Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Mats A. Kirkebirkeland, Aase
Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars
Haltbrekken, fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig
Folkeparti, Tore Storehaug, og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen
Stoknes, viser til Dokument 8:77 S (2017–2018). Forslagsstillerne
tar til orde for en mer fleksibel praksis for bruk av elmotor på
vann og innsjøer under 2 kvadratkilometer.
Komiteen legger til grunn at
det generelle forbudet mot motorferdsel i utmark har bred støtte
politisk, og at de spørsmål som reises av forslagsstillerne, dreier seg
om unntak fra dette og hvorvidt praktisering av unntak er for streng
tatt i betraktning at det etter at loven ble vedtatt er kommet på
markedet stillegående og ikke forurensende elektriske motorer.
Komiteen viser til at Miljødirektoratet
har fått i oppdrag fra Klima- og miljødepartementet å levere en faglig
vurdering av om motorferdselregelverket bør åpne opp for bruk av
elektriske båtmotorer i vann mindre enn 2 kvadratkilometer, og eventuelt
hvordan en slik endring bør utformes. Miljødirektoratet minner i sin
faglige vurdering, datert 23. mars 2018, om at:
«Teknologien er i
stadig utvikling og forbrenningsmotorer blir gradvis erstattet med
elektriske motorer som verken forurenser eller gir særlig grad av
støy. Det er grunn til å tro at el-motorer på sikt blir langt vanligere på
snøscootere, ATV, vannscootere, store og små båter. Elektriske båtmotorer
vil i utgangspunktet favne alt fra småbåter med elektriske utenbordsmotorer
med begrenset effekt, til elektriske vannscootere og sportsbåter
med motorer med stor effekt og potensielt høy hastighet. I en vurdering
er det viktig å se saken ut fra dette perspektivet.»
Komiteen mener det er en viktig
påminnelse om at man ikke må lage unntaksordninger som etter hvert blir
videre enn hensikten da de ble etablert.
Komiteen viser videre til at
motorferdselloven § 5 b) åpner for at kommunestyret kan gi forskrift
om adgang til:
«bruk av motorfartøy
på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer når det foreligger særlige
grunner som i tilfelle må angis i forskriften.»
I Rundskriv T-1/96
er adgangen til å fastsette forskrift omtalt som følger:
«Det forutsettes
at adgangen til å gjøre unntak fra ferdselsforbudet på vann mindre
enn 2 kvadratkilometer bare benyttes i spesielle tilfeller, jf.
uttrykket «særlige grunner». Det kan være aktuelt f.eks. for nødvendig transport
til hoteller, turistdestinasjoner og hytter som ligger slik til
at de er avhenge av båt for å komme frem til de ordinære kommunikasjonsmidler.»
Fritidsfiske er for
eksempel ikke å betrakte som særlig grunn.
Komiteen viser videre til Miljødirektoratets
vurdering, som peker på:
«(…) at kommunen
etter motorferdselloven § 6 kan kommunen etter søknad vurdere å
gi enkelttillatelser til bruk av motorfartøyer på vann mindre enn
2 kvadratkilometer dersom det foreligger en særlig grunn. Det forutsettes
at det her snakkes om nyttetransport, eller at den som søker av
ulike årsaker ikke kan ro selv. Kommunen må vurdere behovet som
er beskrevet i søknaden opp mot vannets størrelse og karakter, og
ut fra eventuell påvirkning en tillatelse vil ha på de interesser
regelverket er ment å ivareta.»
Komiteen mener hensynet til
vilt- og fuglebiotoper, i denne sammenhengen spesielt hekkeområder, må
veie tungt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, mener en oppmykning i lov- eller forskriftsform tydelig må
sikre at hensynet til natur og særlig hekkeområder fortsatt ivaretas.
Det kan gjøres ved at kommunene pålegges grunnleggende å kartlegge
slike hensyn og ikke gi dispensasjoner i slike områder. Flertallet mener
videre at det ikke kan gis dispensasjoner generelt og på mindre
vann. Flertallet mener
videre at det må settes en begrensning på motoreffekt, slik at det
bare åpnes for elmotorer som gir en svært moderat reell fart. Flertallet vil
videre peke på at en slik forsiktig oppmykning for bruk av elmotorer
på vann under 2 kvadratkilometer trolig kan ivaretas gjennom forskriftsendring
og ikke krever lovendringer.
