Sammendrag
av rapporten
Norges Bank er landets
sentralbank, og virksomheten er regulert i lov av 24. mai 1985 nr.
28 om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven). Norges Bank
er et eget rettssubjekt, eid av staten. Etter Grunnloven § 33 er
Norges Bank landets sentralbank.
Som sentralbank og
forvalter av Statens pensjonsfond utland (SPU) er institusjonen
gitt stor tillit. Hovedstyret har den utøvende og rådgivende myndigheten
etter sentralbankloven. Det leder virksomheten og forvalter sentralbankens
midler.
Etter Grunnloven
§ 75c tilkommer det Stortinget «(…) at føre Opsyn over Rigets Pengevæsen».
Oppgaven ivaretas blant annet gjennom Norges Banks representantskap,
som er oppnevnt av Stortinget. Representantskapet fører tilsyn med
at hovedstyret utøver virksomheten innenfor fastsatte rammer. Representantskapets tilsynsrolle
er hjemlet i sentralbankloven. Det er representantskapets oppgave
å velge Norges Banks revisor, fastsette årsregnskap og vedta bankens
budsjett.
Det er regulert i
sentralbankloven § 30 at «Representantskapet skal minst én gang
årlig legge fram for Stortinget sin uttalelse om hovedstyrets protokoller
og tilsynet med banken, jf. § 5 fjerde ledd femte punktum». Uttalelsen
om tilsynet er omtalt i de ulike kapitlene i rapporten.
Det ble redegjort
for prioriteringer i tilsynsarbeidet i rapporten til Stortinget
for 2016, Dokument 9 (2016–2017). De prioriterte oppgavene er gjennomført.
Oppfølging av vedtatt strategi for representantskapet og gjennomføring
av planlagt tilsyn etter godkjent tilsynsplan er beskrevet i rapporten.
Det redegjøres for tilsynet med hovedstyrets styring og kontroll
på overordnet nivå, innenfor sentralbankvirksomheten og i kapitalforvaltningen.
Norges Banks virksomhet
er beskrevet på overordnet nivå. Det vises til utdypende informasjon
i Norges Banks årsmelding og regnskap for 2017, årsrapport om forvaltningen
av Statens pensjonsfond utland for 2017 samt øvrige rapporter og
publikasjoner utgitt av Norges Bank.
Statens pensjonsfond
forvaltes av Finansdepartementet. Statens pensjonsfond utland plasseres
som innskudd på konto i Norges Bank. Norges Bank skal i eget navn
plassere kroneinnskuddet i en investeringsportefølje utenfor Norge.
Forvaltningen gjennomføres etter nærmere regler fastsatt av departementet
i mandat for forvaltningen av Statens pensjonsfond utland. Hovedstyret
har ansvaret for å påse at retningslinjene for fondet overholdes.
Representantskapet
har behandlet saker fra hovedstyret om styring av risiko og internkontroll
og merket seg at hovedstyret følger opp virksomheten gjennom prinsipper
og retningslinjer og behandling av periodisk rapportering. Det er
ikke avdekket vesentlige hendelser eller brudd gjennom året som
har medført svekket internkontroll. Hovedstyret er bedt om å holde
representantskapet orientert om gjennomføringen av risikoreduserende
tiltak.
Hovedstyrets gjennomføring
av strategier og handlingsplaner samt ressursbruk er omfattet av
tilsynet. Representantskapet har tatt hovedstyrets årlige gjennomgang
og oppdateringer av prinsipper for virksomheten til etterretning.
Etter representantskapets
behandling av tilsynsrapporter oversendes disse til hovedstyret
for oppfølging. Hovedstyret blir bedt om å redegjøre for sine vurderinger,
og det er av særskilt betydning at vektlegging av risikoer og eventuelle
tiltak kommer fram. Det er gjort en systematisk gjennomgang av oppfølgingspunkter
i rapporter fra tidligere tilsynsgjennomganger. Representantskapet
har mottatt svarbrev fra hovedstyret der det gis en redegjørelse
for hovedstyrets vurdering til seks rapporter fra tidligere år.
Oppfølgingspunktene, som i hovedsak omfatter temaer innenfor virksomhetsstyring,
er beskrevet i rapporten. Hovedstyrets siste svarbrev inngår som
vedlegg 2 i rapporten. Representantskapet har merket seg redegjørelsene
fra hovedstyret til disse sakene. Sentrale temaer vil fortsatt være
omfattet av risikovurderinger og prioriteringer i framtidig tilsynsarbeid.
