Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen
og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Solveig Schytz, fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og
fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til at dokumentet ble oversendt
finansministeren til uttalelse. Svarbrevet av 16. april 2018 er
lagt ved denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt, viser til avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen
(ABE), som i representantforslaget blir omtalt som «En mer forståelig
beskrivelse er uprioriterte, ansvarsfraskrivende ostehøvelkutt i
offentlig sektor.»
Flertallet deler ikke denne
oppfatningen, for selv om ABE-reformen gjelder effektivisering over
hele linja, kan både regjeringen og Stortinget foreslå styrkinger
og skjerminger fra reformen og derfor ta ansvar for prioriteringene.
Flertallet er positive til
en slik reform fordi også statlig sektor har behov for effektivisering
slik private bedrifter og kommunesektoren gjennom mange år har gjennomført.
Flertallet viser til at Norge
har vært gjennom et kraftig oljeprisfall. Mange har mistet jobben,
og mange private bedrifter har vært gjennom tøffe og store omstillinger.
Det ville vært urimelig å ha en situasjon der staten ikke må omstille
seg.
I representantforslaget
fremmes tre forslag. Flertallet viser
til finansministeren sitt svar til komiteen og er enig i dette. Flertallet vil
bemerke at ABE-reformen handler om effektivisering og mindre byråkrati
– å vedta disse forslagene ville bety det motsatte.
Flertallet viser til at finansministeren
til komiteen kommenterer forslaget. Flertallet er enig med ministeren
i at i en tid med redusert handlingsrom i finanspolitikken er det
viktig at reformen videreføres for å skape rom til satsinger, blant
annet på viktige områder som kunnskap, forsvar, helse og samferdsel.
Flertallet merker seg at Difi
(2016) i en rapport om effektivisering har dokumentert at ledere
på ulike nivåer i staten oppfatter ABE-reformen som et positivt ytre
press for å få fart på nødvendig omstilling og effektivisering i
egen virksomhet.
Flertallet mener det som i
næringslivet er mulig for offentlig sektor å bli mer effektiv. For
å hente ut potensialet må det stilles krav om mindre byråkrati og
at vi må få mer velferd og gode tjenester ut av hver krone. Det er
mulig å arbeide smartere og mer effektivt, samtidig som vi opprettholder
god kvalitet på tjenestene våre. Lavere oljeinntekter og behovet
for nye arbeidsplasser i næringslivet gjør det viktigere enn noen
gang at forvaltningen er omstillingsdyktig og bruker ressursene
effektivt.
Flertallet viser til at gevinstene
fra mindre byråkrati og mer effektiv bruk av pengene tilbakeføres
til fellesskapet gjennom de årlige budsjettene – til områder der
det trengs en ekstra innsats.
Flertallet foreslår at forslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at en velfungerende offentlig
sektor er viktig for å sikre høy verdiskapning, utjevning og gode velferdstjenester
til alle. Offentlig sektor må også endres og omstilles i takt med
nye oppgaver og behov og teknologiske muligheter. I mange deler
av offentlig sektor har ny teknologi gitt muligheter for fornyelse,
mer brukervennlige og mer effektive tjenester, som Skatteetaten
er et eksempel på.
Disse medlemmer vil understreke
at omstilling skjer mer effektivt når det tas utgangspunkt i nye
teknologiske muligheter, utvikling av behandlingsformer eller omorganiseringer,
og når det tas høyde for at selve omstillingsfasen ofte innebærer
økte utgifter.
Disse medlemmer mener regjeringens
såkalte avbyråkratiseringsreform ikke har noen av disse kjennetegnene.
Det er i realiteten flate budsjettkutt forkledd som effektivisering.
Kuttene rammer alle virksomheter likt, uten hensyn til hvilke reelle
muligheter de har til effektivisering, omorganisering eller tilgang
til ny teknologi. Tanken synes å være at trangere budsjetter skal
virke som en slags tryllestav for kreative innsparinger.
