Helse- og omsorgsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til nødvendige endringer i lov 9. mars 1973
nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven) for gjennomføring
i norsk rett av antatt fremtidige internasjonale forpliktelser i
protokollen mot ulovlig handel med tobakksvarer og antatt fremtidige EØS-forpliktelser
i europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/40/EU om produksjon, presentasjon
og salg av tobakk og relaterte produkter (tobakksdirektivet) artikkel
15 og 16. Forslagene gjelder tiltak mot ulovlig handel med tobakksvarer,
som utgjør en trussel mot folkehelsen og medfører tapte avgiftsinntekter
for myndighetene.
Ulovlig handel undergraver
den politikken myndighetene fører for å forebygge tobakksskader,
forårsaker betydelige tap i statlige avgiftsinntekter, og bidrar
samtidig til finansiering av grenseoverskridende kriminell virksomhet.
Hovedformålet med det internasjonale arbeidet mot ulovlig handel,
og med det foreliggende lovforslaget, er å forhindre dette.
Protokollen og direktivet
inneholder tre hovedtiltak. For det første krever protokollen art.
6 at det enten opprettes en bevillingsordning for produksjon, import og
eksport av tobakksvarer eller at slik virksomhet forbys. For det
andre har både protokollen art. 8 og direktivet art. 15 krav til
etablering av et sporingssystem for tobakksvarer, som skal sikre
bedre kontroll med omsetningskjeden og forhindre at lovlig fremstilte
tobakksvarer tar veien inn i ulovlige kanaler. Det tredje tiltaket
er krav til et sikkerhetsmerke på tobakkspakkene, jf. direktivet
art. 16. Merket skal forhindre omsetning av forfalskede tobakksvarer.
Forpliktelsene i
protokollen og direktivet art. 15 og 16 gjelder tobakksvarer og
produksjonsutstyr. Elektroniske sigaretter defineres ikke som en
tobakksvare, verken etter protokollen eller direktivet, og faller
utenfor reguleringen.
Departementet fremmet
6. april 2018 Prop. 60 L (2017–2018) Endringer i alkoholloven, atomenergiloven,
folkehelseloven, legemiddelloven, lov om medisinsk utstyr, strålevernloven
og tobakksskadeloven mv. (overtredelsesgebyr mv.), hvor det ble
foreslått ny § 36 a om overtredelsesgebyr, endringer i § 37 om klage, endringer
i § 43 om beslag og destruksjon og ny § 46 om ikrafttredelse. I
proposisjonen her foreslås det en rekke endringer i lovens systematikk.
For å sikre en mest mulig helhetlig og samkjørt lovsystematikk,
fremmes disse bestemmelsene på nytt i denne lovproposisjonen i oppdaterte
versjoner.
Protokollen mot ulovlig
handel er en selvstendig avtale under tobakkskonvensjonen. Den ble
vedtatt 12. november 2012 og signert av Norge 16. oktober 2013.
Ratifikasjon forutsetter at nødvendige lovendringer er vedtatt og
at Stortinget har gitt sitt samtykke. Utenriksdepartementet har
derfor samtidig lagt fram en samtykkeproposisjon, der det bes om
Stortingets samtykke til ratifikasjon av protokollen, jf. Prop.
79 S (2017–2018) Samtykke til ratifikasjon av protokoll mot ulovlig
handel med tobakksvarer av 12. november 2012.
I proposisjonen foreslås
det lovendringer som vil gjennomføre antatt fremtidige internasjonale
forpliktelser. Protokollen er forventet å tre i kraft høsten 2018, og
første partsmøte er planlagt i oktober 2018.
Direktiv 2014/40/EU
ble vedtatt i EU 3. april 2014, og frist for gjennomføring i nasjonal
rett i EU var 20. mai 2016. Direktivets art. 15 og 16 omhandler
sporingssystem og sikkerhetskode. Disse to bestemmelsene begynner
å gjelde i EU 20. mai 2019 for sigaretter og rulletobakk, og 20. mai
2024 for øvrige tobakksvarer. Direktivet er foreløpig ikke tatt
inn i EØS-avtalen, men vurderes som EØS-relevant og akseptabelt,
og prosessen med innlemmelse i EØS-avtalen er påbegynt. Gjennomføring
av tobakksdirektivet i norsk rett gjør det nødvendig med lovvedtak,
jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Vedtaket i EØS-komiteen vil derfor
gjøres med forbehold om samtykke fra Stortinget.
