I lov 4. juli 2003
nr. 80 om introduksjonsordning og norskopplæring for nyankomne innvandrere
gjøres følgende endringer:
§ 6 skal lyde:
§ 6 Individuell plan
Det skal utarbeides
en individuell plan for den som skal delta i introduksjonsprogram. Planen skal utformes på
bakgrunn av en kartlegging av vedkommendes opplæringsbehov og av
hvilke tiltak vedkommende kan nyttiggjøre seg. Planen skal bygge videre på tiltak
som vedkommende har gjennomført før bosetting i kommunen.
Planen skal minst
inneholde programmets start og tidsfaser og en angivelse av tiltakene
i programmet.
Det skal begrunnes i planen hvilke arbeids- eller utdanningsrettede
tiltak, jf. § 4 tredje ledd bokstav c, som er valgt, og hvordan
disse vil styrke den enkeltes mulighet for deltakelse i yrkeslivet.
Planen skal utarbeides
i samråd med vedkommende.
Planen skal tas
opp til ny vurdering jevnlig, og alltid ved vesentlige endringer i den enkeltes livssituasjon og ved forlengelse av introduksjonsprogrammet
etter § 5.
Den individuelle planen i introduksjonsprogrammet skal
ses i sammenheng med den individuelle planen for opplæring i norsk
og samfunnskunnskap.
§ 19 annet ledd
annet punktum oppheves.
Nytt kapittel 4 A med §§ 20
a til 20 c skal lyde:
Kapittel 4 A Opplæring i mottak
§ 20 a Plikt til deltakelse i opplæring
i mottak
Plikt til deltakelse i opplæring
i norsk og opplæring i norsk kultur og norske verdier gjelder for
asylsøkere over 16 år i mottak. Plikten til deltakelse inntrer etter
registrering i mottaket. Plikten gjelder ikke for
-
a) asylsøkere som er omfattet av
48-timers-prosedyren
-
b) asylsøkere som er omfattet av
Dublin-prosedyren
-
c) asylsøkere over 18 år som har
blitt nektet realitetsbehandling av søknad om oppholdstillatelse
-
d) asylsøkere som har fått vedtak
fra Utlendingsdirektoratet om avslag eller innvilgelse av søknad
om oppholdstillatelse.
Dersom særlige helsemessige eller
andre tungtveiende grunner tilsier det, kan kommunen etter søknad
frita asylsøkeren fra plikten til deltakelse etter første ledd.
Dersom asylsøkeren deltar i opplæring
i norsk etter opplæringslova, kan kommunen etter søknad frita asylsøkeren
fra plikten til deltakelse i opplæring i norsk etter første ledd.
§ 20 b Kommunens ansvar for opplæring i
mottak
Kommunen skal sørge for opplæring
i norsk og opplæring i norsk kultur og norske verdier så snart som
mulig etter at asylsøkere som omfattes av plikten etter § 20 a,
er registrert i et mottak i kommunen.
§ 20 c Forskrifter
Departementet kan gi forskrift til
utfylling og gjennomføring av kapittelet her, herunder om kommunens ansvar,
omfanget av og innholdet i opplæringen.
§ 21 annet ledd skal lyde:
Som enkeltvedtak
etter denne loven regnes
avgjørelser om
-
a) tildeling av
introduksjonsprogram, introduksjonsstønad og opplæring i norsk og
samfunnskunnskap
-
b) vesentlig endring
av individuell plan
-
c) stansning av
introduksjonsprogrammet eller opplæring i norsk og samfunnskunnskap
for den enkelte
-
d) permisjon
-
e) trekk i introduksjonsstønaden
med 50 prosent eller mer av en enkelt utbetaling, og som minst tilsvarer 1/12
av folketrygdens grunnbeløp
-
f) avslag eller innvilgelse av søknad
om fritak fra plikt til opplæring etter § 20 a annet og tredje ledd.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Fylkesmannens tilsynsvirksomhet
Fylkesmannen skal
føre tilsyn med kommunens oppfyllelse av plikter etter kapitlene
2 til 4 A og registrering i personregister etter § 25 a annet
ledd av opplysninger om deltakelse i introduksjonsprogram,
opplæring i norsk og samfunnskunnskap og opplæring i norsk og opplæring
i norsk kultur og norske verdier i mottak.
