Kvenlandsforbundets kommentarer
til Første utkast til mandat for kommisjonen som skal se på fornorskingspolitikken
overfor samer og kvener/norskfinner og dens konsekvenser
FORORD
Til innstilling 493 S (2016-2017)
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes om en sannhetskommisjon
for fornorskningspolitikk og urett begått mot det samiske
og kvenske folk i Norge, vedtok Stortinget den 20. juni 2017:
«Stortinget ber presidentskapet
utarbeide forslag til mandat for kommisjonen, dens navn og sammensetning.»
I innstillingen
ga komiteens flertall uttrykk for at mandat og sammensetning av
kommisjonen bør utarbeides i nært samarbeid med Sametinget og kvenske/norsk
finske organisasjoner.
På denne bakgrunn
har Stortingets presidentskap invitert representanter for Sametinget,
Norske Kveners Forbund, Kvenlandsforbundet og Norsk finsk forbund til
å gi en kommentar til forslag til mandat for kommisjonen og foreslå
medlemmer i kommisjonen. Det foreliggende dokument er Kvenlandsforbundets
kommentar til ovennevnte forslag.
I tillegg til at
Kvenlandsforbundet er en interesseorganisasjon for kvener og finner
i Norge, er forbundet, etter sin formålsparagraf, også en forskningsinstitusjon. Forskning
om kvenene, deres språk, kultur og historie samt det forne Kvenlands
historie og rettighetsforhold er første delpunkt i organisasjonens
formålsparagraf. Så vidt vi kjenner til er KLF den eneste institusjon/organisasjon
i Norge som har utvikling av forskning på kvenske og finske forhold
gjort av kvener som formål. Kvenlandsforbundet har kontakter og
medlemmer over hele det kvenskfinske området. Vi har medlemmer som
har gjennomgått både fornorskning og revitalisering. Dokumentet
er blitt til på bakgrunn av medlemmenes informasjon basert på personlige
erfaringer i kombinasjon med forskning.
Ved utarbeidelsen
av dette dokument, har vi videre hatt som mål at dokumentet i tillegg
til sitt primære mål, informasjon til Stortingets presidentskap,
også skal kunne tjene som informasjon til et bredere publikum om
fornorskingspolitikken, kvenens situasjon i dag, forskjellsbehandlingen
av samer og kvener, og andre forhold vi har berørt. Vi har derfor
i vår gjennomgang tatt med momenter og forhold som kan ha interesse
for medlemmene, for allmennheten, andre minoriteter og forskere
i inn og utland som ønsker å sette inn i kvenene og finnenes situasjon
i Norge.
Kvenlandsforbundet
deltar, som representant for kvenene, i The World Congress of the
Finno-Ugric peoples som er en samarbeidsorganisasjon for 22 finskugriske
folk. Organisajsonen har sine kongresser hvert 4 år. og har mellomkonferanse
i Tartu i oktober 2018. Organisajonen har finsk, engelsk og russisk
som arbeidspråk. KLF deltar også i OHCHR Expert Mechanism
on the right of Indigenous Peoples. Denne organisasjonen har årlige
møter i Genève i midten av juli hvert år. Om ikke dette dokument
kan brukes direkte ved oversettelse, kan det i alle fall brukes
som et grunnlag for bearbeiding med tanke på oversettelse.
KVENLANDSFORBUNDET – ORGANISASJON
OG FORMÅL
Kvenimaayhistus/Kvenlandsforbundet
ble stiftet i 1999 som en felles nordisk kvenorganisasjon med avdelinger
i 3 land. Norge, Sverige og Finland. Fra 2006 har den norske avdelinga
vært registrert som en egen organisasjon.
Forbundets formål
er å utforske og overvåke Kvenlandets kultur, historie, bosetningshistorie,
språk og rettigheter, hvorav sistnevnte også omfatter anerkjennelse av
og styrking av eiendomsrett og bruksrett til land, naturressurser
og vann.
Forbundet forsøker
å nå sitt mål gjennom å fremme og klarlegge kvenenes slektsforhold,
historie, bosetningshistorie og nedarvede rettigheter for medlemmene,
for andre som bor i området og for myndighetene. Informasjon frambringes
gjennom forskning og innsamling av informasjon. Vi overvåker kvenenes
historie, språk og kulturelle situasjon og gir uttalelse i aktuelle spørsmål
vedrørende disse ting. KLF representerer kvenene i The World Congress
of the Finno-Ugric peoples og har deltatt i komgressene i Lahti
(2016), Sjifok, Ungarn (2012), Hanti-Mansjisk 2008, og Tallinn 2004.
Vi har også representerer også kvenene i OHCHR Expert Mechanism
on the right of Indigenous Peoples i Genève.
KLF deltar i alle
høringer som gjelder kvener og nasjonale minoriteter, - leverer
skyggerapporter til norske rapporter om minoritetsrettspolitiske
spørsmål og deltar aktivt i offentlig debatt om disse spørsmålene.
DEFINISJON AV FORNORSKNINGSPOLITIKKEN
Fornorskingspolitikken
mot kvenene var en bevist styrt politikk utøvd av den norske stat,
rettet mot barn av kvener/finner i Norge, som skulle påvirke barna
til å skifte språk og etnisk identitet. Selv om man med en viss rett
kan hevde at for en del av aktørene var hensikten kun å lære barna
norsk, så er det nå engang slik i vårt rettssystem at resultatet
av en handling er avgjørende for vurderingen i ettertid. Om man
for eksempel skal bade et barn og bruker så varmt vann at det oppstår
avflassing av hud, brannsår og varige mén, så er man ansvarlige
for det.
Virkemidlene eller
arbeidsmåten i fornorskingspolitikken var at lærere, prester og
andre offentlige ansatte gjennom overtalelse, press og delvis tvang
skulle påvirke barna til å skifte ut deres tradisjonelle etniske
markører, (språk, musikk, skikker og sedvaner) med tilsvarende norske
etniske markører.
Drivkreftene bak
fornorskingspolitikken var i første rekke sikkerhetspolitiske hensyn.
Dels også sosialdarwinisme og rasisme.
Det er en utbredt
misforståelse at fornorskingspolitikken var igangsatt for at kvenfinnene
skulle lære seg norsk slik at de skulle klare seg bedre i det norske
samfunnet. Vi har forskningsmateriale (Friis sitt etniske kart fra
1861) som viser at 95 % av de kvenske familiene, på egen hånd, allerede
i 1861 hadde skaffet seg kunnskaper i norsk før fornorskingspolitikken
ble satt i gang. I mange fler-etniske samfunn rundt om i verden
viser erfaringene at de ulike gruppene, på eget initiativ, raskt
lærer så mye av hverandres språk som hver og en behøver for utøvelsen
av sine yrker og for sin næringsvirksomhet. Dette var også den aktuelle
situasjonen i Nord-Norge hva gjaldt kvenene/finnene. Skoledirektør
Brygfjeld skrev i 1923 at kvenene hører til “Finmarkens mest foretaksomme
og driftigste folk”.
Det er således heller
ikke grunn til å tro at bruken av kvensk/finsk på noe som helst
historisk tidspunkt var et hinder for at kvenene skulle klare seg
økonomisk i det norske samfunnet. Tvert imot, kvenene/finnene klarte seg
godt økonomisk, men av nasjonale sikkerhetspolitiske grunner måtte
man få dem til å skifte språk og identitet. Deler av den økonomiske
suksessen i de kvenskfinske lokalsamfunnene bygde på det handelsfortrinn
to-språkligheten gav når handelen gikk på tvers av landegrensene.
Denne delen av økonomien ble brutt ned av fornorskingspolitikken.
Fornorskingspolitikken
ble igangsatt ved et vedtak i Stortinget i 1852 og har aldri offisielt
vært avsluttet. Selv om de mest iøynefallende fornorskingstiltak
gradvis ble trappet ned i årene etter siste krig og særlig etter
1990-tallet, videreføres mange av prinsippene i fornorskingspolitikken
den dag i dag.
Fornorskingspolitikken
var, vellykket sett fra fornorskernes side. Største delen av den
kvenskfinske befolkninga skiftet virkelig språk og identitet. Baksiden av
dette var imidlertid at den kvenskfinske språkkulturen langt på
vei gikk under, og forsvant som en del av kulturlandskapet i Norge.
Det er derfor ikke
selve dette med å lære seg norsk som var det urettvise i saka. Det
var måten det var gjort på og resultatet av tiltakene som vi må
gripe fatt i. Kvenlandsforbundet ber om at det innarbeides i mandatet
at kommisjonen skal ta utgangspunkt i det som ble resultatet, -
et identitetsskifte, utrede problematikken omkring identitetsskifte
generelt og hvilken virkning dette fikk for kvenfinnene som gruppe
og for enkeltpersonene innen gruppen.
«Tar man morsmålet fra et folk,
så tar man også selvtilliten, kreativiteten og identiteten fra det,
til syvende og sist livsnerven» sitat fra Georg Sauerwein,
tysk språkvitenskapsmann og humanist (1831-1904), bosatt i Oslo.
KVENENES SYN PÅ EGEN HISTORIE
Kvenfinnenes historie
er en annen enn den historie norske myndigheter og Sametinget forteller
om kvener/finner. Kvenfinnenes historie og rett bygger på at de
er en opprinnelig befolkningsgruppe i Troms og Finnmark. Så langt
tilbake som vi kjenner områdets historie har en større eller mindre
del av befolkningen i Finnmark vært finner. Det burde holde med
å henvise til at allerede i sagatiden ble området kalt Finnmark.
