Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Mats A. Kirkebirkeland, Aase
Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars -Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til
forslag om å endre måten man forholder seg til SVO-er i forvaltningsplanene. Komiteen viser
til at det gjennom tidligere stortingsmeldinger er vedtatt hvordan
naturverdiene skal veies opp mot olje- og gassvirksomhet.
Komiteen viser til at områdene
som er definerte som sårbare områder, signaliserer viktigheten av
å vise særlig aktsomhet i disse områdene, og at regelverket allerede
i dag stiller særlige krav til en gitt aktivitet som utøves.
Komiteen viser til at kravene
kan gjelde hele eller deler av det aktuelle området og må vurderes
konkret for det enkelte område. Komiteen viser videre til at særlig
verdifulle og sårbare områder ikke gir direkte virkninger i form
av begrensninger for næringsaktivitet, men signaliserer viktigheten
av å vise særlig aktsomhet i disse områdene, jf. Innst. 502 S (2012–2013)
og Innst. 455 S (2016–2017).
Komiteen viser til at det er
etablert tidsbegrensninger for leteboring i oljeførende lag i enkelte
områder på norsk sokkel. Formålet med slike vilkår er å ytterligere
redusere risiko for skade på miljøet i tidsrom hvor naturressursene
kan være særlig sårbare, som under gytevandring eller gyting. I
enkelte områder er det også etablert tidsbegrensninger for seismiske
undersøkelser.
Komiteen mener at norske havområder
må forvaltes i et helhetlig økosystembasert perspektiv for å legge
til rette for bærekraftig bruk av norske havområder. Hensynet til
miljøverdiene i det enkelte SVO skal ivaretas på en mest mulig hensiktsmessig
måte som både ivaretar hensynet til miljøverdiene og gir grunnlag for
økonomisk aktivitet blant annet innen petroleum, fiskeri, havbruk
og skipsfart. Dette er i tråd med dagens forvaltningsplansystem
og avgjørende for å opprettholde både verdiskaping og rene og sunne
hav. I en slik forvaltning mener komiteen at områder som på
grunn av deres naturverdier er definert som særlig verdifulle og
sårbare (SVO), fortsatt må forvaltes slik at hensynene til de spesifikke
naturverdiene i det gitte området ivaretas på en god måte etter
føre-var-prinsippet.
Komiteen viser til at de konkrete
blokkene som omtales i representantforslaget, ligger i Norskehavet,
og at Stortinget behandlet en oppdatering av forvaltningsplanen
for området, inkludert rammer for petroleumsvirksomheten, våren
2017, jf. Innst. 455 S (2016–2017). Stortinget ba i den forbindelse
regjeringen ikke iverksette petroleumsvirksomhet, inkludert leting
og seismikkskyting i Froan/Sularevet og Iverryggen, fram til en
helhetlig marin verneplan for alle de norske havområdene er lagt
frem for Stortinget. Komiteen viser til
at regjeringen har fulgt opp dette i påfølgende konsesjonsrunder.
Utvinningstillatelse 934, som ble tildelt i januar 2018 og helt
eller delvis omfatter de konkrete blokkene det vises til i representantforslaget,
ligger utenfor Froan/Sularevet og Iverryggen.
Komiteen merker seg at Norge
har sluttet seg til de globale Aichi-målene i Konvensjonen for biologisk mangfold
om blant annet bevaring av 10 pst. av norske havområder. Komiteen ønsker
å belyse at regjeringen siden 2009 har jobbet med en nasjonal plan
for marint vern, men at det per i dag mangler tidfesting av når
de internasjonale forpliktelsene er tiltenkt å være oppfylt. Stortinget
har imidlertid bedt om at en slik plan legges frem senest innen
2020.