Reglene i kommuneloven
kapittel 10 A gjelder for tilsyn etter første ledd.
Departementet kan
gi forskrift om tilsynet.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Kommunens plikt til å føre internkontroll
Kommunen skal føre
internkontroll for å sikre at virksomhet og tjenester etter kapitlene
2 til 4 A og registrering i personregister etter § 25 a annet
ledd av opplysninger om deltakelse i introduksjonsprogram, opplæring
i norsk og samfunnskunnskap og opplæring
i norsk og opplæring i norsk kultur og norske verdier i mottak er
i samsvar med kravene i loven. Kommunen må kunne gjøre rede for
hvordan den oppfyller denne plikten.
Departementet kan
gi forskrift om plikten til å føre internkontroll.
§ 25 skal lyde:
§ 25 Behandling av personopplysninger
Offentlige organer kan behandle
personopplysninger, herunder sensitive personopplysninger, når det
er nødvendig for å utføre oppgaver i forbindelse med
-
a) tiltak for å gi asylsøkere kjennskap
til norsk språk, kultur og samfunnsliv
-
b) tiltak for å gi innvandrere kunnskap
og ferdigheter for å kunne delta i det norske samfunnslivet
-
c) gjennomføring av prøver for dokumentasjon
av norskkunnskaper og samfunnskunnskap
-
d) bosetting av innvandrere
-
e) utbetaling av tilskudd for tiltak
som nevnt i bokstav a, b og d
Personopplysninger nevnt i første
ledd kan innhentes fra utlendingsmyndighetene og folkeregistermyndigheten uten
hinder av lovbestemt taushetsplikt. Når hensynet til barnets beste
gjør det nødvendig, kan personopplysninger nevnt i første ledd innhentes
fra barnevernet og krisesentre uten hinder av lovbestemt taushetsplikt.
Personopplysninger nevnt i første
ledd kan utveksles mellom offentlige organer som har behov for opplysningene
for å utføre oppgaver nevnt i første ledd, uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt. Unntaket fra taushetsplikten gjelder ikke taushetsplikt
etter helsepersonelloven. Dersom det er tilstrekkelig for å oppnå
formålet, skal opplysningene kun utleveres i statistisk form eller
ved at individualiserende kjennetegn utelates på annen måte.
Like med offentlige organer regnes
organisasjoner og private som utfører oppgaver nevnt i første ledd
for stat, fylkeskommune eller kommune.
Departementet kan gi forskrift om
behandlingen av personopplysninger etter denne loven, herunder om
krav til behandlingen, innhenting av personopplysninger og hvilke
personopplysninger som kan behandles. Det kan også gis forskrift
om innhenting av personopplysninger fra helsepersonell og om utlevering
av personopplysninger til utlendingsmyndighetene.
Ny § 25 a skal lyde:
§ 25 a Personregister og plikt til å registrere
opplysninger
Det skal opprettes nasjonale personregistre
for formålene nevnt i § 25 første ledd. Utlevering av personopplysninger
til organer nevnt i § 25 første ledd kan skje gjennom direkte søketilgang
i slike personregistre.
Kommunen har plikt til å registrere
personopplysninger om personer i kommunen som omfattes av introduksjonsloven
i personregister nevnt i første ledd.
Departementet kan gi forskrift om
nasjonale personregistre etter denne paragrafen og om kommunens
plikt til å registrere personopplysninger.
Ny § 25 b skal lyde:
§ 25 b Pålegg om å utlevere personopplysninger
Når det er nødvendig i den enkelte
sak, kan offentlige organer som har oppgaver etter denne loven,
pålegge følgende organer å utlevere personopplysninger om asylsøkere
og innvandrere uten hinder av lovbestemt taushetsplikt:
-
a) Integrerings- og mangfoldsdirektoratet
-
b) Kompetanse Norge
-
c) Arbeids- og velferdsetaten
-
d) Utlendingsdirektoratet
-
e) Utlendingsnemnda
-
f) folkeregistermyndigheten
-
g) kommunene
Unntaket fra taushetsplikten gjelder
ikke taushetsplikt etter helsepersonelloven.
Departementet kan gi forskrift om
adgangen til å pålegge utlevering av personopplysninger etter denne
paragrafen.
II
Loven trer i kraft
fra den tid Kongen bestemmer.