En benevning som klart viser til finnenes og kvenenes forfedre.
Sjøfinnene i senmiddelalderen var hovedsakelig finner. De innvandringer
er av finsktalende folk fra Finland og Nord-Sverige som kom på 1700-
og 1800-tallet innebar kun at den opprinnelige finnebefolkning økte
i antall. Men samtidig innvandret dansker og nordmenn fra det sørlige
Norge og samer innvandret fra Finland/Sverige, slik at fordelingen
mellom de etniske gruppene, nordmenn, samer og kvener/norskfinner
holdt seg noenlunde jamt.
Norsk nasjonalisme
og politiske vurderinger under fornorskingspolitikken, har ført
til et forsøk på å omskrive historien til kvenfinnene til ene og
alene å være en historie om innvandring fra Finland til Norge i
de siste 3- 400 år. Men en slik omskriving av historien var en del
av fornorskingspolitikken som vi altså nå skal gjøre en gransking
av. Derfor kan ikke den omskrevne historien, som er et resultat
av fornorskningspolitikken innebar, gjøres til det grunnlag kommisjonen
skal bygge sitt arbeid på.
For ethvert folk
eller etnisk gruppe er folkets historie en sentral del av folkets
identitet som knytter gruppa sammen. Retten til å definere sin egen
historie er en del av minoritetenes rettigheter. Kvenens historie
kan ikke vedtas av Stortinget og Sametinget. Når samiske politiske
organer, som Sametinget, gir seg til å definere en nabo-minoritets
historie, nærmere bestemt kvenenes og finnenes historie, så bryter
de sentrale rettigheter for minoriteter. Nemlig retten til å definere
seg selv, sin identitet og historie.
Dersom kommisjonen
skal kunne arbeide fritt og selvstendig etter demokratiske premisser
som er vanlige i vårt samfunn, kan ikke oppdragsgiver, som er Stortinget,
diktere kommisjonenes medlemmer å følge et historiesyn som er i
strid med det historiesyn minoritetene selv står for. Minoritetens
eget syn på sin historie må respekteres. Det kvenske historiesyn
er at kvener/finner har hatt tilhold i Finnmark og Troms fra de
eldste tider. De innvandringer vi hadde på 1700 – 1800-tallet tilførte
de gamle sjøfinnebosettingene et befolkningstilskudd, men den kvenskfinske
tilstedeværelsen i det område som i dag er Troms og Finnmark er
betydelig eldre enn disse innvandringene.
Den kvenskfinske
befolknings historie i Finnmark er minst like gammel som den norske
og samiske. Kvenene/finnene er like mye og like lite urfolk som
samene eventuelt er urfolk i Norge.
Det kvenskfinske
folkets tilstedeværelse i Troms og Finnmark er resultatet av en
historisk prosess som ingen kjenner begynnelsen på. Vi aksepterer
selvfølgelig at Troms og Finnmark er en del av kongeriket Norge, men
vi aksepterer ikke en historieframstilling som går ut på at samer
var før kvener/finner i området. Denne framstillingen er basert
på politikk og kan ikke dokumenteres.
Kvenlandsforbundet ber Stortingets
presidentskap innarbeide i kommisjonens mandat at kommisjonen i sitt
arbeid skal respektere og ta utgangspunkt i den enkelte minoritets
syn på sin historie, kultur og utrede de negative følger minoriteten
selv og dens medlemmer gir uttrykk for har vært en følge av fornorskningspolitikken.
På samme måte skal kommisjonen utrede hvilke tiltak minoriteten
selv gir uttrykk for kan være aktuelle å iverksette i det videre
arbeidet.
OPPRINNELIG KULTUR OG DEN NYKONSTRUERTE KVENSKE
OG SAMISKE KULTUR
I boken «Samer og
samiske forhold i navn og tall», utgitt i 2017, skriver forfatteren
Odd Mathis Hætta:
«De samer som fortsatt gjennom sine
foreldre eller besteforeldre har grunnleggende samiske kultursærtrekk som
språk, bosettingsområde, har delvis beholdt sine skikker og sedvaner.
I debatten som lovendringen (i reglene for innføring i Sametingets
valgmanntall. Min anmerkning), er denne velgergruppen blitt betegnet
som de essensielle samer. De er sterkt mindretall i Sametingets valgmanntall
i forhold til de konstruerte samene. Det er de som gjennom mange
generasjoner er fornorsket og har sin identitet knyttet kun til
bestemmelsene i sameloven om at en av deres oldeforeldre kan ha
behersket samisk. Men de kan ikke dokumentere det. De kan ikke samisk
og skiller seg heller ikke kulturelt fra den øvrige befolkningen.
De har ingen spesifikke, essensielle samiske kulturelle trekk.»
Odd-Mathis Hætta
deler her den samiske kulturen i to hoveddeler, - den essensielle
eller opprinnelige samiske kulturen som baserer seg på tradisjonelle
etniske markører som språk, seder og skikker. På den andre side den
nyere konstruerte samiske kulturen, som baserer seg på samelovens
bestemmelser om at når en av oldeforeldrene har behersket samisk
kan en person regne seg som same.
På samme måte kan
også kvenkulturen deles opp i to hoveddeler. Den essensielle eller
opprinnelige kvenskfinske kulturen basert på de tradisjonelle etniske markører
(språk, musikk, seder og skikker) og en ny kvensk kultur som baserer
seg på avstamming, etter mønster av samelovens bestemmelser om at
en av deres oldeforeldre kan ha snakket kvensk. Det er under utvikling
en ny-konstruert kvensk kultur med norsk språk som det bærende element.
Denne kulturen retter fokuset mot kaffekvelder og festivaler på
norsk, kurser i slektsforskning, foredrag om bygdas historie og
verning av kulturminner. Denne nye kven-kulturen er i god vekst.
Samtidig blir det stadig færre kvenfinner som vedlikeholder de tradisjonelle
kvenskfinske etniske markører. Den ny-konstruerte kvenkulturen og
tilsvarende konstruerte samekultur er i ferd med å etablere seg
som sub-kulturer innenfor den norske kulturen.
Til å drive denne,
i og for seg utvilsomt trivelige virksomheten som utbyggingen av
de ny-konstruerte kvenkulturen , mener en del av de som definerer
seg som kvener på denne måten, at de er berettiget til deler av
de midler Stortinget årlig bevilger til opprettholdelse av kvensk/norskfinsk
kultur, under henvisning til at de hadde en oldeforeldre som snakket
kvensk. Samtidig må andre nordmenn, som driver med de samme kulturaktiviteter,
arrangere sine festivaler, kaffekvelder og kurser i slektsforskning
uten støtte av midler som Stortinget har avsatt til støtte for opprettholdelsen
av kulturen til kvener/norskfinner. Det er ikke noe å si på at majoritetsbefolkningen
oppfatter det som feil av noen skal ha spesiell støtte av staten
til norskspråklige aktiviteter med en begrunnelse om at de hadde
en oldemor eller far som snakket kvensk eller samisk.
De konstruerte samer
og kvener bærer ikke på en kulturell arv som de har et sterkt følt
personlig ansvar for å ta vare på. De skiller seg ikke språklig
eller kulturelt fra den øvrige befolkningen i Norge. De er norske
statsborgere som er fullt ut integrert i samfunnet der de i bor og
har alle fordeler og plikter som alle andre norske statsborgere.
Men de samme – de konstruerte samene og kvenene – er i et overveldende
flertall når det skal utdeles midler til støtte for å opprettholde
språk og kulturarv, - holde liv i de etniske markører. De kan derved
gjøre bruk av økonomiske ressurser tiltenkt vitalisering av språk
og kultur til andre formål enn giveren (Stortinget) hadde tenkt
bare ved å henvise til en oldemor eller far som for et halvt hundre
år siden snakket kvensk, uten at de samtidig ser nødvendigheten
av å delta i det arbeid som opprettholdelse av tospråklighet og
minoritetsetnisitet innebærer, og som midlene egentlig skal brukes til.
Det er støtte i
norsk opinion for at det er statens ansvar å støtte opp vedlikehold
av minoritetskulturer. Men når midlene fordeles på bakgrunn av språket
til oldeforeldre og ikke på bakgrunn av aktiviteter i dagens samfunn,
så blir denne positive holdningen i norsk opinion gradvis undergravd.
Taperen i dette spillet blir den essensielle og opprinnelige samiske
og kvenske språkkulturen. De kvener/norskfinner som vil bruke tid
og krefter på å opprettholde språkkulturen er allerede havnet i
et håpløst mindretall, med de følger det får for utpeking av satsingsområder
og fordeling av midler. Størstedelen av de midler som er tiltenkt
opprettholdelse av minoritetsspråk og -kultur går i realiteten til
norskspråklige formål og skaper ulike muligheter mellom de nordmenn
som har en av oldeforeldrene med samisk eller kvensk språk og de
nordmenn som ikke har det. Myndighetene støtter på denne måten opp
sterkest under den delen av minoriteten som går over til norsk kultur
og språk. Dette må betraktes som en videreføring av fornorskingspolitikken,
noe kommisjonen som skal granske fornorskingspolitikken, absolutt
bør vie oppmerksomhet.
