Sammendrag
Barne- og likestillingsdepartementet
fremmer i proposisjonen forslag til endringer i lov om merking av forbruksvarer
mv. (forbrukermerkeloven) § 9 første ledd, ved at kommisjonsforordning
(EU) 2017/1941 føyes til.
I proposisjonen fremmes
det samtidig forslag om å be Stortinget gi sitt samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 28/2018 av 9. februar 2018 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2017/1941 om EU-miljømerket. Stortingets
samtykke innebærer en plikt til å gjennomføre forordningen i norsk rett.
Det europeiske miljømerket
(også kalt Ecolabel eller Blomsten) er en frivillig merkeordning
der næringsdrivende kan søke om å få benytte merket dersom kravene
for de aktuelle produktene er oppfylt.
Formålet med ordningen
er at forbrukerne gjennom informasjon om hvordan produktene virker
på miljøet, skal bli i stand til å treffe gode miljøvalg. Ordningen
skal også stimulere til produksjon og markedsføring av de produktalternativene
som har minst negativ innvirkning på miljøet.
De som søker om å
få bruke merket, må dokumentere at de aktuelle produktene tilfredsstiller
en rekke strenge helse- og miljøkrav. Gjennom innlemmelse av rettsaktene
om EU-miljømerket i EØS-avtalen og gjennomføring i norsk rett deltar
Norge i merkeordningen.
Ved kommisjonsforordning
(EU) 2017/1941 blir vedlegg II til forordning (EF) nr. 66/2010 endret.
Vedlegg II gjelder utformingen av miljømerket. Tegninger og tekst
viser alternative måter å bruke merket på samt angivelse av lisensnummeret.
Endringen innebærer at kommisjonen i en særskilt veileder kan gi
ytterligere instrukser om utforming og anvendelse av EU-miljømerket
ut over det som følger av vedlegg II.
Departementet viser
til at formålet med å gi kommisjonen kompetanse til å gi ytterligere
instrukser om utformingen og anvendelsen av EU-miljømerket er å oppnå
en mer enhetlig praksis, hindre villedende markedsføring og gi økt
fleksibilitet.
Ved at kommisjonen
får kompetanse til å endre veilederen, kan endringer skje raskere.
Dette kan være nødvendig for å unngå villedende bruk av merket og
sikre at merket gir forbrukerne tilstrekkelig informasjon. Endringer
i veilederen skal forelegges Den europeiske unions miljømerkenemnd,
der blant annet Stiftelsen Miljømerking, EU/EØS-statene samt nærings-
og forbrukerinteresser er representert. Gjennom denne prosedyren
blir sentrale aktører informert og gis anledning til å komme med
innspill til forslaget fra EU-kommisjonen.
Forordning (EU) 2017/1941
gjennomføres i norsk rett ved at det tas inn i forbrukermerkeloven
§ 9 første ledd at også kommisjonsforordning (EU) 2017/1941 gjelder
som norsk lov.
I og med at merkeordningen
er frivillig, antas ikke endringen å ha større økonomiske eller
administrative konsekvenser.