Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Per-Gunnar Sveen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg og
Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Simon Molvær Grimstad, viser til statsrådens redegjørelse
7. juni 2018 om situasjonen for Norsk Hydro i Brasil. Statsråden
gjorde rede for saken, Norsk Hydros arbeid med å finne en løsning
på saken, statsrådens oppfølging av Norsk Hydro, prinsippene for
god eierskapsforvaltning og mulige konsekvenser av saken.
Komiteen viser til statsrådens
svar av 11. juni 2018 på spørsmål for en detaljert beskrivelse av
hendelsesforløpet fra Norsk Hydro sin side. Brevet er vedlagt innstillingen. Komiteen har
ikke vurdert den oversendte statusrapporten.
Komiteen merker seg at Hydro
har blitt pålagt å redusere produksjonen ved Alunorte. Restriksjonene
og påleggene som er gitt, gjelder fortsatt.
Komiteen merker seg videre
statsrådens orientering om hvordan departementet har fulgt opp saken. Komiteen merker
seg at saken følges opp både gjennom eierskapet i Norsk Hydro og
gjennom den bistand som norske myndigheter gir til alle norske selskaper
i utlandet.
Komiteen viser til viktigheten
av at slike saker blir fulgt opp i tråd med de prinsipper som gjelder
for statens eierskapsutøvelse, herunder forventning om bærekraft.
Komiteen har merket seg at
statsråden vil fortsette å følge saken nøye.
Komiteen viser videre til at
statsråden under behandlingen av Dokument 8:200 (2017–2018), jf.
Innst. 308 S (2017–2018), varslet at regjeringen tar sikte på å legge
frem en ny eierskapsmelding i løpet av 2019. Komiteen imøteser dette.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens redegjørelse. Dette medlem viser
til at statsråden holdt seg på et overordnet nivå og i liten grad
svarte på vesentlige spørsmål rundt Hydros aktivitet i Brasil i
sitt innlegg. Dette medlem viser
til at det i forkant var mange ubesvarte spørsmål, som blant annet
hadde vært omtalt i media, som hadde fortjent mer oppmerksomhet
i denne redegjørelsen. Dette
medlem mener for eksempel at statsrådens redegjørelse ikke
ga noe skikkelig svar på om Hydros utslipp i Brasil har forurenset
drikkevann. Dette
medlem har, etter å ha hørt redegjørelsen, fremdeles ikke
fått svar på om Hydro har gjennomført gode nok tiltak for å forhindre
gjentakelse etter at Alunorte-anlegget hadde utslipp av
rødslam på grunn av store nedbørsmengder i 2009. Dette medlem lurer fremdeles
på om Hydros aktivitet i Brasil har ført til utslipp i grunnvannet
over tid og skadet fisk, som enkelte har rapportert om. Dette medlem mener
at redegjørelsen hadde vært nyttigere dersom disse spørsmålene hadde
fått noen tydelige svar.
Dette medlem viser til at statsråden
etter henvendelse fra komiteen sendte over informasjonen han hadde
fått fra Hydro rundt denne saken. Dette medlem mener Hydros notat
inneholdt vesentlige detaljer som det hadde vært relevant for Stortinget
å høre om, men som ikke var med i redegjørelsen. Dette medlem vil trekke fram
noen eksempler.
For det første omtalte
statsråden oversvømmelsene 16. og 17. februar 2018 på følgende vis:
«Påfølgende problemer med drikkevannet til lokalbefolkningen og
påstander om lekkasje av rødslam fra Hydros anlegg skapte stor bekymring». Dette medlem viser
til at disse påstandene om lekkasje ikke bare var løse rykter, men at
disse kom fra en rapport fra IEC, Instituto Evandro Changas. Instituttet
gjorde undersøkelser i forbindelse med regnværet og rapporterte
om funn av kvikksølv, bly og nitrater i elvevannet. I rapporten
ble det pekt på at utslipp fra Alunorte var en sannsynlig årsak
til at drikkevannet i enkelte lokalsamfunn ble forurenset. Hydro omtaler
i sitt notat IEC som en «statlig forskningsinstitusjon finansiert
av det statlige helsedepartementet». Dette medlem viser til at denne
rapporten lå til grunn for brasilianske myndigheters beslutning
om å pålegge Alunorte å halvere produksjonen innen 1. mars. Dette medlem mener
det hadde tjent saken om statsråden i sin redegjørelse hadde orientert
om denne rapporten som noe mer enn «påstander». I stedet viste statsråden
kun til rapportene som ble laget på bestilling av Hydro selv.
Dette medlem har ikke forutsetninger
for å vurdere det faglige nivået i de ulike rapportene opp mot hverandre,
men mener det er vesentlig for Stortinget å vite at brasilianske
myndigheter har vektlagt IEC-rapporten i sine vurderinger som ligger
til grunn for pålegget om redusert aktivitet ved Alunorte-anlegget.