JORDBRUK – SKOGBRUK – REINDRIFT
Grunnlaget for bosetting
og næringsliv i Troms og Finnmark er naturressursene i området.
Om vi skal fremme likeverd og like rett mellom folkegruppene må forvaltningen
av ressursene være etnisk nøytral. Finnmarksloven av i dag er ikke
etnisk nøytral. Den bestemmer at en av gruppene, samene, skal ha
en særrett til representasjon i styret. Kvenlandsforbundet ber om
at det tas inn i kommisjonens mandat at Finnmarksloven skal gjennomgås
og vurderes. Etter vårt syn må den bli etnisk nøytral før utvikling
av likeverd og likerett kan skje. Vi ønsker at den norske Fjelloven,
i sin helhet, uten rett til innsigelse fra Sametinget, skal gjøres
gjeldene også i våre områder. Ressursene i fjellet og i utmarka
må tas i bruk på en måte som gagner alle bosatte i vedkommende bygd/kommune,
uten at en etnisk gruppe, samene, skal ha særrett.
Fram til 1867 hadde
det i prinsippet vært fritt salg av jord til jordbruksformål av
statsgrunn i Troms og Finnmark. Myndighetene ønsket at jordbruket
i området skulle utvikles. Bøndene i finsk og svensk Lappland hadde
i allerede løpet av 1600-tallet fått utviklet teknologi og kornsorter
tilpasset forhold til fjells og på Nordkalotten. De etablerte deres
jordbruksform, kontinentalt jordbruk, i de store elvedalene i Troms
og Finnmark allerede ved 1700-tallets begynnelse. Kvenene/finnene ble
pionerer i jordbruket her oppe. Under fornorskningspolitikken
oppstod også en idé om å bidra til fornorskning gjennom jordsalgspolitikken.
Fra 1867 fikk vi en del forordninger som skulle begrense andelen kvener
i jordbruket. Disse kulminerte med en bestemmelse i reglementet
for salg av jord i Finnmark (som også gjaldt Troms) fra 1902, som
hadde følgende formulering:
«Afhændelse maa
kun ske til norske statsborgere og under særlig hensyn til at fremme
bosættelsen af en for distriktet, dets opdyrkning og øvrige nyttiggjørelse
skikket befolkning, som kan tale, læse og skrive det norske sprog
og benytter det til daglig bruk»
Dette reglementet
stod ved lag til 1965, men det ble ikke håndhevet med like stor
nøyaktighet i alle distrikter.
Store deler av utmarka
i Troms er umatrikulert statsgrunn. Det var av denne grunnen det
fram til 1867 ble solgt jord til jordbrukere, - flertallet av dem
var finsk/kvensk-talende. Men fra 1867 ble det tatt hensyn til at
andelen finsktalende jordbrukere skulle reduseres. I tillegg foretok
staten på slutten av 1800-tallet «oppkjøp» av store områder allerede
matrikulert grunn som i dag disponeres av Statskog. Det ser ut til
at disse «oppkjøpene» i hovedsak ble foretatt fra kvenske bønder. Der
er ikke, så langt vi kjenner til, gjort forskning omkring motivet
og omstendighetene rundt disse «oppkjøpene», men i de aktuelle kvenske
bygdemiljøene lever det en oppfatning av at Statskogs kontroll med
og disponering av utmarka i deres bygder har medført et hinder for
utvikling jord- og skogsbruk, - og kanskje også for annet næringsliv.
Kvenlandsforbundet
ber om at det tas inn i mandatet at disse oppkjøpene granskes for
å avklare om de var en del av fornorskingspolitikken og hvilke følger
statens oppkjøp av utmarka fikk for det kvenske jordbruket i berørte
områder/bygder. Herunder også utrede om avslag på kjøp av jord til
utvidelse av jordbruksdrift, under rasjonaliseringa i jordbruket
på 1950 – og 1960-tallet, fikk negative konsekvenser for utviklingen
av jordbruksdriften i bygder berørt. Tiltak for forsoning må nødvendigvis
inneholde at jordbrukerne i disse områder på ny får tilgang til
utmarksområder som i dag disponeres av Statskog.
Reindrift er en
tradisjonell kvenskfinsk næring. Men som et ledd i fornorskningspolitikken
ble kvenene/finnene gradvis skjøvet ut av denne næringa og reindrifta
ble mer og mer lovregulert som samisk næring. Fram til langt utpå
1900-tallet var det ganske vanlig at de kvenske/finske gårdbrukerne
i Norge hadde rein. I dag har de det ikke. Selv om utmarksområdene
er felles, beiteretten i allmenningene er felles og kvenskfinske bønder
har rett til å slippe sine dyr på beite i fellesbeitet, så har de
i praksis ikke lov å slippe rein på beite i allmenningen. De må
holde seg til sau, geit, hest og storfe. Kvenlandsforbundet ber
om at det i mandatet tas med at kommisjonen skal se på reindriftsloven.
Er det i samsvar med likeverd og likebehandling av borgerne at retten
til å holde et husdyr, i dette tilfellet rein, skal være basert på
etnisitet? I denne forbindelse viser vi til at i Finland er retten
til å holde rein allmenn. Der ser vi stadig oftere at bønder har
et antall rein på sine gårder. Om vinteren fores de med høy, innsamlet
for og pellets. Om sommeren slippes reinen på sommerbeite i fjellet
og hentes ned om høsten. Nærmest på samme vis som vi i Norge driver
med sau. Å holde rein på gårdene som husdyr sammen med andre husdyr
har gamle tradisjonelle røtter blant kvener/finner. Tiltak for forsoning
bør inneholde tiltak hvor reindrifta løses fra sin nåværende etniske
binding og hvor også kvener/finner og nordmenn har lov til å drive
med rein.
SKOLE OG BARNEHAGE
Fram til 1936 kunne
både kvenske og samiske barn få leseopplæring i eget språk i timene
med troslære. Ca 3500 kvener/norskfinner og et tilsvarende antall
samer hadde fram til 1936 lært å lese og skrive eget språk gjennom
denne ordningen. Men den 7 juli 1936 fjernet Stortinget denne muligheten
for de kvensk/finsktalende barna. Fra 1936 var det kun tillatt med
samisk i troslæren i tillegg til norsk. I 1936 ble det således i
norsk skole etablert en etnisk diskriminering som ble ført videre
etter krigen. Samisk skole og offentlige tiltak for å støtte opp
samisk språk ble gradvis utbygd. I 1946 startet de første radiosendinger
på samisk, i 1947 ble samisk skolekomite etablert, i 1951 startet
Samisk folkehøyskole, i 1959 ble hjelpespråksopplæringa på samisk
utvidet til ordinær opplæring på samisk i grunnskolen. I de etterfølgende
år ble det etablert rett til barnehage på samisk og til slutt hele
grunnskolen på samisk. Samisk forskning og samisk høyskole ble etablert.
Radiosendingene ble utvidet til Sameradioen med både radio og TV-sendinger.
For finsk ble det
ikke bygd ut et tilsvarende støtteapparat i årene etter krigen.
På 1950- og 1960-tallet ble alle initiativ til opplæring på eget
språk for kvensk/finske barn avvist. Først i 1970 ble det åpnet
for valgfag i finsk i videregående skole og etablert 5 minutter
finsksendinger i NRK. Og i 1991 ble det satt i gang med en forsøksordning
med finsk som sidemål i grunnskolen, inntil 3 timer pr uke, som
ble lovfestet i 1997. Siden 1990-tallet har tiltakene for kvensk/finsk
i skoleverket flatet ut. Skoleloven tillater fortsatt ikke utvidet
opplæring i finsk/kvensk. Barnehageloven åpner ikke for barnehager
på kvensk/finsk. I barnehagene er fortsatt kvensk/finsk i praksis
utestengt.
Kvenlandsforbundet
ber om at det tas inn i mandatet at kommisjonen skal granske ulikhetene
i skole og barnehagetilbud til de kvenske/finske barna og de samiske
barna i dagens samfunn og vurdere om disse er en fortsettelse av
fornorskningspolitikken.
Stortinget vedtok
i 1984:
"Flertallet, medlemmene
fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet ville se det som
ønskelig om den kvenske befolkning kunne få undervisning i — og
om mulig på sitt morsmål.
Flertallet ber departementet
legge fram en vurdering av dette spørsmålet.
Komitéens mindretall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener at det må legges til rette
for at den kvenske befolkning kan få opplæring både i og på sitt
morsmål. Mindretallet ber departementet legge fram en vurdering
av hvordan og hvor raskt dette kan skje." (Innst. O. nr 84 – 1984-85:5)
Men til tross for
at hele Stortinget den gang stilte seg bak ønsket om en slik vurdering,
så har det ennå ikke blitt presentert en slik vurdering. Det virker
som om administrasjonen (departementet) i dette tilfelles ignorerte
Stortingets vedtak. Vi ber om at det tas inn i mandatet at kommisjonen
også skal vurdere om administrasjonen (departementene) har hatt
holdninger til kvensk/finsk som har ført til at tiltak vedrørende
kvener/finner er blitt prioritert ned?
