2.3.1 Stortingssesjon 2017–2018
Vedtak nr. 39,
4. desember 2017
«Stortinget ber
regjeringen sikre videreføring av Gassnovas arbeid med fullskala
CO2-håndtering slik at inngåtte
kontrakter med fangst- og lageraktørene ikke termineres fra statens
side før Stortinget har behandlet regjeringens helhetlige fremlegg
om arbeidet med fullskala CO2-håndtering
i Norge og tatt stilling til om forprosjektering skal igangsettes.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteen viser
til at fangst og lagring av CO2 (CCS)
er en avgjørende teknologi for å nå målet om å begrense den globale
oppvarmingen til under to grader i de fleste av scenarioene i FNs
klimapanels femte hovedrapport.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, merker seg at regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren 2019. Flertallet forutsetter
at regjeringen følger prosjektene tett, så de unngår en finansieringsstopp
når forprosjektene er ferdig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at det helhetlige fremlegget ble lagt frem våren 2018. Disse medlemmer anser
vedtaket som fulgt opp.
Vedtak nr. 245,
13. desember 2017
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for å åpne ett til to områder for fornybar
energiproduksjon til havs, og legge til rette for søknader om demonstrasjonsprosjekter
for flytende vindkraft.»
Departementet vil
på egnet måte orientere Stortinget når områder er åpnet.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken og imøteser orientering
når områder er åpnet for fornybar energiproduksjon til havs.
Vedtak nr. 550,
16. mars 2018
«Stortinget ber
regjeringen utrede ulike modeller for utjevning av nettariffene
i Norge og komme tilbake til Stortinget med dette som egen sak høsten
2018.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne, har merket seg regjeringens omtale
av saken.
Flertallet viser til at Stortinget
i sitt vedtak nr. 550 av 16. mars 2018 ba regjeringen utrede ulike
modeller for utjevning av nettariffene i Norge. Komiteen viser videre til
at regjeringen i Prop. 1 S (2018–2019) har drøftet for eller imot
tariffutjevning, men ikke utredet forskjellige modeller.
Flertallet anser vedtaket
som ikke fulgt opp.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til budsjettavtalen mellom de fire partiene.
Vedtak nr. 551,
16. mars 2018
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til en lovendring som ivaretar de
mindre nettselskapene, og der det i kravet om funksjonelt skille
legges til grunn at nettselskap med under 30 000 abonnenter gis
fritak.»
Anmodningsvedtaket
vil av regjeringen bli fulgt opp gjennom utarbeidelse av forslag
til endring i energiloven, som utredes og sendes på høring på ordinær
måte.
Komiteen viser
til omtale fra regjeringen og imøteser forslag til endring av energiloven
i god tid før endringene trer i kraft 1. januar 2021.
Vedtak nr. 552,
16. mars 2018
«Stortinget ber
regjeringen gi nettselskap som drifter flere naturlige monopol i
samme selskap, unntak fra kravet om funksjonelt skille.»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp av regjeringen på egnet måte, om nødvendig som
en lovsak som utredes, sendes på høring og fremmes for behandling
i Stortinget på ordinær måte. Som for vedtak nr. 551 (2017–2018)
legges det opp til at en eventuell lovsak fremmes for behandling
i god tid før de gjeldende kravene til selskapsmessig og funksjonelt
skille mellom nettvirksomhet og annen virksomhet trer i kraft 1. januar 2021.
Komiteen viser
til omtale fra regjeringen og imøteser forslag til endring av energiloven
i god tid før de gjeldende kravene til selskapsmessig og funksjonelt skille
mellom nettvirksomhet og annen virksomhet trer i kraft 1. januar
2021.
Vedtak nr. 570,
22. mars 2018
«Stortinget ber
regjeringen snarest fremme sak til Stortinget om endringer i lov
29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning,
fordeling og bruk av energi m.m. om at konsesjon for å eie eller
drive utenlandsforbindelser bare kan gis til den systemansvarlige
(Statnett) eller foretak hvor denne har bestemmende innflytelse.
Systemansvarlig (Statnett) vil kunne gis konsesjon etter energiloven
§ 4-2 for å eie eller drive utenlandsforbindelser som er omfattet
av § 3-1. Det vil kreves særskilt konsesjon fra Olje- og energidepartementet.
Ved vurderingen av om konsesjon bør gis, skal det legges vekt på
naturhensyn og prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet.»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp av regjeringen gjennom utarbeidelse av forslag
til endring av energiloven, som utredes og sendes på høring på ordinær måte
før saken fremmes for Stortinget som en lovsak.
Komiteen viser
til omtale fra regjeringen og imøteser forslag til endring av energiloven.
Vedtak nr. 610,
19. april 2018
«Stortinget ber
regjeringen gjennom NVE videreføre kartleggingen av utsatte bebygde
områder for å styrke kunnskapsgrunnlaget og få bedre oversikt over behovet
for flom og rassikring. Basert på dette videreføres arbeidet med
å utarbeide oversikter over aktuelle sikringstiltak som bør iverksettes.»
Anmodningsvedtaket
anses av regjeringen som fulgt opp.
Komiteen viser
til regjeringens omtale, og merker seg at en god del kartlegging
allerede er gjennomført. Komiteen registrerer videre
at anmodningsvedtaket vil bli fulgt opp gjennom NVEs arbeid med
kartlegging av fareområder, jf. omtale i Prop. 1 S (2018–2019) del
II, Programkategori 18.20 Energi og vannressurser, side 66. Her
rapporteres det også årlig om arbeidet med forebygging av flom-
og skredrisiko, jf. side 63.
