Barnets
beste
I 2017 behandlet
Sivilombudsmannen en sak som gjaldt betydningen av hensynet til
barnets beste ved avgjørelse av bostedsregistrering i folkeregisteret
(sak 2016/2886). I forbindelse med et samlivsbrudd valgte to foreldre
en samværsordning som innebar at mor og far skulle flytte inn og
ut av barnas hjem.
Faren skulle bo i
huset fire dager hver 14. dag, og da skulle moren flytte ut. Samværsordningen
ble valgt av hensyn til barna. Faren meldte flytting til et nytt
bosted innad i kommunen i forbindelse med samlivsbruddet, men fikk
avslag på flyttemeldingen sin. Skattekontoret viste til at felles
hjem med barna ikke kunne anses oppløst fordi hyppigheten av samværet
med barna ikke ble vurdert som «sporadisk», jf. forskrift 9. november
2007 nr. 1268 om folkeregistrering.
Skattedirektoratet
stadfestet skattekontorets vedtak. Faren mente at avslaget på flyttemeldingen
tvang frem en dårligere samværsordning for barna, og at regelverket
om registrering av nytt bosted ikke tar hensyn til barnets beste
når det gis avslag på flyttemeldinger på grunn av regelmessig samvær
med barna i barnas hjem etter samlivsbrudd.
Ny lov om folkeregistrering
og ny forskrift til loven trådte i kraft 1. oktober 2017. Betydningen
av hensynet til barnets beste i forbindelse med bostedsregistrering for
foreldrene etter samlivsbrudd er ikke berørt i forbindelse med lovrevisjonen.
Sivilombudsmannen uttalte derfor at det bør gjøres en vurdering
av hvordan reglene om bostedsregistrering og oppløsning av felles
hjem etter samlivsbrudd står i forhold til prinsippet om barnets beste
slik det er nedfelt i FNs barnekonvensjon artikkel 3 og Grunnloven
§ 104. Kopi av uttalelsen ble også sendt til Finansdepartementet
og Barne- og likestillingsdepartementet.
En familie med tre
barn med ulike utfordringer fikk delvis avslag på sin søknad om
avlastningstiltak etter pasient- og brukerrettighetsloven (sak 2016/3001).
Avlastningen gjaldt omsorgen for det yngste barnet, som på søknadstidspunktet
var fire uker gammelt. Barnet led av en sjelden og alvorlig stoffskiftesykdom
og måtte blant annet holdes og ses til natten gjennom. Det ble derfor
søkt om nattavlastning. Kommunen mente at familien ikke hadde et
«særlig tyngende omsorgsarbeid», jf. pasient- og brukerrettighetsloven
§ 2-8, men innvilget likevel avlastning to netter i uken. Foreldrene
klaget på vedtaket. Fylkesmannen kom til at familien hadde «særlig
tyngende omsorgsarbeid», men opprettholdt likevel vedtaket om avlastning
i to netter.
Ombudsmannen uttalte
blant annet at det knyttet seg begrunnet tvil til om Fylkesmannen
hadde foretatt en korrekt og forsvarlig bevisvurdering knyttet til
barnets oppfølgingsbehov om natten. Videre innebærer forpliktelsene
etter FNs barnekonvensjon og Grunnloven § 104 annet ledd at forvaltningen
under saksforberedelsen må kartlegge og identifisere alle berørte
barns interesser. Dersom kartleggingen viser at saken berører ett
eller flere barns interesser, plikter forvaltningen å legge stor
vekt på disse interessene ved den skjønnsmessige vurderingen. Det
må fremkomme av begrunnelsen for vedtaket hvordan disse interessene
er vurdert og vektlagt i forhold til andre momenter. Verken kommunen
eller Fylkesmannens vedtak inneholdt en vurdering av hensynet til
barnets beste. Det var også knyttet begrunnet tvil til om Fylkesmannen
hadde foretatt en korrekt og tilstrekkelig forsvarlighetsvurdering
av tjenestetilbudet til familien, jf. helse- og omsorgstjenesteloven
§ 4-1. Det ble bedt om at Fylkesmannen gjennomgikk vedtaket på nytt.
Fylkesmannen ble videre bedt om å ta hensyn til ombudsmannens merknader
ved fremtidig behandling av klagesaker etter pasient- og brukerrettighetsloven.