SAMMENSETNING AV KOMMISJONEN
I Innstilling 493
S (2016-2017) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen, gir komiteens
flertall, i innstillingen uttrykk for at «sammensetning av kommisjonen bør
utarbeides i nært samarbeid med Sametinget og kvenske/norsk finske
organisasjoner». Dette kan neppe tolkes annerledes enn at Kvenlandsforbundet,
som er en landsomfattende organisasjon som organiserer kvenske og
finske folk i Norge, har en rett, vedtatt av Stortinget, til å delta
i «et nært samarbeid» om hvordan kommisjonen skal settes sammen.
Stortingsflertallets formulering er i dette tilfellet i tråd med
gode demokratiske tradisjoner og i samsvar med internasjonale konvensjoner
om rettigheter for minoriteter.
I skriv av 17.11.2017
fra Stortingets presidentskap til Sametinget og de kvenske/norskfinske
organisasjonene skriver presidentskapet at «utgangspunktet for en
stortingsoppnevnt granskingskommisjon at den skal bestå av personer
som har nødvendig faglig kompetanse og integritet, jf. Stortingets
forretningsorden S 19 fjerde ledd.»
Både uttrykkene
«nødvendig faglig kompetanse» og «integritet» krever en grundig
gjennomdrøfting før kommisjonens medlemmer kan utnevnes. For i dette tilfellet
vil etnisk kompetanse være en del av den nødvendige faglige kompetanse.
Og med kvenskfinsk etnisk kompetanse mener vi i dette tilfellet
personer som er fortrolige med kvenskfinske etniske markører som språk,
musikk, seder og skikker og bruker dem i dagliglivet som en naturlig
og integrert del av hverdagen. To-språklig kompetanse er et annet
uttrykk som ligger tett opp til uttrykket etnisk kompetanse.
Det er videre en
selvfølge at det til uttrykket «nødvendig faglig kompetanse» også
hører med at medlemmene bør ha reell kompetanse i fagområdet, enten
nå den er tilegnet gjennom formell utdannelse eller gjennom erfaring
fra forenings- og yrkesliv. Ved oppnevnelse av medlemmer i kommisjonen
må man således vurdere både kompetanse tilegnet gjennom utdanning/erfaring
og etniske kompetanse. Kvenlandsforbundet kan ikke godta en kommisjon
sammensatt kun av personer som har etnisitet, dvs personer som kun
behersker norske etniske markører. Det er et krav fra vår side at
kommisjonen skal ha et eller flere medlemmer som har kvenskfinsk
etnisitet i så måte at de behersker kvenskfinske etniske markører
og selv medgir at de har kvenskfinsk etnisitet. I dette krav inngår
at den etniske sammensetningen av kommisjonen må drøftes og klarlegges
ved oppnevnelsen. Siden dette er en kommisjon som skal behandle
forholdet mellom 3 etniske grupper, vil det uansett, når kommisjonen
er oppnevnt og dens arbeid skal vurderes, bli en diskusjon om den
etniske sammensetningen, og spekulasjoner omkring sammensetningen,
hvordan og hvorfor.
Heller ikke kravet
til «integritet», omtalt i Presidentskapets skriv av 17.12.2017,
kan oppfylles uten en forutgående drøfting og klarlegging. Slik
forvaltningsloven kap II, om habilitet, er utformet, vil det i denne
sak være mulig å reise spørsmål ved integriteten til alle personer som
mottar sin lønn fra den norske stat. Det gjelder også forskere og
ansatte ved norske høyskoler og universiteter, for de får sine lønnsmidler
fra Staten. Deres framtid og lønn til det daglige brød er avhengig
av at Staten gir Universitetene penger. De er ansatt i et firma
(Staten) som er part i saka. Det gjelder også forskerne og fagfolkene
ved Norsk institusjon for menneskerett (NIM) og Gáldu. Vi vil derfor
ikke støtte at disse to institusjonene, som fra 1.1.2017 er slått
sammen til en institusjon skal gis en sentral rolle i kommisjonenes
arbeide, hverken som sekretariat eller som premissleverandør.
Likeledes vil personer
som har sittet i ledende stillinger på institusjoner hvor samisk
har vært framskjøvet, samtidig som kvensk/finsk har vært trykket
ned, får derved svekket sin integritet. Norske politikere, som i hele
etterkrigstiden har vedtatt lover, forskrifter og NOU-er samt bevilget
rikelig med midler til samiske tiltak som førte til en forsterket
diskriminering av kvenene/finnene kan vel heller ikke ha sin fulle
integritet i behold. Man kan forutsi at det i dagens situasjon ganske raskt
vil bli reist spørsmål om de er ute for å tilsløre sin egen deltakelse
og eget ansvar for denne uretten, som har pågått over et så langt
tidsrom. De har nemlig deltatt i denne uretten uten å reagere den
gang de satt i posisjon.
Det er like godt
å innrømme, jo før jo heller, at det blir tilnærmet umulig å finne
en eneste person i dette landet, som ikke er involvert i saka på
en eller annen måte som kan sies å svekke personens integritet.
Vi mener det er et selvbedrag å forstille seg at slike nøytrale personer
fins, all den tid alle mennesker i landet har en etnisitet og menneskets
etnisitet er en faktor som spiller inn i denne saka. Den eneste
løsning vi i Kvenlandsforbundet kan se, er at man tar dette faktum
inn over seg, og setter sammen en kommisjon hvor medlemmene blir
nominert av de ulike gruppene, representert ved sine politiske institusjoner/organisasjoner.
Når kommisjonen er opprettet må medlemmene kunne arbeide selvstendig
uten at de organisasjoner som har utpekt dem har instruksjonsmyndighet
i forhold til deres arbeide og de avgjørelser som skal tas. Ved
å sette sammen en kommisjon med medlemmer fordelt på de tre etniske
gruppene som var involvert i fornorskningspolitikken, og la dem
samarbeide, kan vi få et samarbeid som vil kunne skape en plattform
for en felles forståelse av historie og hendelsesforløp samt danne
et grunnlag for videre samarbeid og forsoning.
Kvenlandsforbundet
vil foreslå en kommisjon på 9 medlemmer hvor kvenene/norskfinnenes
organisasjoner får foreslå 3 medlemmer med personlige varamedlemmer,
Sametinget får foreslå 3 medlemmer med personlige varamedlemmer
og Stortinget får foreslå 3 medlemmer med personlige varamedlemmer.
Til sammen 9 medlemmer.
Kvenlandsforbundet
vil at kommisjonen settes sammen slik at flest mulige minoritetspolitiske synsvinkler
blir representert. At kandidatene har klare minoritetspolitiske
synspunkter, så fremt den faglige kompetansen er til stede, er å
foretrekke framfor kandidater med uklare minoritetspolitiske standpunkter.
Jfr at Stortingskomiteene settes sammen av folk fra ulike politiske
partier. Dermed får man fram bredde i synspunktene som kommer fram
i komiteene. Om kommisjonen skulle bli plukket ut blant såkalte
«nøytrale», som har sammenfallende minoritetspolitiske synsvinkler,
vi man riktignok lett kunne oppnå at kommisjonens rapport blir enstemmig,
men det kan gå på bekostning av bredden i rapporten. Det vil også
være lettere å reise tvil om habiliteten i en kommisjon hvor alle
har samme grunnsyn i minoritetspolitikken. En kommisjon sammensatt
kan av medlemmer med samme grunnsyn, såkalte nøytrale, vil aldri
kunne bli et grunnlag for videre samarbeid og forsoning.
Det vil ta seg dårlig
ut om Det norske Storting oppnevner en kommisjon som de hevder er
nøytral og upartisk, men som i neste omgang havner i rapportene
til Europarådet og i Menneskerettsdomstolen i Haag, fordi man har
oppnevnt medlemmer med tvilsom integritet og som kan mistenkes for
å være partiske til egen fordel.
Kvenlandsforbundet
mener kommisjonen må få arbeide fritt og uavhengig når den er oppnevnt.
De ulike medlemmer skal være fristilt fra de organisasjoner som har
foreslått dem. Kommisjonen må også stå fritt i å velge ut hvem de
vil rådføre seg med, herunder plukke ut medlemmer til en eventuell
referansegruppe. Det vil ikke være riktig å utnevne ei referansegruppe
på forhånd. I Stortingets innstilling er heller ikke nevnt noen referansegruppe.
SEKRETARIAT FOR KOMMISJONEN
På samme måte som
stormaktene har bidratt til å spille to folk i Midt-Østen, arabere
og jøder, opp mot hverandre, har norske myndigheter i årene etter
siste verdenskrig, med en politikk basert på forskjellsbehandling,
bidratt til å spille to folk, kvenefinner og samer, opp mot hverandre.
Gjennom politisk forskjellsbehandling under dekke av at den ene
gruppen er urfolk og den andre er minoritet, er det allerede skapt
en situasjon hvor det med raskt blir reist tvil om hvorvidt
samiske institusjoner har tilstrekkelig integritet til å kunne lede
tiltak for kvener. Kvenlandsforbundet aksepterer ikke oppdeling
av befolkningen i urfolk og minoriteter. Vi mener denne oppdelingen
er rasistisk. Den norske urfolkspolitikken er i realiteten en måte
å drive rasepolitikk på. Vi mener kommisjonen skal ha et utgangspunkt
i likeverd og lik behandling. Utgangspunkt for utredningen må være
at både samer og kvener/norskfinner behandles ut fra et minoritetssynspunkt.
Kvenlandsforbundet har ikke
tillit til Norsk institusjon for menneskerett (NIM) som sekretariat
for kommisjonen og ber om at forslaget på NIM som sekretariat vurderes
på nytt. For det første har NIM lite erfaring med kvenske spørsmål.
