Årets forhandlinger
Komiteen viser til at det
politiske grunnlaget for årets jordbruksoppgjør ble fastlagt ved
Stortingets behandling av jordbruksmeldingen i 2017, og at de viktigste
føringene for landbrukspolitikken ble nedfelt i Innst. 251 S (2016–2017).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser i den forbindelse til de respektive
partiers merknader ved behandlingen av jordbruksmeldingen, Innst.
251 S (2016–2017) og Jordbruksoppgjøret 2017, Innst. 445 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til det politiske
grunnlaget for forhandlingene, som er Meld. St. 11 (2016–2017),
Innst. 251 S (2016–2017) og regjeringens politiske plattform, Jeløya-plattformen.
Disse medlemmer vil berømme
jordbruksorganisasjonene og staten for enigheten om en jordbruksavtale
i en utfordrende situasjon, med overproduksjon i flere husdyrproduksjoner.
Med avtalen erkjenner jordbruket ansvaret for overproduksjon og
inntektstapet som følger av dette. Disse medlemmer viser til
at grepene som ble gjort i 2014, ligger fast, og at det ikke innføres
nye produksjonstak og begrensninger. Avtalen legger opp til prosentvis
lik inntektsvekst som for andre grupper.
Disse medlemmer viser til
at mange unge og offensive bønder har investert stort med tanke
på fremtiden. Disse bøndene henter mye av sin inntekt i markedet
og har utfordringer med store lån, og disse medlemmer er tilfreds
med at disse bøndene blir ivaretatt i avtalen.
Disse medlemmer viser til
at de fleste høringsinstanser i den åpne høringen i komiteen sier
seg fornøyd med avtalen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er svært tilfreds med at jordbrukets organisasjoner og staten kom
til enighet om jordbruksoppgjøret for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at bakteppet for årets jordbruksforhandlinger var preget av
sterk kostnadsvekst og manglende markedsbalanse i enkelte produksjoner.
Disse medlemmer ser det som
positivt at den inngåtte avtalen tar hensyn til den situasjonen
man nå har med overproduksjon innen enkelte produksjoner, og vil
understreke betydningen av at regjeringen legger til rette for gode
markedsordninger for å sikre god balanse i markedet i framtida.
Dette er viktig både for aktørene i landbruket og for norske forbrukere.
Disse medlemmer merker seg
at det i avtalen legges opp til virkemidler for å sikre at jordbruket
utvikler seg i en mer miljø- og klimavennlig retning, og ser dette
som positivt.
Disse medlemmer ser det som
positivt at det gjennom forhandlingene kom på plass noen tiltak
og virkemidler, som avbøter noe på den kursendringen som ble vedtatt
i jordbruksoppgjøret 2014. Disse medlemmer understreker
betydningen av at det også i fremtiden skal legges til rette for
en variert bruksstruktur, og matproduksjon over hele landet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at årets jordbruksforhandlinger endte
med en avtale mellom staten og jordbrukets organisasjoner. Dette medlem viser
til at Stortinget i fjor behandlet jordbruksmeldingen, Innst. 251
S (2016–2017). Her la Stortingets flertall tydelige føringer for hvordan
framtidig jordbrukspolitikk skal utformes, blant annet gjennom å
utforme mål for jordbruket og for bøndenes inntekter. Dette medlem er
ikke fornøyd med regjeringens arbeid med å følge opp disse føringene,
med unntak av noen lyspunkter i avtalen.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti understreker at jordbrukspolitikkens
viktigste funksjon er å fastsette presise mål for jordbrukets samfunnsoppgaver,
og deretter utvikle og finansiere virkemidler som sikrer helhetlig
og god måloppfyllelse. Dette
medlem mener at de viktigste målområdene gjelder vern og forvaltning
av jord, produksjonsomfang og matsikkerhet, inntekt og rekruttering,
landbruk over hele landet, miljø og klima, mattrygghet, dyrevelferd, verdiskaping
og sysselsetting, velfungerende og forbrukerrettede markeder, forskning
og innovasjon.
Komiteen vil
ha et aktivt og mangfoldig jordbruk over hele landet, med produksjoner
og foretaksstrukturer som bygger på lokale jord-, beite-, skog-
og utmarksareal. Komiteen legger
særlig vekt på et velfungerende importvern, et samspill mellom myndigheter
og næring i jordbruksavtaleinstituttet, gode markedsbalanseringsordninger,
kvoteordninger for melk, og på jordbruksavtalens geografi- og strukturdifferensierte
virkemidler.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
at mulighetene for økt produksjon og verdiskaping nå er størst innenfor matkorn/fôrkorn,
storfekjøtt og for poteter, grønnsaker og frukt.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at utgangspunktet for årets forhandlinger var svært vanskelig
på grunn av markedsubalanse og høy kostnadsvekst. Dette flertallet hilser derfor
velkommen at alle parter ble enige om årets jordbruksavtale, og
mener at dette styrker avtaleinstituttet som en unik samhandlingsarena.