1.2.3 Forslag om nytt utvisningsgrunnlag
Departementet opprettholder
forslaget i proposisjonen om at en utlending som omfattes av reglene
om utelukkelse i utlendingsloven § 31 første ledd bokstav a til
c (tilsvarende flyktningkonvensjonen artikkel 1F), annet ledd (endelig
dom for en særlig alvorlig forbrytelse og som av den grunn utgjør
en fare for det norske samfunnet) eller tredje ledd (forlot hjemlandet
kun for å unngå straffereaksjoner), skal kunne utvises etter nytt utvisningsgrunnlag
i utlendingsloven §§ 66, 67 og 68.
Departementet mener
det er uheldig at personer som har begått så alvorlige handlinger
at de kan ekskluderes fra flyktningstatus, etter dagens regelverk
ikke kan utvises eller nektes oppholdstillatelse. Dagens ordning strider
etter departementets mening mot den alminnelige rettsoppfatning
og undergraver asylinstituttets eksklusjonsregler.
I høringsinnspillene
ble det av flere instanser vist til at forhold som gir grunnlag
for eksklusjon, i de fleste tilfeller vil være sammenfallende med
grunnlag for utvisning etter gjeldende utvisningsgrunnlag i loven
§ 66 første ledd bokstavene b og c og annet ledd bokstav b tredje
og fjerde alternativ. Noen av høringsinstansene påpeker også at
eksklusjonsreglenes formål ikke er å beskytte vertslandet mot farlige
og kriminelle personer, men å utelukke dem fra de spesielle rettighetene
man oppnår gjennom å ha status som flyktning. De samme påpeker videre
at hensynet bak utvisning er innvandringsregulerende hensyn som
kontroll og nødvendig tillit mellom søker og myndigheter, samt sikkerhetshensyn.
Det blir vist til at det ved utvisning og adgang til å nekte opphold etter
utlendingsloven § 126 om grunnleggende nasjonale interesser mv.
allerede gjøres en vurdering av om utlendingen er en fare for samfunnet
per i dag.
Departementet er
enig i at det kan forekomme tilfeller hvor gjeldende grunnlag for
utvisning også dekker handlinger som nevnt i § 31. I mange av sakene
som omfattes av eksklusjon, vil det imidlertid kunne dreie seg om
tilfeller hvor utlendingen ikke er dømt for handlingen, eller at
utlendingen har flyktet nettopp for å unngå straffeforfølgning i
hjemlandet. I slike tilfeller er det etter gjeldende rett ikke et
utvisningsgrunnlag. Videre er det ikke nødvendigvis slik at svært
alvorlige handlinger som utlendingen har begått, innebærer en nåværende
og fremtidig trussel som tilsier at vedkommende kan utvises av hensynet
til «grunnleggende nasjonale interesser», jf. § 126. Det pekes i
proposisjonen på at det likefullt er gode grunner for at slike handlinger skal
kunne lede til utvisning der dette ikke fremstår som et uforholdsmessig
tiltak.
På lik linje med
enhver utvisningssak må det også her vurderes konkret hvorvidt utvisning
vil være et uforholdsmessig tiltak overfor utlendingen selv eller
de nærmeste familiemedlemmene.
De foreslåtte utvisningsgrunnlagene
omfatter både utlendinger som er ekskludert, og utlendinger som
ville ha blitt ekskludert dersom vedkommende hadde søkt om beskyttelse
ved ankomsten til Norge. Det er dermed ikke et vilkår at søkeren
har søkt om beskyttelse eller har behov for beskyttelse (inklusjon)
for at de foreslåtte utvisningsreglene skal komme til anvendelse.
Utvisning innebærer
normalt at utlendingen meldes inn i SIS, slik at andre Schengen-land
også får kunnskap om forholdet. Dette vil forhindre at utlendingen gis
flyktningstatus i et annet land. Tvangsmidler, slik som bestemt
oppholdssted og beslag av reisedokumenter, vil også kunne benyttes
i disse sakene.
Når det gjelder innreiseforbudets
lengde, har det vært noen kritiske høringsinnspill til forslaget
om at dette som hovedregel skal gjøres varig i disse utvisningssakene.
Departementet opprettholder sitt syn på innreiseforbudets lengde,
fordi det etter loven § 31 vil være tale om handlinger som etter
norsk lov ville ha hatt en høy strafferamme.
En viktig konsekvens
av innføringen av et nytt utvisningsgrunnlag er at utlendinger som
omfattes av forslaget, kan nektes oppholdstillatelse eller visum
på annet grunnlag i henhold til loven § 59 og § 10. En søker som ville
ha blitt ekskludert ved en søknad om beskyttelse, kan i dag omgå
reglene for eksklusjon ved for eksempel å søke om oppholdstillatelse
på annet grunnlag, slik som for eksempel familieinnvandring, uten
at de ekskluderbare handlingene vil få betydning for hvorvidt tillatelse
blir gitt. Utlendingsmyndighetene vil i henhold til forslaget om
nytt utvisningsgrunnlag kunne avslå en søknad om oppholdstillatelse
eller visum ved å konstatere at de objektive vilkårene for utvisning
er oppfylt. Dette vil ha den mest praktiske betydningen ved førstegangssøknader
hvor utlendingen befinner seg utenfor Norge. Det vil da ikke være
behov for samtidig å vedta utvisning av utlendingen. Det kan også
tenkes saker hvor det vil være et uforholdsmessig tiltak å utvise utlendingen,
men forholdsmessig å nekte tillatelse.