I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at rettsgenetiske oppgaver fortsatt håndteres av offentlige
aktører.
-
Stortinget ber regjeringen
så raskt som mulig legge til rette for at Rettsgenetisk senter (RGS)
ved UiT Norges arktiske universitet kan utføre DNA-analyser for
bruk i strafferettspleien.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at Rettsgenetisk senter (RGS) kan levere fra
10 til 25 prosent av de analysene det er behov for.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at Rettsgenetisk senter (RGS) forblir underlagt UiT Norges
arktiske universitet, slik at dette blir et uavhengig fagmiljø, og
at sammenhengen mellom forskning, utdanning og praktisk rettet analysearbeid
blir ivaretatt.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at oppdraget til Rettsgenetisk senter (RGS) fortsatt skal
være direkte underlagt Helse- og omsorgsdepartementet, med bevilgning
over statsbudsjettet.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at man utvikler og utvider dagens tekniske IKT-løsninger, slik
at politiet/Kripos kan kommunisere med to separate leverandører
av rettsgenetiske tjenester – Rettsmedisinsk institutt (RMI) og
Rettsgenetisk senter (RGS).»
Stortinget
vedtok i 2007 å utvide adgangen til å registrere DNA-profiler i
strafferettspleien, omtalt som DNA-reformen, jf. Ot.prp. 19 (2006–2007)
og Innst. O. nr. 23 (2007–2008). Lovendringen ble vedtatt 13. desember
2007 og innebar en betydelig økt adgang til å registrere DNA-profiler
til bruk under etterforsk-ning samt en utvidet adgang til å registrere
personer dømt for lovbrudd. I forbindelse med reformen vedtok Stortinget
også å opprette et DNA-analyseinstitutt ved Universitetet i Tromsø
som et supplement til Rettsmedisinsk institutt (RMI) i Oslo. Det
førte til opprettelsen av Rettsgenetisk senter (RGS). I dag utfører
RGS forskning og kompetanseutvikling innen rettsgenetikk, men gjør
fremdeles ikke analyser i forbindelse med straffesaker.
I 2011 ble RMI overført
til Folkehelseinstituttet (FHI), med ny overføring til Oslo universitetssykehus (OUS)
i 2016. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2013
mente en samlet helse- og omsorgskomité at det måtte foretas en
gjennomgang av de totale rettsgenetiske ressursene ved RMI og RGS
med tanke på samarbeid om det framtidige rettsgenetiske arbeidet i
strafferettspleien.
En arbeidsgruppe
nedsatt av Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) våren 2013, bestående
av representanter for de viktigste fagmiljøene på feltet, leverte
sin rapport «Organisering av rettsgenetiske tjenester i strafferettslig
sammenheng» i september samme år. Rapporten skisserte fire mulige
modeller for det rettsgenetiske arbeidet i Norge. Tre av modellene
konkluderte med at RGS skal foreta DNA-analyse av sporprøver, som
et supplement til RMI, med utgangspunkt i litt ulike forslag til organisatoriske
modeller. Dette var bakgrunnen for at helse- og justispolitikere
fra Arbeiderpartiet i 2014 fremmet et representantforslag om at
også RGS ved UiT Norges arktiske universitet må få i oppgave å utføre rettsgenetiske
analyser for bruk i straffesaker, med status som et supplerende,
offentlig miljø på dette feltet, jf. Dokument 8:67 S (2013–2014).
Forslaget ble nedstemt av et knapt flertall i Stortinget, der de
daværende regjeringspartiene og Venstre stemte imot. Dagens forslagsstillere
konstaterer at ingenting har skjedd på feltet i løpet av tre år,
og mener saken er så viktig at den bør behandles i et nytt storting.
Svært mange har tatt
til orde for at Norge trenger et miljø nummer to når det gjelder
DNA-analyser. Førstestatsadvokat Lars Fause i Troms og Finnmark
uttaler at det er et klart behov for at RGS kan utføre slike analyser.
Den rettsmedisinske kommisjon understreker i rapporten av september
2013 at det er viktig at det finnes uavhengige, akkrediterte rettsgenetiske
laboratorier i Norge som kan utføre DNA-analyser i straffesaker.
Kommisjonen anbefaler dessuten en akademisk forankring for aktører
som leverer rettsgenetiske tjenester. Dette er i samsvar med tidligere
offentlige utredninger (NOU 2001:12 og NOU 2005:19).
Forslagsstillerne
vil hevde at det må være det offentliges ansvar å sikre gode rettsgenetiske
tjenester. Forslagsstillerne ser det derfor som nødvendig å ytterligere styrke
det offentlige, akademiske miljøet som er bygget opp på dette fagfeltet,
slik at bredest mulig kompetanse kan ivaretas og utvikles. Å gi
RGS et oppdrag med å utføre analyser av DNA som supplement til RMIs
virksomhet vil klart bidra til dette og sikre profesjonell og kvalitetssikret
håndtering av et svært viktig samfunnsoppdrag.