Det vi ser etter
flere år med slike budsjettkutt, er at stadig flere offentlige virksomheter
varsler om at deler av aktiviteten må nedprioriteres, ventetidene
øker og kvaliteten forringes.
Disse medlemmer viser til perspektivnotatet fra
Tankesmien Agenda, «Ostehøvelkutt – ikke så effektiv effektivisering»,
som bygger på undersøkelser i en rekke statlige virksomheter. Konklusjonene
er at kuttene er uforutsigbare fordi de varierer fra år til år.
Det vises også til at offentlige tjenester er arbeidsintensive,
og innsparinger må i hovedsak komme ved redusert bemanning. Videre
vises det til at kutt i en etat, som domstolene, kombinert med økt
saksmengde, skaper forsinkelser i rettsprosessen og økt bruk av
strafferabatt på grunn av tidsbruken. Endelig pekes det på at de
små endringene kuttene kan gi grunnlag for, kan forsinke de store
omstillingene.
Disse medlemmer mener reelle
omstillinger og effektiviseringstiltak i offentlig virksomhet må
ta utgangspunkt i den enkelte virksomhets muligheter for bruk av
ny teknologi, nye arbeidsformer og nye samspillsmuligheter. Videre
må de ansattes erfaringer og kompetanse utnyttes i dette arbeidet,
og arbeidet med effektivisering må skje planmessig og innenfor forsvarlige
budsjettrammer.
Disse medlemmer ser det som
nødvendig at det foretas en grundig evaluering av den såkalte ABE-reformen,
i tråd med forslagene i Representantforslag 137 S (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet er opptatt av at nordmenn også i fremtiden
skal ha gode tjenester i sine nærmiljø. For å oppnå dette er det nødvendig
å redusere byråkrati og effektivisere både i offentlig og privat
sektor. Disse medlemmer mener det
må kuttes i byråkrati også over statsbudsjettet, og deler ikke forslagsstillernes
grunnleggende skepsis til slike kutt. Disse medlemmer vil imidlertid
presisere at det er viktig at kuttene som gjøres, ikke fører til
sentralisering eller dårligere tjenestetilbud for innbyggerne. Disse medlemmer vil
påpeke at en rekke av byråkratikuttene regjeringen har gjennomført, ikke
har svart til disse forventningene.
Disse medlemmer vil vise til
at regjeringen Solberg har bygget ut byråkratiet i Oslo. Aftenposten
kunne for eksempel 3. mai 2017 melde at det da var ansatt over 1 000
nye byråkrater i departementer og direktorater siden Solberg-regjeringen
overtok. Samtidig rapporteres det fra Riksrevisjonen om en betydelig
økning i konsulentbruken hos mange statlige virksomheter. Disse medlemmer mener
det kreves aktive grep for å snu denne trenden og sørge for redusert
statlig byråkrati og prioritering av tjenester nær folk.
Disse medlemmer vil for øvrig
påpeke at en effektiv måte å bekjempe byråkrati på er å unngå å
innføre nye ordninger som ikke genererer tjenester befolkningen
etterspør. Disse
medlemmer vil påpeke at forslaget fra representantene fra
Sosialistisk Venstreparti er et eksempel på et tiltak som vil skape
unødvendig byråkrati uten å generere merverdi for innbyggerne. Disse medlemmer kan
derfor ikke støtte forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen evaluere
og informere Stortinget om de konkrete konsekvensene av velferdskuttene
regjeringen omtaler som ABE-reformen, og legge fram konsekvensene
under hvert departement og i alle statlige virksomheter i forslag
til statsbudsjett for 2019.»
«Stortinget ber regjeringen i forslag
til statsbudsjett for 2019 legge fram en framskrivning som viser
de totale konsekvensene av den såkalte ABE-reformen for alle etater
og andre berørte enheter i offentlig sektor dersom reformen fortsetter
ut inneværende stortingsperiode, til 2025 og til 2030.»
«Stortinget ber regjeringen i fremtidige
forslag til statsbudsjett synliggjøre de samlede ABE-kuttene for alle
berørte enheter siden «reformen» ble innført.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt vil
understreke at det aldri har vært brukt så mye oljepenger som nå.