Vedtak nr. 665,
3. mai 2018
«Stortinget ber
regjeringen om en helhetlig strategi for forskning, teknologiutvikling
og bruk av hydrogen som energibærer.»
Det vises til omtale
av oppfølgingen under vedtak nr. 953, 15. juni 2017. Strategien
vil også omfatte bruk av hydrogen som energibærer.
Komiteen viser
til omtale fra regjeringen og imøteser snarest mulig en helhetlig
strategi for forskning, teknologiutvikling og bruk av hydrogen som
energibærer.
Vedtak nr. 666,
3. mai 2018
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til sonderinger med de andre nordiske landene
med tanke på en felles nordisk hydrogenstrategi.»
Det vises til omtale
av oppfølgingen under vedtak nr. 953, 15. juni 2017. I strategien
vil sonderinger med øvrige nordiske land bli omtalt.
Komiteen viser
til omtale fra regjeringen og imøteser snarest mulig en helhetlig
strategi for forskning, teknologiutvikling og bruk av hydrogen som
energibærer.
Vedtak nr. 669,
3. mai 2018
«Stortinget ber
regjeringen gjennomgå virkemidlene for kombinert oppvarming og strømforsyning (CHP)
med særlig henblikk på små, prefabrikerte biogassanlegg og solcelleanlegg
rettet mot landbruket.»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp av regjeringen i samarbeid med berørte departementer,
med en gjennomgang av virkemidlene på området, og forelagt Stortinget
på egnet måte.
Komiteen viser
til regjeringens omtale og merker seg at anmodningsvedtaket vil
bli fulgt opp i samarbeid med berørte departementer med en gjennomgang
av virkemidlene på området. Komiteen imøteser framleggelse
for Stortinget.
Vedtak nr. 673,
3. mai 2018
«Stortinget ber
regjeringen arbeide for en internasjonal standard, og etablere en
strategi, for landstrøm og ladestrøm i de største havner og cruisehavnene
i Norge innen 2025. Dette inkluderer en felles standard for klima-
og miljøkrav i norske havner.»
Anmodningsvedtaket
vil bli fulgt opp av regjeringen i samarbeid med berørte departementer
og forelagt Stortinget på egnet måte.
Komiteen viser
til regjeringens omtale og merker seg at anmodningsvedtaket vil
bli fulgt opp i samarbeid med berørte departementer med en gjennomgang
av virkemidlene på området. Komiteen imøteser framleggelse
for Stortinget i god nok tid til å nå målet om landstrøm og ladestrøm
i de største havnene og cruisehavnene i Norge innen 2025.
Vedtak nr. 824,
4. juni 2018
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide detaljert forskrift for åpning og tildeling
av konsesjoner for havvind på norsk sokkel.»
Departementet har
innledet et arbeid med forskrifter til havenergilova. Departementet
vil orientere Stortinget på egnet måte når forskriftene er fastsatt.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken og imøteser orientering
når forskriften er fastsatt.
Vedtak nr. 825,
4. juni 2018
«Stortinget ber
regjeringen utrede internasjonale erfaringer med og relevante modeller
for støttemekanismer i tidligfase som er tilstrekkelige for å stimulere
til rask utvikling av havvindprosjekter i kommersiell skala.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken.
Vedtak nr. 890,
11. juni 2018
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at senest ved etablering av flere produserende
felt i Barentshavet må disse sees i sammenheng med Johan Castberg
og bygging av en ilandføringsterminal på Veidnes i Finnmark.»
Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte, jf. kap. 9 Utgreiing
av omlastningsløysinger for olje på Veidnes i Finnmark i Prop.1
S (2018–2019) fra Olje- og energidepartementet, del III, side 107.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken.
Vedtak nr. 891,
11. juni 2018
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte – innen utgangen
av 2018 og med sikte på vedtak – om utredningene Barents Sea Oil
Infrastructure gjør om en nedskalert terminalløsning og en skip-til-skip-løsning
på Veidnes i Finnmark. Beslutningen skal bygge på hensyn til god
ressursforvaltning.»
Status og videre
prosess når det gjelder utredningene om Barents Sea Oil Infrastructure
er beskrevet i kap. 9 Utgreiing av omlastningsløysingar for olje
på Veidnes i Finnmark i Prop.1 S (2018–2019) fra Olje- og energidepartementet,
del III, side 107.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken.
Vedtak nr. 1007,
15. juni 2018
«Stortinget ber
regjeringen ferdigstille kvalitetssikringen knyttet til CO2-fangstprosjektet til Fortum
Oslo Varmes anlegg på Klemetsrud i løpet av sommeren 2018 og snarest
sette i gang forprosjektering av CCS både på Norcem og Fortum Oslo
Varme, gitt at den kvalitetssikrede informasjonen tilsier forprosjektering
av Fortums anlegg som omtalt i Prop. 85 S (2017–2018). Stortinget
ber regjeringen på egnet måte i løpet av våren 2019 legge fram en
orientering om aktuelle finansieringsmodeller for fullskala fangst,
lagring og transport av CO2.»
Regjeringen anser
første del av anmodningsvedtaket som fulgt opp. Regjeringen vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren 2019
med en orientering om aktuelle finansieringsmodeller for fullskala
CO2-håndteringsprosjekter.
Komiteen har
merket seg regjeringens omtale av saken og at man anser første del
av vedtaket som fulgt opp. Komiteen imøteser orientering
fra regjeringen i løpet av våren 2019.