Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Hans Inge Myrvold,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, viser
til representantforslaget om å stoppe direkte elektronisk innsyn
i barns psykisk helse-journaler, samt statsrådens uttalelse om forslaget
i brev til komiteen datert 7. mai 2018. Komiteen viser videre til at
komiteen 26. april 2018 avholdt høring i saken, der Forandringsfabrikken, Press
og Norsk psykologforening deltok. I tillegg har Den norske legeforening
og Norsk barne- og ungdomspsykiatriskforening sendt høringsuttalelser.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at barn og unge som har det vondt, skal få god hjelp, og at det
er helt avgjørende at både de ansatte i barne- og ungdomspsykiatrien
og systemene skaper tillit og trygghet. Det er viktig å sikre at
informasjon som deles, ikke går videre uten samtykke og uten at
barnet er med på å styre dette. Komiteen viser til at innsyn
i egen pasientjournal er en grunnleggende pasientrettighet, og at
elektroniske innsynstjenester er et supplement til retten til innsyn
i pasientjournal på andre måter. Før pasienten har fylt 16 år, har
foreldrene – som hovedregel – innsyn i pasientjournalen
på vegne av barnet sitt. I lovverket vektlegges foreldreansvaret,
og det er viktig at foreldrene får informasjon for å kunne følge
opp barnet sitt på best mulig måte. Samtidig er det svært uheldig
dersom barn som har behov for å snakke fortrolig med behandler,
unnlater å gjøre det fordi de ikke er trygge på at informasjonen
ikke går videre til foreldrene.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen uttrykker at foreldres innsyn i barns
journal reiser noen særskilte utfordringer, og peker på at det derfor
finnes enkelte viktige lovregulerte unntak fra retten til innsyn.
Foreldrenes rett til innsyn i barns pasientjournal endres
ikke fordi det gis elektronisk innsyn. Det betyr at helsepersonell
som skal gjøre journalnotater elektronisk tilgjengelig, må påse
at foreldre ikke elektronisk får innsyn i helseopplysninger de ikke
skal ha innsyn i. Statsråden understreker at det må utvises særlig
aktsomhet dersom foreldre skal få elektronisk innsyn i sitt barns
pasientjournal. Både når barn mottar psykisk helsehjelp og når de
mottar annen helsehjelp, understreker statsråden betydningen av
at foreldres innsyn i pasientjournalen skal ivareta barnas interesser og
hva som er best for det enkelte barnet.
Komiteen merker seg at statsråden
videre viser til at det er opp til de regionale helseforetakene
og det enkelte helseforetaket å avgjøre om det skal tilbys elektroniske
innsynstjenester, og at Helsedirektoratet og Direktoratet for e-helse
har orientert helseregionene om hvilke hensyn som må ligge til grunn
ved innføring av elektroniske innsynstjenester, herunder særlige
hensyn når foreldre gis innsyn i barns journalnotater. Det gjelder
blant annet vurdering av forsvarlighet, barns beste, begrensninger
i innsynsretten og viktigheten av opplæring og veiledning av helsepersonell
som skal vurdere hvilke opplysninger som skal gjøres tilgjengelig
på denne måten. Foreldre kan i dag få elektronisk innsyn i pasientjournal
til barn under 12 år i Helse Vest og i Helse Nord. Helseregionene
melder ifølge statsråden at det er stor bevissthet om ansvaret som
ligger i både å innføre tjenestene og å ivareta forsvarlig pasientbehandling. Begge
regioner har innført særskilte rutiner og driver kontinuerlig opplæring
av personell. Statsråden mener utfordringen i hovedsak ligger i
møtet mellom barnet og behandleren og hvordan barnet sikres god
informasjon om hva som vil bli formidlet videre til foreldrene, og
hva som ikke blir formidlet. Dette vil være uavhengig av om informasjonen
gjøres tilgjengelig digitalt eller gis via andre kanaler som telefon
eller brevpost. Statsråden har derfor vært tydelig på at dette må
være en del av samtalen med barnet i en del av pakkeforløpene for
psykisk helse.
Komiteen viser også til at
statsråden informerer om at han vil be Helsedirektoratet vurdere
om det er behov for å orientere helseregionene ytterligere om forhold
de må være særlig oppmerksomme på ved elektronisk innsyn, og at
denne vurderingen blant annet bør omfatte de utfordringer som ligger
i umiddelbar elektronisk tilgjengelighet for foreldre.
