Dokument 8:210 S (2017-2018)
– Representantforslag om å sikre kvaliteten i spesialistutdanningen
for leger
Det vises til forslag
fra stortingsrepresentantene Olaug V. Bollestad, Hans Fredrik Grøvan
og Geir Jørgen Bekkevold, oversendt den 17.04.18, med forespørsel
om statsrådens uttalelse.
Forslagets ordlyd:
"Stortinget ber regjeringen sikre
kvaliteten i spesialistutdanningen for leger gjennom standardisering og
nasjonale krav til læringsaktiviteter."
Statsrådens
uttalelse:
Ny spesialistutdanning
for leger inneholder mange nye elementer som til sammen skal sikre
en god og fremtidsrettet utdanning, der alle ferdige spesialister både
har oppnådd felles basiskompetanse og i tillegg spesialisert kompetanse
innen hver enkelt spesialitet. Jeg er enig med Legeforeningen og
fagmiljøene i at praktiske ferdigheter må trenes, og at det er nødvendig
å ha gjennomført et visst antall operasjoner og andre tekniske prosedyrer
for å oppnå den nødvendige kompetansen.
Spesialistforskriften
stiller mange og tydelige krav til alle aktørene om hvordan utdanningen
skal innrettes, gjennomføres og følges opp. Det er bygd opp et helhetlig
system som gir rammer som skal sikre kvalitet og gjennomstrømning
i utdanningsløpet.
En sentral endring
i ny ordning er at det er oppnådde læringsmål med krav til realkompetanse
som skal ligge til grunn for å gi offentlig godkjenning som spesialist. Mange
læringsmål stiller krav om å inneha ferdigheter og beherske prosedyrer.
I tidligere ordning var det krav til å ha gjennomført prosedyrelister
og kurs, men ikke krav til en vurdering av kompetanse og ferdigheter.
Jeg mener at det er helt sentralt for pasientsikkerheten og for
kvaliteten i spesialiseringen at det gjøres en reell vurdering av
om leger i spesialisering (LIS) har oppnådd de nødvendige ferdigheter.
I denne vurderingen har de mer erfarne kollegene som har sett LIS
i praktisk arbeid, fått en sentral og forskriftsfestet rolle. Veileder,
som selv er spesialist, har også fått en tydeligere rolle i vurderingen.
Legeforeningens
spesialitetskomiteer har gjort et betydelig arbeid med å utarbeide
forslag til læringsmål som definerer den kompetansen de enkelte
spesialistene skal ha. På dette grunnlaget, og tilhørende høringsrunder,
har Helsedirektoratet forskriftsfestet 4 900 læringsmål, fordelt
på 46 spesialiteter. Dette gir en helt ny forutsetning for en nasjonal
og kvalitetssikret spesialisering.
I tillegg har spesialitetskomiteene,
for de fleste spesialitetene, utarbeidet forslag til et antall gjennomførte prosedyrer
som etter deres vurdering er nødvendig for å oppnå læringsmålene.
Disse prosedyrelistene har status som normerende dokumenter fra
Helsedirektoratet, men er ikke forskriftsfestet. Læringsmål, tilhørende
prosedyrelister og andre læringsaktiviteter som simulering og kurs,
legges nå inn i et digitalt system ved sykehusene. Hver enkelt LIS
sine gjennomførte prosedyrer og andre læringsaktiviteter skal fortløpende
registreres her, og er grunnlag for vurdering av oppnådde læringsmål.
Det er således laget et robust system for å kunne vurdere og dokumentere
legenes kompetanse.
Mengdetrening på
prosedyrer og teknikker er fundamentalt for å oppnå de ferdighetene
som en spesialist skal ha. Jeg er enig med Legeforeningen i at dette
må gis særlig vekt i den nye ordningen. Utfordringen er samtidig
å etablere et system som også balanserer hensynet til nødvendig
fleksibilitet og omfanget av administrative prosesser.
Helsedirektoratet
har en normerende rolle i den nye spesialistutdanningen ved å anbefale
minimumstall for prosedyrer. Å avvike fra Helsedirektoratets
faglige anbefalinger krever en særskilt begrunnelse, og normering
er derfor et sterkt virkemiddel for å sikre harmoniserte nasjonale
krav. Ordningen gir også fleksibilitet til endring når det er behov
for det, i og med at de formelle kravene til prosesser er mindre
omfattende enn dersom kravene forskriftsfestes. Videre gir ordningen muligheter
for å vektlegge annen og tilsvarende ferdighetstrening når dette
anses å gi like godt resultat.
Min tilnærming for
å sikre at mengdetrening på prosedyrer blir tilstrekkelig vektlagt
i ny spesialistutdanning, er todelt, med følgende ekstra tiltak:
For det første foreslår
jeg å presisere betydningen av prosedyrelistene og deres normerende
status i spesialistforskriftens rundskriv, slik at disse blir tydeliggjort
og framhevet.
For det andre vil
jeg følge opp målet om tilstrekkelig mengdetrening på prosedyrer
gjennom styringen av de regionale helseforetakene og Helsedirektoratet.
Jeg vil legge inn i oppdraget til de regionale helseforetakene at LIS-enes
mengdetrening i henhold til prosedyrelister blir særlig vektlagt
i implementering av ny spesialistutdanning, og jeg vil be om rapportering
på dette punktet i oppfølgingsmøter gjennom året. Jeg vil også be
om at Helsedirektoratet gir departementet årlige rapporter om gjennomføringen
av ny ordning, der helseforetakenes oppfølging av direktoratets
anbefalinger om antall gjennomførte prosedyrer blir særskilt omtalt.
Helsemyndighetene,
utdanningsvirksomhetene og Legeforeningen har felles mål om god
kvalitet i spesialistutdanningen, der tilstrekkelig mengdetrening
på praktiske prosedyrer er en forutsetning. Jeg har forståelse for
fagmiljøenes bekymring og ønske om å ivareta dette på en god måte
i den nye ordningen. Min vurdering nå er at det foreslåtte opplegget
ivaretar hensynet til nødvendige prosedyreferdigheter, og at det
samtidig gir en god balanse mellom krav i regelverk og faglige anbefalinger.
En slik balanse vil både kunne sikre hensynet til kvalitet, men
også til nødvendig fleksibilitet i spesialistutdanningen.