For det andre ble Gáldu integrert/innlemmet i NIM fra 1.1.2017,
og er derfor langt på vei å betrakte som en samisk institusjon.
Hertil kommer at Sametinget er representert i styret for Gáldu/NIM.
Siden det allerede er skapt en interessekonflikt mellom den samiske
gruppen og kvener/finner, frambrakt av norsk politikk og administrativ
praksis, blir Norsk institusjon for menneskerettigheter (NIM)/Gáldu
å betrakte som inhabil i denne sammenheng.
Kvenlandsforbundet
mener sekretariatet for kommisjonen skal være nøytralt. Vi forslår
at det opprettes et eget sekretariat for kommisjonen styrt av kommisjonen
selv. Det er ikke i samsvar med norsk rettsfølelse at Sametinget
og Stortinget skal ha kontroll over et sekretariat som skal granske
dem begge.
ETNISK SLAGSIDE I MINORITETSPOLITIKKEN
I Wikipedia kan
en lese om begrepet trakassering: «I juridisk sammenheng i Norge
er trakassering definert som «handlinger, unnlatelser eller ytringer
som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlige,
nedverdigende eller ydmykende» og er forbudt når det finner sted
på grunnlag av «etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge,
avstamning, hudfarge, språk, religion eller livssyn». (Diskrimineringsloven)»
Skiftende regjeringer
har fått vedtatt nye lover og lovendringer med etnisk slagside som
innebærer at den ikke-samiske befolkningen diskrimineres, pr. definisjon
trakasseres:
Det dreier seg om:
Lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold, Finnmarksloven,
Saksbehandlings- og konsultasjonsloven med avtaleprosedyrer, Offentlighetsloven
§19, Plan- og bygningsloven, Reindriftsloven, Naturmangfoldloven,
Kulturminneloven, Lov om erverv og utvinning av mineralressurser,
Lov om retten til å delta i fiske og fangst, Lov om fiskerett i
Tanavassdraget, Lov om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester,
Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. Samisk-/etniskrelaterte forskrifter
kommer i tillegg.
Vi trekker her spesielt
fram Finnmarksloven og Konsultasjonsordningen som ikke-etnisk nøytrale,
er rasediskriminerende i forhold til andre etnisiteter i Finnmark.
Alle skal ha samme rett til påvirkning. Sammensetningen av styret
for Finnmarkseiendommen gir de som står i samemanntallet, dobbelt-stemme.
Konsultasjonsavtalen
er rasediskriminerende. Den gir en av etnisitetene, en minoritet,
forrett. Om konsultasjonsavtalen er tenkt å være et samrådsorgan
for minoritetsbefolkninga, som en del land har for tiltak som gjelder
minoriteter, må tilsvarende samrådsmulighet gis også den andre minoriteten,
kvenene/finnene. I slike konsultasjonsfora kan det ikke konsulteres
om forhold som gjelder andre personer enn minoriteten. Men denne
konsultasjonsavtalen omfatter også politiske saksområder som angår
ikke-samiske minoriteter og majoritetsbefolkningen bl.a næringsutøvelse,
som vi alle er avhengige av. I andre land gjelder dette tiltak vedrørende
minoritetenes språk og kultur.
De som stemmer til
både Sametinget og Fylkestinget får med dette dobbelstemme. Det
er mot prinsippet «én person én stemme».
Oppsummert:
Den kvenfinske minoriteten
diskrimineres i forhold til den samiske minoriteten, og Ikke-samiske
organisasjoner diskrimineres i forhold til samiske organisasjoner
som vi dokumenterer i denne høringsuttalelse. Majoritetsbefolkningen
diskrimineres i forhold til samene. Fastboende samer diskrimineres
i forhold til reindriftssamer. Innbyggere og næring i nabokommuner
til Sametingets virkeområder, diskrimineres i forhold til innbyggere
og næring i virkeområdene. Kommunestyrer og fylkesting diskrimineres
i forhold til Sametinget.
Kommisjonen bør
derfor utrede om konsultasjonsordningen bryter med FNs konvensjon
for avskaffelse av alle former for rasediskriminering.
ETNISK SLAGSIDE I PROSESSEN
Også ved Stortingets
saksforberedelse til 493 S (2016-2017) av representantforslag fra
stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø og Torgeir Knag Fylkesnes
om en kommisjon for fornorskningspolitikk og urett begått mot det
samiske og kvenske folk i Norge, forekom det en merkverdig etnisk
slagside. Stortingets Kontroll- og konstitusjonskomité, v/leder
Martin Kolberg, skrev i et brev av 3.5.2017 til Sametinget, v/sametingsråd
Inger Eline Eriksen, om at det skulle arrangeres en høring om representantforslaget.
I brevet blir Sametinget gitt i oppdrag å informere relevante miljøer.
Ved dette ble et
organ for den ene minoriteten, Sametinget, gitt i oppdrag å vurdere
hvilke kvenske/norskfinske miljøer som er «relevante» å informere
om høringen. Resultatet ble at av de kvenske/norskfinske organisasjonene,
ble kun Norske Kveners Forbund informert. Om det blir en praksis
at Stortinget setter Sametinget inn i en formynderrolle overfor
kvenene/norskfinnene, blir det et nytt overtramp mot den kvenske/norskfinske minoriteten.
I tillegg er det
slik at Sametinget har mulighet til å disponere offentlige midler
til lønnede konsulenter som kan være talspersoner for samiske interesser,
mens det kvenskfinske miljøene må nøye seg med å presentere det
de tillitsvalgte eventuelt får skrevet på fritida. Kombinasjonen
av at den ene minoriteten er gitt ressurser til å promotere sin
sak, mens den andre ikke, kombinert med at den ene minoriteten,
samene, blir direkte informert av Stortinget, mens den andre ikke,
førte til at på Stortingets høringen, som var den 15. mai 2017,
kunne det samepolitiske miljøet stille med 48 talspersoner, alle
finansiert av myndighetene, mens det kvenske/norskfinske miljøet,
som i hovedsak er henvist til egenfinansiering, kun hadde 4 talspersoner
på omtalte høring.
I brev av 6. mars
2018 orienterer presidentskapet om at det 27. februar ble avholdt
et møte mellom presidentskapet og Sametinget ved sametingspresident Keskitalo,
sametingsråd Olsen og seniorrådgiver Larssen, om kommisjonsmandatet
og den videre fremdrift i det forberedende arbeide frem til forslag
til mandat og kommisjonens sammensetning skal være klar. Også dette
skaper et inntrykk av at der er en forventning om og kanskje også
en praksis med at samiske interesser har behov for særbehandling.
Praksisen med forskjellsbehandling
av samer og kvener ser ut til å være dypt inngrodd. Selv i arbeidet med
å opprette denne kommisjonen ser vi hvordan man også i Stortingets
arbeid prioriterer det samiske i forhold til det kvenske. Dette
kan med letthet knyttes til det faktum at kvensk språk - som for
femti år siden sto minst like sterkt som nordsamisk - i dag er nærmest utradert,
mens nordsamisk egentlig står seg rimelig bra.
KVENLANDSFORBUNDETS INNSPILL TIL
MØTET 15. DESEMBER 2017 MED STORTINGETS PRESIDENTSKAP
Vi finner det riktig
her å ta med vårt innspill til møtet med I Stortingets presidentskap
15. desember i høringsutkastet. Av innkallingen til innspillmøte
fremgår det at kommisjonen også skal legge frem forslag til tiltak som
kan skape større likeverd mellom majoritets- og minoritetsbefolkningen.
Det faller i denne sammenhengen naturlig å trekke frem tre tema
som grunnlag for vurdering av denne type tiltak nemlig ILO-konvensjonen
169, finnmarksloven og konsultasjonsordningen.
Dette fordi det
også i saksdokumentene Innst. 493 S (2016-2017) fremkommer en fraksjonsmerknad
om fortgang i arbeidet med å følge opp NOU 2007:13 «Den nye sameretten»
med å lovfeste en plikt for kommuner og fylker å konsultere Sametinget.
Lovforslaget betyr at Sametinget og samiske organisasjoner kan kreve
forhandlinger med kommunale og fylkeskommunale organer om saker
som i høyeste grad ikke bare angår de samiske minoritetene. (I «Den
nye sameretten» er det fremmet forslag om lovendringer som betyr
at konsultasjonsplikt også etter hvert vil bli gjort gjeldene i
de deler av landet som så langt ikke er definert «som de tradisjonelle
samiske områder» eller «Sápmi»).
Kvenlandsforbundet
ser det slik at det nu bør være aktuelt å vurdere om ILO 169 passer
på forholdene i Norge i det hele tatt eller om vi har etniske grupper
som lever under slike forhold som ILO 169 forutsetter. På Regjeringens
hjemmesider kan man lese om ILO 169 som knytter samene som urfolk
til konvensjonen ved henvisning til artikkel 1 nr. 1 b.
”Folk i selvstendige stater som
er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde
landet eller en geografisk region som landet hører til da erobring
eller kolonisering fant sted eller da de nåværende statsgrenser
ble fastlagt, og som - uansett deres rettslige stilling - har beholdt
alle eller noen av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og
politiske institusjoner.”