Komiteen mener at arbeidet
med marin verneplan må ivareta og opprettholde funksjonen til de
viktigste, mest sårbare og verdifulle naturområdene i hele norsk
økonomisk sone i tråd med Aichi-målene. Komiteen merker seg at det
lyses ut stadig flere utvinningstillatelser for petroleumsvirksomhet
i SVO-områder og at aktiviteten i disse tillatelsene må gjennomføres
slik at hensynet til verdiene ivaretas. Komiteen har videre merket
seg at det er svært liten overlapp mellom de 36 kandidatområdene
til marint vern og områder som er åpnet for petroleumsvirksomhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet De Grønne, mener at faggrunnlaget
og de 36 kandidatområdene som ble kartlagt i 2004 til marine verneområder,
skal legges til grunn for det videre arbeidet med marine verneområder
sammen med ny kunnskap som er tilkommet i disse områdene. Flertallet mener
at disse områdene må sikres frem til status for de marine verneområdene
er avklart gjennom en helhetlig nasjonal plan for marine verneområder
og prioriterte områder som er definert som særlig verdifulle og
sårbare (SVO), slik Stortinget har vedtatt gjennom innstillingen
til Meld. St. 35 (2016–2017), Innst. 455 S (2016–2017), hvor Stortinget
ba regjeringen legge fram en egen sak om dette senest i 2020.
Et annet flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
viser til at utvinningstillatelsen som omfatter hele eller deler
av blokkene 6307/2 og 6307/5, allerede har blitt tildelt på ordinær måte
og med vilkår for å ivareta hensynet til det ytre miljø.
Dette flertallet viser til
at det er viktig med forutsigbarhet og faktabaserte vurderinger
ved reguleringen av virksomheten, som et viktig konkurransefortrinn for
norsk sokkel.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Miljøpartiet
De Grønne mener at norske havområder må forvaltes i et helhetlig
økosystembasert perspektiv. Dette er i tråd med dagens forvaltningsplansystem
og avgjørende for å opprettholde rene og sunne hav. I en slik forvaltning
mener disse medlemmer at
områder som på grunn av deres naturverdier er definert som særlig
verdifulle og sårbare (SVO), må forvaltes spesielt strengt etter
føre-var-prinsippet. Disse
medlemmer mener derfor at miljøfaglige råd i SVO-områder må
være førende, og at SVO-områder i sin helhet ikke bør inkludere
petroleumsaktivitet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å ikke tillate petroleumsaktivitet i områder
som er definert som særlig verdifulle og sårbare (SVO) i forvaltningsplansystemet
på grunn av sine naturverdier.»
Disse medlemmer har
merket seg at de fleste tildelinger av oljeblokker i SVO-områder
har skjedd i strid med miljøfaglige råd. Disse medlemmer merker seg også
at dette kan synes som en trend som i økende grad kan være på kant
med forvaltningsplansystemets intensjon om å ivareta havområdenes
økologiske funksjoner og naturmangfold. Disse medlemmer mener derfor at
SVO-områder i sin helhet skal forvaltes uten petroleumsaktivitet
grunnet deres naturverdier. Disse medlemmer viser til,
vedrørende forslagsstillernes forslag om å trekke tilbake tildelingene
av blokk 6307/2 og 6307/5, at det videre er petroleumsloven § 10-13
som regulerer tilbakekall av en utvinningstillatelse. Disse medlemmer mener
vilkårene er oppfylt i denne saken ved at det kan vises til at miljøfaglige
råd om å ikke lyse ut blokker i SVO-områder har blitt systematisk
overprøvd. Disse
medlemmer mener derfor at tillatelsene er gitt på feil grunnlag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å trekke tildelingene av blokk 6307/2 og blokk
6307/5, jf. petroleumsloven § 10-13 som regulerer tilbakekall av
en utvinningstillatelse.»
Disse medlemmer merker
seg at Norge internasjonalt har forpliktelser til å etablere marine
verneområder i ti prosent av norske havområder i hele norsk økonomisk
sone, jf. Aichi-målene i Konvensjonen for biologisk mangfold.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen siden 2009 har jobbet med en nasjonal plan for marint
vern, men at det per i dag mangler tidfesting av når de internasjonale
forpliktelsene er tiltenkt å være oppfylt. Stortinget har imidlertid
bedt om at en slik plan legges frem senest innen 2020.
