Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli, og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Jonny Finstad, Anne Kristine Linnestad, Emilie
Schäffer og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Morten
Stordalen, Bengt Rune Strifeldt og Johan Aas, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslag
232 S (2017–2018) om å sikre at alle ansatte blir sikret virksomhetsoverdragelse
dersom nye aktører vinner anbudene i noen av de utlyste eller planlagt
utlyste jernbanestrekningene i Norge.
Komiteen merker seg at den
pågående jernbanereformen innebærer en kraftig økning i satsingen
på infrastruktur og en bedre organisering av sektoren. Komiteen viser
til at offentlig eierskap og kontroll med infrastrukturen fastholdes,
samtidig som man åpner for mer konkurranse om levering av gode tjenester. Komiteen merker
seg at målet er at passasjerer og næringsliv skal få et enda bedre
tilbud, samtidig som vi sikrer at bevilgningene til jernbanen blir
brukt mest mulig effektivt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at trafikkpakkene utlyses suksessivt de kommende årene, slik
at man får høstet erfaringer underveis. Flertallet merker seg at Jernbanepakke Sør
allerede er utlyst, og at søknadsfristen for tilbydere har gått
ut. Flertallet viser
til at kontraktsignering er ventet i oktober 2018 med trafikkstart
for anbudsvinner fra desember 2019.
Flertallet merker seg at krav
om virksomhetsoverdragelse for alle ansatte vil medføre en stans
i en anbudsprosess som er i tråd med jernbanereformen som Stortinget
har vedtatt. Flertallet viser
til at hensynet til de ansatte er viktig i en anbudsprosess, og
at reglene for virksomhetsoverdragelse gjelder i utlyst anbud, for
å sikre arbeidstakernes rettigheter.
Flertallet påpeker at for å
sikre en økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet og mer jernbane for pengene, trengs
en mer forretningsmessig innretning av jernbanesektoren. Dagens
organisering gir svakere incentiver til å utvikle et bedre produkt
for kundene, både togpassasjerene og godsselskapene. Av klimahensyn
må større deler av veksten i persontrafikken tas av jernbanen, og mer
av godstransporten må flyttes fra vei til tog og sjø. Konkurransen
om å drive persontogtrafikk innrettes slik at togselskapene får
en egeninteresse i å beholde og tiltrekke seg nye reisende. Et viktig
prinsipp for å oppnå forbedringer er å overlate til aktørene selv
å organisere driften slik de mener er mest hensiktsmessig for å
levere bedre kvalitet. Ved å pålegge aktørene å drive på samme måte
som i dag, slik som forslaget til Sosialistisk Venstreparti legger
opp til, vil ikke sektoren kunne oppnå de gevinstene som både samfunnet
og klimaet er avhengige av.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at togtrafikken på alle jernbanestrekningene i Norge skal ut
på anbud, og at trafikkpakke Sør allerede er utlyst og søknadsfristen
for tilbydere har gått ut. Andre strekninger vil komme i løpet av
det neste året. Disse
medlemmer merker seg at dersom en annen aktør enn den som
står for togtrafikken i dag, overtar, betyr det at de ansatte må
begynne å jobbe for det nye selskapet.
Disse medlemmer viser til at
Norsk Jernbaneforbunds hovedtillitsvalgte hos Mantena AS har avdekket
at de ansatte innen renhold og vedlikehold ikke er sikret virksomhetsoverdragelse
dersom en ny aktør skulle vinne anbudene. Disse medlemmer viser til at
det innebærer at alle de ansatte, over 500 personer, risikerer å
få endret betingelser eller miste jobbene sine.
Disse medlemmer har siden starten
vært klare motstandere av hele jernbanereformen. Men når den nå
gjennomføres, ønsker disse
medlemmer å sikre at kundene skal være trygge på at vedlikehold
og renhold av togene blir ivaretatt, og at de ansatte skal få beholde
jobbene sine.
Disse medlemmer understreker
at de som tjener på at renholdere og verkstedarbeidere kan miste jobben,
er selskapene som vinner anbudene. De kan få billigere vedlikehold
og renhold. Disse
medlemmer understreker imidlertid at kundene risikerer at
tjenestene blir dårligere, og det er en katastrofe for de ansatte
det gjelder.
Disse medlemmer merker seg
at krisen knyttet til Luftambulanse-anbudet er et eksempel på hvor
ille det kan gå når anbud gjøres uten å ivareta de ansatte. Disse medlemmer ønsker
å sikre at jernbanereformen, når den først gjennomføres, gjøres
på en måte som ivaretar jernbanetilbudet til folk flest og de ansattes
vilkår på en best mulig måte.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle ansatte blir sikret virksomhetsoverdragelse
dersom nye aktører vinner anbud og overtar togtrafikken i noen av
de utlyste eller planlagt utlyste trafikkpakkene på jernbanen.»
Disse medlemmer påpeker
at jernbanesektoren egner seg dårlig for en ideologisk motivert
markedstenkning, hvor konkurranseutsetting og privatisering fremmes
gjennom udokumenterte påstander om hvor heldig dette skal bli for
utviklingen av jernbanen.
Disse medlemmer registrerer
at den såkalte jernbanereformen til nå ikke har avstedkommet annet enn
økt usikkerhet blant jernbaneansatte, personalmangel i selskapene,
forsinkelser og kanselleringer av togavganger, dårligere regularitet,
mer byråkrati, samt at store utbyggingsprosjekt stadig skyves frem
i tid.
Disse medlemmer konstaterer
at den såkalte jernbanereformen er drevet fram av blind ideologi fremfor
et reelt ønske om å skape pragmatiske løsninger for et bedre togtilbud
for de reisende.
Disse medlemmer påpeker at
den såkalte jernbanereformen i hovedsak handler om å spare penger
og bygge ned en felles eid jernbane gjennom å skape et kunstig og
oppkonstruert konkurransemarked hvor det i realiteten er de jernbaneansattes
lønns-, arbeids- og pensjonsforhold som utgjør konkurransefaktoren.
Disse medlemmer finner det
helt naturlig at Arbeidsmiljølovens kapittel 16 om arbeidstakernes
rettigheter ved virksomhetsoverdragelse gjøres gjeldende for de
jernbaneansatte.