28. februar 2018
annonserte Nærings- og fiskeridepartementet at de vil endre rammebetingelsene
for utenriksferger. Konkret vil de endre det såkalte fartsområdet
for utenriksferger i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), slik
at ferger som går mellom norske havner og en utenlandsk havn mer
enn 300 nautiske mil unna sist anløpte norske havn, kan benytte
dette registeret. Der skip flagget i NOR, Norsk Ordinært Skipsregister, må
benytte norske lønns- og arbeidsvilkår, har skip flagget i NIS mulighet
til å lønne mannskap på lokale/hjemlandets vilkår. Departementet
vil avvente ESAs avgjørelse i støttesaken før endringene fastsettes
i norsk regelverk.
Forslaget fikk flertall
i det regjeringsoppnevnte Fartsområdeutvalget i 2014. Color Line
hevdet på dette tidspunktet at konkurranseulempen ved å være flagget
i norsk register, sammenlignet med å være flagget i dansk register,
var på 154 mill. kroner årlig. Color Lines posisjon var dermed at
dersom ikke denne endringen ble gjort, ville de flagge alle sine
skip, samt hovedkontor, til Danmark.
Saken har skapt betydelig
debatt og motstand, og arbeidstakersiden i utvalget står samlet
imot denne endringen. Dette skyldes hovedsakelig to momenter:
-
1) At vesentlige
forutsetninger utvalget baserte sine anbefalinger på, er endret
og nå gjør endringene unødvendige.
-
2) Betydelig usikkerhet
knyttet til nordiske konsekvenser av det norske forslaget – et «race
to the bottom».
Forslagsstillerne
mener primært at endringene ikke bør gjennomføres.
Følgende forslag
fremmes i dokumentet:
«Stortinget
ber regjeringen stille en utvidelse av Fartsområdet for utenriksferger
i Norsk internasjonalt skipsregister i bero inntil en grundig utredning
har konkludert med at endringen ikke har negative konsekvenser for
nordiske arbeidstakere i den nordiske passasjerfarten, og at den
ikke vil føre til endringer hos Norges naboland og et såkalt «kappløp
mot bunnen».»