Komiteen vil understreke at
det kun er i trygge omgivelser at et barn vil kunne åpne seg i fortrolighet
til fagpersoner, og at det tar tid å bygge opp tillitsfulle relasjoner.
Det er ofte en nødvendig forutsetning at barn føler seg trygge på
at informasjon ikke videreformidles til foreldrene hvis de skal
tørre å fortelle om alvorlige forhold i hjemmet. Mange barn har
liten tillit til voksne fordi de har erfaringer med ulike former
for omsorgssvikt. Komiteen har
derfor full forståelse for at barn innen psykisk helsevern kan ha
behov for beskyttelse fra egne foreldre. Foreldrene kan vise seg
å være selve årsaken til barnas problemer. Dette er derfor en problemstilling
som det må finnes gode løsninger på. Barn som av ulike grunner må
beskyttes fra foreldres innsyn, må føle seg helt trygge på at foreldrene
ikke har tilgang til informasjon foreldre ikke bør ha. Lykkes man
ikke med å skape denne tryggheten, vil man heller ikke kunne forvente
å lykkes med å hjelpe barnet.
Komiteen viser til Innst. 361
L (2016–2017), der blant annet barns medvirkning og medbestemmelse ble
behandlet i forbindelse med forslag til lovendringer i Prop. 75
L (2016–2017). Formålet med disse lovendringene var å bl.a. å styrke,
bevisstgjøre og tydeliggjøre barn og unges rettsstilling som pasienter
og brukere. En av endringene var å innføre en snever adgang i pasient-
og brukerrettighetsloven til ikke å informere foreldre som har foreldreansvaret,
også for barn under 12 år. Det skulle også komme tydeligere frem
i pasient- og brukerrettighetsloven at barn mellom 12 og 16 år i
spesielle tilfeller har selvstendig rett til å samtykke til helsehjelpen.
Komiteen er glad for at det
i proposisjonen understrekes helt tydelig at det er vurderingen
av hva som vil være det beste for barnet, som skal være avgjørende når
helsepersonell, etter samtale med barnet, avgjør om informasjon
skal deles med foreldre. Komiteen anerkjenner at viktige
hensyn vil kunne trekke i hver sin retning, men at det er vurderingen
av hva som vil være det beste for barnet, som skal være avgjørende.
Komiteen vil understreke at
alle pasienter, unge som eldre, skal være godt ivaretatt i norsk
helsetjeneste. Vanligvis vil det være i barn og unges egen interesse
at de som har foreldreansvaret, får nødvendig informasjon for å
kunne ivareta og støtte dem på best mulig måte, men at dette ikke
vil gjelde i de tilfeller der foreldrene er årsaken til barnets
problemer og barnet risikerer represalier eller ytterligere press
hjemme dersom foreldrene har innsyn. Automatisk innsyn for foreldre
i barnas journaler kan derfor skape en utrygghet og gjøre at barn
og unge mister tillit til hjelpeapparatet. Dermed er det en risiko
for at barn som skulle hatt hjelp, ikke får nødvendig oppfølging
som barn, og dermed får enda større behov for helsehjelp som voksne,
og med det redusert livskvalitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener
derfor det er viktig at det i aktuelle tilfeller kun gis begrenset
informasjon som er nødvendig for at foreldrene skal kunne oppfylle
foreldreansvaret. Flertallet vil
understreke at vi må forsikre oss om at systemene er så gode at
barn og unge som trenger beskyttelse fra foreldres innsyn, får det. Flertallet viser til
at hovedregelen er at både barnet og foreldrene skal informeres
når det ytes helsehjelp til barn under 16 år, men at man alltid
må forsikre seg om at unntaksbestemmelsene følges i alle aktuelle
tilfeller. Det blir viktig at helsepersonell, i de aller fleste
tilfeller, snakker med barnet og vurderer om informasjonen bør videreformidles,
ut ifra hva som vil være til barnets beste. Flertallet viser til at barn
som utsettes for vold, overgrep og annen omsorgssvikt fra foreldrene
sine, er særlig sårbare. Dette fordrer derfor at helsepersonell
alltid og fortløpende må foreta en grundig vurdering, og undersøke
nøye gjennom samtale med barnet der det er hensiktsmessig, om informasjon
bør og kan gis til foreldrene.