Solberg-regjeringen har slått alle rekorder i oljepengebruk, og
den stadig økende oljepengebruken gjør Norge både mer oljeavhengig
og skyver regningen for dagens velferd over på fremtidige generasjoner.
Politikerne i årene som kommer, vil ikke kunne regne med de samme
inntektene.
Disse medlemmer mener denne
utfordringen blant annet må møtes gjennom å både effektivisere og forbedre
offentlig sektor. Disse
medlemmer konstaterer at det er vesentlig uenighet om hvordan
denne effektiviseringen best kan gjennomføres. Disse medlemmer vil blant annet
peke på at ny teknologi kan gi bedre velferd for flere uten at kostnadene
vokser. Likevel ser regjeringen ut til å være mer opptatt av å svekke offentlig
sektor gjennom å prioritere generelle effektiviseringskutt. Slik
står ideologien i veien for lønnsomme investeringer i velferdstjenester
for alle.
Disse medlemmer mener regjeringens
såkalte effektiviseringsreform er flate kutt og uten styring eller prioritering.
Det gir kanskje kostnadsbesparelser på kort sikt, men det er feilslått
strategi hvis en ønsker mer bruk av teknologi og digitalisering
i det offentlige. De flate kuttene gir heller ikke klare signaler
om å tenke helt nytt om organisering av forvaltning og offentlige tjenester.
Disse medlemmer mener også
kuttene gir urimelige velferdskutt. Siden 2015 er det kuttet nær
9 mrd. kroner i offentlig virksomhet og velferd. Disse medlemmer vil peke på
at konsekvensene blant annet er at innsatsen mot arbeidslivskriminalitet
svekkes. Arbeidstilsynet har fått kutt på over 10 mill. kroner og varsler
at de må nedprioritere slikt som ulykkesforebygging, ergonomi, kjemi
og psykososiale problemer. I domstolene er nedskjæringene på 51
mill. kroner de siste par årene. Både Domstoladministrasjonen og
lokale domstoler varsler nå om at kuttene i praksis medfører kutt
i tjenestene og ikke i byråkratiet. Bevilgningene til NAV kuttes,
mens oppgavene er like mange som før. Disse medlemmer viser til at
dette bare er noen av mange eksempler som er kommet fram i media,
hvor både ansatte og ledere advarer om at kuttene noen steder allerede
har fått store konsekvenser, og at de andre steder kommer til å
få det hvis de videreføres som regjeringen har lagt opp til.
Disse medlemmer viser også
til budsjettdokumentene fra helseforetakene, som synliggjør konsekvensene
av kutt. Eksempelvis skriver Sykehuset Innlandet i budsjettet for
2017 at psykisk helse kuttes. Med færre sengeplasser må gjennomsnittlig
liggetid for frivillig innlagte pasienter reduseres, «noe som også
kan føre til økt andel reinnleggelser». Disse medlemmer viser videre
til Ahus, hvor det spares millioner på å få nyfødte og familier
sendt ut av sykehuset tidligere. Det samme gjelder Kvinneklinikken,
hvor det slås fast at tidligere hjemsendelse av nyfødte og mødre
er «et tiltak med stor effekt» på økonomien.
Disse medlemmer mener det er
oppsiktsvekkende at regjeringen ikke vil evaluere konsekvensene
av den såkalte ABE-reformen, hverken for velferden eller for effektiviteten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser også til merknadene fra
medlemmene fra Senterpartiet og stiller seg undrende til disse.
I løpet av de siste par årene har stortingsrepresentanter fra Senterpartiet
stilt flere spørsmål til regjeringen om konsekvensene av den såkalte
ABE-reformen, og i andre sammenhenger blant annet pekt på kuttene
til sykehusene. Dette
medlem vil påpeke at en med en evaluering av denne såkalte
reformen vil få de svarene som Senterpartiet har etterlyst ved tidligere
anledninger.