Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Kari-Anne Opsal, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Ingunn Foss, Kårstein Eidem Løvaas og
Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg
og Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, er positiv til endringer i lov
22. juni 2012 nr. 57 om Eksportkreditt Norge AS, med det formål
å finansiere kjøp av skip fra verft i Norge når disse skal brukes
i Norge. Komiteen viser
til Stortingets vedtak i forbindelse med Meld. St. 27 (2016–2017),
vedtak 956, hvor
«Stortinget ber regjeringen
gjennomgå handlingsrommet for statlige låne- og garantiordninger
til norsk industri, innenfor EØS-avtalen, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte».
Under behandlingen
av statsbudsjettet for 2018 vedtok et enstemmig storting å opprette
en slik ny midlertidig låne- og garantiordning. Endringen vil bidra
til at redere i Norge oppnår finansiering på markedsmessige vilkår
og på like vilkår med andre i OECD med tilgang til tilsvarende nasjonale
eksportkredittordninger.
Komiteen mener endringen vil
medvirke til økt aktivitet for skipsverft i Norge og til at kompetansen
forblir i Norge. Ordningen vil inkludere for eksempel ferger, fiskebåter,
brønnbåter, nærskipsfartøy og hurtigbåter. Garantirammen for ordningen
for 2018 er på 10 mrd. kroner. Ordningen vil være en midlertidig
treårig ordning som skal evalueres.
Lånene står på statens
balanse, og staten tar all risiko knyttet til utlånsvirksomhet.
Alle lån må være garantert av statlige eksportgarantiinstitusjoner,
som GIEK og/eller en finansinstitusjon med god rating. Dette innebærer
at Eksportkreditt Norge ikke tar kredittrisiko på låntakerne, men
på garantistene.
Komiteen viser til departementets
vurdering i forhold til regelverket om statsstøtte i EØS-avtalen.
Den foreslåtte ordningen er på markedsvilkår, oppfyller den såkalte
markedsaktørtesten etter EØS-retten og blir dermed ikke definert
som statsstøtte. ESA har også vurdert prismetodikken til Eksportkreditt
to ganger og begge ganger konkludert med at den ikke inneholder
offentlig støtte i henhold til EØS-avtalen artikkel 61 om ulovlig subsidiering.
Når ordningen er markedsmessig, og ikke utgjør noen fordel som begunstiger
enkelte foretak, kan det legges til grunn at den heller ikke kommer
i konflikt med EØS-avtalens bestemmelser om retten til etablering.
Departementet har også konkludert med at ordningen ikke er en subsidie
under WTOs subsidieavtale. Komiteen tar til orientering
departementets samlede vurdering om at den nye midlertidige låne-
og garantiordningen er markedsmessig og dermed i tråd med Norges
WTO-forpliktelser og EØS-avtalen.
Komiteen viser til at forslaget
til lovendring har vært på bred høring, og at 14 høringsinstanser
har uttalt seg. LO og NHO Sjøfart mener at ordningen bør gjøres permanent.
Norske Skipsverft påpeker nødvendigheten av rask ikrafttredelse
og viser til at det arbeides med mange nybyggingsprosjekter, og
frykter eksportlekkasje. Norske Skipsverft viser videre til at fiskerinæringen er
preget av til dels store svingninger, og at det derfor bør være
mulighet for avdragsfrihet i krevende perioder. Sjømat Norge anmoder
om at kravet til egenkapital ikke blir høyt. Norsk Industri legger
til grunn at ordninger også omfatter ombygging. Norges Rederiforbund
mener det er nødvendig å innføre en midlertidig toppfinansiering
for nærskipsfarten for å fornye flåten. Det er særlig i nærskipsfarten
det er størst rom for å teste ut nye innovasjoner på miljø- og klimateknologi.
Komiteen mener at nyordningen
bør evalueres. Det gir også mulighet til å vurdere innspillene om
avdragsfrihet, egenkapital og behovet for toppfinansiering eller
andre tiltak som vil gjøre ordningen mer treffsikker. Komiteen tar
til orientering at ombygginger dekkes av dagens eksportkredittordning,
og at tilsvarende vil gjelde for utvidelsen til skip fra verft i
Norge når disse skipene skal brukes i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at de fleste skipsverft er lokalisert i Distrikts-Norge. De
representerer betydningsfulle virksomheter i sine kommuner og regioner
og er med og sikrer bosetting, arbeidsplasser i tilstøtende næringer og
gir god skatteinngang til kommuner og stat. Selv om variasjonene
er store, sliter mange verft med små marginer og dårlig inntjening.
Tilgang på stabil arbeidskraft og lokalt eierskap over flere generasjoner
har bidratt til stabil drift med større fokus på ansvarlighet enn
økonomiske marginer.