Flertallet viser til at helsepersonell
plikter å gjøre vurderinger av når man bør eller må skjerme deler
av innholdet i en journal for innsyn, men at det er flere eksempler
på at foreldre som ikke burde hatt innsyn, likevel har fått det. Flertallet understreker
viktigheten av gode rutiner og at det må sikres høy bevissthet blant
fagfolk for å sikre at informasjon som bør unntas foreldres innsyn,
faktisk unntas. Flertallet viser
til journalreglene, som er formulert slik at man har en
plikt til å nedtegne informasjon fra behandling umiddelbart.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at dersom foreldre da
har umiddelbart elektronisk innsyn, er det svært viktig at det er
gode rutiner for at man reelt sett har mulighet til å trygge barn
og unge og sikre at det foreldrene ikke bør få innsyn i, heller
ikke videreformidles til foreldrene elektronisk.
Dette flertallet har en helt
tydelig forventning om at ethvert elektronisk system har enkle og
intuitive programmer som på en enkel måte kan sperre deler av innholdet
i en journal for innsyn. Helsepersonell må også gis grundig opplæring
i unntaksbestemmelsene for å unnta informasjon fra foreldrene, og
det må legges til rette for at helsepersonell både har tid og rom
til å gjøre disse viktige vurderingene. Dette flertallet mener det
er viktig og hensiktsmessig at det følges nøye med på om foreldres
innsyn i elektroniske journaler får uheldige utslag som kan svekke
barn og unges tillit til helsetjenesten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener målet med
psykisk helsevern for barn og unge er at barn og unge skal få best
mulig hjelp med sine psykiske plager. Disse medlemmer viser til høringssvarene
fra Den norske legeforening, Forandringsfabrikken, Norsk psykologforening,
Press og Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening, som alle mener
barn og unge vil få bedre hjelp om det ikke er direkte elektronisk
innsyn i barnas journaler i psykisk helsevern. Ingen høringssvar mener
det er klokt å opprettholde direkte elektronisk innsyn. Disse medlemmer mener
Stortinget bør lytte til rådene fra fagpersonene og fra barn og
unge, som alle ønsker å stoppe direkte elektronisk innsyn.
Disse medlemmer mener at regjeringen
bør instruere helseforetakene om at praksisen med direkte elektronisk
innsyn for foreldre i barnas psykisk helse-journaler skal opphøre.
Helseforetakene som ikke har direkte elektronisk innsyn i barns
journaler i dag, skal ikke starte med slikt innsyn. Foreldrenes
lovfestede innsynsrett skal bevares. Uten direkte elektronisk innsyn kan
det da søkes om innsyn via behandleren, som dermed får mulighet
til å gjøre en ekstra vurdering av om noe av informasjonen bør skjermes,
og hvordan barnet kan involveres i prosessen med innsyn slik at
barnet beholder tilliten til behandleren og på den måten får bedre
hjelp med sine psykiske plager.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle journaler for barn under tolv
år automatisk skal være sperret for elektronisk innsyn via helsenorge.no,
men at behandlere kan åpne slik tilgang når det vurderes hensiktsmessig
og trygt.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til mindretallsforslaget
som ble fremmet av Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre
i Innst. 361 L (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
løpende evaluere endringene i pasient- og brukerrettighetsloven
om plikten til å informere foreldre, for å sikre at innføringen
av unntaket fra plikten til å informere foreldrene sikrer barns
beste. Stortinget orienteres på egnet måte og senest innen tre år.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil presisere
at ingen av høringssvarene, og heller ikke disse medlemmer, ønsker å endre
foreldres rett til innsyn. Innsynsretten er en viktig sikkerhetsventil
som gjelder også i de helseregionene som i dag ikke har elektronisk
innsyn. Forslaget er å endre måten innsynet praktiseres på, slik
at det blir tryggere og bedre for både barn, foreldre og behandler. Disse medlemmer vil
understreke betydningen av godt samarbeid mellom foreldre, behandler
og barn og at innsyn er ett element i dette. Det er viktig at informasjonen
overbringes på en måte som skaper best mulig grunnlag for at foreldre
kan være støttende for barna sine, og som sikrer barna best mulig hjelp. Disse medlemmer mener
informasjon bør formidles på en måte som er tilpasset foreldrene,
og at den formidles i samarbeid med barnet. Det vil gi mer og bedre
innsyn i barnets situasjon enn avlesning på nettet via direkte elektronisk
innsyn. Disse medlemmer ber
regjeringen jobbe videre med forbedring av foreldres innsynsrett
i barns journaler, slik at dette gjøres på en måte som sikrer barna
god hjelp og foreldrene god informasjon.
