Sammendrag
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging
av E6 på strekningen Ranheim–Åsen i kommunene Trondheim, Malvik,
Stjørdal og Levanger. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 42 km
firefelts veg med fartsgrense 110 km/t.
Prosjektet er en
del av KVU/KS1 for E6 Trondheim–Steinkjer. Prosjektet består av
to delstrekninger. E6 Ranheim–Værnes er utbygging av firefelts motorveg
med toløps tunneler i stor grad som utvidelse av eksisterende trasé
med fartsgrense 110 km/t. E6 Kvithammar–Åsen er planlagt utbygd
til firefelts motorveg med toløps tunneler med fartsgrense 110 km/t
i ny trasé.
Utbyggingen vil skje
i regi av Nye Veier AS.
Det foreligger lokalpolitisk
tilslutning, og Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å stille garanti
for bompengeselskapets låneopptak. Proposisjonen omfatter strekningen
fra Ranheim til Åsen, som planlegges bygget ut med første delåpning
i 2021/2022.
Strekningen Ranheim–Værnes
er 24 km lang med fartsgrense 80 og 90 km/t. Det er tre tofelts
tunneler med til sammen 7,2 km lengde og fartsgrense 80 km/t. I
dagsonene mellom tunnelene er det to- og trefelts veg hovedsakelig
med midtdeler og fartsgrense 90 km/t.
I perioden 2007–2017
var det 11 ulykker med hardt skadde eller drepte. Fem personer ble
drept og seks ble hardt skadd i disse ulykkene.
Med økende trafikkmengder
har utfordringene med stengt veg på grunn av ulike hendelser vært
et tiltakende problem. Ved stenging blir trafikken ledet ned på fv.
950 gjennom tett befolkede områder i Malvik, noe som fører til store
utfordringer for framkommelighet, trafikksikkerhet og miljø.
Strekningen E6 Kvithammar–Åsen
er i dag ca. 23 km lang og er i hovedsak en relativt smal tofelts
veg med dårlig kurvatur og mye stigning. Det er mange kryss og avkjørsler
på strekningen, og fartsgrensen varierer med innslag av 50, 70 og
80 km/t. Strekningen mangler lokale omkjøringsmuligheter, og er
derfor svært sårbar med tanke på samfunnssikkerhet. Eneste reelle
omkjøringsmuligheter er via E14 til Sverige eller via Fosen med
fergesamband. Begge disse gir svært lange omkjøringslengder og flere
timer økt reisetid.
Strekningen er ulykkesbelastet,
og i perioden 2007–2017 har det vært 15 ulykker med hardt skadde
eller drepte. Fire personer ble drept og 14 ble hardt skadd i disse
ulykkene.
Strekningen er behandlet
i KVU/KS1 for transportløsning veg/bane Trondheim–Steinkjer (E6
nord). Standardvalgene som ble lagt til grunn, var utbygging av
firefelts veg mellom Ranheim og Værnes med fartsgrense 90 km/t og
to- og trefelts veg med hastighet på 80/90 km/t på Kvithammar–Åsen.
Nye Veier AS vurderer at en slik løsning vil kunne bygges ut med
en forventet kostnad på i størrelsesorden 10,4 mrd. kroner.
Anslagene for nytte
og kostnad er ikke eksternt kvalitetssikret etter de siste optimaliseringstiltakene
og legger ikke til grunn bompengefinansiering.
Reiselengden for
de to delstrekningene vil bli redusert fra dagens ca. 47 km til
ca. 42 km, en reduksjon på ca. 5 km som i all hovedsak kommer av
ny trasé mellom Kvithammar og Åsen. Reisetiden er beregnet til å
bli redusert fra dagens 18 minutter til 13 minutter for strekningen
Ranheim–Værnes og fra dagens 19 minutter til 10 minutter for strekningen
Kvithammar–Åsen.
E6 Ranheim–Værnes
er planlagt utbygd til firefelts motorveg med toløps tunneler.
E6 Kvithammar–Åsen
er også planlagt regulert til firefelts motorveg med fartsgrense
110 km/t. Planskilte kryss vil bli etablert ved Kvithammar og Åsen.