Av nybyggingsstatistikk
for 2018, for ordre over 50 mill. kroner, fremgår det hvor viktig
fartøyer til havbrukssektoren er blitt, mens kun fem av Fjord1-fergene skal
bygges i Norge. Disse
medlemmer er bekymret over at en uforholdsmessig stor andel
av de innovative miljøfergene bygges i Tyrkia og ikke i Norge. Det
er i hovedsak ferger, fiskeri og havbruk som dominerer årets statistikk,
og disse medlemmer mener
vi må vurdere flere tiltak for å øke andelen fartøy som bygges i
Norge, og for at andre spesialskip som i dag kontraheres i Danmark
og Tyrkia, i fremtiden havner i Norge. Det har stor betydning for
fremtidig sysselsetting, verdiskaping og distriktspolitikk og for
å opprettholde vår ledende maritime posisjon.
Disse medlemmer vil at flest
mulig nye fiskefartøy skal bygges i Norge. I dag havner tre av fire
fiskebåtkontrakter i utlandet, hovedsakelig i Danmark og Tyrkia. Disse medlemmer mener
det allerede nå bør vurderes en mer fleksibel nedbetalingsordning
som tar høyde for at fisket kan slå feil en sesong, og viser til
at fiskebåtrederiene over tid ikke vil ha problemer med å innfri
sine forpliktelser.
Disse medlemmer registrerer
at egenkapitalen er en utfordring for mange skipsverft, noe som
gir redusert evne til å påta seg nye skipsbyggingskontrakter. Disse medlemmer viser
til at næringen opplever GIEK som tilbakeholdende med å påta seg
risiko, mens større risikovilje vil bidra til at flere nye skipsbyggingskontrakter
havner i Norge, uten at det vil utløse negative økonomiske konsekvenser
for staten ettersom ferge- og fiskerisektoren uansett har lav risikoprofil.
Næringen har etterlyst behovet for toppfinansiering i skipsbyggingsprosjekter.
Skipsbygging opererer i et globalt marked, og Norge bør se til andre
lands politikk for å tiltrekke seg skipsbyggingsoppdrag. Den spanske
stat har for eksempel etablert, med godkjennelse fra EU, en tax-lease-ordning
som gir rederiet en 20 pst. prisreduksjon. Andre land designer spesifikasjoner
som gir lokale fortrinn. Disse medlemmer ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som vil bidra til
at flere fartøy bygges ved norske skipsverft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen vil
åpne for at Eksportkreditt Norge kan finansiere kjøp av skip fra
verft i Norge når disse skipene skal brukes i Norge. Dette vil bidra
til å utvikle og styrke den maritime klyngen både på verftssiden
og leverandørsiden, og sikre økt internasjonal konkurransekraft.
Disse medlemmer viser til regjeringens
satsing på næringsrettet forskning og innovasjon. Dette har, i kombinasjon
med styrking av garanti- og eksportkredittordningene, løftet Norge
i front for teknologiutviklingen for nye grønne løsninger. Dette
er viktig for å bidra til en næringsdrevet oppnåelse av målene Norge
har forpliktet seg til i IMOs strategi for grønn skipsfart.
Komiteen er
opptatt av å sikre at norske eksportører kan konkurrere på like
vilkår med andre eksportører i OECD med tilgang til tilsvarende
nasjonale eksportkredittordninger.
Komiteen ber regjeringen fortsette
arbeidet og vurdere tiltak som styrker den maritime næringens internasjonale
konkurransekraft og bidrar til at flere fartøy bygges ved norske
skipsverft.
Komiteen viser til innspill
fra Norges Rederiforbund og Norske Skipsverft om å innføre en midlertidig toppfinansieringsordning
for nærskipsfarten gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge, på markedsmessige
vilkår, som kan bidra til å fornye nærskipsfartsflåten. Komiteen viser
til at nærskipsfartsflåten har en relativt høy alder og opererer
i et segment med høye og økende kostnader og små marginer. Komiteen mener
det er nødvendig med nyere og mer energieffektive skip, både for
å sikre at mer godstransport flyttes fra vei til sjø, og for å redusere
klima- og miljøskadelige utslipp fra nærskipsfartsflåten.
Komiteen viser til at flåtefornyelse
også kan gjøre det lettere å teste ut nye innovasjoner på miljø-
og klimateknologisiden. Komiteen mener
derfor regjeringen bør utrede nærmere en midlertidig toppfinansieringsordning
for nærskipsfarten for eksempel gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge,
i tråd med det andre land har etablert. Ordningen bør innrettes
slik at den stimulerer til flåtefornyelse med den hensikt at miljøskadelige
utslipp fra nærskipsfartsflåten blir redusert.
Komiteen fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en midlertidig toppfinansieringsordning på
markedsmessige vilkår for nærskipsfarten gjennom GIEK og Eksportkreditt Norge.
Utredningen legges fram for Stortinget på egnet måte.»