Det er alt som Regjeringen
viser til. Finnes det en eneste bokstav, i nevnte artikkel, som
diskvalifiserer norske/norsktalende og finsk-/kvensktalende/kvener fra
å være berettiget til å bli beskyttet av innholdet i artikkel 1
nr. 1 b? Nei, det gjør det ikke.
Samisk språkutvalg
lanserer en ny definisjon av begrepet urfolk i NOU 2016:18 Hjertespråket:
”Med urfolk mener utvalget folk
med særegne språk og særegen kultur som har hatt territoriell tilknytning
til området før dagens stat ble etablert med dagens grenser.”
Kravet om «særegne
språk» som kriterium gjør at utvalgets urfolksdefinisjon vil ekskludere
halvparten av samene som «urfolk».
Hvordan kan det
ha seg at norskfinner og kvener ikke blir regnet som «urfolk» av
språkutvalget? De har jo hatt territoriell tilknytning til området
før dagens grenser ble trukket opp.
Det er for øvrig
en gåte at det har festet seg den forestilling at ILO 169 er blitt
til for å beskytte og ivareta interessene til alt fra mennesker
som lever avsondret, er utrydningstruet og politisk marginalisert
til velutdannede og urbane mennesker som bl.a storbysamene/bysamene
i Oslo, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og Alta, som er fullt ut
integrert i samfunnet i det landet de bor i. Innvalgte fra storbyer
og byer i Sametingets valmantall, utgjør flertallet av manntallsførte
samer.
Etter at Regjeringen
har startet arbeidet med å følge opp NOU 2007 ”Den nye sameretten”,
foreligger det nu et legitimt og et kritisk behov for en åpen debatt
på prinsipielt grunnlag om dyrking av etnisitet og etniske skillelinjer
hører hjemme i moderne politikkutvikling og det norske demokratiet
i det 21-århundre. Denne problemstillingen er gjenstand for debatt
nordpå og i sosiale media, også blant samer, hvor begrepet ”urfolk” og
ILO 169 er gjengangere.
I Sametinget har
partiet Nordkalottfolket tatt til ordet for en gjennomgang av ILO
169
“… En diskusjon om verdens urfolk
er viktigere å diskutere enn situasjonen for samer i Norge” er Nordkalottfolkets
begrunnelse.
Den norskspråklige,
samiske avisen ”Sagat” skrev på lederplass 30.11. 2013 :
”.. vi (tror) at det er positivt
at det samiske samfunnet tar en debatt både om ILO-konvensjonen
og andre internasjonale regler som gjelder statens forhold til urfolk. Sammenlignet
med andre urfolk, lever samene i Norge et luksusliv, både materielt
og med hensyn til menneskelige rettigheter. . , samefolket i vårt
land fremstår like livstrette som alle andre søkkrike og overmette
nordmenn. ..”.
Myndighetene bør
utrede om det i dag finnes folkegrupper i Norge som er berettiget
beskyttelse av bestemmelsene i ILO 169. Kvenlandsforbudet foreslår
at det i mandatet til kommisjonen inngår en utredning av om det
i Norge i dag finnes folkegrupper som er berettiget bestemmelsene
i ILO-169.
LOVFESTING AV KONSULTASJONSPLIKT
FOR STAT, FYLKER OG KOMMUNER
I innspillet til
dette møtet ber Kvenlandsforbundet om at konsultasjonsordningen
evalueres i lys av behovet for likeverd i samfunnspolitikken og
begrunner det med at det ikke blir likeverd om én etnisk gruppe
skal ha en særrett til å bli konsultert og de andre ikke.
I arbeidet med oppfølging
av NOU 2007:13 «De nye sameretten» har KMD opplyst at departementet
vil fremme forslag om å vedta en egen lov om “konsultasjoner” som
skal avløse dagens konsultasjonsavtale med avtaleprosedyrer. I følge
forslaget skal heretter stat, fylker og kommuner ha plikt til å
konsultere Sametinget og samiske organisasjoner. Forslaget er utviklet
under konsultasjoner mellom KMD og Sametinget. Siden disse konsultasjonene
har funnet sted i henhold til Offentlighetsloven §19, har åpen demokratisk
debatt om innholdet ikke vært mulig. Innholdet er ukjent hos de
som blir berørt av loven, innbyggerne, næringslivet og politikerne.
Vi kan derfor ikke
kommentere lovforslaget utover å gi uttrykk for at KMD legger opp
til at Sametinget vil få eksklusive kanaler til beslutningstakere
på alle politiske og forvaltningsmessige nivåer i landet hvis Stortinget
gir sin tilslutning til et lovforslag. At en etnisk gruppe på denne
måten får muligheter til økt innflytelse og maktbygging, må da være
strid med demokratiske prinsipper om likeverd og folkestyre. Og
FNs konvensjon for avskaffelse av alle former for rasediskriminering.
FINNMARKSLOV UTEN ETNISK SLAGSIDE
Etter at Troms og
Finnmark er slått sammen til et fylke, må finnmarksloven revideres
og Finnmarkseiendommens plass og rolle i samfunnsutviklingen må
gjennomgås. Dessuten; Dagens lov gjør forskjell på etnisk grunnlag.
Av §3 fremgår det
av loven at ILO-konvensjon 169 er inkorporert i reindriftsloven
hvilket gir etniskbaserte føringer for styret i FeFo sitt arbeid.
I formålsparagrafen til loven står det at lovens formål er å forvalte
Finnmark fylke
”til beste for innbyggerne i fylket
og særlig som grunnlag for samisk kultur, reindrift, utmarksbruk,
næringsutøvelse og samfunnsliv”.
Ved ordet særlig
i formålsparagrafen får Finnmarksloven straks en etnisk slagside.
Og det forsterkes i andre paragrafer i loven.
§4 bestemmer at
Sametinget skal lage retningslinjer for hvordan endret bruk av utmark
i Finnmark skal bedømmes i forhold til samisk kultur, reindrift,
utmarksbruk, næringsutøvelse og samfunnsliv. Vi tar også med §7
som angir bestemmelsene om sammensetningen av styret til Finnmarkseiendommen
(Fefo). Finnmark Fylkeskommune velger tre representanter og Sametinget velger
tre representanter. Styreleder har dobbeltstemme ved stemmelikhet.
Det er lovbestemt at reindriften skal ha fast plass i styret. Samiske
nærings- og særinteresser kan med dette i gitte situasjoner lett
presse gjennom sitt syn i styret.
Løftet om at finnmarkingene
skulle bli herre i eget hus, kan ikke innfris. Flertallet av representantene
i riksorganet Sametinget er innvalgt fra kretser syd for
Finnmark.
Lovgivers forståelse
av begrepet diskriminering og demokratiske prinsipper er vanskelig
å få tak i. De som er innmeldt i Sametingets valgmanntall er gitt
en vekting som er minst 5-6 ganger større enn de som ikke står i
samemanntallet. I tillegg kan de samme personer ha politisk påvirkning,
både ved fylkestingsvalg og ved sametingsvalgene.
I innspillet til
dette møtet anbefaler derfor Kvenlandsforbundet at alle paragrafene
som gjør at finnmarksloven ikke er etnisk nøytral må fjernes fra
loven ved utarbeidelse av ny lov.
HØRINGSUTKASTET SEMENTERER URETTFERDIGHET
OG FORSKJELLSBEHANDLING
I Innst. 493 S (2016-17)
leser vi at
«et slikt opplegg vil bidra til
fellesforståelse av en vanskelig fortid, noe som er det
viktigste bidraget til forsoning og dermed rettferdighet. Det vil
si at begrepet rettferdighetskommisjon er mer dekkende, gjennom
at dagens politikere legger et solid, kunnskapsbasert og omforent fundament
for fremtidig samliv mellom folkegruppene».
Vi konstaterer imidlertid
at en underliggende forutsetning i mandatet som presidentskapet
har lagt fram, er at forskjellsbehandlingen av samer og kvener skal
sementeres. Det skal fastlåses og forsterkes at samene er urfolk
og kvenene er innvandrere. Det ligger under at oppdelingen av befolkningen
i raser (forskjellige grupper med ulike rettigheter) skal fortsette.
Den forskjellsbehandling den norske staten av i dag bedriver, er
i strid med minoritetsretten. Den innebærer en krenkelse av medborgernes
rettigheter. Det gjelder særlig rettighetene til de andre minoritetene.
Og helt klart retten til kvenfinnene som trolig har en minst like
god historisk rett som samene.
Kulturell og genetisk
sammenblanding gjennom omfattende giftemål over språkgrensene mellom
samer og ikke-samer over århundrer, (folketellingen i 1876 viste
for eksempel at hele 64,6% av samene som var bosatt i Finnmark det
året, var gift med en ikke-same), innebærer at det skal godt gjøres
å peke på personer som er av ren samisk avstamning. Om slike skulle
finnes, så er de i tilfelle noen ytterst få personer.
I høringsutkastet
påpekes ikke, det tvilsomme, urettferdige og uverdige i at også
konstruert etnisk tilhørighet og avstamning skal føre til tildeling
av forskjellige politiske særrettigheter og særordninger mellom
naboer og i familier.
