Risiko, utvikling og oppfølging
Komiteen viser til at undersøkelsen
om risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet er det viktigste verktøyet
for å kartlegge HMS-tilstanden i sektoren. Undersøkelsen er et samarbeid
mellom selskapene, myndighetene, bransjeforeningene, fagforeningene
og relevante forskningsmiljøer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at RNNP har som overordnet mål å overvåke risikonivået og måle effekter
av sikkerhets- og arbeidsmiljøarbeidet over tid. Målingen i RNNP
dekker ikke alle sider ved sikkerhet og arbeidsmiljø, og gir derfor
et forenklet bilde av en kompleks virkelighet. Flertallet viser til at RNNP
bygger på kvalitative og kvantitative historiske data som hentes
fra flere kilder. Flertallet merker
seg videre at det har vært diskusjoner mellom partene om oppslutningen
på spørreskjemaundersøkelsen er for lav. Den har ligget mellom 30
og 50 pst., og flertallet fremhever
at denne svarprosenten kunne vært høyere. Flertallet ber om at departementet
vurderer tiltak for å øke svarprosenten og sikre kvaliteten på spørreskjemaundersøkelsen. Flertallet viser
videre til at Petroleumstilsynet samarbeider med Statens arbeidsmiljøinstitutt
om å utvikle en mer effektiv og brukervennlig behandling og rapportering
av spørreskjemaene fra RNNP-undersøkelsen. Formålet er å øke kvaliteten
på rapporteringene og bidra til økt bruk av resultater i næringen,
mer brukervennlig formidling og at resultatene brukes mer aktivt
til forbedringsarbeid.
Flertallet merker seg at det
synes å være en økning i bekymringsmeldinger. Omtrent 80 pst. av
bekymringsmeldingene omhandler det psykososiale og organisatoriske
arbeidsmiljøet. Et fellestrekk er at de fleste meldingene er knyttet
til omstillings- og effektiviseringsprosesser.
Flertallet viser til at storulykkeindikatoren
var på et lavt nivå i 2013 og 2014, men hadde et høyere nivå i 2015
og 2016. I 2017 var nivået på samme nivå som i 2013 og 2014. Flertallet merker
seg at storulykkeindikatoren viser en positiv utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
av den oppfatning at det er avgjørende at spørreundersøkelsen om
risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet har den legitimiteten den
trenger for å bli anerkjent av partene og myndighetene i HMS-arbeidet.
Svarprosenten fra 2017 på 30 pst. er etter disse medlemmers mening i
den sammenheng for lav, og regjeringen bør sammen med bidragsyterne
i undersøkelsen iverksette tiltak for høyere svarprosent i neste undersøkelse
om risikonivå i norsk petroleumsvirksomhet.
Disse medlemmer har merket
seg at det i 2016 og 2017 har kommet flere bekymringsmeldinger fra
arbeidstakerne i petroleumsvirksomheten. Disse går på manglende
samsvar mellom oppgaver og ressurser, svak eller manglende medvirkning,
press på arbeidstidsordninger, dårlig rapporteringskultur og utfordringer innen
opplæring/kompetanse.
Disse medlemmer viser til
at spørreskjemakartleggingen om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet
for 2015 og 2017 viser at arbeidstakerne påpeker utfordringer med
det psykososiale arbeidsmiljøet, sikkerhetsklima og rapporteringskultur.
Videre var det i 2017 en økning i antall alvorlige personskader. Disse medlemmer mener
dette underbygger behovet for at myndighetene sammen med partene
grundig gjennomgår erfaringer og læringspunkter fra ulykkene med formål
å minimere antall alvorlige personskader i norsk petroleumsvirksomhet.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at myndigheter og næringen arbeider systematisk for å
redusere kjemikalieeksponeringen for arbeidstakere i norsk petroleumsvirksomhet.
Spørreundersøkelsen om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet
for 2015 og 2017 viser en økning i arbeidstakernes opplevde kjemikalieeksponering. Disse medlemmer mener
det er særlig viktig at petroleumsmyndighetene i samarbeid med helsemyndighetene
i sitt arbeid er oppmerksomme på helsefarer som risiko for eksempelvis
hudkreft hos oljearbeidere.
Komiteen merker
seg at spørrekartleggingen i 2017 av risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet
viser at ansatte som har opplevd omorganisering og nedbemanning,
opplever høyere risiko for skader, sykefravær, helseplager og dårligere
sikkerhetsklima og psykososialt arbeidsmiljø.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det bør være et mål at konjunkturene ikke skal gjenspeiles i de
ansattes opplevde HMS-nivå eller psykososiale arbeidsmiljø.
Disse medlemmer mener det
er negativt at en økende andel av arbeidstakerne som har svart på
spørreundersøkelsen om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet,
opplever et press om ikke å melde inn hendelser for dermed å «ødelegge
statistikken».
Disse medlemmer viser til
at stadig mer arbeid på norsk kontinentalsokkel utføres fra såkalte
flerbruksfartøy. Per dags dato gjelder arbeidsmiljøloven for alle
innretninger, faste og flytende, som har direkte kontroll over brønner.