Disse medlemmer mener at arbeidet
med marin verneplan må ivareta og opprettholde funksjonen til de
viktigste, mest sårbare og verdifulle naturområdene i hele norsk
økonomisk sone i tråd med Aichi-målene. Disse medlemmer merker seg
at det lyses ut stadig flere petroleumslisenser i SVO-områder, inkludert
for områder som også er på kandidatlisten for marint vern, før disse
behandles etter naturmangfoldloven. Disse medlemmer mener at de
36 ulike kandidatområdene til marint vern som ble kartlagt i 2004,
må etableres som marine verneområder gjennom regjeringens igangsatte
plan for arbeidet med marine verneområder og unntas petroleumsaktivitet
dersom de miljøfaglige rådene tilsier dette.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å tidfeste en marin verneplan med mål om å oppfylle
internasjonale forpliktelser for marint vern i tråd med Aichi-målene
i Konvensjonen for biologisk mangfold.»
«Stortinget
ber regjeringen om å ikke igangsette petroleumsaktivitet i områder
som er inkludert som kandidatområder til marint vern som ble kartlagt
i 2004.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til Innst. 130 S (2017–2018), der disse medlemmer foreslår å
stanse 24. konsesjonsrunde på norsk sokkel. Disse medlemmer viser til at
verden allerede har funnet mer olje og gass enn klimaet tåler og
at ytterligere leting og utbygging på norsk sokkel er i strid med
Paris-avtalen. Disse
medlemmer vil videre peke på at ytterligere leting etter olje
og gass også vil være økonomisk ulønnsomt i en fremtid der verden gjennomfører
nødvendige klimatiltak – ettersom markedet for fossil energi vil
forsvinne i takt med at verden omstilles.
Disse medlemmer viser til at
Høyre/Fremskrittsparti-regjeringen ikke har fulgt en eneste en av
de miljøfaglige advarslene som har omhandlet å ikke tildele blokker
gjennom konsesjonsrundene i sårbare områder. Ingen tidligere regjering
har like systematisk unnlatt å følge miljøfaglige råd.
Disse medlemmer viser til at
senest 16. januar i år, to dager etter at Jeløya-plattformen ble
lagt fram, tilbød olje- og energiministeren oljeselskapene å bore
etter olje i sårbare kystområder, mot Miljødirektoratets klare advarsel.
Ett av områdene er 10 km fra land og er viktig for fisk og sjøfugl.
Disse medlemmer viser til at
det i regjeringserklæringen fra Jeløya står at ved tildeling av
utvinningstillatelser i den pågående 24. konsesjonsrunden skal man
følge miljøfaglige råd i eller nær særlig verdifulle områder (SVO). Disse medlemmer vil
minne om at Norsk Polarinstitutt frarådet på sin side oljeaktivitet
i 37 av blokkene i konsesjonsrunden. Miljødirektoratet fraråder
utlysning av 20 blokker innenfor en radius på 100 km fra Bjørnøya,
basert på ny kunnskap om store miljø- og beredskapsmessige utfordringer
i dette området gjennom hele året. Miljødirektoratet anbefaler derfor
at radius på området rundt Bjørnøya der det ikke tillates petroleumsvirksomhet,
utvides fra nåværende 65 km til 100 km ved oppdatering av forvaltningsplanen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med oppdateringen av forvaltningsplanen
for Lofoten og Barentshavet opprette et petroleumsfritt område i
en radius på 100 kilometer rundt Bjørnøya og i påvente av dette
ikke tildele blokker i området.»
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med 24. konsesjonsrunde ikke gi tillatelse
til petroleumsvirksomhet i noen av de blokkene hvor Norsk Polarinstitutt,
Miljødirektoratet eller Havforskningsinstituttet har frarådet slik
virksomhet.»