Hjemmelen for disse
urimelighetene og urettferdighetene er nedfelt i Lov om «Sametinget
og andre samiske rettsforhold» (sameloven). Lovgiverne bestemte
som kjent i 1997, at personer som er av 1/8’s samisk avstamning
(de hadde en oldemor eller oldefar med samisk som hjemmespråk og
at personen selv oppfatter seg som same) kan melde seg inn i Sametingets
valgmanntall. Også de personer - som er fullt integrert og assimilert
i felleskapet - er altså pr juridisk-politisk definisjon for «urfolk»
å regne og er uten reell begrunnelse priviligert med politiske og
økonomiske særrettigheter.
I boken «Samer og
samiske forhold i navn og tall» skriver forfatteren 1. amanuensis
Odd Mathis Hætta om lovendringen i 1997:
«Endringene har fått store konsekvenser
for de etterfølgende valg fordi det ikke lengere er mulig å etterprøve dokumentasjonen
av de som vil i samemanntallet. Denne lovendring har ført til todeling
av samemanntallsførte: De samer som fortsatt gjennom sine foreldre
eller besteforeldre har grunnleggende samiske kultursærtrekk som språk,
bosettingsområde, har delvis beholdt sine skikker og sedvaner. I
debatten som lovendringen førte til, er denne velgergruppen blitt
betegnet som de essensielle samer. De er sterkt mindretall i Sametingets
valgmanntall i forhold til de konstruerte samene. Det er de som
gjennom mange generasjoner er fornorsket og har sin identitet knyttet
kun til bestemmelsene i sameloven om at en av deres oldeforeldre
kan ha behersket samisk. Men de kan ikke dokumentere det. De kan
ikke samisk og skiller seg heller ikke kulturelt fra den øvrige
befolkningen. De har ingen spesifikke, essensielle samiske kulturelle
trekk. Eksempler på dette et at samtlige stortingsrepresentanter i
2016 er innmeldt i samemanntallet slik som også et stort flertall
av ordførerene i Finnmark er det. Et annet eksempel er at nesten
40% av kommunestyrerepresentantene i Hammerfest er i samemanntallet.
De konstruerte samer er ingen politisk
svak gruppe. De har heller ingen kulturell arv å ta vare på fordi
de ikke skiller seg språklig eller kulturelt fra den øvrige befolkningen
i Norge. Men de samme – de konstruerte samene – er i overveldende
flertall i Sametingets valgmanntall». (side 188).
Det er alminnelig
kjent at tilstrømmingen til samemanntallet av konstruerte samer
har tatt seg opp. Slik vi ser det, bør kommisjonen etterprøve innmeldingen
i Sametingets valgmanntall basert på endringen i sameloven i 1997
«Det er ytterst få personer som
kan dokumentere at en av deres (av åtte) oldeforeldre brukte samisk
til daglig, - og enda vanskeligere er det å etterprøve dette. Da
er det ikke lenger kulturen og språket som er bærebjelken i samemanntallet,
men rase og blod. Å basere et manntall på rase og blod i vår samtid,
er en farlig vei å gå. Det er ikke på den måten man i andre sammenhenger
baserer sin kulturelle og etniske tilhørighet på». (Odd Mathis Hætta).
I 2017 var antallet
innmeldte i Sametingets valgmanntall, i Oslo, Tromsø, Alta, Bodø,
Trondheim og Bergen, til sammen på 4193 personer. Dette er 42% mer enn
antallet innmeldte i Karasjok og Kautokeino kommune til sammen.
Det er også flere innmeldte i dette manntallet i Tromsø Kommune
enn i Karasjok kommune. I et, la oss si tiårsperspektiv, i 2030,
vil de som til enhver tid er innmeldt i samemanntallet totalt være
dominert av mennesker som bor og har sitt virke utenfor de samiske
kjerneområdene.
De er norske statsborgere
som er fullt ut integrert i samfunnet der de i bor og har alle fordeler
og plikter som alle andre norske statsborgere. Der er imidlertid
en forskjell, de har samiske aner og har minst en oldeforeldre
som snakket samisk, og hvis de i tillegg - i nåtid - ”føler seg
som same” er de utfra en politisk vedtatt definisjon kvalifisert
og kan delta ved sametingsvalgene. De blir derved tilgodesett med
en rad fordeler som samelandsideologene og toneangivende reineiere
via Sametinget har kjempet igjennom. De kan derved yte godt av politiske
og økonomiske fordeler som ”urfolk” med ”urfolksretter”, noe som
det øvrige Norge bare kan se langt etter. Og de forlanger selvbestemmelse,
mens befolkningen forøvrig må nøye seg med medbestemmelse. Begrunnelsen
for dette er kun forankret i en selvdefinert samedefinisjon og parolebegrepet
«urfolk» som fremstår mer og mer som et prokuratorknep. Begrepet
urfolk eksisterer ikke i det folkerettslige vokabular. Det nærmeste
en kommer er det engelske "indigenous" som samsvarer med det norske
ord "innfødt".
Selve samedefinisjonen
avviker forøvrig fra den som opprinnelig ble vedtatt av norske,
svenske og finske sameorganisasjoner som satt den språklige grensen
ved besteforeldre. Redefinering ble drevet igjennom av den samiske
partipolitiske elite som fikk Stortinget i 1997 med seg, men uten
at det ble søkt legitimitet blant sine egne. Denne holdning blant
samelandsideologene er fortsatt dagens politikk.
I NORUT-rapporten
«Finnmarkslandskap i endring" fra 2015 fremgår det at kun 8% av
befolkningen i Finnmark har «svært stor eller stor tillit til institusjonen Sametinget».
Og i en spørreundersøkelse utført for NRK Sápmi høsten 2013 dokumenteres
det at kun 38,6% av innmeldte i Sametingets valgmanntall (!) ønsker
at Sametinget får tildelt mer politisk makt og innflytelse. Disse
fakta blir fullstendig ignorert av den samiske eliten og heller
ikke hensyntatt av den politiske ledelsen i landet. Slik kjøres
det uanfektet videre som om ingen ting har hent og med sin egen
agenda i en setting med årlige tilførsler av betydelige statlige
midler og stillingshjemler til egen administrasjon og eget politisk
byråkrati.
Fra “Meld. St. 5
(2015–2016) om Sametingets virksomhet 2014” sakser vi:
”Sametinget har en bred oppgaveportefølje
og virksomheten ved Sametinget har fellestrekk med arbeidet til både
Storting, regjering, departement og direktorat.”.
Nordenfjells er
allerede et parallelt politisk beslutningssystem således på plass
og som påvist ovenfor, er Sametingets virksomhet blitt bygget gradvis
ut etter 2014 samtidig som det for tiden tilrettelegges for tildeling
av mer makt og innflytelse til Sametinget. Forøvrig i tråd med en
villet, programfestet politikk:
”Høyre vil mot 2030 bidra til å
videreutvikle Sametingets virksomhet”.
Politiske oppgaver
som kan løses på demokratisk vis i kommuner, fylke og stat, blir
løftet over på Sametinget. Dermed er det skapt et etnokratisk alternativ
eller supplement til vårt partipolitiske demokrati og landets samfunnsorden.
Helt ubegripelig,
og enestående i vestlig demokrati, bærer det sakte, men sikkert
mot en etablering av et etnisk politisk parallellsamfunn i Norge.
Den politiske eliten overser ikke bare egen befolkning, men også
FNs konvensjon for avskaffelse av alle former for rasediskriminering
som slår fast at det ikke er lov å forskjellsbehandle befolkningen
etter rase og etnisitet.
Stortinget avviste
i forrige stortingsperiode å bruke ordet "urfolk" i Grunnloven.
Om Norge ved Stortinget opprettholder at samene ikke er en etnisk
minoritet, men et urfolk i landets egen betydning av ordet, har man
ingen folkerettslig forankring, men en envis begrunnelse for forskjellsbehandling.
Norges bruk av det
selvkonstruerte begrep "urfolk" bindes også til ratifiseringen av
ILO 169 i 1990. Ratifiseringen kan sies opp med 10 års mellomrom.
Med henvisning til at hverken Sverige, Russland eller Finland - som
alle har samiske minoriteter, har ratifisert ILO169, bør kommisjonen
sette fokus på den etniske forskjellsbehandling som skjer og gjøre
Stortinget oppmerksom på de utfordringer det skaper.
KOMMISJON FOR FORSONING OG/ELLER
UTVIDET RAMME FOR POLITIKKUTVIKLING
I høringsutkast
til mandat heter det at kommisjonen skal
«se på tiltak som må til for at
gruppene skal få sine rettigheter oppfylt. I utforming av forslag
til tiltak forventes kommisjonen også å forholde seg til nylig utførte
arbeider på feltet, som Samerettsutvalgets (NOU 2007:13)», «Hjertespråket
(NOU 2016:18) og Målrettet plan 2017-2021, videre innsats for kvensk
språk og de pågående prosessene som er knyttet til oppfølgingen
av disse».
Hva menes med formuleringen
om at kommisjonen forventes «å forholde seg til nylig utførte arbeider på
feltet»? Betyr det at kommisjonen må ta til etterretning de diskriminerende
og samepolitiske føringer som er bygget inn i NOU’ene? Eller ser
man for seg kommisjonen som høringsinstans?
Spørsmålene er relevante.
