Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen
og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget
i brev av 9. mai 2018 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til det tidligere
arbeidet som er gjort under både regjeringen Stoltenberg II og regjeringen
Solberg når det gjelder skattlegging av finansielle tjenester. Målet
har hele tiden vært å finne en god modell med utgangspunkt i at
det skal innføres en avgift som skal være et alternativ til det
unntaket finansielle tjenester har fra merverdiavgift, herunder
at den nye avgiften skal ha mest mulig av merverdiavgiftens nøytrale egenskaper,
og at innenlandske og utenlandske tilbydere skal være mest mulig
likt stilt i avgiftssystemet.
Komiteen viser til at regjeringen
Stoltenberg II i sitt forslag til statsbudsjett for 2013 omtalte
det pågående arbeidet med å innføre en aktivitetsskatt for finanssektoren,
jf. Prop. 1 LS (2012–2013). I Prop. 1 LS (2013–2014) presentertes
en skisse til en todelt modell hvor man kunne innføre en generell
merverdiavgift på gebyrbelagte finansielle tjenester og innføre
en avgift på margininntekter i finanssektoren. Det ble slått fast
i proposisjonen at en slik helhetlig avgiftslegging av merverdien
i finanssektoren ville representere en nyskapning i internasjonal
sammenheng og ville reise en rekke kompliserte problemstillinger.
Videre skrev regjeringen Stoltenberg II at det ville være et betydelig
regelteknisk arbeid som måtte gjøres før et konkret forslag kunne presenteres
for Stortinget.
Komiteen viser til at både
Finanskriseutvalget (NOU 2011:1) og Skatteutvalget (NOU 2014:13)
har pekt på de uheldige økonomiske virkningene av merverdiavgiftsunntaket
i finansiell sektor. Sistnevnte utvalg har i et eget kapittel diskutert
innføring av merverdi på finansielle tjenester. Utvalget mente at
merverdiavgiftsgrunnlaget burde utvides til å omfatte finansielle
tjenester som ytes mot konkrete vederlag i form av gebyrer, provisjon
mv., for eksempel skadeforsikring. Videre mente utvalget at en burde
beskatte margininntektene i finanssektoren, og at en aktivitetsskatt
burde være en egnet modell å jobbe videre med. Dette pekte også
Finanskriseutvalget på i sin utredning. Skatteutvalget konkluderte
med at Finansdepartementet burde jobbe videre med å løse disse problemene,
noe regjeringen Solberg sluttet seg til, jf. Meld. St. 4 (2015–2016)
Bedre skatt. Komiteen viser
til at regjeringen i denne meldingen tok sikte på å fremme forslag
i tråd med dette tidligst i budsjettet for 2017. Flertallet i finanskomiteen sluttet
seg til en innføring av en slik finansskatt fra 2017, jf. Innst.
273 S (2015–2016).
Komiteen viser til at Stortinget
innførte en enklere form for skattlegging på finansielle tjenester
i budsjettet for 2017, jf. Prop. 1 LS (2016–2017) og Innst. 3 S
og 4 L (2016–2017). Som forslaget også tar opp, ble det innført
5 pst. høyere skatt på lønn, og selskapsskatten ble beholdt uendret
på 25 pst. for finanssektoren, selv om den generelle satsen ble
satt ned. På denne måten ble lønn og overskudd beskattet noe tyngre
for å dekke inn deler av provenytapet. Finanskomiteens flertall
sluttet seg til dette forslaget. Samtidig viser komiteen til at en samlet komité
ønsket en ny vurdering av innretningen på finansskatten i lys av
Hjelmengutvalgets arbeid opp i mot EØS-rettslige problemstillinger,
og videre med tanke på den relative fordelingen mellom lønn og overskudd
i fastsettelsen av finansskatten.
Komiteen viser til brev fra
finansministeren av 9. mai 2018 med hennes uttalelse til representantforslaget.
Komiteen merker seg at regjeringen
er i gang med å vurdere forbedringene i finansskatten, og at en slik
vurdering er en del av Jeløya-erklæringen. Herunder viser komiteen til
vurderingen regjeringen nå foretar rundt å øke andelen finansskatt
på selskapenes overskudd og redusere andelen skatt på lønn, slik
Stortinget har uttalt.
Komiteen viser til at statsråden
mener at dagens finansskatt har svakheter, men at hun er trygg på
at den norske finansnæringen vil fortsette å kunne betale dagens
finansskatt og samtidig levere gode tjenester. Statsråden viser
til at finansskatt på lønn er innført både i Danmark og Island med
en høyere sats enn den norske.
Komiteen viser til at statsråden
mener det er for tidlig å konkludere med noen av løsningene på dette tidspunkt.
Finansministeren skriver i sin uttalelse at det å legge beskatning
på overskudd vil forsterke enkelte av de svakhetene dagens finansskatt
allerede har. En slik endring vil gjøre det mindre lønnsomt å investere
i finansnæringen og kan føre til økt flytting av overskudd.
Komiteen viser til at statsråden
advarer mot å innføre en finansskatt på overskudd som en forskuddsvis
terminskatt. Dette vil kreve nye elektroniske løsninger og vil være
svært krevende å utvikle for implementering fra og med inntektsåret
2019.