Flertallet mener at det er
viktig for forståelse og aksept for en restriktiv naturvernpolitikk
at den ikke oppleves unødig rigid.
Ut fra dette fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta oppmykninger i forskriftene til lov om motorferdsel
i utmark som gjør det mulig for kommunene å gi dispensasjoner for
bruk av elmotor med begrenset effekt på vann under 2 kvadratkilometer.
Dispensasjon bør
bare kunne gis etter at kommunene har vurdert om det er forsvarlig
ut fra hensynet til vannet som levested for viltarter og fugler,
herunder særskilt legge vekt på hensynet til hekkeområder.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at motorferdselloven er endret
slik at det er gitt en generell tillatelse til bruk av elsykkel
i utmark. Tidligere statsråd Vidar Helgesen i Klima- og miljødepartementet
har uttalt at dette er positivt for folkehelsen ved at flere kommer
ut i naturen. Disse medlemmer mener
det samme vil være tilfelle ved å tillate bruk av elmotor i båt
på mindre vann. Elmotor for både båt og sykkel er støysvak, forurenser
ikke og egner seg derfor til bruk i utmarksområder som ønskes skjermet
for støy og negativ miljøpåvirkning.
Disse medlemmer viser til at
Holtålen kommune i Sør-Trøndelag fikk opphevet sitt vedtak om å
etablere en lokal forskrift om bruk av elmotor i båt på vann under
to kvadratkilometer. Forskriften ble gitt for å fremme fritidsfiske
og friluftsliv, og også med positive virkninger for reiseliv. Fylkesmannen
i Sør-Trøndelag opphevet det kommunale vedtaket og forskriften med henvisning
til bestemmelsene i motorferdselloven, og begrunnet det med at det
ikke foreligger særlige grunner i kommunens forskrift. Disse medlemmer viser til
at i motorferdselloven heter det at bruk av motor på innsjøer mindre
enn to kvadratkilometer likevel skal være tillatt når det foreligger
særlige grunner. Nødvendig transport til hoteller, hytter og turistattraksjoner som
ligger slik til at de er avhengige av båt, er nevnt som særlige
grunner. Fylkesmannen fant ikke at det forelå slike «særlig grunner»
som loven nevner, i dette tilfellet.
Disse medlemmer mener det ikke
er samsvar mellom den generelle tillatelsen til bruk av elsykkel
i utmark og de stramme begrensningene som er lagt på bruk av el-motor
for båt i samme områder. Disse medlemmer viser til tidligere
statsråd Vidar Helgesens svar på spørsmål fra Senterpartiets Heidi Greni,
jf. Dokument 15:73 (2017–2018), og følgende formulering:
«Jeg er allikevel
enig i at det kan være grunn til å se på om dagens regler er hensiktsmessige,
og om det kan være grunn til å gi en åpning for bruk av elektriske
båtmotorer med begrenset effekt i vann mindre enn 2 kvadratkilometer.»
På denne bakgrunn
fremsetter disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til endring i lov om motorferdsel
i utmark som åpner for bruk av elektriske båtmotorer med begrenset
effekt i vann som er mindre enn to kvadratkilometer.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til brev til komiteen
24. april 2018 fra klima- og miljøministeren, hvor han i hovedsak
er enig med Miljødirektoratet i at det ikke gjøres endringer i dagens
regelverk. Miljødirektoratet begrunner dette særlig ut fra hensynet
til sammenhengen i regelverket og hensynet til at loven bør være
teknologinøytral, samt at det ikke synes å være noe stort behov
for endringer. Dette
medlem går derfor mot forslaget om oppmykninger i forskriften
til lov om motorferdsel i utmark.
Dette medlem viser videre til
svaret fra klima- og miljøministeren, hvor han skriver:
«Dersom jeg ser behov
for enkelte justeringer som vil gjøre regelverket mer fleksibelt
uten at det går på bekostning av hensynet til naturmangfold og friluftsliv, vil
jeg likevel foreta en egen vurdering av spørsmålet. Dette blant
annet sett i lys av at det er viktig for aksepten av regelverket
at det ikke oppleves unødvendig stivbent. Jeg vil i dette tilfellet
komme tilbake til Stortinget om saken på egnet måte.»
Dette medlem vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte dersom
den ser behov for endringer av regelverket for bruk av elmotor på
vann under 2 kvadratkilometer.»