Når det gjelder NOU 2007:13: «Den nye sameretten» henleder vi oppmerksomheten
mot fraksjonsmerknaden til H og Frps medlemmer under behandlingen
av representantforslaget i Kommunal- og forvaltningskomiteen:
«Komiteens medlemmer fra Høyre og
Fremskrittspartiet viser til at statsråden i sitt brev uttrykker
bekymring for at andre tiltak kan bli satt på vent i påvente av kommisjonens
arbeide og understreker betydningen av at det ikke må skje». Disse
medlemmer vil særlig peke på at arbeidet med å følge opp Samerettsutvalgets
utredning (NOU 2007:13), må fortsette for fullt, i alle de ulike
departementene som har ansvar for ulike deler av oppfølgingen».
I Jeløya-plattformen
følges dette opp med erklæringen om at regjeringspartiene skal «Fortsette arbeidet med
å følge opp NOU 2007:13 Den nye sameretten hvor lovfesting av konsultasjonerprioriteres
først i perioden». Først i inneværende stortingsperiode skal
altså uretten mot kvenfinnene utvides gjennom utbygging av «sameretten»
i form av nye særordninger for Sametinget. Faktisk også på bekostning
av folkevalgte i kommuner og fylker. Hva tenker staten skal skje
sist i perioden?
ANBEFALINGER TIL «SAMISK SPRÅKUTVALG»
2016 TIL FORVEKSLING LIK ANBEFALINGENE I «SAMETINGSMELDINGEN OM
SAMISK SPRÅK» 2012
Samisk språkutvalg la frem
utredningen NOU 2016: 18 ”Hjertespråket” den 10. oktober. Utvalgets
mandat var å gjennomgå lovverk, tiltak og ordninger for sør-, lule-
og nordsamisk språk i Norge og å vurdere og foreslå tiltak for ”sikre
funksjonelle og likeverdige offentlige tjenester på samisk”. I språkutvalgets
utredning finner en igjen flere forslag fra sametingsmeldingen om
samisk språk som språkutvalget foreslås gjort gjeldende for hele
landet.
Utvalget som fremmer
forslag til lovverk, tiltak og ordninger for samiske språk, mener
at kommunene kan overstyres “der hvor flertallsavgjørelsene forhindrer mindretallets
ønske om innlemmelse i samisk språkforvaltningsområde” og videre
at Sametingets syn ”skal tillegges betydelig vekt” fordi ”språk
må antas å være kjernen i urfolkets selvbestemmelsesrett”.
Språkutvalget legger
ikke frem noen dokumentasjon på at det eksisterer et reelt behov
for den satsingen det anbefaler. Språkutvalgets oppgave har vært
å fremme forslag som skal ”få frem flere samiske språkbrukere”.
Det er i tråd med forslag fra den samepolitiske eliten. De har gjort
og gjør språksatsingen til et verktøy i politisk maktbygging.
Samisk språk skal
styrkes ved at minstekravet på ti elever reduseres til tre elever.
Realismen i den landsomfattende samiske språksatsingen bør ettergås
av kommisjonen.
Tiltakene i det
offentlige utdanningssystem bør ha som formål å ta vare på samiske
som kulturarv. Språklæring i samisk må bygge på et språktilbud i
samisk som et valgfritt kulturspråk.
SAMERETTSUTVALGET – HJERTESPRÅKET
- MÅLRETTET PLAN FOR KVENSK
I tilsendte høringsutkast
fra Stortingets presidentskap finner vi på side 3 følgende begrensning
i kommisjonens arbeid:
«Tiltakene som foreslås skal ta
utgangspunkt i samenes og kvenene/norskfinnenes rettslige status
i dag, og se på hvilke tiltak som må til for at gruppene skal få
sine rettigheter oppfylt. I utformingen av forslag til tiltak forventes
kommisjonen også å forholde seg til nylig utførte utredninger og
arbeider på feltet, som Samerettsutvalget (NOU 2007: 13), Hjertespråket
(NOU 2016: 18) og Målrettet plan 2017-2021- videre innsats for kvensk
språk (utarbeidet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet),
og de pågående prosessene som er knyttet til oppfølgingen av disse.»
Her foreslås at
man skal beholde den rettslige status de to gruppene har i dag.
Altså at forskjellsbehandlinga av samer og kvener skal fortsette
som før. Vi ber at kommisjonen får mandat til å drøfte om forskjellsbehandlinga
av kvener og samer har folkerettslig grunnlag. Vi mener at de ikke
har det.
I sitatet ovenfor nevner
forslaget til mandat i samme setning Samerettsutvalget (NOU 2007: 13), Hjertespråket (NOU
2016: 18) og Målrettet
plan for kvensk 2017-2021 som om disse skulle være utredninger
som kan sidestilles. Dette er meget uheldig. Målrettet plan for
kvensk 2017-2021 er mest å betrakte som et notat laget av konsulentene
på Same- og minoritetspolitikk avdeling i Kommunal- og Moderniseringsdepartementet (SAMI),
mens de to nevnte NOU-ene begge er offentlige utredninger, utarbeidet
av offentlige utvalg som er oppnevnt av Regjeringen.
Ved å stille disse
tre dokumentene opp ved siden av hverandre skaper forslaget til
mandat et inntrykk av at disse dokumentene kan være sammenlignbare
hva gjelder omfang og formål, hvilket altså ikke er tilfelle.
Vi ber om at anbefalingen
til kommisjonen om å ta utgangspunkt i de tre nevnte dokumenter
tas ut av mandatet. Det er mer naturlig at Stortingets presidentskap ber
kommisjonen vurdere om ikke denne forskjellsbehandlinga av kvenfinner
og samer som trer fram i de tre omtalte dokumentene er et bilde
på fornorskningspolitikken overfor kvenene? Om kommisjonen skal
fremme likeverd som utgangspunkt for en forsoning med utgangspunkt
i de to NOU-ene nevnt ovenfor, må «Kvenenes hjertespråk» utredes
først i en egen NOU. Og på samme måte må «Kvenenes rettigheter»
utredes gjennom et eget utvalg oppnevnt av myndighetene. Videre står
det på samme side i forslaget til mandat en ny begrensing av kommisjonens
handlefrihet:
«Kommisjonen skal ta utgangspunkt
i den eksisterende forskningen på området, og la denne danne hovedgrunnlaget
for sin fremstilling.»
Vi foreslår at denne
setninga vurderes på ny. Ved å ta utgangspunkt i den eksisterende
forskning på området, vil kvenene/norskfinnenes plass i kommisjonens
arbeid bli ytterligere margialisert. Det eksisterer ikke kvensk forskning
på området, - bare samisk og norsk forskning. Det må heller tas
inn i mandatet om det kan anses som en del av fornorskningspolitikken
at det aldri ble etablert kvensk forskning. Til etablering av forskning trengs
midler til lønn for forskere. Og midler til slike ting styres av
det norske og samiske forskningsmiljø. Den eksiterende samiske og
norske forskning må holdes utenfor kommisjonens arbeid inntil det
er etablert kvensk forskning.
Oppsummert:
Hvis kommisjonen
i sine vurderinger skal ta for seg fremtidig forsoning og rammer
for politikkutvikling, må dette saksfelt tildeles før det behandles
av kommisjonen. Det vil være ytterst betenkelig om dette saksområdet
kjøres parallelt via Regjering og Storting samtidig som det inngår
i kommisjonen arbeidsoppgaver. I så fall må dette saksområdet vurderes
fjernet fra kommisjonens mandat som da blir mer avgrenset.
KUNNSKAPSBASE FOR KOMMISJONEN MED
TIDSVITNES AUTORITET
I høringsutkastet
til mandat fremkommer det at
«Kommisjonen skal sørge for å bringe
personlige erfaringer og historier frem i lyset ved å legge til
rette for at enkeltpersoner som selv har erfaringer å dele, får
mulighet til å fortelle sin historie om urett som ble begått mot dem
personlig eller andre nærstående, og hvordan virkningene av uretten
har påvirket, og påvirker deres livssituasjon».
Å få personlige
erfaringer og historier frem i lyset, er viktig. Men vi vil i tillegg
også henlede oppmerksomheten mot de utallige, dokumenterte beretninger
om elendighet som rammet småkårsfolks livssituasjon uten hensyn
til etnisk tilhørighet. I denne sammenheng viser vi til Medisinalberetningene
fra offentlige leger i Norge fra 1803, utvidet fra 1830 til å gjelde
alle leger i Norge.
I medisinalberetningene
finnes et vell av opplysninger som enestående kildemateriale på
kommunenivå om befolkningens kamp for tilværelsen, om sunnhetstilstand
og levevilkår. Disse rapportene bidrar som kunnskapsbase med tidsvitnets
autoritet. De dokumenterer at elendighet, fattigdom og armod rammet
småkårsfolk uten hensyn til etnisitet.
”Nordmennene ble like mye presset
som samene. Det var ikke en etnisk kamp. Samene var ikke de eneste
som ble presset. Det var en kamp der en overklasse kjempet for å
undertrykke hele befolkningen, en kamp mellom stater og mellom kongedømmer
om land og ressurser. Det dreide seg ikke om at nordmenn presset
samer eller at det bare var ”samer som ble presset”. Hele befolkningen nordpå
ble innordnet og underlagt den politiske kongemakten, den religiøse
eliten og den økonomiske overklassen, ikke bare samene”.
(Trond Gabrielsen
med master i historie fra Det humanistiske fakultet, Universitetet
i Oslo (UiO) 2007. Se nettstedet http://finnmarkforlag.no/tese_2016_24september.html
som eies og redigeres av Gabrielsen. Gabrielsen er fra Porsanger
og av samisk avstamning med.