Fylkesmannen endret
sitt vedtak 20. mars 2017. I vedtaket ble det gitt et sammendrag
av opplysninger som var innkommet etter Fylkesmannens opprinnelige vedtak.
Det ble vist til nye erklæringer fra ulike helseaktører, etterfølgende
vedtak fra kommunen og klager fra foresatte og pasient- og brukerombudet.
Fylkesmannen ga uttrykk for at det er den totale meromsorgen som
foreldrene har, som skal vektlegges ved vurderingen av om avlastning
skal gis, og hva som er et nødvendig omfang av avlastning. Videre
var barnets omsorgsbehov også mer omfattende enn ved Fylkesmannens
forrige vurdering. I tillegg ble det lagt vekt på foreldrenes økende
utmattelse som følge av omsorgssituasjonen. Fylkesmannen fant etter
dette at omfanget av avlastningen var åpenbart urimelig, og innvilget
avlastning syv netter per uke.
Sivilombudsmannen
har også tatt opp hensynet til barnets beste i en sak om fritt rettsråd
(sak 2017/936). En mor søkte om fritt rettsråd for oppfølging av
kommunale tjenester til barnet sitt. Hun fikk avslag etter den skjønnsmessige
unntaksbestemmelsen i rettshjelploven § 11 tredje ledd. Bestemmelsen
kan anvendes dersom «saken objektivt sett berører søker i særlig
sterk grad». Da søknaden gjaldt en sak som berørte et barn, tok
Sivilombudsmannen blant annet opp spørsmålet om hvorvidt reglene
i Grunnloven § 104 annet ledd og FNs barnekonvensjon artikkel 3
nr. 1 mv. om barnets beste var relevante ved direktoratets tolkning
av rettshjelpsloven § 11 tredje ledd og for skjønnsutøvelsen i saker
om fri rettshjelp som gjelder barn. Statens sivilrettsforvaltning
svarte bekreftende på dette. Etter en ny vurdering av saken omgjorde
så Statens sivilrettsforvaltning sitt vedtak og innvilget fritt
rettsråd.
Plikten til å utrede
barnets beste var også hovedtema i en sak som gjaldt Utlendingsnemndas
(UNE) avslag på en anmodning om omgjøring av avslag på oppholdstillatelse
etter utlendingsloven § 38 (sak 2016/3271). En gutt ble født i Norge
i 2012. Etter at UNE i 2013 avslo guttens søknad om beskyttelse
og opphold på humanitært grunnlag, ble det oppdaget at gutten led
av barneautisme. I 2015 ble det derfor begjært omgjøring av avslaget
på oppholdstillatelse for ham. Begjæringen var begrunnet med at
han er avhengig av faglig oppfølging av hjelpeapparatet og at en
retur til det anførte opprinnelseslandet, Eritrea, ville være skadelig
for ham.
UNE avslo begjæringen.
I avslaget la UNE blant annet til grunn at det ikke var klart hvilket
resultat som var til barnets beste, ettersom foreldrenes identitet
og hjemland var uavklart, og at det derfor ikke var mulig å vurdere
hvilken helsehjelp barnet ville få i hjemlandet.
Ombudsmannen kom
til at UNE ikke hadde gjort en tilstrekkelig grundig vurdering av
barnets beste i saken. UNE skulle ha foretatt en vurdering av helsetilbudet
i de mest sannsynlige returlandene. Videre var det uklart om det
var foretatt en tilstrekkelig vurdering av hvilken betydning det
helsefaglige hjelpetilbudet i Norge hadde for guttens videre utvikling.
På denne bakgrunn ba ombudsmannen nemnda om å utrede og vurdere
barnets beste i samsvar med ombudsmannens merknader, og deretter
behandle saken på nytt.
Ved den fornyede
behandlingen innhentet Utlendingsnemnda opplysninger om helsetilbudet
i Etiopia og Eritrea. Nemnda innhentet også oppdatert helseinformasjon
om klageren og vurderte betydningen av helsetilbudet i Norge. Nemnda
kom, under tvil, til at det ville være til barnets beste å bli i
Norge. Etter en helhetsvurdering, hvor også innvandringsregulerende
hensyn ble trukket inn, opprettholdt nemnda likevel vurderingen
av at det ikke var grunnlag for beskyttelse etter utlendingsloven
§ 28 eller oppholdstillatelse etter utlendingsloven § 38.