I tillegg til direktivet
vedtok EU-kommisjonen 15. desember 2017 følgende gjennomføringsrettsakter (uoffisielle
norske titler):
-
Kommisjonens gjennomføringsforordning
om tekniske standarder for etablering av et system for identifisering
og sporing av tobakksprodukter
-
Kommisjonens delegerte
forordning om nøkkelelementer for datalagringskontrakter som inngås
som ledd i sporingssystemet for tobakksvarer
-
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning
om tekniske standarder for sikkerhetselementer på tobakksvarer
Forordningene er
ennå ikke formelt godkjente i EU-systemet.
Gjennomføringsrettsaktene
gir utfyllende regler til tobakksdirektivet art. 15 og 16, og departementet
tar sikte på å gjennomføre dette regelverket i forskrifter til tobakksskadeloven.
Det må påregnes at EU-regelverket de første årene vil være under
utvikling og at det derfor vil kunne bli nødvendig med ytterligere
lov- eller forskriftsendringer senere.
Protokollen fastsetter
i art. 6.1 at det må innføres et forbud mot produksjon, eksport
og import av tobakksvarer og utstyr for produksjon av tobakksvarer, med
mindre det innføres en bevillingsordning. Departementet foreslår
i proposisjonen en bevillingsordning for import, eksport og produksjon
av tobakksvarer. Når det gjelder annen befatning med tobakksvarer,
som engrossalg, detaljhandel, transport- og agentvirksomhet, fastsetter
protokollen i art. 6.2 at partene skal vurdere bevillingsordning.
Departementet finner det på nåværende tidspunkt ikke hensiktsmessig
med bevillingsordning for slik virksomhet.
I tillegg til ovennevnte
forpliktelser fastsetter protokollen i art. 7 at alle bevillingshavere
skal pålegges å gjennomføre kundekontroll av sine forretningsforbindelser.
Artikkel 9 fastsetter en generell plikt til bokføring av transaksjoner,
og en særlig bokføringsplikt for produsenter.
Både i protokollen
art. 8 og direktivet art. 15 er det oppstilt krav om opprettelse
av et sporingssystem for tobakksvarer. Sporingssystemet innebærer
at ansvarlige myndigheter kan spore tobakksvarene fra produksjon via
transport, lagring, import og videre til salg. EU-kommisjonen har
siden 2014 arbeidet med opprettelse av et felles europeisk sporingssystem
for tobakksvarer. Systemet er nærmere beskrevet i en gjennomføringsforordning.
Sporingen baserer
seg på at produsenter og importører blir pålagt å merke tobakkspakningene
med et identifikasjonsmerke utstedt av nasjonal ansvarlig myndighet,
eller uavhengig tredjepart på vegne av nasjonal ansvarlig myndighet.
Videre blir produsenter og importører pålagt å inngå avtale med
uavhengig tredjepart om lagring av data om blant annet tobakksvaren, produksjonssted,
produksjonstidspunkt og forsendelsesrute fram til detaljist. Nasjonale
myndigheter og EU-kommisjonen skal sikres innsyn i lagrede data
via et brukergrensesnitt.
Direktivet fastsetter
i art. 16 at tobakksvarer skal sikkerhetsmerkes. Sikkerhetsmerket
skal forhindre forfalskning av tobakksvarer. Krav om sikkerhetsmerking og
foreslåtte lovendringer er nærmere beskrevet i proposisjonen.
For øvrig omtaler
proposisjonen følgende:
-
Forslag til reaksjoner
ved overtredelser av de nye forpliktelsene i loven, nærmere bestemt
retting, tvangsmulkt og inndragning.
-
Forslag til hjemler
for informasjonsutveksling mellom ulike nasjonale og internasjonale
myndighetsorganer.
-
Forslagenes anvendelse
på Svalbard.
-
Forslag om at myndighetenes
kostnader med bevillingsordningen og systemene for sporing og sikkerhetsmerking
skal finansieres ved søknadsgebyr og sektoravgift, som belastes
tobakksindustrien.
-
Forslag til utvidelse
av tobakksskadelovens beslags- og destruksjonshjemmel, slik at denne
også omfatter ulovlige produkter i omløp.
-
Økonomiske og administrative
konsekvenser av lovforslagene.