I dokumentet fremmes
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre kvaliteten i spesialistutdanningen for leger
gjennom standardisering og nasjonale krav til læringsaktiviteter.»
Forslagsstillerne
viser til at Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet
har besluttet ikke å videreføre forpliktende minimumskrav til læringsaktiviteter
i spesialistutdanningen for leger. Forslagsstillerne viser til at
beslutningen er fattet i strid med fagmiljøenes klare råd. Fagmiljøene
mener nasjonal standardisering av ferdighetstrening i spesialistutdanningen
er en forutsetning for å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.
Forslagsstillerne
mener at godt innarbeidede praktiske ferdigheter, ervervet gjennom
erfaring og trening, er en viktig forutsetning for at spesialistene
skal kunne ta i bruk og nyttiggjøre seg nye prosedyrer og metoder når
faget utvikles og endres. Dersom spesialiseringen ikke sikrer grunnleggende
praktiske ferdigheter og kjernekompetanse i den enkelte spesialitet,
vil grunnlaget for videre fagutvikling svekkes. For å forebygge
uønsket variasjon mellom regioner, helseforetak og kommuner må et
system som åpner for forpliktende nasjonale minimumskrav til læringsaktiviteter,
etter forslagsstillernes syn videreføres og forankres i forskrift.
Forslagsstillerne mener standardisering må sikres gjennom at spesialistforskriften
endres, slik at Helsedirektoratet får hjemmel til å beslutte nasjonale
krav til læringsaktiviteter, basert på råd fra de respektive spesialitetskomiteer.