Derfor mener dette
medlem at denne rapporten burde fått mer omtale enn å bare
bli referert til som «påstander». Dette medlem har også spørsmål
rundt om det var praktisk mulig for de senere rapportene, som kom
på bestilling fra Hydro, å svare på om det hadde vært akutt forurensing
i form av rødslamutslipp fra Alunorte-anlegget i forbindelse med
regnet 16. og 17. februar, når disse var basert på prøver som ble
tatt flere uker etter det kraftige regnfallet. Prøvene som lå til
grunn for IEC-rapportens konklusjon, var derimot tatt i perioden regnfallet
varte. Dette medlem hadde
ønsket at redegjørelsen hadde gitt flere svar rundt usikkerheten som
er skapt rundt det faglige grunnlaget for de ulike rapportene.
For det andre viser
Hydros notat at det har vært vesentlige utslipp fra Alunortes anlegg
nylig, blant annet ureglementerte utslipp gjennom et skjult rør,
som ble rapportert av IEC 26. februar. En kanal, Canal Velho, har blitt
benyttet til å slippe ut regnvann fra anlegget uten lisens. Det
er også funnet lekkasje av kaustisk soda (lut) inne på industrianlegget.
19. mars offentliggjorde også Hydro at det er sluppet ubehandlet
regnvann gjennom en annen kanal, kanal 412, ut i Pará-elven. Det
er også dokumentert sprekker i et betongrør fra et rørslamdeponi.
Selv om det ikke er dokumentert lekkasjer fra røret, er dette urovekkende
informasjon som viser at anlegget ikke er godt nok rustet for å
forebygge rødslamutslipp.
For det tredje sier
Hydro selv i notatet at selskapet 16. mars erkjente at befolkningen
i Barcarena var genuint bekymret for forurensing av drikkevannet.
Konsernsjef Svein Richard Brantzæg ga uttrykk for at Hydro ikke hadde
gitt lokalbefolkningen tilstrekkelig informasjon, og at lokalbefolkningen
ikke hadde tillit til Hydro. Brantzæg beklaget dette.
Dette medlem mener nok en gang
at dette er vesentlig informasjon som burde vært tydeligere omtalt
i statsrådens redegjørelse. Bakgrunnen for at Stortinget ba om redegjørelsen,
var nettopp å få mer detaljert informasjon rundt saken. At Hydro
selv anerkjenner at lokalbefolkningen ikke har tillit til selskapet
og er bekymret for forurensing av drikkevannet, er vesentlig informasjon
i denne saken.
Dette medlem viser til at statens
prinsipper for eierstyring er tydelige på at statlige selskaper
skal ta samfunnsansvar. Dette
medlem etterlyser statsrådens tolking av hva det betyr i praksis,
og mener det bør besvares grundig i den kommende eierskapsmeldingen.
Dette medlem mener at det bør
forventes at staten som eier gjør en selvstendig vurdering av om
selskap tar samfunnsansvar, og at staten ikke bare lener seg på selskapenes
egen vurdering av egen innsats. I denne saken er det vanskelig å
finne dokumentasjon på at statsråden har gjort en slik selvstendig
vurdering av saken.
Dette medlem mener et selskap
tar samfunnsansvar dersom den daglige driften til selskapet bidrar
positivt i lokalsamfunnet, gjennom trygge arbeidsplasser, god dialog
med lokalsamfunnet, skatt til fellesskapet og uten negative miljøskader.
I denne saken trekkes det i stor grad fram humanitære tiltak som
selskapet selv har tatt initiativ til for å bøte på en krevende
situasjon, hvor lokalbefolkningen har lite tillit til selskapet. Dette medlem mener
at humanitære tiltak kan bidra positivt, men at de aldri vil kunne
være gode nok dersom selskapets drift i seg selv bidrar negativt
til lokalsamfunnet. Samfunnsansvar oppnås gjennom god drift, ikke
gjennom almisser.
Dette medlem blir også usikker
på statsrådens vekting av samfunnsansvaret når argumentasjonen i
redegjørelsen i stor grad handler om å «gjenoppta normal produksjon». Dette medlem mener
det i første rekke må jobbes for å forsikre seg om at Alunorte-anlegget
er sikkert nok til å ikke bidra med flere miljøskadelige utslipp,
og at lokalbefolkningen kan føle seg trygge på at de kan drikke
sitt eget drikkevann.
Dette medlem mener at denne
saken fremdeles har mange uavklarte spørsmål, både rundt Hydros
drift i Brasil og rundt statens forvaltning av eierskap. Dette medlem mener
den kommende eierskapsmeldingen må løfte fram spørsmålene rundt
hvordan statlige selskapers samfunnsansvar følges opp i praksis
av staten som eier, for å sørge for at statlige selskaper bidrar
positivt til samfunnet gjennom god og bærekraftig drift som ikke
skader mennesker eller natur, og som er med på å bygge gode lokalsamfunn
gjennom et rettferdig skattenivå og trygge arbeidsplasser.