ved hjertestans og andre tidskritiske akuttmedisinske tilstander
utenfor sykehus. Førstehjelpsdugnaden har definert tre hovedsatsningsområder;
mobilisere publikum som akuttmedisinsk ressurs, optimalisere AMK-sentralenes
funksjon og etablere en nasjonal ordning for akutthjelpere.
Helse- og omsorgsdepartementet
har innhentet et innspill fra Helsedirektoratet om status for å
etablere en nasjonal ordning for akutthjelpere. Helsedirektoratet opplyser
at det 22. mai ble avholdt et første møte i en arbeidsgruppe som
har som mandat å utarbeide retningslinjer for en nasjonal akutthjelperordning.
Arbeidsgruppen består av representanter fra blant annet Politidirektoratet,
Direktoratet for samfunnssikkerhet- og beredskap, de regionale helseforetakene,
KS, SNLA og Norsk Folkehjelp. Arbeidsgruppen har som mål å ferdigstille
nasjonale retningslinjer i 2018. Følgende foreløpige vurderinger
gjelder for etablering av en nasjonal ordning for akutthjelpere:
-
Akutthjelperfunksjonen
skal begrenses til innsats ved tidskritiske akuttmedisinske tilstander
utenfor sykehus der aktiv førstehjelpsinnsats vurderes å ha betydning
for utfallet.
-
Akutthjelpere skal
være en ressurs som supplerer publikums innsats som førstehjelpere
frem til første helseressurs er fremme og kan overta behandlingen.
-
Akutthjelpere skal
være et supplement og ikke et alternativ til den ordinære akuttmedisinske
beredskapen. Dette innebærer at 113-sentralen (AMK-sentralen) alltid
skal utalarmere annen profesjonell helseressurs parallelt med akutthjelper.
-
Akutthjelperordningen
skal i første omgang omfatte ressurser fra politi, brann- og redningstjenesten,
samt frivillige mannskaper fra Røde Kors, Norsk folkehjelp og Redningsselskapet.
-
Helseforetak med
ansvar for 113-sentral skal ha ansvar for å utarbeide samarbeidsavtaler
om akutthjelpere, herunder å sikre at akutthjelpere har nødvendig
opplæring og vedlikehold av kompetanse.
-
113-sentralene skal
ha oppdatert oversikt over tilgjengelige akutthjelpere i sitt ansvarsområde
og er ansvarlig for utalarmering av disse på nærmere definerte kriterier.
Jeg mener
det i første omgang er nødvendig å ferdigstille retningslinjene
og la dem virke over tid – før det eventuelt er aktuelt å evaluere
ordningen.
Akuttmedisinforskriften
§ 4 stiller krav til at kommunene og helseforetakene skal sikre
en hensiktsmessig og koordinert innsats i de ulike tjenestene i
den akuttmedisinske kjeden. Forskriften stiller også krav til at
alle virksomheter som yter akuttmedisinske tjenester skal sikre
at personell som utfører tjenestene får nødvendig opplæring og trening
i å utføre egne arbeidsoppgaver og trening i samhandling og samarbeid
mellom alle leddene i den akuttmedisinske kjeden. I merknadene til
akuttmedisinforskriften § 4 framgår det at:
"Helse- og omsorgstjenesteloven
§ 6-1 stiller krav om at det inngås samarbeidsavtaler mellom kommuner
og regionale helseforetak eller med helseforetak som det regionale
helseforetaket bestemmer. Kommunen kan inngå avtale alene eller
sammen med andre kommuner. Tilsvarende krav stilles også til de
regionale helseforetakene i spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 e.
Helse- og omsorgstjenesteloven § 6-2 stiller krav til avtalenes
innhold. Et av punktene er at avtalene skal omfatte omforente beredskapsplaner
og planer for den akuttmedisinske kjeden.
Samarbeidsavtalene må bygge på en
samlet gjennomgang av den akuttmedisinske beredskapen i helseforetakenes
og kommunenes ansvarsområder. Lokalisering og dimensjonering av
legevakttjenesten og ambulansestasjoner må sikre befolkningen et
helhetlig og forsvarlig akuttilbud. Samarbeidsavtalene må derfor konkretiseres
slik at de kan fungere som et felles planleggingsverktøy. Dette
innebærer også at det må være dialog mellom helseforetak og kommuner
om eventuelle endringer i tilbudet.
Virksomhetsledelsen skal påse at
personellet får nødvendig opplæring og trening i egne arbeidsoppgaver,
og skal sikre at det gjennomføres regelmessige øvelser i samarbeid
og samhandling med øvrige akuttmedisinske tjenester og øvrige nødetater."
Akuttutvalget
foreslo å revitalisere og forskriftsfeste felles akuttmedisinske
planer. I høringen ble det gitt bred støtte til å revitalisere planene.
Nasjonal helse- og sykehusplan påpeker at det er behov for å utvikle
og konkretisere samarbeidsavtalene slik at de kan fungere som et
felles planleggingsverktøy. Jeg har i foretaksmøte med de regionale
helseforetakene fulgt opp og sagt at samhandlingsavtalene skal revitaliseres
og videreutvikles. Jeg mener forslag 6 i representantforslaget er
ivaretatt gjennom gjeldende lover og forskrifter og krav i foretaksmøtet
til de regionale helseforetakene.
Helsedirektoratet
har gitt Nasjonal kompetansetjeneste for prehospital akuttmedisin
i oppdrag, sammen med Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin og
Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenestens kommunikasjonsberedskap,
å utvikle en trendanalyse som gjør at vi over tid kan følge utviklingen
innenfor hele den akuttmedisinske kjeden. De er spesielt gitt i oppdrag
å se på hvordan den forskriftsregulerte samhandlingen, treningen
og beredskapen utvikler seg. Helsedirektoratet opplyser at dette
vil gi helsetjenesten og de som er ansvarlige ledere, kunnskap og
verktøy til å prioritere og iverksette målrettede tiltak tilpasset
de lokale forholdene nær der pasienten bor.
Avslutningsvis nevner
jeg også at Helsedirektoratet har fått flere viktige oppdrag som
handler om å se på forbedringstiltak innen hele den akuttmedisinske
kjeden. Helsedirektoratet har etablert et Nasjonalt Råd for Akuttmedisin
hvor både KS, de regionale helseforetakene og direktoratet inngår.
Sammen med et nasjonalt fagnettverk bestående av kompetansemiljøer
i både primær- og spesialisthelsetjenesten gir dette gode muligheter
til å styrke utviklingsarbeidet i hele den akuttmedisinske kjeden
gjennom systematisk analyse og forskning.