Disse medlemmer viser til arbeidet
i Helse Nord med å forsøke å fjerne farer i systemet med direkte elektronisk
innsyn i barns psykisk helse-journaler. Helseforetaket har rapportert
at selv med alle nye tiltak ville det gjenstå en alvorlig fare (rød
sone) og syv moderate farer (gul sone). Disse medlemmer mener dette
viser at direkte elektronisk innsyn ikke er egnet for bruk på psykisk
helse-journaler til barn og unge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at helsepersonell
har et selvstendig ansvar for å vurdere om det er forsvarlig å gi
foreldrene mulighet for elektronisk innsyn i sitt barns journal.
Hvis innsyn vurderes som uforsvarlig, kan helsepersonell nekte innsyn.
Dette forutsetter at helsepersonellet kjenner til muligheten for
nekting og har fått opplæring i hvordan det gjøres, og at de er
bevisst på å alltid – ved alle konsultasjoner – måtte vurdere om
slikt innsyn bør nektes. Disse medlemmer mener imidlertid
at systemet med direkte elektronisk innsyn, som er innført i Helse
Nord og Helse Vest, innebærer en betydelig sikkerhetsrisiko og fare
for menneskelige feil. Disse
medlemmer mener alle helseforetak må sikre opplæring av helsepersonell
i mulighet for stenging av elektronisk innsyn i journalsystemer,
og i hvilke tilfeller dette er aktuelt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, vil påpeke at spørsmålet om innsyn
i barnets journal må balanseres mellom hensynet til barnet som må
sikres beskyttelse, og foreldre som har barn i psykisk helsevern,
og som må kunne ivareta sitt foreldreansvar. I tilfeller hvor barn
utsettes for omsorgssvikt, vil foreldres innsyn i journal kunne
være skadelig for barnet. For øvrig skal også barn etter hvert som
de modnes, i økende grad ha selvråderett. Flertallet vil
i denne sammenheng peke på høringsuttalelsen fra Norsk psykologforening,
der det påpekes at barn, som en del av den økende graden av selvråderett,
må kunne innrømmes et privat rom. Foreldre skal ikke ha uinnskrenket
innsynsrett i sine barns tanker og følelser. Dette gjelder særlig
for ungdommer som i økende grad skal finne sin egen identitet og
vei i livet.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Norsk psykologforening
i sin høringsuttalelse til komiteen peker på at en hovedutfordring
er at journalreglene i dag er formulert slik at man har en plikt
til umiddelbart å nedtegne informasjon fra timene, og at når journalsystemet
er rigget slik at man umiddelbart får elektronisk innsyn, utfordrer
det prinsippet om at man må ha mulighet til reelt å ivareta unntaksbestemmelsene
om foreldres innsyn.
Dette medlem mener det er viktig
å sikre at det ikke lenger er plikt til umiddelbar journalføring
fra timene, for å sikre at unntaksbestemmelsene om foreldres
innsyn kan praktiseres på en god måte. Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at det ikke lenger er plikt
til umiddelbar journalføring etter behandling i psykisk helsevern,
slik at det ikke gis umiddelbart elektronisk innsyn.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, vil understreke at de aller fleste
foreldre tar sitt foreldreansvar på største alvor og bestreber seg
på å ivareta omsorgen for barna sine. Flertallet vil også fremheve
at foreldre som har barn i psykisk helsevern, må kunne ivareta sitt foreldreansvar,
for eksempel ved å kunne følge barnets behandling, få anledning
til å hjelpe barnet sitt og følge opp eller utfordre og etterprøve
helsepersonells behandlingsvalg. Det er imidlertid avgjørende at
unntaksbestemmelsene praktiseres klokt, både for barn som trenger
beskyttelse fra foreldrene, og for å sikre barn økende grad av selvråderett
fram til de blir myndige.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det er uheldig å fravike prinsippet
om umiddelbar nedtegnelse av journalnotat. Det kan bidra til en svært
uheldig praksis med bruk av «doble journaler» og vil kunne være
en svekkelse av pasientsikkerhetsarbeidet.