2.2 Prosessen for navnevalg
Komiteen viser til departementets
understreking av at fylkeskommunene er selvstendige forvaltningsorganer,
og at departementet har lagt vekt på at fylkestingene selv kommer
fram til navneforslag. Det heter at departementet også har lagt
vekt på at nye fylkesnavn skal være mest mulig samlende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at utredningsinstruksen ikke er fulgt. Etter instruksen
pkt. 3.3. skal forslag til lovendringer normalt sendes på alminnelig
høring. Departementet viser til at høring kan unnlates dersom den ikke
vil være praktisk gjennomførbar, kan vanskeliggjøre gjennomføring
av tiltaket eller må anses som åpenbart unødvendig. Departementets
begrunnelse for at utredningsinstruksen ikke er fulgt, er at valg
av fylkesnavn har vært en lang og åpen prosess i de respektive fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at utredningsinstruksen
inneholder unntaksregler for når alminnelig høring kan unnlates,
og at det derfor ikke er dekkende å si at proposisjonen inneholder
en begrunnelse for at utredningsinstruksen ikke er fulgt. Disse medlemmer viser
til at departementet mener instruksen er fulgt, og at det i dette
tilfellet var grunnlag for unntak fra kravet om høring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at departementet har bedt Språkrådet om å vurdere navnespørsmålet
ved flere av fylkessammenslåingene. I varierende grad har de berørte
fylkeskommunene bedt om Språkrådets uttalelse før fylkestinget har
fått navnespørsmålet til behandling. Dette burde vært gjennomført. Flertallet mener
det ville vært en fordel om Språkrådet hadde blitt gitt mulighet
til å komme inn i behandlingen av nye fylkesnavn i en så tidlig
fase at deres vurderinger hadde kunnet bli en del av saksbehandlingen
i alle fylkeskommunene.
Flertallet mener behandlingen
av navnevalg for fylkeskommunene ville fått en bedre forankring
om departementet hadde sendt forslagene til nye fylkesnavn på ordinær
høring. Valg av fylkesnavn berører ikke bare de fylkene som omfattes
av sammenslåingsvedtakene. Navn på fylker er spørsmål med betydning
sett fra både et historisk og et kulturelt perspektiv og involverer mange
som ikke har fått delta i den gjennomførte prosessen. Flertallet har
også merket seg at navnevalgene som er foreslått, har vakt reaksjoner
fra omliggende fylkeskommuner.
Komiteen merket
seg statsrådens uttalelser i Stortinget 25. april under muntlig
spørretime, hvor hun viste til at departementet først og fremst
har lyttet til de involverte – de fylkestingene som har behandlet
dette, som er folkevalgte, og som er de som har ansvar for sine regioner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
har forståelse for statsrådens henvisning til at fylkestingene i
de berørte fylkene har ansvar for sine regioner, men konstaterer
at forslaget til nye fylkesnavn har vakt debatt og reaksjoner som
er relevante for Stortingets vedtak i saken. Språkrådets vurderinger
har ikke blitt trukket inn i alle fylkenes saksbehandling, og det
er ikke gitt rom for andre interessenters medvirkning i prosessen. Flertallet mener det
gir behov for en bredere tilrettelagt prosess før Stortinget fatter
sine vedtak om navnevalg for nye fylker.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
sender Prop. 65 L (2017–2018) tilbake til regjeringen. Stortinget
ber regjeringen innhente en samlet vurdering fra Språkrådet til
valg av nye fylkesnavn og sende saken på alminnelig høring i samsvar med
utredningsinstruksen, før saken fremmes for Stortinget til endelig
behandling.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at alle fylkeskommunene har vært kjent med Språkrådets vurderinger
og derfor har hatt anledning til å foreta en ny vurdering av navneforslagene
i lys av disse, slik det for eksempel ble gjort med forslaget «Vestlandet»
som ble endret til «Vestland», etter at de øvrige berørte fylkeskommunene
hadde fremmet motforestillinger mot navnet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I
I lov 15. juni
2001 nr. 70 om fastsetjing og endring av kommune- og fylkesgrenser
gjøres følgende endringer:
Kapittel VII
overskriften skal lyde: Fylkesnamn
§ 29 skal lyde:
§ 29 Fylkesinndeling
og fylkesnamn
Rikets fylke skal ha desse namna:
I nytt kapittel
VIII med §§ 30 og ny 31 skal overskriften lyde: Iverksetjing. Overgangsreglar, oppheving
av andre lover
Nåværende §§ 29
og 30 blir §§ 30 og ny 31.
II
Lov 14. august
1918 nr. 1 om forandring av rikets inddelingsnavn oppheves.
III
Loven gjelder fra
den tiden Kongen bestemmer.»