Forslaget om å fjerne
hele lønnsdelen av finansskatten mener statsråden det er for tidlig
å konkludere på, og viser til at det ikke er mulig å få dette godt
nok utredet til å legge frem forslag til endringer i budsjettet
for 2019.
Komiteen viser til at det er
bred enighet om at dagens finansskatt har svakheter.
Komiteen viser til at finansnæringen
har hatt nedbemanning over flere år i takt med ny teknologiinnføring,
innføring av mer selvbetjening og bruk av kort. Finansforbundets
tall viser at sparebankene har økt nedbemanningen kraftig fra 1,4
pst. i 2016 til 4,0 pst. i 2017. Forretningsbankene ligger høyre
i nedbemanning, men har en utflating fra ned 5,9 pst. i 2016 til
ned 4,8 pst. i 2017.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for finansskattens innføring var skatteforliket av 2016. Det var
et bredt flertall som da stod bak en skatt på finansielle tjenester,
med frist for innføring fra 2017. Siden det for 2017 ikke lot seg
gjennomføre å lage en modell bygd på merverdiavgift, ble det innført
en forenklet finansskatt som i dag gjelder.
Komiteen ønsker å få en sluttvurdering
av hvorvidt modellen bygd på merverdiavgift som skissert i statsbudsjettet
for 2014, lar seg gjennomføre eller ikke, herunder de EØS-rettslige
vurderingene i lys av Hjelmengutvalgets arbeid, som regjeringen
selv nevner i sitt svarbrev. Komiteen viser til at Stortinget
har bedt om en slik vurdering i Innst. 3 S (2016–2017).
Komiteen viser videre til at
flere høringsinstanser har pekt på forslaget om økt selskapsskatt
betalt gjennom terminvise innbetalinger. Også dette forslaget ønsker komiteen å
få ytterligere vurdert av regjeringen.
Komiteen mener det er viktig
at man prioriterer opp arbeidet med å vurdere bedre løsninger og
innretninger for en fremtidig finansskatt. Under budsjettforhandlingene
for 2017 valgte man en enkel modell. Det skyldes at det ikke var
mulig å få på plass en løsning som ivaretar flere av merverdiavgiftens
nøytralitetsegenskaper allerede i 2017.
Det har også blitt
understreket av finanskomiteen i tidligere merknader at man ønsker
spesielt å se på forholdet mellom selskapsskatt og lønnsskatteelementet. Komiteen mener
dette nå haster, og vil tydelig be regjeringen følge opp dette arbeidet
raskt.
Komiteen fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa vurdere om utvida grunnlag for meirverdiavgift på
finansielle tenester og avgift på margininntekter er ein modell
som det framleis bør jobbast med å innføre eller ikkje. Vidare ber Stortinget
regjeringa om å gi ei vurdering av forslaget om forhøgd selskapsskatt
som vert betalt inn i terminar. Stortinget ber regjeringa komme
attende til Stortinget med omtale av dette på eigna måte, seinast
i statsbudsjettet for 2019.»
«Stortinget
ber regjeringa komme attende til Stortinget på eigna måte, seinast
i samband med statsbudsjettet for 2020, med framlegg om ei provenynøytral omlegging
av finansskatten og der forhøgd arbeidsgivaravgift vert fjerna.»
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Framstegspartiet og Venstre,
viser til at det er brei semje om at dagens finansskatt har svakheiter.
Det hastar med å få ei avgjerd på å endre innretning på finansskatten,
der det ekstra påslaget i arbeidsgivaravgifta utgår, slik at finansskatten
ikkje vert knytta opp imot antal tilsette og slik sett går direkte
ut over norske arbeidsplassar.
Fleirtalet viser til svarbrevet
frå finansministeren der det framgår at det ikkje er mogeleg å greie godt
nok ut ei fjerning av heile lønsdelen innan framlegging av statsbudsjettet
for 2019. Fleirtalet meiner
det er viktig at saka er tilstrekkelig gjort greie for og støttar at
delar av utgreiinga kjem i 2019 og resten i 2020.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er viktig
at skatteregimet for finansnæringen er forutsigbar og langsiktig.
Derfor vil disse
medlemmer understreke sitt syn om at en modell med annen innretning
for skattlegging av finansielle tjenester må være bedre enn dagens
modell og være robust over tid. Disse medlemmer imøteser resultatet
av regjeringens vurdering av finansskatten, i tråd med regjeringserklæringen.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne vil understreke at det er særdeles uheldig å ilegge
en ekstra skatt på arbeidskraft i finansnæringen. Dette er en næring
som allerede merker presset fra automatisering og presset vil ikke
avta. Dette medlem viser
til at Finans Norge har anslått at 25 000 arbeidsplasser kan forsvinne
før 2025. Det er halvparten av dagens arbeidsplasser i næringen.
Å øke kostnadene på arbeidskraft vil bidra til å akselerere denne
prosessen. Dette
medlem viser til at Miljøpartiet De Grønne derfor foreslo
å reversere regjeringens forslag om økt avgift på sysselsatte i
banknæringen i forbindelse med budsjettbehandlingen for statsbudsjettet
2017. For å dekke inn provenytapet foreslo Miljøpartiet De Grønne i
stedet å øke skattesatsen på overskudd i finansiell sektor fra 25
pst. til 28,5 pst.