Arbeidsvilkårene til ansatte på skip som ikke har direkte kontroll
over brønner, reguleres av skipsfartslovgivningen hvor skipet er
registrert («flaggstatsprinsippet»).
Komiteen har
merket seg at Safetecs rapport fra februar 2018 beskriver en økning
i bruken av flerbruksfartøy på norsk sokkel fra 2010 til 2016.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til det partssammensatte
arbeidet som skal avsluttes høsten 2018, som skal forene partenes
virkelighetsforståelse samt handlingsrom i eventuelle endringer
i lover og regler for de fartøysansattes vern og sikkerhet.
Komiteen har
merket seg at det har vært få tilfeller av trykkfallsyke hos dykkere
etter 1991, og at dykkere fra 2018 skal omfattes av spørreundersøkelsen
om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet. I likhet med departementet
forventer komiteen at Forskningsrådet
utfører forskning knyttet til yrkesdykking i tiden fremover.
Helikoptervirksomheten
er ikke en direkte del av petroleumsvirksomheten, men komiteen vil
bemerke at flygningen har en iboende risiko som må håndteres. Til
tross for en positiv sikkerhetsutvikling etter 1990 var det en tragisk
ulykke i april 2016 som krevde 13 menneskeliv på Turøy utenfor Bergen. Komiteen er ellers
tilfreds med at de felleseuropeiske tilleggsreglene for offshore
helikopteroperasjoner (HOFO-regelverket) ikke anses å omfattes av
EØS-avtalen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener det
er næringen som har ansvaret for sikkerheten, og det forventes at
næringen tilpasser seg endringer i petroleumsvirksomheten og samtidig
styrker sikkerheten i arbeidsmiljøet. Flertallet viser videre til
at Petroleumstilsynet i noen tilfeller må bli tydeligere i sin reaksjonsbruk,
og etterprøve at avvik og pålegg blir fulgt opp. Petroleumstilsynet
må på en aktiv og systematisk måte ta i bruk hele bredden av virkemidler
når det er nødvendig. Flertallet mener
planleggingen av tilsynet kan bli mer målrettet og muligens i større
grad basere seg på RNNP-funn.
Flertallet viser til Safetecs
rapport om utviklingstrekk og bruk av flerbruksfartøy, hovedrapport
ST-12578-2, som er ment som et faglig grunnlag for det partssammensatte
arbeidet med siktemål å komme frem til en mest mulig omforent virkelighetsforståelse. Partene
har blitt involvert og har bidratt underveis i Safetecs utredning.
Den partssammensatte gruppen kom med sine skriftlige innstillinger
til arbeidet 7. mai 2018. Flertallet merker seg at det
er ulike oppfatninger om kvaliteten i Safetec-rapporten og hvorvidt
den gir et riktig bilde av petroleumsvirksomheten.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Stortingets behandling av Representantforslag
61 S (2016–2017) fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti om å gjøre arbeidsmiljøloven gjeldende for petroleumsrelaterte
aktiviteter fra fartøyer på norsk sokkel, jf. Innst. 298 S (2016–2017).
Representantforslaget fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen innen 1. august 2017 utarbeide og sette i kraft en forskriftsendring
om at arbeidsmiljøloven fullt ut skal gjelde for petroleumsrelaterte
aktiviteter (herunder bl.a. konstruksjon, rørlegging, vedlikehold
og fjerning) som skjer fra fartøyer på norsk sokkel.»
Gjennom komiteens
behandling gikk Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti bort
fra dette forslaget og fremsatte i stedet følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen, i samarbeid med partene i arbeidslivet, gjennomgå dagens
regelverk og forskrifter med sikte på å endre arbeidsmiljølovens
virkeområde for regulering og tilsyn med petroleumsaktivitet, slik
at aktivitet utført fra fartøy i tilknytning til petroleumsvirksomhet
omfattes og reguleres av norsk lov.»
Senterpartiet holdt
imidlertid fast på det opprinnelige forslaget, som også ble fremsatt
i innstillingen.
Ved Stortingets
behandling av Innst. 298 S (2016–2017) 23. mai 2017 fikk ingen av
disse forslagene flertall.
Dette medlem mener fortsatt
at arbeidsmiljøloven fullt ut skal gjelde for petroleumsrelatert
arbeid (herunder blant annet konstruksjon, rørlegging, vedlikehold
og fjerning) som blir utført fra fartøyer på norsk sokkel. Dette
vil på en effektiv måte rette opp i eksisterende hull i lovgivningen
som har gitt grunnlag for undergraving av lønns- og arbeidsvilkår
ved petroleumsrelaterte aktiviteter som utføres fra flerbruksfartøyer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen 1. oktober 2018 utarbeide og sette i kraft
en forskriftsendring om at arbeidsmiljøloven fullt ut skal gjelde
for petroleumsrelatert arbeid (herunder blant annet konstruksjon, rørlegging,
vedlikehold og fjerning) som blir utført fra såkalte flerbruksfartøyer
på norsk sokkel.»