Omtrent halvparten av strekningen vil gå i tunnel, der den lengste
tunnelen under Forbordsfjellet er ca. 7,5 km. Dagens E6 vil i framtidig
situasjon i stor grad fungere som lokalveg og omkjøringsveg.
Bompengeprosjektets
samfunnsøkonomiske netto nytte er av Nye Veier AS’ eksterne kvalitetssikrer
beregnet til om lag 2,02 mrd. 2018-kroner. Netto nytte pr. investert
krone (anleggskostnad) er beregnet til 0,19. Uten bompenger er prosjektets
samfunnsøkonomiske nettonytte beregnet til om lag 2,3 mrd. kroner. Nettonytte
pr. investert krone er tilsvarende beregnet til 0,22.
Det er gjennomført
kvalitetssikring av kostnadsoverslag. Den eksterne kvalitetssikringen
er gjennomført høsten 2017 på vegne av Nye Veier AS. Nye Veier har kalkulert
prosjektet til å ha en forventet kostnad (P50) på 11 821 mill. kroner
i 2018-prisnivå. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50)
på 11 457 mill. kroner i 2018-prisnivå.
I tillegg til den
ovennevnte kvalitetssikring av kostnadsoverslag har selskapet fått
gjennomført eksterne kvalitetssikringer av finansiering, bompengeordning
og samfunnsøkonomi. Konklusjonen fra disse kvalitetssikringene er
at finansieringen av prosjektet er robust. Kvalitetssikrer har påpekt
at det er større usikkerhet knyttet til utbyggingskostnaden i prosjektet
enn det som er vanlig på dette stadiet i vegprosjekter. Videre mener kvalitetssikrer
at dersom Nye Veier AS skal oppnå en utbyggingskostnad ned mot kvalitetssikrers
anslag for forventet kostnad (P50) på om lag 11,4 mrd. kroner (prisnivå
2018), er det nødvendig med stram styring av kostnadsutviklingen
i de kommende planfasene og at selskapet lykkes med den planlagte
gjennomføringsmodellen og kontraktstrategien.
I proposisjonens
kapittel 4 gjøres det rede for den lokalpolitiske behandlingen.
I proposisjonens
kapittel 5 gjøres det rede for bompengeopplegget.
Slik planene foreligger,
vil dette bety følgende plasserte bomsnitt:
-
1. På ny E6 ved Leistad
– like øst for Væretunnelen
-
2. På ny E6 ved Hell
– like øst for Helltunnelen
-
3. På ny E6 like
sør for Forbordsfjelltunnelen
-
4. På ny E6 mellom
kryssene nord og sør for Åsen – like sør før tunnel øst for Åsen
sentrum.
Nye Veier
AS vil i de kontinuerlige porteføljeprioriteringene avgjøre tidspunkt
og rekkefølge på utbyggingen. Det er i de finansielle beregningene
lagt til grunn utbygging i årene 2019–2024. Det er videre lagt til
grunn start av bompengeinnkreving i bomsnittet ved Leistad fra år
2024 og innkreving fra år 2025 i resterende tre bommer.
Bompengeprosjektet
E6 Trondheim–Værnes er etter planen nedbetalt i 2024.
Årsdøgntrafikken
(ÅDT 2016) på E6 varierer fra vel 19 000 kjøretøy like øst for Trondheim
til i overkant av 8 600 kjøretøy ved Vuddudalen sør for Åsen sentrum. Det
er en forholdsvis høy andel tunge kjøretøy med ca. 17 pst. på strekningen
Kvithammar–Åsen og ca. 12 pst. på Ranheim–Værnes.
Finansieringsopplegget
for E6 Ranheim–Åsen omfatter statlige midler over kap. 1321 post
70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg samt bompenger. Bompengeandelen
utgjør 53,6 pst. Finansieringsplanen er basert på forventet utbyggingskostnad
og vist i tabell 6.1 i proposisjonen.
Trøndelag fylkeskommune
har fattet vedtak om å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for
bompengeselskapets låneopptak.