I 2017 har representantskapet
behandlet fire tilsynsrapporter. Det er utført tilsynsgjennomganger
av forvaltningen av valutareservene og styring av og kontroll med
datterselskaper i eiendomsforvaltningen. Til disse har det ikke
vært merknader med oppfølgingspunkter. Innenfor forvaltningen av
SPU er det behandlet en tilsynsrapport om etablering av strategier,
herunder sammenhengen mellom strategiske valg, forventninger om
avkastning og kostnadseffektivitet i forvaltningen av SPU. Utgangspunkt
for denne gjennomgangen er blant annet oppfølging fra budsjettbehandlingen
for 2017. Videre er det behandlet en tilsynsrapport om risiko knyttet
til markedsreguleringer.
Til konklusjonene
i de to siste rapportene ble det gitt flere oppfølgingsspørsmål
som hovedstyret ble anbefalt å vurdere. Hovedstyret har beskrevet
bakgrunnen for den praksisen som er valgt for Norges Bank, i brev
til representantskapet. Dette er detaljert behandlet i rapporten,
og representantskapet konkluderte med at Norges Banks prinsipper
og prosesser for styring og kontroll, inkludert risiko-, resultat-
og kostnadsoppfølging, fortsatt vil være sentrale i tilsynsarbeidet.
Arbeidet videreføres slik at kontinuiteten med å følge opp risikobildet
for Norges Bank i særskilte gjennomganger og løpende tilsynsaktiviteter
blir ivaretatt.
Representantskapet
har merket seg redegjørelsene fra hovedstyret, og har ikke hatt
ytterligere kommentarer til hovedstyrets behandling.
Det er behandlet
en attestasjonsuttalelse fra Deloitte AS om utvikling og kommunikasjon
av ansvarlig forvaltningsvirksomhet med grunnlag i mandatet for
SPU. Rapporten har gitt anbefalinger til hovedstyret og Norges Bank
for oppfølging, og dette arbeidet følges i tilsynet i 2018. Attestasjonsrapporten
er offentlig tilgjengelig. Det er ytterligere planlagt to tilsynsgjennomganger innenfor
området ansvarlig forvaltning i 2018.
En tidligere planlagt
tilsynsgjennomgang om hovedstyrets håndtering av alvorlige trusler
og kriser ved forvaltningen av SPU ses i sammenheng med ny samlet risikovurdering
i løpet av 2018.
Hovedstyrets protokoller
er et viktig grunnlag for representantskapets tilsyn. Protokollene
gir en god oversikt over hovedstyrets saksomfang og er et utgangspunkt
for å be om tilleggsinformasjon eller ytterligere redegjørelser.
Mange av sakene som hovedstyret har behandlet, er også lagt fram
for representantskapet.
I det løpende tilsynet
har representantskapet høy oppmerksomhet på at virksomheten i Norges
Bank samlet sett er eksponert for betydelig risiko, blant annet knyttet
til markeder, fysisk sikkerhet og IT-sikkerhet. Det er blant annet
fulgt med på utviklingen i eiendomsforvaltningen, eierskapsutøvelse
og ansvarlig forvaltning, ekstern porteføljeforvaltning og rapportering
om avkastning og risiko. Hovedstyret har gjennom året oversendt
vurderinger av risikosituasjonen for Norges Banks virksomhet. Representantskapet
har gjennom denne rapporteringen fulgt opp vesentlige risikoområder.
Representantskapet
har fastsatt Norges Banks årsregnskap for 2017. Ved behandlingen
av årsregnskapet og øvrig rapportering om ressursbruken gjorde representantskapet
grundige vurderinger og anmodet hovedstyret om utfyllende informasjon.
Representantskapet
skal ha høy oppmerksomhet på behandlingen av Norges Banks budsjetter.
Etter representantskapets
vurdering har hovedstyret besvart de to temaene om fastsettelse
av strategier og mål samt kostnadssammenligninger og analyser som representantskapet
ba om å få belyst i forbindelse med budsjettvedtaket for 2017. Hovedstyret
har vist til at oppdraget med forvaltningen av SPU følger av mandat og
overordnede strategier gitt av Finansdepartementet.
Ved behandlingen
av budsjettet for 2018 har representantskapet videreført oppfølgingen
av kostnadsutviklingen i Norges Bank. Representantskapet merket seg
at kostnadene som presenteres for forvaltningen av SPU, ikke uten
videre kan sammenstilles med sammenligningsgrunnlaget, blant annet
fordi skillet mellom aktiv og passiv forvaltning ikke er skarpt.
For å sikre en tilstrekkelig kostnadsbevissthet er representantskapet opptatt
av at relevante kostnadssammenligninger benyttes for å vurdere utviklingen
i ressursbruken.
For SPU var det i
budsjettframlegget vist til Finansdepartementets kostnadssammenligninger.
Hovedstyret ble bedt om å redegjøre.
Oppfølgingen er i
tråd med Finansdepartementets brev om kostnadsrammen for forvaltningen
av SPU i 2018.
Allmennheten har
innsyn i representantskapets virksomhet gjennom protokollene og
den årlige rapporten til Stortinget.